Gå til innhold

Villmannskjøring, rå akselerasjon og behovet for gjennomsnittsfartsmålere


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om det er kappkjøring som er årsaken til dette så er det mer en en bil som har kappkjørt.
Slik jeg ser det bør føreren av den andre bilen (eller flere om det er flere biler) faktisk straffes for uaksomt drap.
Da deres handling har medvirkende årsak til at 5 mennesker mistet livet.

Hadde det droppet kappkjøringen så hadde kanskje alle 5 ennå vert i live.


Men vi har for feige regler i norge.
Jeg er ikke noe stor fan av USA.
Men....
I USA  kan du dømmes for Assault With a Deadly Weapon om du skader non med bil.
Vi burde få slike regler til Norge også.

Jeg har en jobb hvor jeg alltid er i trafikken, og jeg ser så sykt mye hver jævla dag på veiene at enkelte ville fått magesår.
Vi som lever i trafikken er daglig med å hindre ulykker
Jeg har vitnet folk i alle aldre kjøre alt for fort å havne i grøfta. (ikke bare unge gutter med også damer opp i årene)
Jeg ser hver dag biler som ikke klarer å holde seg i sitt kjørefelt for mobiltelefonen er viktigere en å holde kontrollen på 2 tonn med metall og batterier.
Har vitner i forsikringssaker hvor folk har kjørt på andre PGA mobilbruk.
Folk ligger så nært støtfangeren på bilen foran at det smeller om den fremste bilen slipper gasspedalen.

Vi må få hardere konsekvenser for farlig adferd i trafikken.

Anonymkode: d3cd3...3f4

Det er så ufyselig å sitte å spekulere i skyld og straff i en så alvorlig ulykke... 

Det bør være hardere straffer for farlig adferd i trafikk ja, men det bør også bli straffbart med spekulasjoner og ryktespredning rundt ulykker og dødsfall..... 

Anonymkode: 036cd...2de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det ville ha hjulpet mye hvis vi satte ned makshastighet til 60 på riksveg, 70 på motorvei og 30 i tettbebygd.

Anonymkode: 9e797...fc3

Da ville folk fått enda mindre respekt for fatsgrensene enn de har i dag, så det hadde ikke hjulpet en dritt, heller tvert i mot

Anonymkode: 4f13a...757

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen til datteren min ble drept i en bilulykke for mange år siden. Ulykken dengang ble også forårsaket av ungdommer med alt for høy fart som kappkjørte med hverandre. Bilen som venninnen til datteren min datt i var ikke med på dette. Hun ble kjørt hjem av moren til en annen venninne. Moren døde også.

Allerede da ble det snakk om "NÅ må vi ta grep", gjennomsnittsmålere osv. Og her står vi muligens igjen. Ungdommer i høy fart som dreper. 

Anonymkode: dc991...952

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke rask akselerasjon med elbiler er årsak til dødsulykker 

Hva med å heve aldersgrensen for førerkort for menn til 21 år?

 

Anonymkode: 3df3b...146

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Noen" har "sett" kappkjøring i samme tidsrom der, det er ikke gitt at det er tilfellet her. 

I 2011 ble fem menesker drept og fem alvorlig skadet i en ulykke i samme område. Farten til de involverte var langt under fartsgrensen pga dårlig føre. Allverdens ATK og politikontroller hadde ikke forhindret den ulykken. Det ble montert 1 mil med midtdeler på strekningen, og da har det ikke vært ulykker etter dette. 

Folk gjør feil, det kan komme en elg, det kan være plutselig glatt. Det absolutt eneste som forhindrer ulykker er gode brede veier med midtdeler. Å snakke om fart og mer kontroll er total avsporing og ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: 5bca5...e49

Det er ingenting som med sikkerhet vil forhindre ulykker. 

Tiltak mot høy fart er et enkelt og realistisk tiltak. Vi skal ikke tilpasse veiene for at folk skal kjøre villmann, vi skal tilpasse farten. 

Selvfølgelig kan det likevel skje uhell. Men vi bruker jo bilbelte selv om vi kan drukne når vi svømmer i sjøen? Det er ingen logikk i å begrense gode tiltak fordi noe annet kan skje. Det er fullstendig ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: f7624...08f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet er gamle eller modifiserte jalla-biler som kjører for fort.. Kræsjer du i en 30 år gammel BMW kommer det selvfølgelig til å gå skikkelig galt. 

Anonymkode: 93dfe...000

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om noen titalls idioter hvert år. Å straffe millioner på grunn av de dummeste er en uting. 

Anonymkode: 79f03...e8e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er jeg helt imot. Det er et for stort inngrip i folks privatliv. For mye overvåking.

Anonymkode: 437e0...850

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man vil drive råkjøring, så får man det til. Å sette opp ATK "over alt" er ikke gjennomførbart, det vil være sinnsykt dyrt og kreve enorme ressurser.

Dårlig forslag med merkelig fundering, gjennomsnittsmålinger har ingenting med kraftig (rå) akselerasjon fra elbiler å gjøre, som virker å være hovedgrunnlaget.

Anonymkode: c990f...722

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det ville ha hjulpet mye hvis vi satte ned makshastighet til 60 på riksveg, 70 på motorvei og 30 i tettbebygd.

Anonymkode: 9e797...fc3

Og hva skulle det hjulpet? Problemet er jo ikke de som følger fartsgrensene, men de som bryter dem...

Anonymkode: 67a92...354

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hovedproblemet er gamle eller modifiserte jalla-biler som kjører for fort.. Kræsjer du i en 30 år gammel BMW kommer det selvfølgelig til å gå skikkelig galt. 

Anonymkode: 93dfe...000

Det går mye verre med den lille moderne elbilen som denne BMW'en kjører på...

Anonymkode: 67a92...354

AnonymBruker
Skrevet

Alle biler burde ha fartssperre slik tungtrafikken har hatt i flere tiår. Det kunne være to nivåer. Sperre på 85km/t som standard, men med mulighet for utvidelse til 120km/t etter 5 år kjøreerfaring og ved å ta et sikkerhetskurs for sikker kjøring i høyere hastigheter. Tillatelsen til å kjøre i 120 trekkes automatisk tilbake for et antall år dersom du blir tatt i for høy hastighet eller kommer ut for trafikkuhell hvor du som fører har skylda. Om du ikke har lov til å kjøre 120-bil og blir funnet bak rattet på en slik bil vanker kraftige bøter, prikker i førerkortet og gjerne førerkortbeslag.

Så vil sikkert noen hevde at en slik fartssperre er farlig fordi det hindrer raske og sikre forbikjøringer. Det er selvsagt bare tull, for det er uansett ikke lov å kjøre overt fartsgrensen, heller ikke ved forbikjøring.

Noen vil sikkert også mene at det er farlig med biler som er begrenset til 85kmt på motorvei med større hastighet, men det er også bare tull fordi motorveiene allerede har mange kjøretøy i den hastigheten og det går helt fint. Tunge kjøretøy(unntatt enkelte busser) og ethvert kjøretøy med tilhenger(enkelte unntak her også) skal uansett ikke kjøre raskere enn 80 uansett vei og føre.

Anonymkode: b1808...d7b

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle biler burde ha fartssperre slik tungtrafikken har hatt i flere tiår. Det kunne være to nivåer. Sperre på 85km/t som standard, men med mulighet for utvidelse til 120km/t etter 5 år kjøreerfaring og ved å ta et sikkerhetskurs for sikker kjøring i høyere hastigheter. Tillatelsen til å kjøre i 120 trekkes automatisk tilbake for et antall år dersom du blir tatt i for høy hastighet eller kommer ut for trafikkuhell hvor du som fører har skylda. Om du ikke har lov til å kjøre 120-bil og blir funnet bak rattet på en slik bil vanker kraftige bøter, prikker i førerkortet og gjerne førerkortbeslag.

Så vil sikkert noen hevde at en slik fartssperre er farlig fordi det hindrer raske og sikre forbikjøringer. Det er selvsagt bare tull, for det er uansett ikke lov å kjøre overt fartsgrensen, heller ikke ved forbikjøring.

Noen vil sikkert også mene at det er farlig med biler som er begrenset til 85kmt på motorvei med større hastighet, men det er også bare tull fordi motorveiene allerede har mange kjøretøy i den hastigheten og det går helt fint. Tunge kjøretøy(unntatt enkelte busser) og ethvert kjøretøy med tilhenger(enkelte unntak her også) skal uansett ikke kjøre raskere enn 80 uansett vei og føre.

Anonymkode: b1808...d7b

Dette kommer og kan fjernstyres via bilens wifi. Helt greit at det blir slik.

Anonymkode: 62839...c69

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det ville ha hjulpet mye hvis vi satte ned makshastighet til 60 på riksveg, 70 på motorvei og 30 i tettbebygd.

Anonymkode: 9e797...fc3

Det ville bare medført at enda flere mistet totalt respekten for fartsgrensene, også i tettbebygd strøk, hvor så lave fartsgrenser faktisk har noe for seg. 70 km/t på motorvei er bare tull, og ville nok tvert i mot ført til flere ulykker. Både fordi fartsforskjellen mellom de som respekterer og ikke respekterer fartsgrensene ville blitt enorm. Og fordi man ville kjedet vettet av seg og blitt uoppmerksom av å kjøre så sakte på veier dimensjonert for det dobbelte. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå skal jeg ikke kommentere for mange detaljer omkring den grusomme ulykken i Tromsø, men når dette var en front mot front ulykke så må farten ha vært veldig høy når bilene ble funnet 80 m fra hverandre.

Viktig poeng! .Så la oss forlate akkurat denne ulykken. 

 

Rødvinsfilosofen skrev (6 timer siden):

Synes det er så ekstremt mange unødvendige dødsfall. Høy fart. Utforkjøringer. Racing. 

Vi har ekstremt få ulykker i trafikken. Det er vanskelig å se for seg at det skal kunne være stort færre uten at vi fjerner mer av veitrafikken : https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/trafikkulykker-med-personskade/artikler/faerre-dode-i-trafikken-i-fjor
 

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Statens vegvesen:

«Fart er den enkeltfaktoren som i størst grad bidrar til alvorlige ulykker, enten det er for høy fart ut ifra fartsgrensene eller ut ifra forholdene.»

«For høy fart medvirker til 30 dødsulykker i trafikken, hvert år.»

Anonymkode: a19ed...2c2

Utfordringen med denne statestikken, er at hvis en bil kjører i lovlig hastighet og en bil skjener over i motsatt kjørefelt, og treffer denne, så vil det trigge "for høy fart etter forholdene" : fartsavpasningen skal ivareta handlingsrommet i situasjonen.  Vegvesenet tukler mye i denne statestikken , typisk for å underkjenne at store deler av problemet er knyttet til veikvaliteten i relasjon til trafikkavvikling.  Trafikkavvikling er faktisk ikke ett prioritert mål i Norge. 

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror det ville ha hjulpet mye hvis vi satte ned makshastighet til 60 på riksveg, 70 på motorvei og 30 i tettbebygd.

Anonymkode: 9e797...fc3

Det ville ytterligere svekke tilliten til hastighetssettingen på Norske veier. 
 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

"Noen" har "sett" kappkjøring i samme tidsrom der, det er ikke gitt at det er tilfellet her. 

I 2011 ble fem menesker drept og fem alvorlig skadet i en ulykke i samme område. Farten til de involverte var langt under fartsgrensen pga dårlig føre. Allverdens ATK og politikontroller hadde ikke forhindret den ulykken. Det ble montert 1 mil med midtdeler på strekningen, og da har det ikke vært ulykker etter dette. 

Folk gjør feil, det kan komme en elg, det kan være plutselig glatt. Det absolutt eneste som forhindrer ulykker er gode brede veier med midtdeler. Å snakke om fart og mer kontroll er total avsporing og ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: 5bca5...e49

Det er helt umulig å ha midtdelere på samtlige norske veier over 70-sone. Det vil kostet uhorvelig mye. 
Husk det er stort sett menneskelig feil som er årsaken til trafikkulykker. 
 

Anonymkode: f8f23...8fd

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt umulig å ha midtdelere på samtlige norske veier over 70-sone. Det vil kostet uhorvelig mye. 
Husk det er stort sett menneskelig feil som er årsaken til trafikkulykker. 
 

Anonymkode: f8f23...8fd

Og derfor må veiene bygges slik at de tar høyde for dette. Bygg motorvei av høyeste klasse på minimum alt av Europavei sør for Trondheim, med fartsgrense 130 km/t. Så tror jeg de aller fleste vil innfinne seg i maks 70 km/t på resten. På de minst trafikkerte hovedveiene i nord er det helt uproblematisk med 80-90 km/t uten midtdeler, men gi gjerne også de en oppgradering med blant annet bredere veiskulder. Penger har vi mer enn nok av her i landet, de må bare prioriteres riktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke rask akselerasjon med elbiler er årsak til dødsulykker 

Hva med å heve aldersgrensen for førerkort for menn til 21 år?

 

Anonymkode: 3df3b...146

Evt. kan man gå for den amerikanske varianten, at man får begrensninger på når man kan kjøre de første årene man har lappen. F.eks ikke lov til å kjøre mellom 22:00 og 05:00 før fylte 21 år. 

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle biler burde ha fartssperre slik tungtrafikken har hatt i flere tiår. Det kunne være to nivåer. Sperre på 85km/t som standard, men med mulighet for utvidelse til 120km/t etter 5 år kjøreerfaring og ved å ta et sikkerhetskurs for sikker kjøring i høyere hastigheter. Tillatelsen til å kjøre i 120 trekkes automatisk tilbake for et antall år dersom du blir tatt i for høy hastighet eller kommer ut for trafikkuhell hvor du som fører har skylda. Om du ikke har lov til å kjøre 120-bil og blir funnet bak rattet på en slik bil vanker kraftige bøter, prikker i førerkortet og gjerne førerkortbeslag.

Så vil sikkert noen hevde at en slik fartssperre er farlig fordi det hindrer raske og sikre forbikjøringer. Det er selvsagt bare tull, for det er uansett ikke lov å kjøre overt fartsgrensen, heller ikke ved forbikjøring.

Noen vil sikkert også mene at det er farlig med biler som er begrenset til 85kmt på motorvei med større hastighet, men det er også bare tull fordi motorveiene allerede har mange kjøretøy i den hastigheten og det går helt fint. Tunge kjøretøy(unntatt enkelte busser) og ethvert kjøretøy med tilhenger(enkelte unntak her også) skal uansett ikke kjøre raskere enn 80 uansett vei og føre.

Anonymkode: b1808...d7b

Hva er grunnen for at biler i dag ikke har fartssperre? Er det vanskelig/dyrt å gjennomføre? Det er jo egentlig sykt å tenke på at hvermannsen i dag kan sette seg i en bil som enkelt kan kjøre flere hundre kilometer i timen på bare få sekunder.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er snakk om noen titalls idioter hvert år. Å straffe millioner på grunn av de dummeste er en uting. 

Anonymkode: 79f03...e8e

Her var det en idiot som drepte totalt 5 mennesker, seg selv inkludert. Har ødelagt mer liv enn som så, tenk på alle etterlate. 

Men om løsningen er fartsmålere? Usikker. Jeg ville gått hardere ut, jeg ville satt begrensninger på hva slags biler får unge mennesker lov til å kjøre, og sette fartsbegrensninger på de bilene. F.eks. ingen person under 25 år får lov å kjøre bil over 90 km/t, noen sinne. På elbiler er det nå fult mulig å sette fartsbegrensninger pr sjåfør. Teknologien er der allerede, hvis vi bare aksepterer som samfunn, at unge gutter er ikke i stand til gode avgjørelser, og må i større grad begrenses i sin dumhet, så kan det hende vi får det bedre alle sammen. 

Anonymkode: 9680b...c46

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...