Ivfreisen Skrevet onsdag kl. 12:53 #1 Skrevet onsdag kl. 12:53 Er der fler gravide er som føler plagene deres fort blir avfeid av jordmor/sykehus? har dia,tulla er 23% større en vekst kurven, for mye vann og bekken plager. Men det eneste jeg får høre er( sålenge alt er bra med baby). Skal ikke jeg ha det bra å?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:00 #2 Skrevet onsdag kl. 13:00 Hva forventer du av hjelp? Regner med at du har fått anbefalinger rundt kosthold når det gjelder diabetes og vann i kroppen. Når det gjelder bekkenplager, så er det ikke mye jordmor kan gjøre annet enn å anbefale noen øvelser eller fysioterapeut? Legen kan eventuelt sykmelde deg hvis hen mener at det er behov. Sålenge veksten er innenfor og ingenting tyder på at barnet har det dårlig, så er det jo faktisk ikke noe grunn for behandling, eller andere tiltak. Det å være gravid er krevende for kroppen og det kan være plagsomt til tider - men hvis du forventer hjelp fra jordmor eller sykehus, så burde du ha en forventning av hva slags hjelp du mangler. Anonymkode: eb1d8...d18 8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:00 #3 Skrevet onsdag kl. 13:00 Hva vil de du skal gjøre? Du kan dra til fysioterapi selv og bortsett fra det så er lite å gjøre. Anonymkode: ba5b1...25c 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:21 #4 Skrevet onsdag kl. 13:21 Men ærlig talt. I Norge er det helt frivillig å bli gravid. Absolutt alle vet at graviditet kommer med plager, smerter og helserisikoer, og de fleste er bare sjeleglade for at alt er bra med barnet. Helsevesenet er ikke ansvarlig for å sy puter under armene dine fordi du syns synd på deg selv pga egne valg, de skal sørge for at baby er frisk og at dere begge overlever. Anonymkode: 24bd1...4ed 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:15 #5 Skrevet onsdag kl. 14:15 Ønsker du å bli igangsatt? Hvor langt er du på vei? Anonymkode: 60908...883
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:33 #6 Skrevet onsdag kl. 14:33 Her var det mange sure folk… Hvor langt er du på vei? De setter i gang hvis baby er estimert for å bli for stor, spesielt med tanke på diabetesen og insulin. Hva sier endokrinologen? Hvis bekkensmertene er for ille kan du få smertestillende. Ikke alltid det hjelper med fysioterapi… Smerter og dårlig søvn påvirker gjerne blodsukkeret det også, så man bør jo prøve å holde det litt i sjakk sånn at blodsukkeret også holder seg mest mulig stabilt. Anonymkode: ebc4c...e45
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:36 #7 Skrevet onsdag kl. 14:36 Mye grinete folk her😂 Forstår det godt. Tøft å være gravid selv om det er frivillig! Og alle svangerskap er ulike. Anonymkode: 269e3...09d
mommyaka Skrevet onsdag kl. 14:54 #8 Skrevet onsdag kl. 14:54 Å være gravid kan være tøft..men hva vil du ha hjelp med? 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:28 #9 Skrevet onsdag kl. 15:28 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Mye grinete folk her😂 Forstår det godt. Tøft å være gravid selv om det er frivillig! Og alle svangerskap er ulike. Anonymkode: 269e3...09d Årsaken til at mange svarer litt bestemt her, er på grunn av vinklingen til TS, som er "Skal ikke jeg ha det bra å?" Så da svarer vi at nei, det er ikke noe man kan eller burde ta som en selvfølge når man har tatt valget om å bli gravid🤦♀️ Og det er heller ikke noe man burde kreve av helsevesenet. Anonymkode: 24bd1...4ed 1 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:51 #10 Skrevet onsdag kl. 15:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye grinete folk her😂 Forstår det godt. Tøft å være gravid selv om det er frivillig! Og alle svangerskap er ulike. Anonymkode: 269e3...09d Ingen som sier at ikke graviditet kan være tøff. Men ts ramser opp ting som ikke nødvendigvis jordmor kan gjøre noe med. Både diabetes (som de aller fleste får under kontroll med kosthold, og ellers ville ta sikkert blitt tilbudt insulin) og vann i kroppen er ikke noe som trenger behandling, sålenge det ikke er farlig for mor eller barnets helse- noe som det virker har blitt vurdert. Ts klager på at hun ikke blir hørt, uten å si noe om hva hun egentlig forventer fra helsevesenet utover at de sjekker at barnet har det bra. Tror mange hadde reagert annerledes, hvis jordmor hadde nektet ts en undersøkelse eller samtale, eller hvis