Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er jente på 25 .

Meg  og samboeren har prøvd og bli gravid siden juli. Enda ikke lykkes dessverre . Har dere noen råd og tips ? Hvor lenge skal man prøve før man kontakter legen?

Går bare på tablettene folsyre . Skal jeg begynne på noe mer ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo bare hatt 3 prøveperioder da? Så det er helt normalt at det ikke går før det :) men dere kan jo begynne å teste etter eggløsning, følger du med på syklusen via en app?

Anonymkode: 3f07f...de3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er foresten vanlig å vente et år før man kontakter lege :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dere har jo bare hatt 3 prøveperioder da? Så det er helt normalt at det ikke går før det :) men dere kan jo begynne å teste etter eggløsning, følger du med på syklusen via en app?

Ja jeg har flo appen, menstsjonen var sist 24 august . Og er forsinket nå. Men tok blodprøver i dag og fikk negativ på graviditet . Så måtte bare vente på menstsjonen

AnonymBruker
Skrevet
Julie 16 skrev (56 minutter siden):

Ja jeg har flo appen, menstsjonen var sist 24 august . Og er forsinket nå. Men tok blodprøver i dag og fikk negativ på graviditet . Så måtte bare vente på menstsjonen

Sluttet du på hormonell prevensjon i juli? Det kan ta litt tid før det er stabile sykluser :) om jeg var deg ville jeg begynt med eggløsningstester for å se når du faktisk har eggløsning. Du finner mer om det i prøver delen av forumet.

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste du gjør som fersk prøver er å ta folat, kartlegge eggløsning og ellers leve som normalt :nikke:

Man får ikke henvisning for hjelp videre før man har forsøkt på egenhånd i minst ett år.

Har du regelmessig syklus? Vet du når du har eggløsning? Det er ikke vanskelig å bruke EL-tester og man kan lære mye om kroppen sin ved å gå litt dypere inn i det.

Hvis du mistenker noe krøll (f.eks lange, ustabile sykluser) så kan det være verdt å sjekke det ut privat. Jeg var møkklei etter 4-5 måneders med prøving, så jeg kontaktet gynekolog privat. Betalte rundt en tusenlapp og fikk da en grundig sjekk. Fikk litt medisin som kan hjelpe syklusen på rett kjør. Jeg syns ventetiden var uutholdelig, så for min del var det verdt det.

Men hvis du har en ca. 30 dagers syklus, får mensen hver gang og ting virker normalt så er det høyst antagelig det. Husk at selv om man gjør ALT riktig (er frisk og treffer EL), så er det bare 20% sjanse for befruktning. Så man skal ha en god dose flaks også. Det er en grunn til at legene har den fristen på 1 år før man får videre hjelp - det er veldig vanlig å klare det selv innen denne siden. Jeg har merket meg (etter mange år på på prøveforum) at en stor andel får klaff mellom 6-10 måneders prøving.

Så bare fortsett som dere gjør 🍀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...