Gå til innhold

Du som jobber som freelancer, hvor mye inntekt må du ha for å overleve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye nntekt trenger du for å få ting til å gå rundt?  

Anonymkode: fcb8f...a79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

5-6000,-. Da går det akkurat. Men jeg har en stor buffer tilgjengelig hvis noe ryker, bilen må på verksted osv. Men i faste månedlige utgifter klarer jeg meg med 6000,-. Har ikke barn eller boliglån, må sies. Så dette er mat, strøm, telefon osv.

Anonymkode: de8a1...fd7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Cirka 25 500 kr

Anonymkode: 8fc58...253

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ca 15 000 kr netto i måneden. Heldigvis tjener jeg stort sett mer enn det. :)

Anonymkode: bc1fd...123

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faste utgifter på 19000. Så kommer mat, drivstoff etc i tillegg. 40000 i netto hadde gått fint. Denne måneden hadde jeg 74000.  

Anonymkode: dc94d...aac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette et litt sånn "hvor langt er et tau"-spørsmål? Hvor mye den enkelte trenger for å drifte livet sitt avhenger jo av en laaaang rekke faktorer, og er relativt uinteressant. Du kunne like gjerne ha spurt: "Du som er fast ansatt et sted, hvor mye inntekt må du ha for å overleve"?

Et bedre spørsmål å få svar på ville kanskje vært "Du som jobber som freelancer, hvor mye inntekt føler du at du behøver – ut over det som trengs for å få hverdagen til å gå rundt – for å sikre deg for en regnværsdag og dårlige tider"?

Generelt så gjelder dette siste også vanlige lønnsmottakere, men det er nok enda viktigere for løsarbeidere å bygge seg opp en solid økonomisk buffer.

Anonymkode: f148e...54a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er ikke dette et litt sånn "hvor langt er et tau"-spørsmål? Hvor mye den enkelte trenger for å drifte livet sitt avhenger jo av en laaaang rekke faktorer, og er relativt uinteressant. Du kunne like gjerne ha spurt: "Du som er fast ansatt et sted, hvor mye inntekt må du ha for å overleve"?

Et bedre spørsmål å få svar på ville kanskje vært "Du som jobber som freelancer, hvor mye inntekt føler du at du behøver – ut over det som trengs for å få hverdagen til å gå rundt – for å sikre deg for en regnværsdag og dårlige tider"?

Generelt så gjelder dette siste også vanlige lønnsmottakere, men det er nok enda viktigere for løsarbeidere å bygge seg opp en solid økonomisk buffer.

Som i all hovedsak er det TS spør om her🙄

Anonymkode: a0989...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mat og faste utgifter trenger jeg 27.000 netto. Jeg prøvde meg som frilanser, men skjønte at det var umulig. (Hadde 100% jobb på si, så ikke helt lett). Men jeg tør ikke å satse på det igjen, selv om det hadde vært en fantastisk hverdag 🙌(foruten stresset om å skaffe meg nok inntekter 😜). 

Anonymkode: 08388...d8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Eeh, nei, på ingen som helst måte? Les innlegget mitt en gang til, så oppfatter du kanskje vesensforskjellen i de to måtene å spørre på. 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Eeh, nei, på ingen som helst måte? Les innlegget mitt en gang til, så oppfatter du kanskje vesensforskjellen i de to måtene å spørre på. 🙂 

Eeh, jo. Jeg leser intet annet enn det jeg har sagt. Som du ser evner andre også å svare i tråden uten problemer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eeh, jo. Jeg leser intet annet enn det jeg har sagt. Som du ser evner andre også å svare i tråden uten problemer.

Det er litt skummelt, men OK.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaa, jeg er litt ute etter at det finnes folk som lever av freelance, må ikke tjene 2 mill for å leve på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er litt skummelt, men OK.

Det skumle her er vel at du henger deg opp i noe som for andre er soleklart.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutte minimumsinntekt til foretaket mitt er 400.000 før skatt. Da har jeg kanskje 325.000 i lønn, før skatt. Overlever fordi jeg bor kjempebillig og samboer har god lønn. Men det er knapt altså. Da stresser jeg.

Men prøver alltid å få inn 700.000 til foretaket. Da sitter jeg igjen med ca 600.000 i lønn, og det er jeg strålende fornøyd med, med tanke på hvor vanskelig nisje bransje jeg egentlig jobber med. :)

Anonymkode: b95da...3e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jaa, jeg er litt ute etter at det finnes folk som lever av freelance, må ikke tjene 2 mill for å leve på det. 

Føler jeg slår inn åpne dører her, men altså: Det interessante her er vel ikke hvor mye inntekt en løsarbeider/freelance må ha for å overleve? Det er det jo nærmest umulig å svare på. Vi har alle ulike behov og forpliktelser: Enkelte kjører en ny Volvo mens andre har sykkel eller et busskort. Noen eier en enebolig mens andre bor i kollektiv. Noen har barn, andre har ikke. Osv i det nærmest uendelige.

Jeg kan godt opplyse at jeg den gang jeg jobbet freelance ville/ønsket å hanke inn drøyt 60' i måneden før skatt. Men akkurat summen er vel ikke så interessant så lenge en ikke kjenner akkurat mitt liv?

Da er det vel som jeg skriver mer interessant å høre om/fortelle om hva folk som jobber freelance føler de bør tjene ekstra, ut over sitt minimum? 

Jeg jobbet oppdragsbasert freelance i noen år, inntil jeg heller formaliserte det og startet et ENK og senere AS. Allerede som freelance var det viktig for meg å så raskt som mulig å bygge opp et buffer på minst et par netto månedslønner – helst mer. Dette i tillegg til vanlig buffersparing som egentlig alle bør ha enten en er fast ansatt eller ei. Som løsarbeider vet du ikke alltid hva (de) neste måneden(e) bringer. Den gang var det minimum 2x40'. Denne praksisen fortsatte jeg da jeg hadde ENK, men økte det av naturlige grunner til 4x månedlige netto inntekter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...