ts hadde blitt tvunget/overtalt til inngrep hun ikke ville. Bekkensmerter er drit og kan være skikkelig ødeleggende for livskvaliteten, tror det er ingen som mener at det er gøy - men igjen så er det veldig lite man kan gjøre med det. Gravid hormoner sørger for at alt blir løsere i bekkenet, det er på en måte en ønsket virkning. Bivirkninger kan da være smerter. Noen får hjelp av treningsøvelser mens andre får hjelp av hvile. Noen velger å ta smertestillende, mens andre ikke vil ta smertestillende. At man ikke får hjelp med dette fra sykehuset er ikke avfeiing men helt vanlig - hva skal dem liksom gjøre når det ikke finnes noe å gjøre? Anonymkode: eb1d8...d18 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:54 #11 Skrevet onsdag kl. 15:54 Ivfreisen skrev (3 timer siden): Skal ikke jeg ha det bra å? Hvilken behandling eller medisiner er det du mener at du skal ha? Anonymkode: 8b78d...f11 3
Ivfreisen Skrevet fredag kl. 14:20 Forfatter #12 Skrevet fredag kl. 14:20 AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 15.21): Men ærlig talt. I Norge er det helt frivillig å bli gravid. Absolutt alle vet at graviditet kommer med plager, smerter og helserisikoer, og de fleste er bare sjeleglade for at alt er bra med barnet. Helsevesenet er ikke ansvarlig for å sy puter under armene dine fordi du syns synd på deg selv pga egne valg, de skal sørge for at baby er frisk og at dere begge overlever. Anonymkode: 24bd1...4ed Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om. jeg har slitt 7 år for å bli gravid. Jeg har hatt diabetes i 24 år. Prøv å reguler dia med graviditet du. Det jeg mener er at man blir lite hørt hvis man trenger hjelp. Jeg har både for mye fostervann og veksten på baby er 24% over kurven. Jeg har dia,for mye fostervann, stor baby,Gbs og bekkenløsning. synes ikke synd på meg selv. Men når man er i konstante smerter og ingen hører. Nei da føler man at man ikke er så viktig som bærer av baby. Så klapp igjen. Du hadde nok et lett svangerskap:) som kan lire av deg på denne måten
Ivfreisen Skrevet fredag kl. 14:23 Forfatter #13 Skrevet fredag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 17.54): Hvilken behandling eller medisiner er det du mener at du skal ha? Anonymkode: 8b78d...f11 Tenker generelt mer forståelse. Baby er stor,mye fostervann, smerter hver eneste dag. D AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 17.51): Ingen som sier at ikke graviditet kan være tøff. Men ts ramser opp ting som ikke nødvendigvis jordmor kan gjøre noe med. Både diabetes (som de aller fleste får under kontroll med kosthold, og ellers ville ta sikkert blitt tilbudt insulin) og vann i kroppen er ikke noe som trenger behandling, sålenge det ikke er farlig for mor eller barnets helse- noe som det virker har blitt vurdert. Ts klager på at hun ikke blir hørt, uten å si noe om hva hun egentlig forventer fra helsevesenet utover at de sjekker at barnet har det bra. Tror mange hadde reagert annerledes, hvis jordmor hadde nektet ts en undersøkelse eller samtale, eller hvis ts hadde blitt tvunget/overtalt til inngrep hun ikke ville. Bekkensmerter er drit og kan være skikkelig ødeleggende for livskvaliteten, tror det er ingen som mener at det er gøy - men igjen så er det veldig lite man kan gjøre med det. Gravid hormoner sørger for at alt blir løsere i bekkenet, det er på en måte en ønsket virkning. Bivirkninger kan da være smerter. Noen får hjelp av treningsøvelser mens andre får hjelp av hvile. Noen velger å ta smertestillende, mens andre ikke vil ta smertestillende. At man ikke får hjelp med dette fra sykehuset er ikke avfeiing men helt vanlig - hva skal dem liksom gjøre når det ikke finnes noe å gjøre? Anonymkode: eb1d8...d18 de aller fleste får ikke dia under kontroll av det. Alle har ikke svangerskaps dia som er en mindre komplisert dia enn en kronisk dia der dags dosen har økt fra 100ie til 240ie:)
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:36 #14 Skrevet fredag kl. 14:36 Skulle tro folk vare glade for å få helg, ikke så fulle av eder og galle. Det ER tungt å være gravid, og man har jo en forventning om helsehjelp når man er i kontakt med nettopp helsevesenet fordi helsa ikke oppleves som god. Man er ennå et menneske, og ikke bare en inkubator. Når det er sagt kommer det ikke frem hvem du har snakket med og hva du har snakket om. Dersom du har type 1 eller 2 er det vel fastlegen din som følger opp det, ikke jordmor? Dersom du har bekkenplager du ikke får bukt med gjennom trening eller hvile, så får man ikke nødvendigvis gjort så mye med det annet enn å bli ferdig med graviditeten med eller uten smertelindring etter avtale med lege. Dette med fostervann og babystr er det jo jordmor som har kontroll på. Dersom du ønsker å stille spørsmål med det må du få en annenhåndsvurderng, men det er jo ikke så mye å gjøre? Anonymkode: 000ca...d74 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:28 #15 Skrevet fredag kl. 17:28 Ivfreisen skrev (På 15.10.2025 den 14.53): Skal ikke jeg ha det bra å? Hvilken hjelp ønsker du som du ikke får?:-) Anonymkode: f78d1...ef8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:07 #16 Skrevet fredag kl. 19:07 Bekkenløsning er noe dritt, men det går over. Jeg fikk tips om trening i vann. De hadde noe opplegg på svømmehallen her i byen. Ellers ikke så mye å gjøre med det. Går du til endokrinolog på sykehuset? Du får vel ekstra kontroller der? Hva sier de? Hvor langt er du på vei? Synd at du føler hs avfeier deg. Har selv vært på masse kontroller på sykehus pga diverse i svangerskap. Man føler man er på samlebånd. Men heldigvis gjorde de jobben sin veldig godt! Anonymkode: dba52...d36
AnonymBruker Skrevet i går, 09:17 #17 Skrevet i går, 09:17 TS har jo et poeng her, da. Sånn er det hele veien, i svangerskap, under fødsel og i barsel. Alt fokus er på barnet. Så lenge det overlever er alt fint. Alle er jo tjent med at mor også har god fysisk og psykisk helse. Anonymkode: d3640...ff0 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #18 Skrevet i går, 09:29 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS har jo et poeng her, da. Sånn er det hele veien, i svangerskap, under fødsel og i barsel. Alt fokus er på barnet. Så lenge det overlever er alt fint. Alle er jo tjent med at mor også har god fysisk og psykisk helse. Anonymkode: d3640...ff0 Det er jeg helt enig i men jeg forstår fortsatt ikke hva TS egentlig vil. Plagene hennes er absolutt plagsomme ja, men man får jo ikke gjort noe med hverken bekkenløsning eller andre svangerskapssmerter... Hun sier hun vil ha mer forståelse, men helsepersonell får ikke gjort noe annet enn å si "huff det høres fælt ut". De har heller ikke tid til å la lange samtaler om hvor fælt ts har det, kapasiteten er dessverre begrenset til å sjekke fysiske faktorer. Hvis alt er i orden fysisk med mor og barn er jo sykehustimen i over 🤷🏽♀️ Det ER faktisk normalt å ha det forferdelig som gravid, vi er ganske mange som virkelig hater den tilstanden 😅 Men det er jo ikke mer å gjøre enn å vente på at barnet kommer ut... Anonymkode: 8fc7d...e92 6
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #19 Skrevet 23 timer siden Ivfreisen skrev (20 timer siden): Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om. jeg har slitt 7 år for å bli gravid. Jeg har hatt diabetes i 24 år. Prøv å reguler dia med graviditet du. Det jeg mener er at man blir lite hørt hvis man trenger hjelp. Jeg har både for mye fostervann og veksten på baby er 24% over kurven. Jeg har dia,for mye fostervann, stor baby,Gbs og bekkenløsning. synes ikke synd på meg selv. Men når man er i konstante smerter og ingen hører. Nei da føler man at man ikke er så viktig som bærer av baby. Så klapp igjen. Du hadde nok et lett svangerskap:) som kan lire av deg på denne måten "Klapp igjen"😂 Jeg ga deg et ærlig svar på spørsmålet du stilte, som vanligvis er det du vil ha når du stiller et spørsmål i et åpent forum. Du forventer at vi som svarer skal gjette oss frem til alle plagene du har og hva du vil at helsepersonell skal hjelpe deg med, og du gjør antakelser om meg basert på fri fantasi (du tar for øvrig feil). Her er det mye rart. Les innlegget over dette, det er godt Anonymkode: 24bd1...4ed
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): TS har jo et poeng her, da. Sånn er det hele veien, i svangerskap, under fødsel og i barsel. Alt fokus er på barnet. Så lenge det overlever er alt fint. Alle er jo tjent med at mor også har god fysisk og psykisk helse. Anonymkode: d3640...ff0 Jepp, det er min erfaring og en av hovedgrunnene til at det ikke blir mer enn det ene barnet jeg har. Endte med fødselsdepresjon. Anonymkode: ac8f2...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå