Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får vite av lærer at åtteåringen vår henger etter, det være seg i de fleste fag. Det viser seg etter diverse kartlegginger/nasjonale prøver. Lærer tror ikke det er noe i veien med evnene hans, per nå, men at han synes fag er kjedelig og at han følgelig alltid skal gjøre seg fryktelig raskt ferdig. Absolutt alt annet fenger mer, kan det virke som.

Når det gjelder det sosiale, har han en tendens til å være dominerende. Ledertype, beskriver lærer. Dette er selvsagt på godt og vondt. Han liker ikke å bli fortalt hva han skal gjøre. 

Er det noen andre her med barn av samme type, som nå er eldre, som kan si noe om hvordan det går/har gått? Viste det seg at det ligger lærevansker i bunn? Andre problemer? 

Anonymkode: 7831f...65c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er snakk om lærevansker/diagnose, er det ikke uvanlig at elever med tidlig tilgang til smarttelefon/mye skjermtid syns "alt" av læring på skolen blir kjedelig. Disse elevene som er vant til dopamin fra scrolling, korte snutter på YouTube osv, har ofte dårlig konsentrasjonsevne, liten utholdenhet og skal bli fortest mulig ferdig (slik du beskriver). Altså en "ADHD light". Det kan selvfølgelig være flere årsaker, men tenkte dette hvert fall var verdt å nevne. 

Anonymkode: a01b0...3fc

  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Om det ikke er snakk om lærevansker/diagnose, er det ikke uvanlig at elever med tidlig tilgang til smarttelefon/mye skjermtid syns "alt" av læring på skolen blir kjedelig. Disse elevene som er vant til dopamin fra scrolling, korte snutter på YouTube osv, har ofte dårlig konsentrasjonsevne, liten utholdenhet og skal bli fortest mulig ferdig (slik du beskriver). Altså en "ADHD light". Det kan selvfølgelig være flere årsaker, men tenkte dette hvert fall var verdt å nevne. 

Anonymkode: a01b0...3fc

Ja, dette høres rimelig ut. Han ser og har sett mest tv. Men vi kommer til å kjøre helt andre regler for skjermbruk heretter, det er tydelig at det må gjøres. 

Anonymkode: 7831f...65c

  • Liker 1
Skrevet

Signerer den over. Det er stort sett mye skjerm og da helst nettbrett/telefon med korte videosnutter i time etter time fra tidlig alder som ødelegger oppmerksomhetsevnen. Har selv 3 gutter og her er det null skjerm før kl 18 både hverdag og helg. Og det er viktig for foreldrene å gå foran som gode forbilder. 

Anonymkode: 9895d...4ec

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 21.11):

Ja, dette høres rimelig ut. Han ser og har sett mest tv. Men vi kommer til å kjøre helt andre regler for skjermbruk heretter, det er tydelig at det må gjøres. 

Anonymkode: 7831f...65c

Anbefaler absolutt å kutte en del skjerm. Vi har kutta skjerm helt på hverdager og har ca 1-3 timer totalt i løpet av helgen. Funker veldig bra etter et par uker. Om barnet er sliten å trenger noe for å koble av er lydbøker/podkaster mer avslappende enn TV etter skole/sfo.

Men, vil bare nevne det siden læreren ikke tror det er evnene det skorter på. Det kan godt hende barnet har en eller annen form for lærevanske, men barn som får for lite utfordringer på skolen kan også vise adhd-lignende symptomer. 

Anonymkode: 074da...668

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler absolutt å kutte en del skjerm. Vi har kutta skjerm helt på hverdager og har ca 1-3 timer totalt i løpet av helgen. Funker veldig bra etter et par uker. Om barnet er sliten å trenger noe for å koble av er lydbøker/podkaster mer avslappende enn TV etter skole/sfo.

Men, vil bare nevne det siden læreren ikke tror det er evnene det skorter på. Det kan godt hende barnet har en eller annen form for lærevanske, men barn som får for lite utfordringer på skolen kan også vise adhd-lignende symptomer. 

Anonymkode: 074da...668

I tillegg: nasjonale prøver tas på skjerm. Barnet vårt (også 😎 blir mye mindre distrahert når han leser i en bok eller eller får oppgaver på et ark.

Anonymkode: 074da...668

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg: nasjonale prøver tas på skjerm. Barnet vårt (også 😎 blir mye mindre distrahert når han leser i en bok eller eller får oppgaver på et ark.

Anonymkode: 074da...668

Også 8 år, skulle stå istedet for smily'en

Anonymkode: 074da...668

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I tillegg: nasjonale prøver tas på skjerm. Barnet vårt (også 😎 blir mye mindre distrahert når han leser i en bok eller eller får oppgaver på et ark.

