Gå til innhold

Jeg begynner å føle på at NAV stakkarsliggjør meg så mye at det er vanskelig å utvikle seg videre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en tøff periode og et vanskelig  liv. 

Men har mye pågangsmot. Har gjort mye i livet, selv om det ikke alltid har vært lett. 

Nå når jeg får muligheter til å komme meg videre, føler jeg de holder meg tilbake. 

Har muligheter for å tjene penger, og alle mulige bremseklosser de finner blir satt på plass. 

Er dette vanlig? Kan jo ikke være bra, sånn generelt.

I tillegg syns jeg veileder spør meg noen ganger så idiotiske spørsmål, sånn " du ville vel ikke gjort sånn" og det er noe jeg selvfølgelig ikke ville gjort, fordi jeg ikke er helt gærn eller dum. Altså sånn som hvordan man oppfører seg, jeg er helt normal hatt normale og bra jobber før. Ikke helt idiot. 

Anonymkode: 1eb90...e25

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NAV er for klienter. Om man ikke vil være en klient, ikke bruk NAV. 

Anonymkode: f8e3b...967

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du opplever at NAV har feil inntrykk av deg så må du jo selv sørge for å endre det.

Anonymkode: 98f2a...4b9

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ved å holde folk små og/eller dumme, trenger de som gjør det, også ikke å jobbe så hardt eller gjøre noe selv. Slik finner du ikke ut at de faktisk ikke gjør noe eller ikke har noe å tilby. Det sparer dem mye jobb og innsats. De trenger ikke å ta ansvar osv.

Anonymkode: 5a85f...57c

• Liker 1
Skrevet

????? Det er du som er ansvarlig for livet ditt, ikke nav. Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget her. Du bestemmer... ikke nav, så vil du jobbe så jobber du selvsagt.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har muligheter for å tjene penger, og alle mulige bremseklosser de finner blir satt på plass. 

Hvordan hindrer NAV deg i å tjene penger?

Anonymkode: c3054...045

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

ALLE har hatt tøffe perioder og vanskelig liv, på en eller annen måte!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men har mye pågangsmot. Har gjort mye i livet, selv om det ikke alltid har vært lett. 

Nå når jeg får muligheter til å komme meg videre, føler jeg de holder meg tilbake. 

I tillegg syns jeg veileder spør meg noen ganger så idiotiske spørsmål, sånn " du ville vel ikke gjort sånn" og det er noe jeg selvfølgelig ikke ville gjort, fordi jeg ikke er helt gærn eller dum. Altså sånn som hvordan man oppfører seg, jeg er helt normal hatt normale og bra jobber før. Ikke helt idiot. 

Litt for lite info her til å kunne gi gode råd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gå litt mer i detalj om hva bremseklossene nav setter inn er? Hvordan holder Nav igjen? 

Anonymkode: fc9d2...83c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du opplever at NAV har feil inntrykk av deg så må du jo selv sørge for å endre det.

Dette, jeg tror opplevelsen din er riktig, og at det kan komme av at det er lettere jobb for dem å lede deg til en varig ytelse i stedet for å være løsningsorientert og skape rom for deg til å finne en vei som passer til dine evner, funksjon og utfordringer. 

kan du være veldig direkte med dem og være tydelig selv på hvem du er og hva du er motivert for? 

Anonymkode: 2de12...05b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

🙄 greit å ha noen å skylde på...

Anonymkode: 246d1...c7d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig du har misforstått. 

NAV er ikke en selvrealiserings resort.

Saksbehandler er ikke en life coach.

Du har heller ikke blitt «Head-huntet» av NAV. 

Hvis du er arbeidssøkende så står du helt fritt til å finne en jobb selv. 

Jo fortere du kommer deg i vanlig arbeid, jo bedre. 

Ingen ønsker at du skal fortsette lenger enn nødvendig på trygdeytelser. 

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Dere misforstår. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere misforstår. 

Forklaringen din er alt for vag. 

Anonymkode: e45bb...721

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere misforstår. 

Da må du nesten forklare hva du mener. Det er ingen hos NAV som nekter deg å tjene penger.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Nav skal hjelpe å orientere om rettigheter og muligheter. Samt kartlegge evner, behov og muligheter. De kjøper tjenester som driver «selvrealisering resort» hvor ts kan både utforske hva hun vil gjøre og hva hun kan gjøre. Jeg ser du tenker ts er arbeidsledig, jeg tolket det til aap. Noe vi ikke vet om ikke ts utdyper. 

Anonymkode: 2de12...05b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvor/av hvem har du fått mulighet til inntekt? Hvilken type inntekt? Hvilke muligheter er det du har fått? Sorry jeg vet ikke helt hvordan det der fungerer. Er det ikke bare å si at, "hadet, takk for kaffe, jeg har fått jobb og inntekt"

Anonymkode: 94c7f...e7b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

hvor/av hvem har du fått mulighet til inntekt? Hvilken type inntekt? Hvilke muligheter er det du har fått? Sorry jeg vet ikke helt hvordan det der fungerer. Er det ikke bare å si at, "hadet, takk for kaffe, jeg har fått jobb og inntekt"

Anonymkode: 94c7f...e7b

Jeg har en hobby jeg hat skapt meg et navn innen og har muligheten for å tjene noen penger her ved siden av, men i begynnelsen vil det ikke være nok til å leve av og jeg vet ikke om jeg kan leve av det. 

Jeg kunder som står på vent, som vil ha det jeg lager.

For å kunne selge mine tjenester " hvit" må jeg starte egen liten butikk. 

Nå forstår jeg det slik at hvis jeg vil åpne en butikk, en egen business. Må jeg søke om tillatelse, slik at NAV ikke stopper de pengene jeg lever av. 

Det er mulig jeg etterhvert kan kanskje leve av hobbyen, men jeg er ikke sikker. Det kunne likevel ha bidratt med noe inntekt fremover..

Har i tillegg lyst til å ha fast jobb kanskje, ha dette kanskje som ekstra inntekt. 

Men forstår det slik at hvis jeg har egen butikk, så vil ytelsen jeg får bli stoppet. 

Hvorfor er det ikke mulig å ha et inntektsbringende "sidesyssel" og fortsatt kunne være arbeidssøker ?  Finne noe fast? 

Skrevet

Det er flere som har startet eget mens de er på AAP med dialog og tillatelse fra NAV.

Har du spurt de om dette kan være en vei for å tjene penger?

Tror de at ideen din vil ta for mye tid og krefter som du helker burde brukt på behandling av sykdom eller jobbsøking?

Kan du be om innspill for å gjøre planen mer gjennomførbar?

Tjener du mer penger, vil du få mindre fra NAV. Men forhåpentligvis vil du tjene litt mer enn du taper på å miste pengene fra NAV.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en hobby jeg hat skapt meg et navn innen og har muligheten for å tjene noen penger her ved siden av, men i begynnelsen vil det ikke være nok til å leve av og jeg vet ikke om jeg kan leve av det. 

Jeg kunder som står på vent, som vil ha det jeg lager.

For å kunne selge mine tjenester " hvit" må jeg starte egen liten butikk. 

Nå forstår jeg det slik at hvis jeg vil åpne en butikk, en egen business. Må jeg søke om tillatelse, slik at NAV ikke stopper de pengene jeg lever av. 

Det er mulig jeg etterhvert kan kanskje leve av hobbyen, men jeg er ikke sikker. Det kunne likevel ha bidratt med noe inntekt fremover..

Har i tillegg lyst til å ha fast jobb kanskje, ha dette kanskje som ekstra inntekt. 

Men forstår det slik at hvis jeg har egen butikk, så vil ytelsen jeg får bli stoppet. 

Hvorfor er det ikke mulig å ha et inntektsbringende "sidesyssel" og fortsatt kunne være arbeidssøker ?  Finne noe fast? 

Det går an å få støtte en begrenset periode mens en starter egen bedrift  om en har dagpenger elker aap. Men da må du først få en næringsfaglig vurdering fra kommunen og nav må vurdere ut i fra den om det er drivedyktig og noe samfunnet skal bruke sine ressurser på å støtte. 

Men du bør satse på å få fast jobb føret, komme deg ut av nav - også kan du jobbe med hobbyen din på siden, når du har en skikkelig jobb du kan leve av. 

Anonymkode: 487ae...c39

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...