Uanonym bruker Skrevet torsdag kl. 12:54 #21 Skrevet torsdag kl. 12:54 Ressurser er jo mer enn bare penger. Det handler også om ting som nettverk, orden, utdanning, kunnskap og intelligens/evner hos foreldrene, og ikke minst hvordan man bruker de ressursene man har. Mange foreldre i dag er dårlige på å sette grenser for barna sine - det hjelper ikke å ha god økonomi, høy utdanning og stort hus om barna styrer hele skuta og oppfører seg som små tyranner. Så i 2025 vil jeg absolutt si at det å klare å sette fornuftige grenser for barna sine, samtidig som man gir dem støtte og omsorg, er en veldig viktig del av å være en ressurssterk forelder. 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:56 #22 Skrevet torsdag kl. 13:56 AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 13.08): Det er slik jeg ts også har tenkt, men i diskusjonen her på kg kan det virke som kun penger og nettverk er avgjørende. Anonymkode: 83a61...c90 Penger og nettverk er avgjørende. Å være ressurssterk betyr jo å være bedre stilt enn de fleste, på samme måte som ressurssvak betyr dårligere stilt enn de fleste. Jeg ser mange her på KG går i defensiv modus, «ja, jeg er alenemor som bor langt fra alen besteforeldre men jeg har jo jobb og utdanning ergo jeg er ressurssterk». Nei, det funker ikke sånn. Har du mindre kapasitet enn de fleste rundt deg, til å bidra i barnas hverdag både økonomisk og tidsmessig, så er du ikke ressurssterk. Og det er jo også fordi det blir stadig mer ressurskrevende å være foreldre, jeg ser klar endring etter Covid-tider. Både at mange har blitt mye rikere - klær og utstyr som «vanlige» barn på skolen bruker, reiser - i år reiste mange på høstferie til utlandet fra klassene til mine barn, og rett og slett tid, og det har jeg nevnt tidligere. Det er absolutt ingen barn på SFO etter kl 15:30 bortsett fra et par innvandrerbarn 😭 Alle har allverdens tid og penger - vel, bortsett fra oss 😅 Jeg skjønner at vi er heller ikke ressurssterke, vi sitter her med 0 besteforeldre som kan hjelpe til i hverdagen. Det merkes av oss og det merkes av våre barn. Anonymkode: a2e87...d39 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:12 #23 Skrevet torsdag kl. 14:12 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Penger og nettverk er avgjørende. Å være ressurssterk betyr jo å være bedre stilt enn de fleste, på samme måte som ressurssvak betyr dårligere stilt enn de fleste. Jeg ser mange her på KG går i defensiv modus, «ja, jeg er alenemor som bor langt fra alen besteforeldre men jeg har jo jobb og utdanning ergo jeg er ressurssterk». Nei, det funker ikke sånn. Har du mindre kapasitet enn de fleste rundt deg, til å bidra i barnas hverdag både økonomisk og tidsmessig, så er du ikke ressurssterk. Og det er jo også fordi det blir stadig mer ressurskrevende å være foreldre, jeg ser klar endring etter Covid-tider. Både at mange har blitt mye rikere - klær og utstyr som «vanlige» barn på skolen bruker, reiser - i år reiste mange på høstferie til utlandet fra klassene til mine barn, og rett og slett tid, og det har jeg nevnt tidligere. Det er absolutt ingen barn på SFO etter kl 15:30 bortsett fra et par innvandrerbarn 😭 Alle har allverdens tid og penger - vel, bortsett fra oss 😅 Jeg skjønner at vi er heller ikke ressurssterke, vi sitter her med 0 besteforeldre som kan hjelpe til i hverdagen. Det merkes av oss og det merkes av våre barn. Anonymkode: a2e87...d39 Vi har penger, barna har alltid brukt ganske dyre klær, aldri manglet noe. Gått minimalt på sfo, barnehagen var de i fra 09-14/15 alle 12 årene vi hadde barn der. Jeg kjører rundt på de overalt, stiller opp hele tiden. Likevel vi er ikke ressurssterke. Fordi jeg er syk, og all min familie finnes ikke lenger, de har vokst opp med minimalt med kontakt med sine besteforeldre på mannen sin side. Jeg jobber selv om jeg er syk, har en godt betalt jobb. Likevel jeg mener vi ikke er ressurssterke, av nettopp grunnen som nettverk og at jeg ikke er frisk. Likevel bor i er bra strøk der de fleste vil sikker kalles ressurssterke. Derfor er jeg uenig i at penger betyr så mye. Anonymkode: 83a61...c90
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:07 #24 Skrevet torsdag kl. 22:07 En ressurssterk familie har overskudd. Et overskudd av tid, ressurser, kunnskap, penger, og kapasitet. Det er de foreldrene som vil være foreldre, ikke som bare vil ha barn. Overskuddet av ressurser, både indre og ytre kapital, gjør livene deres enkle og harmoniske. Denne indre roen, og selvsagt kapitalen, videreføres til barna. På grunn av overskuddet av tid og energi sitter ofte disse foreldrene i FAU, og de er alltid med på foreldremøter og bidrar på skoleavslutninger, loppemarked, e.l. De er trenere på trinnets idrettslag, i sporten de selv har spilt siden de var barn. Siden de har tid, er de gjerne opptatt av kultur. Det trenger ikke å være snakk om kultursnobber, men som noen her har nevnt har barna norske tradisjonsnavn, de investerer i bunader til ungdommen og er interesserte i politikk. Kunst er også en komponent. Ofte er det skoleorkesteret de har spilt i (og som barna spiller i). De trenger ikke ha noen hytte, men barna kan navigere både slalom og langrenn. Kan nevne utallige videre eksempler. De rike ressurssterke har et fokus på dannelsesreiser. På min vanlige søndagstur rundt om på Frogner overhørte jeg to naboer snakke om en dannelsesreise den ene hadde vært på i Japan sammen med hennes barn. De hadde vært der i én måned. De som er både ressurssterke og rike prioriterer pengene på opplevelser, ikke materialisme. Opplever at jula hos de ressurssterke derfor er relativt enkel. Definitivt lite pakkekalendere med billig ræl, men kanskje mormors gamle pakkekalender henger på veggen. Selvfølgelig noe jule-relatert stevne som Annie, julekonsert eller nøtteknekkeren. Personlig blir sistnevnte litt for søvndyssende når man har sett den ti ganger, men det er jo de som har den som fast juletradisjon. Rett og slett mange småting, det er ikke én stor attributt som definerer en ressurssterk familie, foreldrenes generelle holdning til tilværelsen er det som i størst grad avgjør alle de små valgene de tar som til sammen utgjør en enhet jeg ville kalt "ressurssterk". Anonymkode: badb7...62e 7
fru Alving Skrevet fredag kl. 08:33 #25 Skrevet fredag kl. 08:33 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En ressurssterk familie har overskudd. Et overskudd av tid, ressurser, kunnskap, penger, og kapasitet. Det er de foreldrene som vil være foreldre, ikke som bare vil ha barn. Overskuddet av ressurser, både indre og ytre kapital, gjør livene deres enkle og harmoniske. Denne indre roen, og selvsagt kapitalen, videreføres til barna. På grunn av overskuddet av tid og energi sitter ofte disse foreldrene i FAU, og de er alltid med på foreldremøter og bidrar på skoleavslutninger, loppemarked, e.l. De er trenere på trinnets idrettslag, i sporten de selv har spilt siden de var barn. Siden de har tid, er de gjerne opptatt av kultur. Det trenger ikke å være snakk om kultursnobber, men som noen her har nevnt har barna norske tradisjonsnavn, de investerer i bunader til ungdommen og er interesserte i politikk. Kunst er også en komponent. Ofte er det skoleorkesteret de har spilt i (og som barna spiller i). De trenger ikke ha noen hytte, men barna kan navigere både slalom og langrenn. Kan nevne utallige videre eksempler. De rike ressurssterke har et fokus på dannelsesreiser. På min vanlige søndagstur rundt om på Frogner overhørte jeg to naboer snakke om en dannelsesreise den ene hadde vært på i Japan sammen med hennes barn. De hadde vært der i én måned. De som er både ressurssterke og rike prioriterer pengene på opplevelser, ikke materialisme. Opplever at jula hos de ressurssterke derfor er relativt enkel. Definitivt lite pakkekalendere med billig ræl, men kanskje mormors gamle pakkekalender henger på veggen. Selvfølgelig noe jule-relatert stevne som Annie, julekonsert eller nøtteknekkeren. Personlig blir sistnevnte litt for søvndyssende når man har sett den ti ganger, men det er jo de som har den som fast juletradisjon. Rett og slett mange småting, det er ikke én stor attributt som definerer en ressurssterk familie, foreldrenes generelle holdning til tilværelsen er det som i størst grad avgjør alle de små valgene de tar som til sammen utgjør en enhet jeg ville kalt "ressurssterk". Anonymkode: badb7...62e Støtter dette. Ressurser handler om å ha overskudd. Tid til barna, overskudd til å lage ordentlig mat stille opp på ting og være ressurser i barnas oppvekst også for andres barn. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:56 #26 Skrevet fredag kl. 09:56 AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 14.46): Jeg er uenig, penger har i aller høyeste grad med hvor en ressurssterk en familie er, ikke penger utelukkende (selvfølgelig!) men en families samlede ressurser, økonomiske, kulturelle, akademiske, mellommenneskelige, sosiale osv. Anonymkode: f06df...f1d Og jeg er uenig med deg. Penger har lite med å være en ressurssterk forelder å gjøre, så lenge man har midler nok til å dekke barnas behov. Bor selv i Bærum og kjenner mange familier hvor foreldre kjøper seg fri fra å følge opp barna sine. Man kan tjene gode penger på å fokusere på karriere, men det gjør en ikke nødvendigvis til en ressurssterk forelder. Å være ressurssterk som forelder krever tilstedeværelse, involvering og engasjement. Jeg forstår dog forvirringen, da ordet «ressurssterk» betyr god tilgang til ressurser, og forstås ofte i økonomisk sammenheng. Foreldrene på mitt barns skole, som engasjerte advokat for å «true» læreren til å gi barnet sitt bedre karakterer fremfor å sette seg ned med barnet og pugge, har stort økonomisk handlingsrom, men fremstår likevel ikke som særlig ressurssterke foreldre i mine øyne. Anonymkode: a896f...20e 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:21 #27 Skrevet fredag kl. 14:21 Det er lett å tenke at økonomi er uvesentlig om man tror penger utelukkende handler om det rent materielle. Men det er jo sammenhengen som er relevant. Har man god økonomi, har man mest sannsynlig også høy utdannelse, god helse, og barna vokser opp i en intakt familie (eller i det minste med to oppegående foreldre). Mest sannsynlig bor man i et ressurssterkt område, noe som igjen virker inn på barnas omgangskrets og skolemiljø. God økonomi bidrar til mindre stress og bekymringer i familier og parforhold, og ofte større handlingsrom og fleksibilitet. Altså bidrar økonomi direkte og indirekte til mer overskudd hos foreldrene, og bedre betingelser for barn. Det betyr jo ikke at god økonomi i seg selv gir ressurssterke foreldre. Influensere som har livnært seg på å utlevere seg selv og barnas barndom er jo et godt eksempel på nettopp det. Anonymkode: be97f...68a 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:01 #28 Skrevet lørdag kl. 10:01 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er lett å tenke at økonomi er uvesentlig om man tror penger utelukkende handler om det rent materielle. Men det er jo sammenhengen som er relevant. Har man god økonomi, har man mest sannsynlig også høy utdannelse, god helse, og barna vokser opp i en intakt familie (eller i det minste med to oppegående foreldre). Mest sannsynlig bor man i et ressurssterkt område, noe som igjen virker inn på barnas omgangskrets og skolemiljø. God økonomi bidrar til mindre stress og bekymringer i familier og parforhold, og ofte større handlingsrom og fleksibilitet. Altså bidrar økonomi direkte og indirekte til mer overskudd hos foreldrene, og bedre betingelser for barn. Det betyr jo ikke at god økonomi i seg selv gir ressurssterke foreldre. Influensere som har livnært seg på å utlevere seg selv og barnas barndom er jo et godt eksempel på nettopp det. Anonymkode: be97f...68a Dette! Og til anonym ....20e ovenfor, det er ikke noen som påstår at de som er rike er bedre foreldre av den grunn. Mange kan kjøpe seg fri som du selv sier og det er ikke noe barna tjener på. Likevel, en ok økonomi med mulighet til å bo bra, spise ordentlig, kjøpe passende klær og utstyr og kunne sende barna på aktiviteter og en ferie og av og til. Dette er alt ting som gjør at barn får en bekymringsfri barndom når det kommer til penger. Det er jo nok av tråder her inne om foreldre som ikke har råd til bolig, ikke har råd til fritidsaktiviteter og som krangler med barnas andre forelder (som de ikke bor med) om klær og utstyr. Dette kan umulig være bra for barna i den familien. Anonymkode: 34012...875 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #29 Skrevet 11 timer siden Jeg kjenner noen slike familier som jeg anser som ressurs-sterke. Begge to er godt utdannet, har god økonomi. Dem er på flere turer i året, er engasjert i idrett og korps. Dem følger opp ungene sine veldig godt. Men dem kjøper ikke dyre klær til barna sine, selv om dem har råd til det. Hun kjøper mye brukte klær, å lapper det som går hull i. Ungene er høflige og snille barn. Så har jeg en nabo. Hun tror jeg vil fremstå som ressurssterk. Hun har utdanning, er med i alt som heter verv. Er oppmann på handball, tillitsvalgt i klassen, leder i FAU på skolen, hjelper til frivillig for ungdommen her i kommunen, hun er styreleder i borettslaget. Problemet er at hun er ikke tilstede for sine egne barn. Ungene hennes er noen drittunger som går med dyre sko og klær, raller rundt på el-sykkel og el-sparkesykkel selv om dem er under 12 år. Barna hennes er «kjent» for å stenge ute andre, lage gjenger osv.Vet det har blitt tatt opp, men hun er veldig flink til å legge det over på andre sine barn. . Hun er av typen at barna hennes gjør aldri noe galt, men hun er veldig flink på å peke finger på andre sine barn. Tror hun vil fremstå som ressurssterk, å hun er vel det på alle mulige måter, bare ikke ovenfor sine egne barn. Anonymkode: 7c563...51a 1
missLynch Skrevet 10 timer siden #30 Skrevet 10 timer siden Å ha mye penger betyr ikke at man er ressurssterk. Det finnes resurssvake familier med penger, der barna overlates til nannyer og får ny iphone og Gucci-klær til 3-årsdagen. Eller foreldrene er kun opptatt av trening med pulsklokke og barna overlates til stadighet til andre. Jeg forbinder ressurssterke familier med folk som liker å benytte seg av naturen og som liker frilutsliv, som klarer å engasjere barne sine til å fiske, stå på ski, gå i fjellet, som lager skikkelig mat fra bunnen, som er opptatt av miljøet og som lærer barna sine grunnleggende skikkelige verdier: å hjelpe andre og ha omsorg for andre, å sette tæring etter næring og ikke leve over evne, at lykke ikke kommer av å stadig kjøpe nye ting, at man må jobbe for å oppnå noe. For å ta noe.
Gladgutten79 Skrevet 10 timer siden #31 Skrevet 10 timer siden Med ressurssterke tenker jeg de har hver sine 100% jobber har god inntekt og økonomi , og har kapasitet til alt utenom f.eks. dirigere ,spille i korps, gå i kor, følge opp 3 barn på diverse ting som kjøre dem på kamper i hytt og vær, bakke dem opp på styrketrening etc og fremdeles a overskudd til å trene selv, gå tur være sosiale osv
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #32 Skrevet 9 timer siden Ordet «ressurser» kommer fra latin resurgere, som betyr «å reise seg igjen» – altså noe man kan bruke til å skape, støtte eller komme seg videre. Å være ressurssterk betyr derfor å ha mange ressurser, eller å klare å mobilisere de ressursene man har, når livet krever det. Det finnes rike mennesker som er ressurssvake, mennesker som lager all mat fra bunnen som er ressurssvake, naturglade mennesker som er ressurssvake, og mennesker i full jobb som er ressurssvake. Selv forelderen som stiller opp som hjelpetrener både på håndball- og fotballaget til barna, kan være ressurssvak – for ressursstyrke handler ikke om aktivitet eller ytre engasjement, men om evne til å mestre, reflektere og håndtere livets utfordringer. Anonymkode: a7fd8...e78
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Skrevet 6 timer siden Ser at jeg tenker på ressurssterke annerledes enn mange andre her. Jobber i bhg. og tenker de barna som har varme, kloke, rause foreldre med overskudd vokser opp i ressurssterke hjem. F.eks en liten gutt fra Ukraina som er fantastisk god, velregulert og klok. Foreldre er flytninger. Hans far er renholder, men lærer sønnen sin om ting de andre barna ikke forstår enda. Som verdensrommet og istiden. Mor utdanner seg til helsefagarbeider. Hver gang en av foreldrene har fri får gutten mulighet til å være med dem. De virker å prioritere familietid svært høyt og investere i relasjonen til gutten. Tenker på den familien som svært oppegående og ressurssterke. Og de virker så varme. Tror den gutten vil klare seg veldig godt. Anonymkode: 7ccbc...34d 1
Trolltunge Skrevet 4 timer siden #34 Skrevet 4 timer siden Det er i hovedsak menn som har hengt seg opp i å tro blindt på at kvinner er så fryktelig urimelige som påstår at slikt handler om penger (eller utseende) som påstår slikt. Jeg vil si at de fleste mennesker, både menn og ikke minst kvinner, er absolutt bevisst på at sosialøkonomisk status, og å være ressurssterk, handler om mye mer enn penger. Det handler også om intellektuell kapital, om kulturell kapital, om sosial tilhørighet og mestring, om språk og oppførsel, om sosialt og familiært sikkerhetsnett, om verdier og samfunnsforståelse, med mer. Når disse nevnte typer menn drar inn sosialøkonomisk status er det som regel lønn og formue de viser til, og det er urimelig at kvinner ønsker menn med lik til høyere sosialøkonomisk status enn dem selv hevdes det. Hvilket kanskje er en forståelig påstand dersom man faktisk tror at det handler om penger, og kun det. Man kan helt uproblematisk ha høyere sosialøkonomisk status og ha en mer ressurssterk familie enn en person med høyere lønn/formue enn deg. Dette handler om så mye mer enn penger, og det er absolutt logisk at kvinner (menn også) i hovedsak søker partner av lik sosialøkonomisk status. Dette fordi alle faktorene i dette er av avgjørende betydning for å passe sammen. De fleste er best tilpasset og trives best med folk av noenlunde lik sosialøkonomisk status. Det handler om å tilhøre og fungere godt i hverandres familie og miljø, og være på bølgelengde angående intellektuelle, språklige, kulturelle og praktiske faktorer. Passe sammen og passe inn. Fungerer sammen og i hverandres verden. Mannen har ikke nødvendigvis høyere sosialøkonomisk status enn kvinnen dersom han tjener mer enn henne. Han kan tjene mer enn henne, og likevel ha lavere sosialøkonomisk status. Dette forstår ikke den typen menn som påstår at kvinner er så urimelige i at de liksom kun vil ha menn med lik eller høyere sosialøkonomisk status, og viser til inntekt. En ressurssterk familie er en styrke for dem som tilhører denne (og samfunnet) på flere måter. At familien er rik er av underordnet betydning i forhold til den totale kapasiteten til å gi trygghet, bred og god opplæring og oppfølging, evne til å bidra med solid støtte emosjonelt og praktiske, og ha kapasitet til å ivareta både sine nære og til å bidra positivt i samfunnet. Man kan ha store økonomiske ressurser i familien, og familien er likevel ingen emosjonell eller praktisk støtte, og på ingen måte et sikkerhetsnett i livet. Familien kan kanskje være kilden til å ikke ha det bra i livet også, tross store økonomiske ressurser. Da er de rike, men jeg vil ikke tro noen ville kalle slikt en ressurssterk familie, hvilket er en hedersbenevnelse egentlig, hvor penger ikke holder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå