AnonymBruker Skrevet i går, 14:47 #1 Skrevet i går, 14:47 Den tragiske dødsulykken ved Hundbergan utenfor Tromsø, der fem mennesker mistet livet, er veldig rystende. Politiet etterforsker nå om kappkjøring kan være årsaken. Uansett konklusjon, er én ting sikkert: Høy fart dreper og oftest er det uskyldige som må betale prisen. Dagens biler, særlig elbiler, har akselerasjon som for få år siden hørte hjemme på en racerbane. 0–100 på under fire sekunder er blitt hverdagslig. Kombinert med stillhet, null gir og umiddelbar kraft gir dette et helt nytt risikobilde i trafikken, særlig når uerfarne sjåfører får tilgang til krefter de verken forstår eller mestrer. Vi kan ikke lenger lene oss på tilfeldige kontroller og håpe at fornuften vinner. Vi trenger gjennomsnittsfartsmålere i storstilt skala, på alle sterkt trafikkerte og ulykkesutsatte veier i landet. Teknologien finnes, og den virker. Den fjerner fristelsen til kortvarige fartsutbrudd og skaper roligere trafikk uten at noen føler seg overvåket unødig. Dette handler ikke om strengere straff eller flere bøter. Det handler om forebygging, om å hindre at unge mennesker med hestekrefter (og andre fartsbrytere) under foten og dårlig dømmekraft bak rattet ødelegger liv, familier og lokalsamfunn. Vi må slutte å kalle slike hendelser «ulykker» når årsaken er menneskelig hensynsløshet. Det er bare å sette opp gjennomsnittshastighetskameraer «over alt». Anonymkode: b77bb...c6e 3 1 8
AnonymBruker Skrevet i går, 14:51 #2 Skrevet i går, 14:51 Helt enig. Bor langs en innfartsvei selv med 70-sone. For råkjører opp veien til stadighet. Spesielt på kvelds og nattestid. Hadde vært fint med gjennomsnittsmåling fra siste lyskryss og frem til avkjøring til motorvei. Anonymkode: 2a463...408 3
Traktor Skrevet i går, 14:57 #3 Skrevet i går, 14:57 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Den tragiske dødsulykken ved Hundbergan utenfor Tromsø, der fem mennesker mistet livet, er veldig rystende. Politiet etterforsker nå om kappkjøring kan være årsaken. Uansett konklusjon, er én ting sikkert: Høy fart dreper og oftest er det uskyldige som må betale prisen. Dagens biler, særlig elbiler, har akselerasjon som for få år siden hørte hjemme på en racerbane. 0–100 på under fire sekunder er blitt hverdagslig. Kombinert med stillhet, null gir og umiddelbar kraft gir dette et helt nytt risikobilde i trafikken, særlig når uerfarne sjåfører får tilgang til krefter de verken forstår eller mestrer. Vi kan ikke lenger lene oss på tilfeldige kontroller og håpe at fornuften vinner. Vi trenger gjennomsnittsfartsmålere i storstilt skala, på alle sterkt trafikkerte og ulykkesutsatte veier i landet. Teknologien finnes, og den virker. Den fjerner fristelsen til kortvarige fartsutbrudd og skaper roligere trafikk uten at noen føler seg overvåket unødig. Dette handler ikke om strengere straff eller flere bøter. Det handler om forebygging, om å hindre at unge mennesker med hestekrefter (og andre fartsbrytere) under foten og dårlig dømmekraft bak rattet ødelegger liv, familier og lokalsamfunn. Vi må slutte å kalle slike hendelser «ulykker» når årsaken er menneskelig hensynsløshet. Det er bare å sette opp gjennomsnittshastighetskameraer «over alt». Anonymkode: b77bb...c6e Gjennomsnittsmåling hjelper vel verken mot kortvarig fartsutbrudd eller hard akselerasjon? 1 5
AnonymBruker Skrevet i går, 14:59 #4 Skrevet i går, 14:59 Om det er kappkjøring som er årsaken til dette så er det mer en en bil som har kappkjørt. Slik jeg ser det bør føreren av den andre bilen (eller flere om det er flere biler) faktisk straffes for uaksomt drap. Da deres handling har medvirkende årsak til at 5 mennesker mistet livet. Hadde det droppet kappkjøringen så hadde kanskje alle 5 ennå vert i live. Men vi har for feige regler i norge. Jeg er ikke noe stor fan av USA. Men.... I USA kan du dømmes for Assault With a Deadly Weapon om du skader non med bil. Vi burde få slike regler til Norge også. Jeg har en jobb hvor jeg alltid er i trafikken, og jeg ser så sykt mye hver jævla dag på veiene at enkelte ville fått magesår. Vi som lever i trafikken er daglig med å hindre ulykker Jeg har vitnet folk i alle aldre kjøre alt for fort å havne i grøfta. (ikke bare unge gutter med også damer opp i årene) Jeg ser hver dag biler som ikke klarer å holde seg i sitt kjørefelt for mobiltelefonen er viktigere en å holde kontrollen på 2 tonn med metall og batterier. Har vitner i forsikringssaker hvor folk har kjørt på andre PGA mobilbruk. Folk ligger så nært støtfangeren på bilen foran at det smeller om den fremste bilen slipper gasspedalen. Vi må få hardere konsekvenser for farlig adferd i trafikken. Anonymkode: d3cd3...3f4 1 1
Wise Skrevet i går, 15:00 #5 Skrevet i går, 15:00 Traktor skrev (2 minutter siden): Gjennomsnittsmåling hjelper vel verken mot kortvarig fartsutbrudd eller hard akselerasjon? muligens ikke, men den hjelper garantert mot høye hastigheter og over lange avstander. 2
Wise Skrevet i går, 15:07 #6 Skrevet i går, 15:07 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om det er kappkjøring som er årsaken til dette så er det mer en en bil som har kappkjørt. Slik jeg ser det bør føreren av den andre bilen (eller flere om det er flere biler) faktisk straffes for uaksomt drap. Da deres handling har medvirkende årsak til at 5 mennesker mistet livet. Hadde det droppet kappkjøringen så hadde kanskje alle 5 ennå vert i live. Men vi har for feige regler i norge. Jeg er ikke noe stor fan av USA. Men.... I USA kan du dømmes for Assault With a Deadly Weapon om du skader non med bil. Vi burde få slike regler til Norge også. Jeg har en jobb hvor jeg alltid er i trafikken, og jeg ser så sykt mye hver jævla dag på veiene at enkelte ville fått magesår. Vi som lever i trafikken er daglig med å hindre ulykker Jeg har vitnet folk i alle aldre kjøre alt for fort å havne i grøfta. (ikke bare unge gutter med også damer opp i årene) Jeg ser hver dag biler som ikke klarer å holde seg i sitt kjørefelt for mobiltelefonen er viktigere en å holde kontrollen på 2 tonn med metall og batterier. Har vitner i forsikringssaker hvor folk har kjørt på andre PGA mobilbruk. Folk ligger så nært støtfangeren på bilen foran at det smeller om den fremste bilen slipper gasspedalen. Vi må få hardere konsekvenser for farlig adferd i trafikken. Anonymkode: d3cd3...3f4 Jeg er enig. Elbilene, man merker det spesielt i rundkjøringene og hvor tett innpå bilen bak ligger på hovedveiene. Det burde ha vært en sensorstyrt måler bak på bilen som blinker faresignal til bilen bak om den ikke følger 1001, 1002 og 1003 regelen! Endret i går, 15:29 av Wise 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:09 #7 Skrevet i går, 15:09 Helt forferdelig at folk i altfor høy fart drar med seg uskyldige mennesker i døden. De kan kjøre ihjel seg selv. Anonymkode: f5614...a32 4
Soft mann Skrevet i går, 15:18 #8 Skrevet i går, 15:18 Gjennomsnittsmåling er nok velkommen hos de aller aller fleste. Håper de legger til funksjon som og tar de som kjører under hastighet på den aktuelle strekning. ja mange vil skylde på speedometer. Men det er sjåfør som er ansvarlig for å vite om speedometer er rett.😉
Wise Skrevet i går, 15:30 #9 Skrevet i går, 15:30 (endret) Wise skrev (25 minutter siden): Jeg er enig. Elbilene, man merker det spesielt i rundkjøringene og hvor tett innpå bilen bak ligger på hovedveiene. Det går fort og for agressiv kjøring. Det burde ha vært en sensorstyrt måler bak på bilen og en lampe som blinker faresignal til bilen bak om den ikke følger 1001, 1002 og 1003 regelen. (blandt annet). Endret i går, 15:33 av Wise
AnonymBruker Skrevet i går, 15:32 #10 Skrevet i går, 15:32 "Noen" har "sett" kappkjøring i samme tidsrom der, det er ikke gitt at det er tilfellet her. I 2011 ble fem menesker drept og fem alvorlig skadet i en ulykke i samme område. Farten til de involverte var langt under fartsgrensen pga dårlig føre. Allverdens ATK og politikontroller hadde ikke forhindret den ulykken. Det ble montert 1 mil med midtdeler på strekningen, og da har det ikke vært ulykker etter dette. Folk gjør feil, det kan komme en elg, det kan være plutselig glatt. Det absolutt eneste som forhindrer ulykker er gode brede veier med midtdeler. Å snakke om fart og mer kontroll er total avsporing og ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 5bca5...e49
AnonymBruker Skrevet i går, 15:37 #11 Skrevet i går, 15:37 Det fungerer jo bare hvis man kjører forbi begge målerne. Det trenger man ikke å gjøre der Anonymkode: 6b4e6...682
Traktor Skrevet i går, 18:13 #12 Skrevet i går, 18:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men vi har for feige regler i norge. Jeg er ikke noe stor fan av USA. Men.... I USA kan du dømmes for Assault With a Deadly Weapon om du skader non med bil. Vi burde få slike regler til Norge også. Generelt synes jeg hendelige uhell og ulykker i trafikken, som kan skje den beste, straffes uforholdsmessig hardt. En yrkessjåfør som gjør en liten feil, men som desverre får fatale konsekvenser, kan i mange tilfeller bli straffet hardere enn folk som voldtar eller misbruker barn. Vi må nok alle godta at det alltid vil innebære en viss risiko å ferdes i trafikken, uten at noen nødvendigvis kan klandres av den grunn. Men grov uaktsomthet og bevisste lovbrudd kan gjerne straffes hardere. 1 4
Traktor Skrevet i går, 18:18 #13 Skrevet i går, 18:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk gjør feil, det kan komme en elg, det kan være plutselig glatt. Det absolutt eneste som forhindrer ulykker er gode brede veier med midtdeler. Å snakke om fart og mer kontroll er total avsporing og ansvarsfraskrivelse. Dette er et svært godt poeng. Ulykker skjer, uten at enkeltindivider nødvendigvis kan klandres. Selv om samfunnet gjør alt de kan for å prøve å gjøre nettopp det. Politikerne våre fraskriver seg alt ansvar og setter i praksis en prislapp på menneskeliv når de nedprioriterer tryggere og bedre veier. 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden Statens vegvesen: «Fart er den enkeltfaktoren som i størst grad bidrar til alvorlige ulykker, enten det er for høy fart ut ifra fartsgrensene eller ut ifra forholdene.» «For høy fart medvirker til 30 dødsulykker i trafikken, hvert år.» Anonymkode: a19ed...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden Man kan ikke overvåke seg ut av alt. Folk kræsjet i høy fart med dårlige biler også. Det er folk som er problemet, ikke bilene. Anonymkode: bb537...877 1
Traktor Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Statens vegvesen: «Fart er den enkeltfaktoren som i størst grad bidrar til alvorlige ulykker, enten det er for høy fart ut ifra fartsgrensene eller ut ifra forholdene.» «For høy fart medvirker til 30 dødsulykker i trafikken, hvert år.» Anonymkode: a19ed...2c2 Det sier seg selv. Uten fart ville det selvfølgelig ikke skjedd noen ulykker. Jeg savner en uavhengig redegjørelse for hvor stor andel av ulykkene som skyldes for dårlig veistandard. Hvor man ikke bare skjuler seg bak at farten var for høy ut i fra forholdene. Det kan man jo påstå samme hvor sakte man kjører. Jeg vil også påstå at store deler av det norske veinettet er totalt uegnet for tungtransport. I hvertfall med dagens trafikkmengde. Endret 17 timer siden av Traktor 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden Wise skrev (10 timer siden): muligens ikke, men den hjelper garantert mot høye hastigheter og over lange avstander. Skal gjennomsnittsmåling hjelpe mot kappkjøring må man ha fotobokser hver 100 meter... Anonymkode: 67a92...354
Rødvinsfilosofen Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Min indre diktator har lyst til å forby menn under 25 å få lappen på bil og motorsykkel. Og at de må ha ledsager til de er 30. Vet at det selvsagt ikke ville fungert, og at det hadde vært en kollektiv straff mot alle menn…bare for å være menn. Synes det er så ekstremt mange unødvendige dødsfall. Høy fart. Utforkjøringer. Racing. Tragisk for hver ungdom som mister livet, men faen for en tragedie det er for søsken, foreldre, familie og venner å måtte leve videre uten dem. 🥺 Så er det alle de gørrkjedelige tiltakene som hjelper hvis de etterfølges, men som mange synes er dritkjipe. Senke farten. Fotobokser. Jevnlige fartskontroller. Bøter som svir. Osv. Hjelper litt å sette ned farten fra 60 til 50 mange steder. Lage rundkjøringer fremfor uoversiktlige kryss. Men det hjelper lite når folk kjører i 175 km/t i 80-sona. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Skrevet 15 timer siden Tror det ville ha hjulpet mye hvis vi satte ned makshastighet til 60 på riksveg, 70 på motorvei og 30 i tettbebygd. Anonymkode: 9e797...fc3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #20 Skrevet 15 timer siden Nå skal jeg ikke kommentere for mange detaljer omkring den grusomme ulykken i Tromsø, men når dette var en front mot front ulykke så må farten ha vært veldig høy når bilene ble funnet 80 m fra hverandre. Hvis det har vært kappkjøring så viser det seg man ikke kan garantere seg mot alt i trafikken. En dag kan du kjøre og alt er idyll, men så kommer det noe gærninger mot deg i full fart..og livet ditt er over. Anonymkode: f8f23...8fd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå