AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 1f7f0...1b0
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Mener du nynorsk eller sidemålsopplæring i skolen? Anonymkode: af3ca...8dc
Mezzosoprena Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 1f7f0...1b0 Hva med alle de som snakker nynorsk?
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Mezzosoprena skrev (25 minutter siden): Hva med alle de som snakker nynorsk? Ingen snakker nynorsk, det er et skriftspråk, akkurat som bokmål. Ingen snakker bokmål heller. Anonymkode: af3ca...8dc
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du nynorsk eller sidemålsopplæring i skolen? Anonymkode: af3ca...8dc Ja, beklager! Burde skolen fortsatt ha sidemålsopplæring i nynorsk? Og burde det være eksistere som et skriftpråk? Dialektene er så ulike hverandre, burde nordlendingene osv få sitt eget sidemål? Eksisterer nynorsk kun fordi det er kultur arv? ts Anonymkode: 1f7f0...1b0
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, beklager! Burde skolen fortsatt ha sidemålsopplæring i nynorsk? Og burde det være eksistere som et skriftpråk? Dialektene er så ulike hverandre, burde nordlendingene osv få sitt eget sidemål? Eksisterer nynorsk kun fordi det er kultur arv? ts Anonymkode: 1f7f0...1b0 Lurer du da også på om skolene burde fortsatt ha sidemålsopplæring i bokmål, siden du skilte ut sidemålsopplæring i nynorsk? Og hva mener du med eget sidemål for nordnorsk? De fleste der har nynorsk som sidemål siden de har bokmål som hovedmål. Mener du et eget skriftspråk for nordnorsk? Anonymkode: af3ca...8dc
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eksisterer nynorsk kun fordi det er kultur arv? Nei, det eksisterer fordi folk bruker det. En fjerdedel av kommunene her til lands er nynorskkommuner. Anonymkode: af3ca...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Jeg er født og oppvokst midt i Oslo og synes på ingen måte det. Jeg synes nok det hadde vært bedre om man bare brukte begge målformer aktivt i undervisningen og ikke ga en egen sidemålskarakter, men det er nok av bevis på at man blir språklig sterkere ved å bruke flere språk og målformer. I tillegg koster det meg maks en kalori ekstra å lese selv lange tekster på nynorsk, så jeg føler ikke at det er særlig til hinder for meg. Jeg tror oppriktig at de aller fleste som påstår at det er krevende for dem sliter mer med viljen enn med evnen. Anonymkode: badfc...79f 2
Brunello Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Kutt ut sidemål generelt, så vil vi i løpet av et tiår eller to ha fått ett språk. Det er totalt meningsløst å bruke tid på to mer eller mindre identiske språk.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det eksisterer fordi folk bruker det. En fjerdedel av kommunene her til lands er nynorskkommuner. Anonymkode: af3ca...8dc Men hadde de trengt å være det? Som jeg sa, hva med nordnorge, trenger ikke de eget skriftspråk? Det de snakker er jo lengst fra bokmål? ts Anonymkode: 1f7f0...1b0
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er født og oppvokst midt i Oslo og synes på ingen måte det. Jeg synes nok det hadde vært bedre om man bare brukte begge målformer aktivt i undervisningen og ikke ga en egen sidemålskarakter, men det er nok av bevis på at man blir språklig sterkere ved å bruke flere språk og målformer. I tillegg koster det meg maks en kalori ekstra å lese selv lange tekster på nynorsk, så jeg føler ikke at det er særlig til hinder for meg. Jeg tror oppriktig at de aller fleste som påstår at det er krevende for dem sliter mer med viljen enn med evnen. Anonymkode: badfc...79f Koster det deg en kalori å svare på nynorsk skriftelig også? Anonymkode: 1f7f0...1b0 1
Brunello Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det eksisterer fordi folk bruker det. En fjerdedel av kommunene her til lands er nynorskkommuner. Anonymkode: af3ca...8dc Men langt fra en fjerdedel av befolkningen har det som sitt hovedmål. Er nesten halvert i løpet av noen få tiår til rett over 10% av norske skoleelever.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lurer du da også på om skolene burde fortsatt ha sidemålsopplæring i bokmål, siden du skilte ut sidemålsopplæring i nynorsk? Og hva mener du med eget sidemål for nordnorsk? De fleste der har nynorsk som sidemål siden de har bokmål som hovedmål. Mener du et eget skriftspråk for nordnorsk? Anonymkode: af3ca...8dc Ja, hvorfor trenger ikke andre tykke dialekter et eget skriftspråk? For eksempel nordnorge. De høres ikke ut som nynorsk heller. Anonymkode: 1f7f0...1b0
Brunello Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Koster det deg en kalori å svare på nynorsk skriftelig også? Anonymkode: 1f7f0...1b0 Jeg vil tro svært mange offentlige ansatte som føler seg forpliktet til å svare på nynorsk skriver på bokmål og bruker AI til å oversette. Så ja, det koster knapt en kalori.
Pippi Lotta Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg forstår historien bak nynorsk og at det er språket til mange, så tror ikke det ville være mulig å fjerne det i praksis. Samtidig synes jeg det er veldig upraktisk som dyslektiker, og vet at det kan være mye mye vanskeligere for dyslektikere som skriver nynorsk som hovedmåm (for de må jo forholde seg til bokmål mye mer en andre veien). Så jeg greier ikke helt å besteme meg hva jeg mener. Jeg hade dog aldri meldt en første klasing in i en nynorsk klase, for det kan fort gjøre ting mye vanskeligere for barnet, om det skulle vise seg og slit med skiving og lesing. Endret 5 timer siden av Pippi Lotta 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (Akkurat nå): Men langt fra en fjerdedel av befolkningen har det som sitt hovedmål. Er nesten halvert i løpet av noen få tiår til rett over 10% av norske skoleelever. Skoleelever, ja. Det er fordi byer og urbane kommuner har mye større befolkning enn distriktskommuner, som er de som utgjør majoriteten av nynorskkommunene. Så dette er også et spørsmål om by vs land, og at ikke majoriteter skal kvele minoriteter bare fordi de er minst. Forøvrig har vi ingen oversikt over total prosent nynorskbrukere i landet, dvs antallet voksne som skriver nynorsk, siden det ikke er samlet inn data på det. Antakelig er tallet større enn elevene siden de gikk på skole når elevandelen nynorsk var høyere, og de lever jo fortsatt selv om de har sluttet på skolen. Anonymkode: af3ca...8dc
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (3 minutter siden): Jeg vil tro svært mange offentlige ansatte som føler seg forpliktet til å svare på nynorsk skriver på bokmål og bruker AI til å oversette. Så ja, det koster knapt en kalori. Send meg en link! ts Anonymkode: 1f7f0...1b0
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hadde de trengt å være det? Som jeg sa, hva med nordnorge, trenger ikke de eget skriftspråk? Det de snakker er jo lengst fra bokmål? ts Anonymkode: 1f7f0...1b0 De er ikke så langt fra, faktisk, men melodien er veldig ulik. Anonymkode: af3ca...8dc
Brunello Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skoleelever, ja. Det er fordi byer og urbane kommuner har mye større befolkning enn distriktskommuner, som er de som utgjør majoriteten av nynorskkommunene. Så dette er også et spørsmål om by vs land, og at ikke majoriteter skal kvele minoriteter bare fordi de er minst. Forøvrig har vi ingen oversikt over total prosent nynorskbrukere i landet, dvs antallet voksne som skriver nynorsk, siden det ikke er samlet inn data på det. Antakelig er tallet større enn elevene siden de gikk på skole når elevandelen nynorsk var høyere, og de lever jo fortsatt selv om de har sluttet på skolen. Anonymkode: af3ca...8dc Antallet er etter min mening irrelevant. Alle forstår hverandre skriftlig. Det er meningsløst å lære begge deler. De kommunene som vil har nynorsk i skolen kan ha det og de som vil har bokmål har det. Så blir det ett språk i løpet av kort tid.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden Brunello skrev (6 minutter siden): Jeg vil tro svært mange offentlige ansatte som føler seg forpliktet til å svare på nynorsk skriver på bokmål og bruker AI til å oversette. Så ja, det koster knapt en kalori. AI er ganske kostbart for kloden å bruke. Anonymkode: 2b9bc...b07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå