Gå til innhold

Når smarte barn begynner på u.skolen og karakterene er ikke som forventet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et smart barn som har sust gjennom barneskolen uten noe problemer. Kjedet seg en del og har hatt gode og dårlige lærere som har utfordret han. 
Han har hele tiden trodd at når jeg begynner på ungdomsskolen så blir det topp karakterer uansett. 
Nå er realiteten her og vi ser jo at innsatsen er lav, vi jobber hardt med at det skal gjøre lekser og øves til prøver. Dette kan ikke dette barnet, 

Barnet er veldig god i matte, lærte u.skole matte på barneskolen, men dette har de ikke videreført på ungdomsskolen. Så han lærer liksom på nytt det han lærte på barneskolen. 
Problemet er at han er som en kalkulator han bare regner svaret i hode. Han forstår ikke hvorfor han skal ha en haug med denne dumme utregningen som han sier han vet jo svare. Det stemmer det at han regner seg frem til riktig svar, men har jo ikke utregning. 
Da kan ikke jeg som mamma kreve at skolen utfordrer han mer når han ikke "gidder" å gjøre det riktig og han får jo ikke de karakterene som han trodde. 
Foreløpig har han fått 4 og 5 i norsk og matte, dette viser jo at han bør nok følge med mer, og ikke bare kjede seg å gjøre andre ting. 
Ppt var inne i bilde på barneskolen, ønsket å teste han som evnerik. Vi ønsket å vente litt for jeg tenkte det er han nok ikke. 
Om han hadde vært det ville vel resultatene vært annerledes og jeg kunne krevd mer tilrettelegging? 
Han kjeder seg på skolen, jeg kan det jo sier han. Likevel så sitter jeg å lurer på gjør han det? Eller hva er årsaken da til de karakterene? 
Noen erfaringer med barn som var veldig smarte på barneskolen, men nå helt middels på u skolen? Han har ikke fått karakterer i matte enda, men jeg tror ikke det blir 6 der, fordi han ikke driver med utregning. 

Anonymkode: cce27...1f2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har et smart barn som har sust gjennom barneskolen uten noe problemer. Kjedet seg en del og har hatt gode og dårlige lærere som har utfordret han. 
Han har hele tiden trodd at når jeg begynner på ungdomsskolen så blir det topp karakterer uansett. 
Nå er realiteten her og vi ser jo at innsatsen er lav, vi jobber hardt med at det skal gjøre lekser og øves til prøver. Dette kan ikke dette barnet, 

Barnet er veldig god i matte, lærte u.skole matte på barneskolen, men dette har de ikke videreført på ungdomsskolen. Så han lærer liksom på nytt det han lærte på barneskolen. 
Problemet er at han er som en kalkulator han bare regner svaret i hode. Han forstår ikke hvorfor han skal ha en haug med denne dumme utregningen som han sier han vet jo svare. Det stemmer det at han regner seg frem til riktig svar, men har jo ikke utregning. 
Da kan ikke jeg som mamma kreve at skolen utfordrer han mer når han ikke "gidder" å gjøre det riktig og han får jo ikke de karakterene som han trodde. 
Foreløpig har han fått 4 og 5 i norsk og matte, dette viser jo at han bør nok følge med mer, og ikke bare kjede seg å gjøre andre ting. 
Ppt var inne i bilde på barneskolen, ønsket å teste han som evnerik. Vi ønsket å vente litt for jeg tenkte det er han nok ikke. 
Om han hadde vært det ville vel resultatene vært annerledes og jeg kunne krevd mer tilrettelegging? 
Han kjeder seg på skolen, jeg kan det jo sier han. Likevel så sitter jeg å lurer på gjør han det? Eller hva er årsaken da til de karakterene? 
Noen erfaringer med barn som var veldig smarte på barneskolen, men nå helt middels på u skolen? Han har ikke fått karakterer i matte enda, men jeg tror ikke det blir 6 der, fordi han ikke driver med utregning. 

Du kan jo forklare ham at han må skrive ned utregningene fordi det er det læreren vil at han skal - og da får han best karakterer.

Hvis ikke så er jo det veldig dumt for han.

Anonymkode: 54bf2...235

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er vel ikke så smart som du ønsker å tro, da. 

Anonymkode: 91c04...adf

• Liker 10
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt det akkurat likt som dere. 

Gutten her ble ganske så overrasket når de beste karakterene ikke bare kommer rekende på ei fjøl uten innsats - når det har vært slik gjennom hele barneskolen. 
Heldigvis er vi bare noen måneder inn i skoleåret så tipper det kommer seg når de lærer hva som kreves på ungdomsskolen kontra barneskolen. 

Anonymkode: 33cbf...71b

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo forklare ham at han må skrive ned utregningene fordi det er det læreren vil at han skal - og da får han best karakterer.

Hvis ikke så er jo det veldig dumt for han.

Anonymkode: 54bf2...235

Det er jo selvsagt at vi har gjort, men ser ikke poenget og er tenåring. Og ja det går ut over han selv, for jeg har sagt at så lenge karakterene ikke viser at du "kjeder" deg så kan jeg ikke kreve så mye mer av skolen. 
Jeg spør om råd fra andre som var slik på barneskolen og egentlig ikke gidder på u.skolen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte denne kom, for det å si barnet ditt er smart er ikke greit i Norge. Nå er det skolen og ppt som har vært opptatt av dette og ikke jeg som mor. Jeg har vært opptatt av at barnet skal ha det bra på skolen, lære og ikke kjede seg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt det akkurat likt som dere. 

Gutten her ble ganske så overrasket når de beste karakterene ikke bare kommer rekende på ei fjøl uten innsats - når det har vært slik gjennom hele barneskolen. 
Heldigvis er vi bare noen måneder inn i skoleåret så tipper det kommer seg når de lærer hva som kreves på ungdomsskolen kontra barneskolen. 

Anonymkode: 33cbf...71b

Ønsker dere lykke til, jeg håper det går den veien for vår også og at han ikke bare gidder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men er det så viktig at han får toppkarakterer da? Jeg forstår ikke helt det fokuset. 

Du forveksler også "smart" med "skoleflink". Med smart regner jeg du mener høy intelligens/lærer raskt. Man kan godt være skoleflink uten å være svært intelligent. 

Jeg tror du bør tenke på hva som motiverer ditt barn til å LÆRE og fokusere på dette, fremfor karakterer. Har han vært utredet for autisme og/eller ADHD, forresten? Kanskje det er lurt å be om hjelp fra ppt nå? Og du kan alltids ta en prat med lærer. Du får i alle fall ikke tilrettelegging om du ikke ber om det. 😊

Anonymkode: 2157c...82f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skulle til å si det samme….

Anonymkode: 6a7bd...95b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det så viktig at han får toppkarakterer da? Jeg forstår ikke helt det fokuset. 

Du forveksler også "smart" med "skoleflink". Med smart regner jeg du mener høy intelligens/lærer raskt. Man kan godt være skoleflink uten å være svært intelligent. 

Jeg tror du bør tenke på hva som motiverer ditt barn til å LÆRE og fokusere på dette, fremfor karakterer. Har han vært utredet for autisme og/eller ADHD, forresten? Kanskje det er lurt å be om hjelp fra ppt nå? Og du kan alltids ta en prat med lærer. Du får i alle fall ikke tilrettelegging om du ikke ber om det. 😊

Anonymkode: 2157c...82f

Du misforstår innlegget mitt, og det er ikke jeg som har satt merkelappen smart. Det var ppt. Målet er ikke toppkarakterer, men om det ikke er toppkarakter så kan ikke jeg gå til skolen å si han kjeder seg for å få utfordringer. Det mener han at han trenger for det er utrolig kjedelig på den skolen. Jeg kan ikke kreve noe av skolen når han ikke gjør det som skal gjøres, men har da ikke motivasjon til å gjøre en innsats. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Overgangen til ungdomsskolen kan være ganske stor, også for barn som har hatt det lett før. Plutselig kreves det mer struktur og innsats, og det er ikke alltid like lett å skjønne hvorfor det ikke bare “flyter” som tidligere.

Når det gjelder matten, høres det ut som han har veldig god forståelse, men kanskje ikke helt ser poenget med å vise utregning. Det er ganske typisk for barn som ligger foran – de ser svaret, men ikke hvorfor lærerne vil ha det skrevet ned.

Jeg tror også det sosiale trolig spiller en del inn. Det skjer mye nytt på ungdomsskolen, både med venner, lærere og miljø, og det kan påvirke motivasjon og fokus mer enn man skulle tro. Kanskje kan det hjelpe å finne en balanse mellom litt mer faglige utfordringer og at han samtidig har det bra sosialt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan barnet ha arvet det har mon tro

Anonymkode: 8ccbe...636

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tradegy skrev (Akkurat nå):

Overgangen til ungdomsskolen kan være ganske stor, også for barn som har hatt det lett før. Plutselig kreves det mer struktur og innsats, og det er ikke alltid like lett å skjønne hvorfor det ikke bare “flyter” som tidligere.

Når det gjelder matten, høres det ut som han har veldig god forståelse, men kanskje ikke helt ser poenget med å vise utregning. Det er ganske typisk for barn som ligger foran – de ser svaret, men ikke hvorfor lærerne vil ha det skrevet ned.

Jeg tror også det sosiale trolig spiller en del inn. Det skjer mye nytt på ungdomsskolen, både med venner, lærere og miljø, og det kan påvirke motivasjon og fokus mer enn man skulle tro. Kanskje kan det hjelpe å finne en balanse mellom litt mer faglige utfordringer og at han samtidig har det bra sosialt.

Takk for at du svarer meg på det jeg spør om her. All den matten de har nå har han hatt, hadde den i 5/6 klasse så det er enkelt for han, og det er nettopp det han ser ikke helt hvorfor når han kan det. Er jo ikke spesielt "moden" enda, vil si hjernen er mer utkoblet enn noen gang tidligere nå. 
Du tenker at jeg kan ta dette opp med læreren at han kjeder seg, selv om karakterene til nå ikke akkurat speiler det? Ville du gjort det som mor? Lærer virker veldig grei, så har tenkt på om jeg kan ta opp dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karakterer på ungdomsskolen er ikke så farlig. Og han må vel lære på den harde måten at han må legge innsats i fag.

Jeg husker ikke egne karakterer på ungdomsskolen. Fikk gode karakterer på videregående uten stor (nok) innsats. Det var først på universitetet at jeg skjønte at jeg måtte jobbe mer. Fikk toppkarakterer når jeg endelig tok studiene på alvor 

Det kan selv i dag være litt vanskelig å jobbe 100% med noe fordi 50% innsats gir veldig god resultat på høyde med andres.. så litt lat er jeg stadig 

Anonymkode: 29ef0...2eb

• Liker 1
Skrevet

Han er som de fleste andre tenåringsgutter: de bryr seg ikke om skolen og synes det er kjedelig 😁 har lite med evner å gjøre hos de fleste, de bare gidder ikke/bryr seg ikke.  
Det går seg til på Videregående, da skjønner de at de må prestere mer. Guttehjerner er tregere modne enn jentehjerner, som er mye mer skoleflinke på ungdomsskolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hva du som mor stresser så veldig med. Barnet får firere og femmere - det er det mange som gjør. Barnet kjeder seg på skolen - det er det mange som gjør. Barnet er egentlig smart, men gidder ikke å gjøre en innsats på skolen - der er det mange som er. Slapp av, du har er normalt barn. 

Anonymkode: 5ca3a...330

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om han har sust gjennom barneskolen med gode resultater uten innsats, så har han ikke lært seg å lære.

Å lære å lære, er en egenskap som må læres.

Flere i tråden skriver at det ikke er noe problem fordi gutten får greie/gode krakterer. Problemet er ikke karakterene, men at han ikke har lært å lære. For på ett tidspunkt kommer han til et nivå hvor det overhodet ikke er mulig å bare være smart for å fikse faget. Det kan være på u.skolen, på VGS eller på universitetet. Jo lenger det tar før han lærer å lære, jo vanskeligere blir det.

Endret av Alice123
  • Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke hva du som mor stresser så veldig med. Barnet får firere og femmere - det er det mange som gjør. Barnet kjeder seg på skolen - det er det mange som gjør. Barnet er egentlig smart, men gidder ikke å gjøre en innsats på skolen - der er det mange som er. Slapp av, du har er normalt barn. 

Anonymkode: 5ca3a...330

Jeg forstår at jeg ikke har forklart meg godt nok, skulle sikkert ikke nevnt karakterer og smart. For da forstår mange ikke hva jeg spør etter. 
Barnet vil ha mer utfordringer på skolen, men jeg mener når karakteren er helt normale noe alle får så kan ikke jeg kreve dette av skolen. 
Barnet mener at han ikke gidder fordi det er kjedelig. 
Ja, mange kjeder seg, ja mange får de karakterene, og ja det er litt typisk tenåringer. 
Problemet er at ungdommen etterspør mer utfordringer, men jeg kan ikke gå til skolen når alt er som alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt noen slike elever, gjerne gutter, opp gjennom. De har seilet gjennom barneskolen uten å løfte en finger og så fortsetter de med det på ungdomsskolen og får selvfølgelig ikke gode karakterer. Veldig typisk at de har pumpet opp selvtillit av å ha gjort ungdomsskolepensum på barneskolen. 

Mitt inntrykk er at de på et vis når et tak, der de ikke lenger kan suse gjennom bare på medfødte evner. Stoffet er vanskeligere og det kreves innsats for å tilegne seg det. Når de kommer hit, etter mange år uten å gjøre noe, med tanker om at slik skal det fortsette, så er de selvfølgelig ikke motiverte for å begynne å jobbe nå. 

Anonymkode: 44a00...649

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du misforstår innlegget mitt, og det er ikke jeg som har satt merkelappen smart. Det var ppt. Målet er ikke toppkarakterer, men om det ikke er toppkarakter så kan ikke jeg gå til skolen å si han kjeder seg for å få utfordringer. Det mener han at han trenger for det er utrolig kjedelig på den skolen. Jeg kan ikke kreve noe av skolen når han ikke gjør det som skal gjøres, men har da ikke motivasjon til å gjøre en innsats. 

PPT setter ikke merkelappen «smart» på noen. Og du skrev jo selv at han ikke hadde tatt en evnetest fordi du ikke ønsket det? Å ta en evnetest ville kunne vise om har han evner og læreforutsetninger ut over det som er forventet for alder. Når han ikke har tatt en evnetest, så vil det bare bli ren gjetning om han er «smart» eller ikke.

Jeg tror ikke du skal se for deg all verden av tilrettelegging heller. Individuelt tilrettelagt opplæring kan være aktuelt for elever som ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Merk deg ordet «tilfredsstillende».  At han ikke har OPTIMALT utbytte (f eks sett ift evnenivå), betyr ingenting i den sammenheng. Du skriver at han får firere og femmere, og da har han tilfredsstillende utbytte, og vel så det.

Anonymkode: 5eb4b...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...