Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninde har flytta frå pappaen til barna, og har då krav på overgangsstønad. Men sia ho er i permisjon får ho det ikkje.

Ho hadde fått beskjed om at ho måtte jobbe eller studere for å få det, og fekk det ikkje så lenge ho var i permisjon. Høyrast veldiig rart ut for meg, då permisjon er "ein slags" jobb..

Nokon som veit om dette er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke riktig... Overgangsstønad får du når du blir alene med omsorgen for barn, og stønaden kan du få i tre år. Full overgangsstønad får du dersom du er hjemme eller studerer. Dersom du jobber, vil overgangsstønaden tilpasses lønnen din. Med andre ord, jo mer du jobber, desto mindre får du utbetalt i stønad.

Slik var det ihvertfall da jeg fikk den stønaden, men det er mulig ting har forandret seg... :)

Gjest Gjest
Skrevet

nei,det stemmer som du sier; man har krav på stønad i 3 år.det får jeg nå.studerer.

Skrevet
nei,det stemmer som du sier; man har krav på stønad i 3 år.det får jeg nå.studerer.

Takk!

Ah, det er så deilig å ha rett sånn innimellom! :ler:

Skrevet
Det er jo ikke riktig... Overgangsstønad får du når du blir alene med omsorgen for barn, og stønaden kan du få i tre år. Full overgangsstønad får du dersom du er hjemme eller studerer. Dersom du jobber, vil overgangsstønaden tilpasses lønnen din. Med andre ord, jo mer du jobber, desto mindre får du utbetalt i stønad.

Slik var det ihvertfall da jeg fikk den stønaden, men det er mulig ting har forandret seg...  :)

Vil det seie at ho har krav på det sjølv om ho er i permisjon? Veit om ein plass det står?

Gjest allium
Skrevet

Men hvis hun er i permisjon, har hun vel permisjonspenger?

Blir ikke så mye overgangsstønad i tillegg da, hvis det i det hele tatt blir noe.

Skrevet

Joda ho får permisjonspenger, men frå ein liten stilling. Synast berre det er så rart at ho får når ho kjem tilbake i jobb, men ikkje no. Løna er jo den same.

Tusen takk for linkar, Miloine.

Gjest Gjest
Skrevet

Det at hun er i jobb, når den dagen kommer, kan bety at hun ikke får noen overgangsstønad i det hele tatt.

Da jeg ble alene for en del år tilbake, søkte jeg i min forvirring overgangsstønad, da jeg fikk velvillige råd om at det måtte til. Jeg var da arbeidsledig med utbetalt arbeidsledighetstrygd, noe som innebar at jeg i tillegg fikk overgangsstønad som etter trekk av ledighetstrygd utgjorde for meg 400 kroner.

Det tåpelige med at jeg tok i mot dette tilbudet var at det da gikk av treårsperioden for overgangsstønad, mens det i praksis ikke gjorde noe utslag økonomisk. Et halvt år gikk jeg under denne ordningen før jeg begynte å jobbe full tid.

Da jeg noen få år senere møtte veggen i jobben min og sa opp for å redde helsen (var kommune ansatt). Da så jeg meg desperat om etter andre løsninger og endte opp med å videreutdanne meg. Da kunne jeg igjen søke overgangsstønad i to og et halvt år. Dette fordi jeg da tok opp igjen en utdannelse jeg tidliger hadde startet på. Og fordi ungene var under åtte år. Dette var de opplysningene jeg fikk på dette tidspunktet. Men reglene endrer seg jo stadig. Jeg hadde ingen mulighet til å gå tre år på skolen fordi jeg da ville stå et halvt år uten inntekt. Hadde jeg i denne perioden tatt en ekstrajobb for å spe på en svært mager økonomi da ville jeg blitt straffet med trekk i stønaden og ikke kommet et spor videre i å redde økonomien.

Det jeg vil frem til er at dersom hun har andre muligheter ville jeg ikke søkt denne stønaden ved siden av en liten jobb, dersom hun ikke helt desperat trenger de få kronene. Er hun under utdannelse stiller det seg helt annerledes. Eller dersom hun vet hun ikke får brukt for denne muligheten ved en senere anledning.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde ingen mulighet til å gå tre år på skolen fordi jeg da ville stå et halvt år uten inntekt. Hadde jeg i denne perioden tatt en ekstrajobb for å spe på en svært mager økonomi da ville jeg blitt straffet med trekk i stønaden og ikke kommet et spor videre i å redde økonomien.

Hvorfor kunne du ikke ta opp studielån slik som alle andre studenter må? Alenemødre får dobbel barnetrygd, bidrag og hjelp til å dekke utgifter til barnepass. Jeg kan ikke se at du da skulle være så mye dårligere stilt enn en hvilken som helst annen student. Å påstå at du ble straffet synes jeg er litt drøyt! Jeg ser ingen grunn til at det offentlige skal betale utdannelsen til dem som er alene med barn. Det finnes også studenter som får barn som ikke er aleneforsørgere, de får på langt nær den samme støtte og kommer langt dårligere ut. Jeg synes hele systemet er ganske så urettferdig.

:sur:

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor kunne du ikke ta opp studielån slik som alle andre studenter må? Alenemødre får dobbel barnetrygd, bidrag og hjelp til å dekke utgifter til barnepass. Jeg kan ikke se at du da skulle være så mye dårligere stilt enn en hvilken som helst annen student. Å påstå at du ble straffet synes jeg er litt drøyt! Jeg ser ingen grunn til at det offentlige skal betale utdannelsen til dem som er alene med barn. Det finnes også studenter som får barn som ikke er aleneforsørgere, de får på langt nær den samme støtte og kommer langt dårligere ut. Jeg synes hele systemet er ganske så urettferdig.

:sur:

Himmel og hav. :overrasket: Det var da ikke ment som sutring. Jeg forsøkte bare å forklare at det ikke var lønnsomt sånn jeg ser det å søke om overgangsstønad når man var i jobb. Og jeg har studielån ja. Det er riktignok på usle 40 lapper, men jeg må likevel betale på det i syv år. Det har vært hardt nok. Men det var altså ikke i utgangspunktet ment som en sutretråd. Likevel må jeg innrømme at jeg blir litt provosert av at enkelte tror at vi "overpriviligerte" alenemødre ikke vet hva det vil si å leve på "sultegrensen". Da har man lite bakkekontakt. Og jeg vet at man ikke nødvendigvis har god råd fordi om man er to. Ønsker du en endring på systemet så bruk hodet neste gang du stemmer ikke fly på meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Kontantstøtten provoserer meg. Den kan ikke jeg som aleneforsørger benytte meg av. For skal man ha råd til å gå hjemme må man jo ha en mann i direktørstilling. Det er faktisk nok av dem som kan gå hjemme med barn på dagen, far overtar når han kommer fra jobb, og deretter går mor ut i natt eller kveldsjobb. På denne måten kan de motta kontantstøtte. Er ikke dette å utnytte systemet?

Jeg bare spør jeg. Vanligvis må jeg innrømme at det ikke plager meg stort at naboen min greier seg økonomi. Fint for dem tenker jeg da. Jeg har nok med mine egne små og store problemer om jeg ikke skal legge misunnelse til listen.

Gjest Gjest
Skrevet
Himmel og hav.  :overrasket:  Det var da ikke ment som sutring. Jeg forsøkte bare å forklare at det ikke var lønnsomt sånn jeg ser det å søke om overgangsstønad når man var i jobb. Og jeg har studielån ja. Det er riktignok på usle 40 lapper, men jeg må likevel betale på det i syv år. Det har vært hardt nok. Men det var altså ikke i utgangspunktet ment som en sutretråd. Likevel må jeg innrømme at jeg blir litt provosert av at enkelte tror at vi "overpriviligerte" alenemødre ikke vet hva det vil si å leve på "sultegrensen". Da har man lite bakkekontakt. Og jeg vet at man ikke nødvendigvis har god råd fordi om man er to. Ønsker du en endring på systemet så bruk hodet neste gang du stemmer ikke fly på meg.

Lever du på sultegrensen så skyldes det andre ting enn at du har barn. Jeg synes alenemødre bør slutte å skyve barna sine foran seg for å få flere goder fra samfunnet. Aleneforeldre skal selvfølgelig støttes, men støtte bør være noenlunde rettferdig fordelt.

Gjest Gjest
Skrevet
Lever du på sultegrensen så skyldes det andre ting enn at du har barn. Jeg synes alenemødre bør slutte å skyve barna sine foran seg for å få flere goder fra samfunnet. Aleneforeldre skal selvfølgelig støttes, men støtte bør være noenlunde rettferdig fordelt.

Nei det gjør ikke jeg. Lever ikke på sultegrensen. Men har opplevd å måtte gå på sosialen. Og å måtte låne av familie for å komme gjennom måneden. Men jeg har da lest en del artikkler og sett noen program på tv om de som faktisk gjør det her i norge. Jeg har også venninner som har måtte ha to jobber for å klare seg. Og som ikke har spist selv fordi de måtte ha mat til barnet. Jeg har selv aldri vært så ille ute. Jeg har vært heldig fordi jeg har familie som har kunnet stille opp.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei det gjør ikke jeg. Lever ikke på sultegrensen. Men har opplevd å måtte gå på sosialen. Og å måtte låne av familie for å komme gjennom måneden. Men jeg har da lest en del artikkler og sett noen program på tv om de som faktisk gjør det her i norge. Jeg har også venninner som har måtte ha to jobber for å klare seg. Og som ikke har spist selv fordi de måtte ha mat til barnet. Jeg har selv aldri vært så ille ute. Jeg har vært heldig fordi jeg har familie som har kunnet stille opp.

Det er ikke bare alenemødre som opplever å måtte gå på sosialen. Poenget mitt er at det ikke er på grunn av barna mennesker i Norge sliter med økonomien. Det finnes så mange støtte ordninger for aleneforeldre at barna i seg selv ikke burde føre til dårlig økonomi. Jeg bestrider ikke at det finnes både aleneforeldre og andre som sliter med økonomien, men det er ikke på grunn av barna. De økonomiske problemene kan skyldes arbeidsledighet, sykdom osv. Dersom f.eks. trygdeutbetalingene er for små til at mennesker kan leve av dem så må de endres for alle og ikke lages enda flere spesialordninger for aleneforeldre. Det må ikke bli slik at barna forsørger foreldrene. Det er dyrt med bolig fortiden, spesielt i de største byene. Det er dyrt for alle ikke bare aleneforeldre. Aleneforeldre har ikke større utgifter enn andre enslige når man tar med i betraktningen dobbelbarnetrygd osv. Vi har også et ansvar selv for å sørge for vår egen økonomi.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke bare alenemødre som opplever å måtte gå på sosialen. Poenget mitt er at det ikke er på grunn av barna mennesker i Norge sliter med økonomien. Det finnes så mange støtte ordninger for aleneforeldre at barna i seg selv ikke burde føre til dårlig økonomi. Jeg bestrider ikke at det finnes både aleneforeldre og andre som sliter med økonomien, men det er ikke på grunn av barna. De økonomiske problemene kan skyldes arbeidsledighet, sykdom osv. Dersom f.eks. trygdeutbetalingene er for små til at mennesker kan leve av dem så må de endres for alle og ikke lages enda flere spesialordninger for aleneforeldre. Det må ikke bli slik at barna forsørger foreldrene. Det er dyrt med bolig fortiden, spesielt i de største byene. Det er dyrt for alle ikke bare aleneforeldre. Aleneforeldre har ikke større utgifter enn andre enslige når man tar med i betraktningen dobbelbarnetrygd osv. Vi har også et ansvar selv for å sørge for vår egen økonomi.

Jeg er fullstendig enig. Hvem har skjøvet barna foran seg? Alt jeg gjorde var å gi mine synspunkter på overgangsstønad til trådstarter. Har ikke sagt at ikke et stort antall nordmenn sliter med økonomien for det tror jeg faktisk det er et stort antall som gjør. Enten de er single, samboene, pensjonister, trygdede, gifte, barnløse eller med barn. Det er mange som sliter i Norge i dag. Det er mange som slett ikke får det til å gå rundt i det hele tatt. Norge er alt for dårlig på det de påstår de er best på. Selvfølgelig har vi alle et ansvar for egen økonomi. Hvem har protestert på det? Det er vel ikke alltid så mye en som er trygded f.eks. kan klare å få gjort med sin situasjon? Har de i tillegg kommet så skjevt ut at de ikke har fått kjøpt seg en egen leilighet i yngre år da sliter de virkelig når de blir pensjonert. Da må de bruke størsteparten av en liten trygd på å leie. Lykke til sier jeg, men tror de trenger langt mer enn en klapp på skulderen. Og hører denne diskusjonen egentlig hjemme i denne tråden?

Bare for å spore av enda mer. Tror mye kunne vært rettet opp i dersom man fikk til en boligpolitikk som gjorde at mennesker hadde råd til å bo. Eller tillate at man slår opp telt på helårsbasis utenom campinger. :ler: Prøver bare å komme med noen kreative og billige løsninger til politikerne her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skrev at man ble "straffet" med å bli trukket tilsvarende i overgangsstønad dersom man jobbet. Det provoserte åpenbart og jeg vil gjerne forklare hva jeg la i det.

Dersom man ikke klarer å komme opp på minstesummen som er beregnet til livsopphold hos sosialkontoret da kan man søke økonomisk støtte.

Men dersom jeg kunne kommet over denne minstesummen ved å ta en liten ekstrajobb ved siden av barn og fulltidsstudier, da ville jeg ha valgt det.

Jeg ville valgt å jobbe. Men ettersom jeg dersom jeg hadde valgt jobb ville bli trukket i stønad slik at jeg igjen kom under minstesummen fastsatt av sosialkontoret til livsopphold, måtte jeg altså likevel søkt sosialkontoret om støtte til livsopphold.

Min konklusjon er da at staten vil at vi skal være snyltere med den nedverdigelsen det medfører. Det er dette som forundrer meg.

Jeg ser ikke denne holdningen min i noe motsettningsforhold til det du sier om at vi alle må ta ansvar for egen økonomi. Gjør ærlig talt du det? Jeg ber jo om å få lov til å ta ansvar!

Nå ligger takk og lov denne tiden bak meg. Men mange er i denne situasjonen i dag. Og politikernes idioti provoserer meg.

Ikke kan jeg la være å snakke om det heller fordi selv om det ligger bak meg er det mange som sliter i dag og jeg vet at man ikke har så mye energi til å løpe rundt og hyle høyt om det når man er så nedkjørt som man fort kan bli i en sånn situasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke helt det her med å være alenemødre å ha så dårlig råd.

Jeg har vært alene med sønnen min fra han var to år. Han er straks seksten nå.

Kom dere ut i jobb da,vel? Er ikke vanskelig det. Eller gidder dere ikke stå på å få dere en?

Jeg har jobbet i alle år og hatt en grei økonomi. Har eid leilighet i femten år. Kjøpte meg helt ny leilighet for et år siden.

Jeg skønner bare ikke hvordan dere kan sutre og klage over at dere har så dårlig råd. Dere har jo lagt opp til det selv. Vet faktisk om enkelte som blir gravide bare får å få penger,så de kan gå hjemme å subbe.

Blir tjukke,kvapsete og ustelte. Late kvinnfolk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har svart lenger opp i tråden her. Kjenner ingen alenemødre som går hjemme og ikke jobber jeg. De kan kanskje hangle seg gjennom en kortere periode uten jobb p.g.a. angst, depresjoner og slike ting. Skilsmisse er tross alt en sorgprosess. Men ellers har alle jeg kjenner jobbet full tid. Ser ikke poenget i å klamre seg til en mann bare p.g.a. økonomien. Noen velger jo den løsningen også. Sikkert tøffere det i lengden.

Selv om enkelte av oss greier oss fint. Når vi velger bort alle sosiale sammenhenger som krever at man har penger etter regningene er betalt. Så er det da grusomt egoistisk av oss som samfunn og feie under teppet at en hel del mennesker uansett om de er enslige eller samboende faktisk sliter veldig med økonomien. 'Det finnes fattigdom i Norge. Men de færreste vil snakke om det fordi det er ydmykende.

Skrevet

Ser tråden har spora litt av, så eg lister meg ut igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...