Anonymkode: 074da...668

Vår 2. klassing har alle kartleggingsprøver på papir. 

Anonymkode: ad9dd...d9f

Skrevet

Enig i det med skjermbruk. Det viser seg at skjermbruk gjør at de får mye dårligere konsentrasjon. Vi har satt ganske strenge regler for skjermbruk etter hvert. Kommer selvsagt an på hvem du spør da, men ungene synes i alle fall selv at vi er strenge 😄

Null short reels, det er ikke lov. (Reels er noe av det verste man ser, og derfor prøver vi voksne å unngå det også)

Null brainrot.

Maks 1 time YouTube per dag, og temaer de kan lære noe av. Ellers serier, NRK super osv.

Maks 1 time med sosial spilling. Ikke sitte å trykke alene. Bort med iPad, innført pc i stedet. Det kan de lære noe av, i motsetning til iPad.

Det er fortsatt langt over anbefalte skjermgrenser, men jeg synes det har funket her i alle fall. Har også grenser på morgenen. Det har endt med at 8-åringen sitter og leser i stedet, fordi han ikke får spille.

Har måttet kutte ned på bruken selv også 😄 Funnet fram bøker, vi sitter sammen  og leser, og vi voksne bruker ikke mobil foran ungene. Mobilen ligger i veska mi i entreen til vanlig.

Skrevet
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Enig i det med skjermbruk. Det viser seg at skjermbruk gjør at de får mye dårligere konsentrasjon. Vi har satt ganske strenge regler for skjermbruk etter hvert. Kommer selvsagt an på hvem du spør da, men ungene synes i alle fall selv at vi er strenge 😄

Null short reels, det er ikke lov. (Reels er noe av det verste man ser, og derfor prøver vi voksne å unngå det også)

Null brainrot.

Maks 1 time YouTube per dag, og temaer de kan lære noe av. Ellers serier, NRK super osv.

Maks 1 time med sosial spilling. Ikke sitte å trykke alene. Bort med iPad, innført pc i stedet. Det kan de lære noe av, i motsetning til iPad.

Det er fortsatt langt over anbefalte skjermgrenser, men jeg synes det har funket her i alle fall. Har også grenser på morgenen. Det har endt med at 8-åringen sitter og leser i stedet, fordi han ikke får spille.

Har måttet kutte ned på bruken selv også 😄 Funnet fram bøker, vi sitter sammen  og leser, og vi voksne bruker ikke mobil foran ungene. Mobilen ligger i veska mi i entreen til vanlig.

Med så høy skjermtid etter nedkutting lurer jeg på hvor mye dere hadde i utgangspunktet 😅

Her sperret vi for youtube på alle enheter, ene barnet klarte ikke regulere seg og det så på alt for mye søppel.

Vi er relativt slappe med tv-titting, men det er kun NRK Super som er tilgjengelig. Nettbrettene får kun brukes i helg, ikke tilgang til nettleser, ingen spill. Kun NrkSuper og Netflix med innstilt aldersgrense. Vi må være såpass strenge da det ene barnet ikke klarer å regulere skjermbruk, blir fullstendig hektet og kan se på hva som helst. Dette barnet henger og bakpå i enkelte fag.

Hadde begge barna vært som yngste hadde tilgangen vært mye friere.

Anonymkode: ad9dd...d9f

  • Nyttig 1
Skrevet
Rosa Dartle skrev (12 timer siden):

Enig i det med skjermbruk. Det viser seg at skjermbruk gjør at de får mye dårligere konsentrasjon. Vi har satt ganske strenge regler for skjermbruk etter hvert. Kommer selvsagt an på hvem du spør da, men ungene synes i alle fall selv at vi er strenge 😄

Null short reels, det er ikke lov. (Reels er noe av det verste man ser, og derfor prøver vi voksne å unngå det også)

Null brainrot.

Maks 1 time YouTube per dag, og temaer de kan lære noe av. Ellers serier, NRK super osv.

Maks 1 time med sosial spilling. Ikke sitte å trykke alene. Bort med iPad, innført pc i stedet. Det kan de lære noe av, i motsetning til iPad.

Det er fortsatt langt over anbefalte skjermgrenser, men jeg synes det har funket her i alle fall. Har også grenser på morgenen. Det har endt med at 8-åringen sitter og leser i stedet, fordi han ikke får spille.

Har måttet kutte ned på bruken selv også 😄 Funnet fram bøker, vi sitter sammen  og leser, og vi voksne bruker ikke mobil foran ungene. Mobilen ligger i veska mi i entreen til vanlig.

Hvis dette er skjermtid med begrensninger er det ikke rart mange elever har dårligere forutsetninger for læring i dag. Du trenger hvert fall ikke bekymre deg for at dere er strenge. 

Anonymkode: a01b0...3fc

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Med så høy skjermtid etter nedkutting lurer jeg på hvor mye dere hadde i utgangspunktet 😅

Her sperret vi for youtube på alle enheter, ene barnet klarte ikke regulere seg og det så på alt for mye søppel.

Vi er relativt slappe med tv-titting, men det er kun NRK Super som er tilgjengelig. Nettbrettene får kun brukes i helg, ikke tilgang til nettleser, ingen spill. Kun NrkSuper og Netflix med innstilt aldersgrense. Vi må være såpass strenge da det ene barnet ikke klarer å regulere skjermbruk, blir fullstendig hektet og kan se på hva som helst. Dette barnet henger og bakpå i enkelte fag.

Hadde begge barna vært som yngste hadde tilgangen vært mye friere.

Anonymkode: ad9dd...d9f

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dette er skjermtid med begrensninger er det ikke rart mange elever har dårligere forutsetninger for læring i dag. Du trenger hvert fall ikke bekymre deg for at dere er strenge. 

Anonymkode: a01b0...3fc

Jeg synes vi er veldig avslappet på det, hadde håpet at barna skulle greie å regulere det selv. Vi er en IT-familie, og er veldig digitale. Synes det er viktig å kunne bruke og være flink digitalt, men ser en stor utfordring med regulering etter at vi fikk barn. Vi ser så lite på tv selv at jeg har følt at vi har vært ganske gode forbilder. Ser stort sett bare nyheter, og ellers en serie en kveld nå og da.

Jeg synes ikke vi er strenge nei, men ser at venner av barna ser veldig mye mer siden veldig mange av dem har egen TV-stue o.l. og at det derfor ikke følges med på hvor mye de er på skjerm. De går ofte til venner der det er friere fordi de ikke får spille hjemme hos oss 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 17.28):

Vi får vite av lærer at åtteåringen vår henger etter, det være seg i de fleste fag. Det viser seg etter diverse kartlegginger/nasjonale prøver. Lærer tror ikke det er noe i veien med evnene hans, per nå, men at han synes fag er kjedelig og at han følgelig alltid skal gjøre seg fryktelig raskt ferdig. Absolutt alt annet fenger mer, kan det virke som.

Når det gjelder det sosiale, har han en tendens til å være dominerende. Ledertype, beskriver lærer. Dette er selvsagt på godt og vondt. Han liker ikke å bli fortalt hva han skal gjøre. 

Er det noen andre her med barn av samme type, som nå er eldre, som kan si noe om hvordan det går/har gått? Viste det seg at det ligger lærevansker i bunn? Andre problemer? 

Anonymkode: 7831f...65c

Leser dere med han? 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 7.14):

Om barnet er sliten å trenger noe for å koble av er lydbøker/podkaster mer avslappende enn TV etter skole/sfo.

 

Hæ? Om barn er slitne har de privilegiet av å gå inn en lekeverden, ikke «koble av» med distraksjon som vi voksne gjør. Hva tror dere barn er/gjør?

  • Nyttig 1
Skrevet

Nasjonale prøver gjennomføres først fra 5. trinn, så ikke rart 8-åringen gjør det dårlig da...

  • Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (47 minutter siden):

Hæ? Om barn er slitne har de privilegiet av å gå inn en lekeverden, ikke «koble av» med distraksjon som vi voksne gjør. Hva tror dere barn er/gjør?

Poenget var vel at lydbok/podcast er bedre enn skjerm. 

Anonymkode: 074da...668

  • Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (2 timer siden):

Leser dere med han? 

Jada, vi leser 15 minutter hver dag. Han klarer å lese de fleste ord, men må ofte stave de først. Det går litt "stakkato". Tror egentlig ikke han leser uttalt sakte ellers. Leseforståingen er stort sett grei.

Ellers leser vi til han på sengen hver eneste dag, som vi har gjort siden han var en liten gutt. 

Anonymkode: 7831f...65c

Skrevet
Anonym90059005 skrev (2 timer siden):

Nasjonale prøver gjennomføres først fra 5. trinn, så ikke rart 8-åringen gjør det dårlig da...

Dette visste jeg ikke. Jeg mener læreren sa at kartlegging var gjort gjennom nasjonale prøver, men jeg kan ha misforstått. Hun hadde skrevet ut et par A4-sider med resultater med svaralternativene "Riktig", "Feil", "Ubesvart". 

Anonymkode: 7831f...65c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget var vel at lydbok/podcast er bedre enn skjerm. 

Anonymkode: 074da...668

Men det sier fortsatt MYE om hva folk tror «sliten» er og hvordan barn bearbeider

  • Liker 1
Skrevet

Kanskje det heter nasjonale kartleggingsprøver, at jeg har misforstått det.

Anonymkode: 7831f...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...