Gå til innhold

Noen som savner Saab?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nowayback skrev (1 time siden):

Kjøp Saab, begynn å labb😝

Unngå klabb, kjør Saab 😁

Anonymkode: 8d5a6...251

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17.11 skrev (8 minutter siden):

Saab 900 ❤️

😍

Anonymkode: 96ece...9e3

Skrevet

Skulle ønske SAAB fortsatt var med oss, et stort savn i bilverdenen. 

Glemmer ikke når de testet 3(?) tilfeldig valgte 9000turbo 100.000km på full gass, mener det var 212km/t i snitt... Og da holdt de serviceintervallene 😮

Skrevet
Tiuren skrev (45 minutter siden):

Skulle ønske SAAB fortsatt var med oss, et stort savn i bilverdenen. 

Glemmer ikke når de testet 3(?) tilfeldig valgte 9000turbo 100.000km på full gass, mener det var 212km/t i snitt... Og da holdt de serviceintervallene 😮

https://www.saabplanet.com/from-talladega-to-triumph-how-saab-proved-its-legendary-durability-on-the-world-stage/

Anonymkode: 96ece...9e3

Skrevet

Folk glemmer hvor ufattelig dyr SAAB var. Og etter at GM tok over, prøvde ingeniørene i Trollhättan å gjøre det beste ut av det, men det var dritt lel.

Anonymkode: 3d1c6...faa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det deg Rune, Saab-Rune fra VGD for en del år siden? 

Anonymkode: b4b78...865

😄

Skrevet

Jeg har endelig blitt eier av en Saab 9-3 og jeg elsker den 

Anonymkode: 90fc1...a63

Skrevet

Her i huset har vi 2 stk. En jeg kjører. Og datteren i huset har og saab. Og vet ho har tenkt å kjøpe en til🤣

For å si det slik. Utrolig god å kjøre syns nå jeg, drar seg frem på vinterføre.  Og har og en del fineser som en egentlig ikke skulle tro 25 år gamle biler har. De var og flr it for sin tid på en del ting

Anonymkode: deba0...049

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan være noe i det.

Et flertall stemte fram tuttifrutti til knapt flertall i september f.eks.  

Mens 23,9 % virkelig ikke aner hva som er best for dem 😂

Anonymkode: 6e562...9bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mens 23,9 % virkelig ikke aner hva som er best for dem 😂

Anonymkode: 6e562...9bc

Var det virkelig det beste du klarte å komme opp med? 
Og hva er relevansen av dette i en tråd om Saab? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle som savner Saab, se en Tribute til Saab fra Top Gear, og gråt litt. Som jeg gjør 😭 - https://www.youtube.com/playlist?list=PLSYTmZesN20kx34CuGi8kW1R9qg9RrcnN

Saab var helt fantastiske kvalitetsbiler. Jeg kan fortsatt tjenne igjen lyden til Saab-motorene, hvis jeg hører den, før jeg ser bilen. Saab-motor gir spesiell, gjevn og lav lyd, som et mykt mal fra katten. Å sitte i settene til Saab kan ikke sammenliknes med noe annet. Hvordan Saab ligger støtt og oppfører seg på en isdekket motorvei, i rundkjøringer og svinger - vel, du vil aldri oppleve det samme, du får utviklet avverging mot Mazda og Kia og den slags, det blir bare ikke det samme.  

Men hvorfor gikk Saab konkurs? Overengineering, og ikke nok markedsføring. I vår verden vinner ofte dyktige markedsførere frem for dyktige ingeniører, vi alle ser eksemplene på det overalt. Men også, teknologiskifte, rett og slett. Elbilene overtar. På samme måte som Nokia lagde udødelige mobiltelefoner med batteri som varte evig - men ingen vil ha mobiltelefon lengre, alle vil ha iphone. På samme måte har Saab laget fantastiske bensinbiler, dyre, luksus, kvalitet, men hvem vil ha det nå. Alle vil ha en elbil, og helst en billig en. 

Anonymkode: b20fe...0d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Forferdelig overvurderte biler på alle mulige måter. Haug av produksjonsfeil, designfeil, airbagfeil. Halvparten av bilens deler har de ikke laget selv og det merkes... 

Anonymkode: 028d6...6a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forferdelig overvurderte biler på alle mulige måter. Haug av produksjonsfeil, designfeil, airbagfeil. Halvparten av bilens deler har de ikke laget selv og det merkes... 

Var ikke noe produksjonefeil på de jeg hadde, så her prater du av ren uvitenhet. Og ingen bilfabrikanter lager sine deler selv, de lages av underleverandører, gjøres også til den bilen du kjører selv pr.i dag😄 Uansett hvilket merke det måtte være.

Anonymkode: c8301...0e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Alle som savner Saab, se en Tribute til Saab fra Top Gear, og gråt litt. Som jeg gjør 😭 - https://www.youtube.com/playlist?list=PLSYTmZesN20kx34CuGi8kW1R9qg9RrcnN

Saab var helt fantastiske kvalitetsbiler. Jeg kan fortsatt tjenne igjen lyden til Saab-motorene, hvis jeg hører den, før jeg ser bilen. Saab-motor gir spesiell, gjevn og lav lyd, som et mykt mal fra katten. Å sitte i settene til Saab kan ikke sammenliknes med noe annet. Hvordan Saab ligger støtt og oppfører seg på en isdekket motorvei, i rundkjøringer og svinger - vel, du vil aldri oppleve det samme, du får utviklet avverging mot Mazda og Kia og den slags, det blir bare ikke det samme.  

Men hvorfor gikk Saab konkurs? Overengineering, og ikke nok markedsføring. I vår verden vinner ofte dyktige markedsførere frem for dyktige ingeniører, vi alle ser eksemplene på det overalt. Men også, teknologiskifte, rett og slett. Elbilene overtar. På samme måte som Nokia lagde udødelige mobiltelefoner med batteri som varte evig - men ingen vil ha mobiltelefon lengre, alle vil ha iphone. På samme måte har Saab laget fantastiske bensinbiler, dyre, luksus, kvalitet, men hvem vil ha det nå. Alle vil ha en elbil, og helst en billig en. 

Anonymkode: b20fe...0d6

Karosseriet som subaru outback har er egentlig den saab skulle ha på en av sine 4x4 men som aldri kom ut på båndet

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hm vi har nå ingen feil på de vi har her i huset. 

Og er da ikke bare saab som hadde bildeler som passet andre biler. Og det var jo egentlig andre som tok etter saab.

Vi kan jo se Audi der kan en bruke deler fra vw, og motsatt,  så har du skoda der kan du til tider få deler det er stemplet Opel, vw og Audi på.

Volvo ja bestilte del og der stod det stemplet BMW.

Skrevet

Saab var virkelig innovative og et kvalitetstegn før de fikk problemer med økonomien og GM kom inn i bildet. 
Saab har jo sitt utspring fra flyindustrien. Saab AB produserer forsvarsmateriell, fly og romfartsteknologi. Saab AB produserer blant annet jagerflyet Jas 39 Gripen. De begynte å produsere Saab bil med et mål om å følge samme kvalitetsnormer som de gjorde for flyindustrien. 
Så er du heldig å få tak i en Saab-modell før år 2000 (da GM kom inn i bildet) så har du funnet gull. 

Anonymkode: 52e1d...cdb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Saab var virkelig innovative og et kvalitetstegn før de fikk problemer med økonomien og GM kom inn i bildet. 
Saab har jo sitt utspring fra flyindustrien. Saab AB produserer forsvarsmateriell, fly og romfartsteknologi. Saab AB produserer blant annet jagerflyet Jas 39 Gripen. De begynte å produsere Saab bil med et mål om å følge samme kvalitetsnormer som de gjorde for flyindustrien. 
Så er du heldig å få tak i en Saab-modell før år 2000 (da GM kom inn i bildet) så har du funnet gull. 

Vi har en 1999 og en 2001. Til nå ikke hatt noe problemer. Kun skifting av slite deler og vanlig vedlikehold.  Og 0 rust

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 21.18):

Men hvorfor gikk de konk da? 

De produserer fortsatt fly da, det var jo det de begynte med. 

Anonymkode: 2af29...d86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har en 1999 og en 2001. Til nå ikke hatt noe problemer. Kun skifting av slite deler og vanlig vedlikehold.  Og 0 rust

Den 99-modellen må dere ikke selge. Der sitter dere på fantastisk kvalitet. 

Skrevet

Ahhh, Saab ❤️ Vi har eid en, og nå som rundt 50-åringer står den som den beste og kjæreste bilen vi har hatt. Hvis man har eid en så forstår man, denne bilen gikk rett i hjerterota hos både meg og mannen. Tror det gjelder svært mange som har hatt Saab. Ja den hadde et litt sært utseende, men man visste at det var en Saab. Husker vi siklet etter 9-3 cabrioleten rundt 2000-tallet, for en bil! Og endte litt senere som lykkelige eiere av en vanlig 9-3. 
Så god å kjøre, digge skinnseter, driftsikker og trygg. Den begynte å dra på årene så vi solgte, noen ganger har jeg lurt på hva den kunne vært verdt i dag, men vi hadde ikke kapasitet og kunnskap til å holde den i den standen den fortjente videre. Forhåpentligvis lever den den dag i dag 🖤

Anonymkode: ddce5...46b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...