AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:27 #1 Skrevet onsdag kl. 11:27 Legger denne tråden under «vennskap» og ikke under «navn» da jeg føler dette handler mer om relasjonen enn om navnet. jeg fikk barn for ca ett år siden. Min nære venninne har et barn av samme kjønn på åtte år. Mitt barn fikk et veldig unikt navn som kan høres litt hjemmesnekret ut. Navnet fant jeg på min samboers slektstre mange generasjoner tilbake, og i følge ssb er det fire eller færre som heter dette i Norge. Vi har fått masse positiv oppmerksomhet for navnet, nesten litt for mye. la oss si at min ettåring heter Aniko (totalt oppfunnet av meg nå), og min venninnes åtteåring hetter Anna Cornelia, der kun Anna har blitt brukt til vanlig. min venninne har nå begynt å kalle sitt barn for Aniko og insisterer på at alle andre skal kalle barnet for det samme. Det er tydelig at barnet synes det er rart. Venninnen påstår nå at de alltid har brukt Aniko som kosenavn, og introduserer datteren som Aniko til andre. Jeg er fadder og vet at dette oppstod like etter mitt barn ble født, og det irriterer meg sinnsykt! da min venninne sa i en sammenheng at de alltid har kalt datteren for Aniko, korrigerte datteren henne og sa «nei mamma, det er bare du som begynte med det for litt siden». Det har vært flere episoder der min venninne rett og slett driter seg ut i sin påstand om at Aniko alltid har vært datterens kosenavn. Eks: Anna Cornelia registreres inn på en aktivitet der jeg og mormor er med. Venninne sier «hun heter Aniko». Mormor ser rart på min venninne. Hun som registrerer sier «jeg finner ingen Aniko på listen». Min venninne sier så « åh, hun heter Anna Cornelia, men alle sier Aniko. Mormor er sjokkert og utbryter «nei, nå må du gi deg! Det navnet har jeg aldri hørt du har brukt før, alle sier da bare Anna!». for litt siden var jeg vi på café, og vi kom i snakk med noen på nabobordet. De legger merke til smokkesnoren til mitt barn og bemerker navnet til mitt barn og kommer med de vanlige frasene om at det er uvanlig og vakkert. Jeg takker. Min venninne sier da til sitt barn «Aniko, skal du ikke spise opp bollen din?». De på nabobordet sier noe slikt som «oi, heter hun også Aniko? Det var spesielt at to stykker med så uvanlig navn kjenner hverandre». Min venninne smiler og sier til de «ja, men hva kan man gjøre? Jeg eier jo ikke navnet, så selvom mitt barn het det først kan jeg ikke hindre andre i å bruke det». jeg kjente det kokte inni meg, så jeg pakket sakene mine, sa «ha det Anna Cornelia, kos deg med bollen din», og dro. Min venninne har sendt meg flere meldinger jeg ikke har svart på der hun sier hun ikke skjønner hvorfor jeg dro i sinne (klarte tydeligvis ikke skjule at jeg var sint). Hun sier hun sier skjønner at det handler om navnet, men at det ikke er hennes feil at jeg valgte et navn som er så likt hennes datters navn. poenget mitt er at jeg VET at INGEN NOENGANG har kalt hennes datter for Aniko, slik mitt barn heter, og det gjør meg så sint når hun forsøker å fremstille det som om jeg stjal navnet fra henne! Jeg er gravid og er kanskje hormonell, men jeg klarer ikke å godta det hun gjør! Hun er en av mine nærmeste venner, og jeg har forsøkt å prate med henne om det, men hun påstår virkelig at Aniko alltid har vært brukt for Anne Cornelia! Selv mannen hennes og Anne Cornelia bekrefter det! Samboer sier jeg ikke skal bry meg, men jeg klarer ikke! så da spør jeg: er jeg helt teit som ønsker å brukte kontakten til min venninne og dermed også mitt fadderbarn fordi jeg ikke orker å forholde meg til hennes beskyldning, Eller har jeg et poeng? Anonymkode: d4715...9c1 6 32 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:34 Populært innlegg #2 Skrevet onsdag kl. 11:34 Men hallo, nå må vi jo få høre navnet 😩 Anonymkode: cb693...639 41 2 18
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:35 #3 Skrevet onsdag kl. 11:35 Nei jeg skjønner deg godt. Men her bør jo noen ta tak i mor for det må være grusomt for barnet å bli kalt helt feil navn hele tiden. Hun der har komplekser du ikke kan ta ansvar for. Anonymkode: 8b3f7...a11 38 2 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:37 #4 Skrevet onsdag kl. 11:37 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Legger denne tråden under «vennskap» og ikke under «navn» da jeg føler dette handler mer om relasjonen enn om navnet. jeg fikk barn for ca ett år siden. Min nære venninne har et barn av samme kjønn på åtte år. Mitt barn fikk et veldig unikt navn som kan høres litt hjemmesnekret ut. Navnet fant jeg på min samboers slektstre mange generasjoner tilbake, og i følge ssb er det fire eller færre som heter dette i Norge. Vi har fått masse positiv oppmerksomhet for navnet, nesten litt for mye. la oss si at min ettåring heter Aniko (totalt oppfunnet av meg nå), og min venninnes åtteåring hetter Anna Cornelia, der kun Anna har blitt brukt til vanlig. min venninne har nå begynt å kalle sitt barn for Aniko og insisterer på at alle andre skal kalle barnet for det samme. Det er tydelig at barnet synes det er rart. Venninnen påstår nå at de alltid har brukt Aniko som kosenavn, og introduserer datteren som Aniko til andre. Jeg er fadder og vet at dette oppstod like etter mitt barn ble født, og det irriterer meg sinnsykt! da min venninne sa i en sammenheng at de alltid har kalt datteren for Aniko, korrigerte datteren henne og sa «nei mamma, det er bare du som begynte med det for litt siden». Det har vært flere episoder der min venninne rett og slett driter seg ut i sin påstand om at Aniko alltid har vært datterens kosenavn. Eks: Anna Cornelia registreres inn på en aktivitet der jeg og mormor er med. Venninne sier «hun heter Aniko». Mormor ser rart på min venninne. Hun som registrerer sier «jeg finner ingen Aniko på listen». Min venninne sier så « åh, hun heter Anna Cornelia, men alle sier Aniko. Mormor er sjokkert og utbryter «nei, nå må du gi deg! Det navnet har jeg aldri hørt du har brukt før, alle sier da bare Anna!». for litt siden var jeg vi på café, og vi kom i snakk med noen på nabobordet. De legger merke til smokkesnoren til mitt barn og bemerker navnet til mitt barn og kommer med de vanlige frasene om at det er uvanlig og vakkert. Jeg takker. Min venninne sier da til sitt barn «Aniko, skal du ikke spise opp bollen din?». De på nabobordet sier noe slikt som «oi, heter hun også Aniko? Det var spesielt at to stykker med så uvanlig navn kjenner hverandre». Min venninne smiler og sier til de «ja, men hva kan man gjøre? Jeg eier jo ikke navnet, så selvom mitt barn het det først kan jeg ikke hindre andre i å bruke det». jeg kjente det kokte inni meg, så jeg pakket sakene mine, sa «ha det Anna Cornelia, kos deg med bollen din», og dro. Min venninne har sendt meg flere meldinger jeg ikke har svart på der hun sier hun ikke skjønner hvorfor jeg dro i sinne (klarte tydeligvis ikke skjule at jeg var sint). Hun sier hun sier skjønner at det handler om navnet, men at det ikke er hennes feil at jeg valgte et navn som er så likt hennes datters navn. poenget mitt er at jeg VET at INGEN NOENGANG har kalt hennes datter for Aniko, slik mitt barn heter, og det gjør meg så sint når hun forsøker å fremstille det som om jeg stjal navnet fra henne! Jeg er gravid og er kanskje hormonell, men jeg klarer ikke å godta det hun gjør! Hun er en av mine nærmeste venner, og jeg har forsøkt å prate med henne om det, men hun påstår virkelig at Aniko alltid har vært brukt for Anne Cornelia! Selv mannen hennes og Anne Cornelia bekrefter det! Samboer sier jeg ikke skal bry meg, men jeg klarer ikke! så da spør jeg: er jeg helt teit som ønsker å brukte kontakten til min venninne og dermed også mitt fadderbarn fordi jeg ikke orker å forholde meg til hennes beskyldning, Eller har jeg et poeng? Anonymkode: d4715...9c1 Går ikke ann å stjele et navn... du har ikke kronisk eierskap til det bare du "fant" det. Snu på det og være positiv, er det ikke bare hyggelig at navnet smigrer så mye!😃 Anonymkode: 5dd1c...f7a 5 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:37 Populært innlegg #5 Skrevet onsdag kl. 11:37 Venninnen din er spik spenna gæren. Og en elendig venninne! Anonymkode: 68db2...4cc 85 1 47
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:38 Populært innlegg #6 Skrevet onsdag kl. 11:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går ikke ann å stjele et navn... du har ikke kronisk eierskap til det bare du "fant" det. Snu på det og være positiv, er det ikke bare hyggelig at navnet smigrer så mye!😃 Anonymkode: 5dd1c...f7a Dette er ikke en normal «stjal navnet fordi hun fødte før meg"-situasjon. Leste du saken? Venninnen har endret navnet på barnet sitt, som allerede HAR ET ANNET NAVN, til det spesielle familienavnet som TS har i samboerens slekstre. Det er jo helt sinnsyk oppførsel av venninnen! Og så lyver hun til andre og sier «nei vi har alltid kalt henne dette", det er jo helt vilt! Anonymkode: 68db2...4cc 59 1 15
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:39 #7 Skrevet onsdag kl. 11:39 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går ikke ann å stjele et navn... du har ikke kronisk eierskap til det bare du "fant" det. Snu på det og være positiv, er det ikke bare hyggelig at navnet smigrer så mye!😃 Anonymkode: 5dd1c...f7a Jeg tror ikke du har lest hele innlegget. Anonymkode: 27c57...3a5 31 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:40 #8 Skrevet onsdag kl. 11:40 Det her høres jo helt spinnvilt ut, du er absolutt over-hormonell som reagerer på dette, for det er jo vitterlig spesielt. Det er åpenbart at denne ‘venninnen’ sliter med noen komplekser. Hvis det ikke går an å få en ordentlig samtale om dette ville jeg faktisk sett på vennskapet som over. Rett og slett siden jeg ikke hadde ‘turt’ å fortsatt når hun først oppfører seg sånn, hva er neste liksom?😅😮💨 Anonymkode: 05d83...f90 24 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:41 #9 Skrevet onsdag kl. 11:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke en normal «stjal navnet fordi hun fødte før meg"-situasjon. Leste du saken? Venninnen har endret navnet på barnet sitt, som allerede HAR ET ANNET NAVN, til det spesielle familienavnet som TS har i samboerens slekstre. Det er jo helt sinnsyk oppførsel av venninnen! Og så lyver hun til andre og sier «nei vi har alltid kalt henne dette", det er jo helt vilt! Anonymkode: 68db2...4cc Hun har ikke endret navnet, det er et kose navn. Har du lest det skikkelig? Prøv som sagt å være positiv, fins verre ting der ute Anonymkode: 5dd1c...f7a 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:41 #10 Skrevet onsdag kl. 11:41 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det her høres jo helt spinnvilt ut, du er absolutt over-hormonell som reagerer på dette, for det er jo vitterlig spesielt. Det er åpenbart at denne ‘venninnen’ sliter med noen komplekser. Hvis det ikke går an å få en ordentlig samtale om dette ville jeg faktisk sett på vennskapet som over. Rett og slett siden jeg ikke hadde ‘turt’ å fortsatt når hun først oppfører seg sånn, hva er neste liksom?😅😮💨 Anonymkode: 05d83...f90 IKKE*absolutt IKKE over-hormonell, her gikk det litt fort i svingene😂 Anonymkode: 05d83...f90 25
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:43 #11 Skrevet onsdag kl. 11:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har ikke endret navnet, det er et kose navn. Har du lest det skikkelig? Prøv som sagt å være positiv, fins verre ting der ute Anonymkode: 5dd1c...f7a Man kan ikke være positiv til en så åndssvak oppførsel, det får da være måte på hvordan man skal stryke folk etter hårene. Anonymkode: 05d83...f90 35 1 12
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:45 #12 Skrevet onsdag kl. 11:45 En kommentar til; hvis du nå skulle befinne deg i en situasjon hvor hun kommenterer på at hun var først igjen så kan du si"haha nei det rare er jo at hun fikk det navnet etter jeg hadde navngitt min lille. Så det er jo rart menmen sånn er det" Anonymkode: 8b3f7...a11 22 1 12
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:45 #13 Skrevet onsdag kl. 11:45 Ikke mye å gjøre😢men veldig dårlig gjort. Hadde kalle navn på min sønn når han var liten. Men min kusine tok også det på sin sønn. Da sluttet vi og kalte han navne sitt. Anonymkode: 456d0...202 1 3
Populært innlegg Leeloo Skrevet onsdag kl. 11:47 Populært innlegg #14 Skrevet onsdag kl. 11:47 Jeg vil jo si at hovedproblemet her er at hun "gaslighter" TS og hevder at de "alltid" har brukt dette kallenavnet, og i tillegg holder hardt på dette selv om ingen rundt bekrefter det. Hadde hun vært ærlig og sagt at hun likte dette navnet så godt at hu "låner" det som kallenavn til sitt eget barn så er det supersært, men ærlig. Om noen hadde forsøkt å tvinge frem noe som sannhet som åpenbart ikke stemmer så hadde det fått alle mine alarmklokker til å gå av, uansett hva saken gjaldt, Da er det noe fundamentalt galt et sted, og jeg hadde ikke klart å forholde meg til vedkommende. 28 1 30
Ulven Skrevet onsdag kl. 11:49 #15 Skrevet onsdag kl. 11:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun har ikke endret navnet, det er et kose navn. Har du lest det skikkelig? Prøv som sagt å være positiv, fins verre ting der ute Anonymkode: 5dd1c...f7a Prøv å sette deg inn i datterens situasjon hvor hun etter 8 år plutselig blir omtalt som noe helt annet enn sitt registrerte navn. Datteren må jo bli fullstendig forvirret og lure på hva som har gått av moren. TS: Venninnen din er nok veldig misunnelig på oppmerksomheten du får pga av navnet dere har valgt til barnet deres, men hun oppfører seg helt irrasjonelt. Hvis ikke dette løser seg opp med en samtale er det like greit å avvikle tenker jeg. 27 1 21
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:52 #16 Skrevet onsdag kl. 11:52 Venninnen din må jo være psykisk syk. Jeg tror jeg hadde snakket med samboeren hennes om det, om han oppfatter det på samme måte som deg. For jeg tror jeg hadde vært mye mer bekymret enn sint. Anonymkode: bb9c9...824 22 1 11
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:54 #17 Skrevet onsdag kl. 11:54 Venninna di høres delulu ut. Anonymkode: c5917...88d 20 1 2
BeeKind Skrevet onsdag kl. 12:00 #18 Skrevet onsdag kl. 12:00 Leeloo skrev (12 minutter siden): Jeg vil jo si at hovedproblemet her er at hun "gaslighter" TS og hevder at de "alltid" har brukt dette kallenavnet, og i tillegg holder hardt på dette selv om ingen rundt bekrefter det. Hadde hun vært ærlig og sagt at hun likte dette navnet så godt at hu "låner" det som kallenavn til sitt eget barn så er det supersært, men ærlig. Om noen hadde forsøkt å tvinge frem noe som sannhet som åpenbart ikke stemmer så hadde det fått alle mine alarmklokker til å gå av, uansett hva saken gjaldt, Da er det noe fundamentalt galt et sted, og jeg hadde ikke klart å forholde meg til vedkommende. Helt enig! Det er dette som er utrolig merkelig. Kommentaren om at TS liksom hadde stjålet navnet er toppen av kransekaka her 😅 Utrolig rart å finne på noe sånt 12 1 1
Eric_B Skrevet onsdag kl. 12:00 #19 Skrevet onsdag kl. 12:00 Barnets beste som teller, alltid. Høres litt spesielt ut å påføre 8-åringen i saken slike belastninger som hun får her. 15 1
Kristin70 Skrevet onsdag kl. 12:01 #20 Skrevet onsdag kl. 12:01 Venninnen synes sikkert TS har valgt et navn som ligner for mye på datterens navn og det er ikke usannsynlig at hun er litt sur for det. Jeg hadde muligens synes det var litt rart hvis min beste venninne kalte barnet sitt for Ellie, hvis jeg hadde en datter som heter Elisabeth, men det det er ingen grunn til venninnens reaksjon, den er helt irrasjonell og går mest ut over datteren. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå