Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Nå er jeg i trøbbel.Synes ingen ting fungerer på hjemmebane lenger.Har et barn med språkvansker som ikke får hjelp.Dette smitter over på alt,siden det blir mye skriking.Nå er det nesten sånn at jeg gruer meg for ettermiddagene og kveldene.Jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse dette.Tålmodigheten er borte,tror jeg har blitt allergisk mot gråting,siden dette nesten brukes som språk. Jeg vet ikke hvor jeg skal søke hjelp.Barnevernet?Nei,ikke aktuelt.Logoped og kommunen?Har prøvd,ingen ting skjer på snart et år. Tenkte så på familievernkontoret.Kan det være en ide? Takker for innspill!
Mysti Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 Familivernkontoret kan muligens hjelpe deg ja. Om ikke annet, så med en henvisning videre. Men hvorfor gikk det ikke med logoped? Har du fått henvisning fra lege, så burde det jo være helt greit å få hjelp av en logoped. Merkelig--- :klø:
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #3 Skrevet 29. mars 2006 Ja,det er jævlig merkelig.Ikke minst frustrerende.Det er det med penger,budsjett,ventelister osv.Det er helt sykt,rike Norge liksom.
Mysti Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 Antar du har hatt masse kontakt med fastlege? Dersom han ikke har "gjort jobben sin", bytt fastlege. Og så er det litt med det at du bare MÅ stå på! Litt sånn at den som roper høyest får først hjelp. Ikke gi deg ihvertfall, dette er jo kjempeviktig for barnet ditt!
Gjest Gjesten Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 Barnehage og skule skal ha kontakt med heile bøtteballetten av eit apparat, så spør der også.
Gjest Lizzi Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 Saksgangen er 1- kontakt fastlege som henviser til ppd e.l 2- dere skal innkalles til vurderingssamtale ved beh.stedet innen ganske kort tid. 3- dere får en frist for når behandlingen skal begynne (dersom de ser behov for det). Overholdes ikke fristen klager du til rikstrygdeverket og de kontakter deres behandlingssted. Dersom de ikke da har kapasitet har dere krav på behandling ett annet sted. Rikstrygdeverket sender dere ett tilbud. Ulempen er at det kan være ett stykke unna hjemstedet. Lykke til.
Gjest Miloine Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 Om du føler at du møter veggen, uansett hva du gjør, så kan du kanskje spørre deg fram hos Foreldreforeningen for barn med språkvansker(FBS)
Tiit Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 Går barnet ditt i barnehage? Da bør jo barnehagen kunne støtte opp om din vurdering av språkvanskene, og gå med deg i prosessen inn mot PPT. Ofte er det barnehage som etter samtykke fra foreldrene henviser til PPT. Dersom barnet ditt ikke går i barnehage, kan det være nyttig å søke barnet inn der for å øke den språklige stimuleringen. Da vil barnet få fler språklige utfordringer, og må bruke språket mer aktivt som kommunikasjonsverktøy. Dersom du ikke har råd til barnehage men ønsker å bruke det, vil jeg oppfordre deg til å søke om økonomisk hjelp på sosialkontoret. De kan dekke barnehageplass etter konkret vurdering.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #9 Skrevet 29. mars 2006 Ja,barnet går i bh.g,og har gjort det i snart 1 år.Jeg trodde også at det ville løsne da,så jeg stresset ikke noe med det.Men den gang ei. Bh.g og jeg har i fellesskap tatt kontakt med PPT,men det skjer jo faan ingenting.Skjønner at jeg må rope høyt for å bli hørt ja.Men hvor går jeg nå?Etter at ingenting skjer.Har blitt forklart at søknaden har blitt forlagt,at de ikke har noen logopeder ansatt,og at de søker etter noen nå.Men det hjelper jo ikke meg. Kanskje rikstrygdeverket som ble nevnt her,men hvordan?
Tiit Skrevet 29. mars 2006 #10 Skrevet 29. mars 2006 Jeg tror du bare på trøkke på med den henvisninga. Vet at de hjelper dem som roper høyest og mest.... sånn er det. Hvor gammel er barnet ditt, og hvordan ligger det an med språket? om du vil si noe om det.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #11 Skrevet 29. mars 2006 3 1/2 år.Kan ganske mange ord,men mye er vanskelig å forstå.Forstår alt vi sier har jeg inntrykk av. Kan ikke sette sammen setninger.Kan si to-ords-setninger,men ofte bak frem.Mangler mange konsonanter: f.eks is i stedet for ris, bus i stedet for brus.Ja,det er kanskje ikke så ille akkurat det da. Flere av ordene er helt uforståelig hvis man ikke har litt bakgrunnsinfo. Det positive er at navn går ganske bra. Men generelt er det mye babling.
Gjest Gjest_marstad_* Skrevet 30. mars 2006 #12 Skrevet 30. mars 2006 har du sjekket ørene til barnet ? min lillegutt er også 3,5år , han hadde dårlig språk til han var tre , da fikk han satt inn dren i begge øra . og vips der kom jaggu språket. bare et tips hvis det ikke er sjekket ut.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #13 Skrevet 30. mars 2006 Ja,hørselen er sjekket.Riktignok veldig enkel testing da...
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #14 Skrevet 30. mars 2006 Hvorfor ikke ta kontakt med barnevernet? Tror nok familievernkontoret ville henvist deg dit, uten å være 100%sikker da. Barnevernet kan også være en dra hjelp i forhold til andre instanser. Høres ut som du bor i en kommune uten for store ressurser i PPT og da er det ikke sikkert det hjelper. Men du kan jo evt ta en anonym tlf til barnevernet å høre hva de råder deg til?
Tiit Skrevet 30. mars 2006 #15 Skrevet 30. mars 2006 Jeg ville tatt en alvorlig samtale med helsesøster, krevd skikkelig hørselstest, evnt utredning av hørsel på hørselsentral på sykehus, samt at hun er med å trøkker på til utredning for ppt. Det høres ut som om barnet ditt ligger noe tilbake når det gjelder språkutviklingen, og det er helt avlegs å kalle det for at "noen er litt sene". Når han er tre og et halvt år, bør noen klokker kime for fagpersonene her. Barnet trenger oppfølging, fordi språk og kommunikasjon er essensielt for å få ei god utvikling på andre områder og utvikle sitt potensiale.
lil Skrevet 31. mars 2006 #16 Skrevet 31. mars 2006 Helsesøster har henvist oss til PPT, fordi gutten vår på 4 har språkvansker. Men han er ikke på langt nær så ille som du beskriver din da. Det som kommer til å skje er at PPT kommer til å sende en pedagog (ikke en logoped, faktisk) til bhg for å lære dem hvordan bhg skal øve med gutten. Og vi blir også lært dette da selvsagt. Som nevnt av andre her, den som skriker høyest, får hjelp fortest. Barnevernet kan hjelpe deg med avlastning, om du er sliten. De kan helt sikkert også gi noen spark i rævva til dem det angår, slik at det blir en fortgang! Og dette burde vel egentlig fastlegen din også kunne gjøre...? Stå på du! Språkutvikling er viktig for hele barnets utvikling. Og prøv å få deg litt tid for deg selv, slik at du blir mere opplagt. Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #17 Skrevet 31. mars 2006 Takk for alle gode svar! Nå har jeg vært i kontakt med logopedisk senter og fått tlf.nr til logoped.Men så var det tlf.svarer'n jeg kom i kontakt med da. Hvis ikke noe skjer kan jo fastlege være et alternativ,og i siste runde,barnevernet.
Gjest Miloine Skrevet 31. mars 2006 #18 Skrevet 31. mars 2006 Takk for alle gode svar! Nå har jeg vært i kontakt med logopedisk senter og fått tlf.nr til logoped.Men så var det tlf.svarer'n jeg kom i kontakt med da. Hvis ikke noe skjer kan jo fastlege være et alternativ,og i siste runde,barnevernet. ← Håper det ordner seg! Uansett, husk at barnevernet er til for å verne om barn, de er ikke "farlige"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå