Gå til innhold

Hva er en ressurssterk familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser mye om det her inne om disse ressurssterke familiene. Hva er det som egentlig definerer ressurssterk? Er det bare penger eller er det også nettverk? Eller hvor mye man følger opp sine barn uansett penger eller nettverk? 
Hva definerer ressurssterke foreldre? 

Anonymkode: 83a61...c90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være en ressurssterk familie betyr at familien har god evne til å håndtere utfordringer og hverdagen, noe som kan skyldes en bredde av ressurser som økonomi, utdanning, gode sosiale nettverk, og ikke minst foreldrenes evne til å gi omsorg, trygghet og støtte. Det innebærer også en forståelse for at alle familier er ressurser på ulike måter, og at begrepet ikke kun handler om materielle ressurser, men like mye om emosjonelle og sosiale ressurser.

Anonymkode: 30e70...192

• Liker 7
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å være en ressurssterk familie betyr at familien har god evne til å håndtere utfordringer og hverdagen, noe som kan skyldes en bredde av ressurser som økonomi, utdanning, gode sosiale nettverk, og ikke minst foreldrenes evne til å gi omsorg, trygghet og støtte. Det innebærer også en forståelse for at alle familier er ressurser på ulike måter, og at begrepet ikke kun handler om materielle ressurser, men like mye om emosjonelle og sosiale ressurser.

Anonymkode: 30e70...192

Det er slik jeg ts også har tenkt, men i diskusjonen her på kg kan det virke som kun penger og nettverk er avgjørende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til barna har økonomi lite med hvor ressurssterk man er, i et land som Norge. Penger er av mindre betydning, det har større vekt hvordan man bruker de midlene man har. Hvorvidt man kjøper ny bukse når det går hull i den gamle, eller lapper den man har, har altså lite med hvor ressurssterk man er (den som er lite ressurssterk ville kanskje velge å la barnet gå med hull i buksa midt på vinteren) 

Hvorvidt man er ressurssterk handler mer om tid og relasjoner som legger til rette for å lære barna å ta gode valg. Altså hvorvidt man prioriterer å engasjere seg i barna og deres oppvekst, og klarer å forme en relasjon med barna som innbyr til tillit og åpenhet. Nettverk er også viktig, da å bli eksponert for flere perspektiv er nødvendig for å forme reflekterte voksne. Et godt nettverk er også viktig for å ha flere som bryr seg om barna, og støtter både de og familien i opp og nedturer. 

Anonymkode: a896f...20e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det kommer til barna har økonomi lite med hvor ressurssterk man er, i et land som Norge. Penger er av mindre betydning, det har større vekt hvordan man bruker de midlene man har. Hvorvidt man kjøper ny bukse når det går hull i den gamle, eller lapper den man har, har altså lite med hvor ressurssterk man er (den som er lite ressurssterk ville kanskje velge å la barnet gå med hull i buksa midt på vinteren) 

Hvorvidt man er ressurssterk handler mer om tid og relasjoner som legger til rette for å lære barna å ta gode valg. Altså hvorvidt man prioriterer å engasjere seg i barna og deres oppvekst, og klarer å forme en relasjon med barna som innbyr til tillit og åpenhet. Nettverk er også viktig, da å bli eksponert for flere perspektiv er nødvendig for å forme reflekterte voksne. Et godt nettverk er også viktig for å ha flere som bryr seg om barna, og støtter både de og familien i opp og nedturer. 

Anonymkode: a896f...20e

Jeg er uenig, penger har i aller høyeste grad med hvor en ressurssterk en familie er, ikke penger utelukkende (selvfølgelig!) men en families samlede ressurser, økonomiske, kulturelle, akademiske, mellommenneskelige, sosiale osv.

Anonymkode: f06df...f1d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ressurssterke familier har kontroll på økonomi, foreldre som bor sammen, barn som kan oppføre seg og som driver med idrett/musikk eller annet på fritiden. Foreldrene bryr seg om barna og er engasjerte og har gitt dem navn som og passer på en voksen person.

Du trenger ikke være rik eller ha hytte eller lederstilling

Anonymkode: 34012...875

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er en av flere indikatorer på å være ressurssterk. Det samme er utdanning, stabile familieforhold, nettverk, og evne til å opprettholde god psykisk og fysisk helse. (Og alle disse henger sammen). Ressurssterke ser ofte større handlingsrom i eget liv, og finner løsninger, framfor å fokusere på eksterne faktorer utenfor egen kontroll. Som foreldre er de autoritative, stiller krav til barna, og oppdrar selvstendige barn med god selvfølelse og gode sosiale ferdigheter. 

Anonymkode: be97f...68a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Økonomi er en av flere indikatorer på å være ressurssterk. Det samme er utdanning, stabile familieforhold, nettverk, og evne til å opprettholde god psykisk og fysisk helse. (Og alle disse henger sammen). Ressurssterke ser ofte større handlingsrom i eget liv, og finner løsninger, framfor å fokusere på eksterne faktorer utenfor egen kontroll. Som foreldre er de autoritative, stiller krav til barna, og oppdrar selvstendige barn med god selvfølelse og gode sosiale ferdigheter. 

Anonymkode: be97f...68a

Helt enig.

AnonymBruker
Skrevet

"Ressurssterk" tenker jeg i all hovedsak har utgangspunkt i personlige egenskaper. En person som er frisk fysisk og psykisk, intelligent og evnerik, tenker jeg er ressurssterk. En slik person kan velge å bruke sine medfødte ressurser til å få seg en god utdanning, få seg en god jobb og dermed også, men ikke alltid, ha god økonomi. Slike personer er ofte også viktige ressurser for sine omgivelser ved at de ofte bruker sine evner og kunnskaper til å bidra med ting som frivillig arbeid, påtar seg styreverv, hjelper folk rundt seg på ulike måter, viser omsorg og tar ansvar for sine omgivelser.

Anonymkode: 79a73...317

AnonymBruker
Skrevet

Vin til middagen hver dag? 

Anonymkode: 54df4...739

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ressurssterke familier har kontroll på økonomi, foreldre som bor sammen, barn som kan oppføre seg og som driver med idrett/musikk eller annet på fritiden. Foreldrene bryr seg om barna og er engasjerte og har gitt dem navn som og passer på en voksen person.

Du trenger ikke være rik eller ha hytte eller lederstilling

Noe av dette er jeg helt uenig i, det er en smal og klassebestemt betydning av ressurssterk. Jeg synes det er klokere, og mer ressurssterkt, med foreldre som tilpasser etter barnas personlighet og ønsker, som ikke nødvendigvis innebærer at de driver med idrett eller musikk.

Dersom det er foreldrenes definisjon av dannelse som skal styre barnas utvikling er det nesten motsatt av ressurssterk for meg. Navnevalg har heller ingen plass i dette.

Anonymkode: a6a8a...f91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leser mye om det her inne om disse ressurssterke familiene. Hva er det som egentlig definerer ressurssterk? Er det bare penger eller er det også nettverk? Eller hvor mye man følger opp sine barn uansett penger eller nettverk? 
Hva definerer ressurssterke foreldre? 

For meg er «ressurssterk» at man er robust og har et visst overskudd i livet. Og det er gjennom dette overskuddet at man ivaretar barn og seg selv på gode og fleksible måter, som støtter barnets utvikling på best mulig vis. Grei økonomi er én faktor som  kan bidra til at man kjenner et slikt overskudd, men det er langt fea avgjørende.

F.eks blir det da ressurssvakt (for å sette det litt på spissen) å la barna vokse opp med nannyer, fordi man selv ikke innehar overskuddet, eller interessen, for egne barn. Enten man setter jobb eller andre interesser først. Eller at barna er mye alene hjemme fra tidlig alder fordi foreldrene har prestisjejobber som de er veldig opptatt av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Noe av dette er jeg helt uenig i, det er en smal og klassebestemt betydning av ressurssterk. Jeg synes det er klokere, og mer ressurssterkt, med foreldre som tilpasser etter barnas personlighet og ønsker, som ikke nødvendigvis innebærer at de driver med idrett eller musikk.

Dersom det er foreldrenes definisjon av dannelse som skal styre barnas utvikling er det nesten motsatt av ressurssterk for meg. Navnevalg har heller ingen plass i dette.

Idrett, musikk eller annet. Og annet kan være mye det, poenget er at de har overskudd til å følge opp barnas interesser.

Navnevalg sier ofte svært mye om foreldrene, det er ikke den samme mammaen til Sigrid som til Savannah.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ressurssterke foreldre har god nok økonomi til at barna får sunn god mat, rene hele klær i passe størrelse, kan bruke nok strøm til å ikke fryse på vinteren, kan være med på normale aktiviteter. Ut over det er økonomi lite relevant. 

Ressurssterke foreldre er noenlunde intelligente, har god omsorgsevne, kan følge opp barna sine både emosjonelt og faglig og sosialt. De tar om nødvendig opp kampen rundt barnets rettigheter om det er ting som ikke følges opp på skolen, men krangler ikke unødvendig. 

Rike mennesker som kjøper seg fri fra å være foreldre og knapt kjenner sine egne barn er ikke ressurssterke, de er bare rike.

Enkelte foreldre klarer å være ressurssterke selv med svært lite penger. Det er den typen mennesker som prioriterer godt med de pengene de har. De kjøper ikke polyester-ræl, junkfood, brus, energi-drikker og snus om de ikke har penger til kjøtt, egg, grønnsaker, adekvate klær og sko og aktiviteter til barna. Men de kan gjerne bo i et uoppusset (men rent og ryddig!) hus og låne sportsutstyr på BUA. 

Ellers er man ikke spesielt ressurssterk om man serverer UP-mat daglig, ser mye på reality (eller TV i det hele tatt), og shopper mye på Temu og annen fast-fashion.

Anonymkode: f3638...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever meg selv som en ressurssterk forelder, selvom jeg ikke hadde noen god økonomi da barnet mitt vokste opp. Det handler mest om at jeg hadde krefter og utdannelse til å følge opp sønnen min med lekser og fritidsaktiviteter. Han hadde alltid det han trengte av klær og utstyr og god, hjemmelaget mat, et konfliktfritt hjem, og en stor og tett familie rundt seg.

Jeg sørget for en oppvekst med gode opplevelser, årstidsfeiringer, høytlesning og turer på hytten. Vi hadde ikke råd til masse dyre merkeklær og turer til utlandet hvert år, men han fikk det som var nødvendig av materielle ting. Og det viktigste av alt: han fikk med seg en god ballast av kunnskap og kultur. 

En god økonomi kan selvfølgelig bøte på mye, men det hjelper ikke om foreldrene er mest opptatt av seg og sitt og ikke følger opp barna sine på skolen eller på fritidsaktiviteter. Økonomi henger heller ikke alltid sammen med kunnskapsnivå eller emosjonell tilstedeværelse, så ressurser kan være så mangt.

Anonymkode: 2ea1a...db3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Uenig med deg igjen. Musikk/idrett= eksempler på interesser og læring og der man lærer, får nettverk, individuell kunnskap, sosial-og samfunnserfaring og kunnskap om temaer utover kjernefamilien og skolen og brainrot media. Det kan selvsagt være andre fritidsinteresser: kunst, sjakk, speider, husflid, politikk, friluftsliv, jakt, veldedighet, poenget er at man tilegner seg individuelle og sosiale ferdigheter. Når det gjelder navn, er det én beslutning foreldre tar på vegne av sine barn. Ressursterke familier tar gode valg, i smått og stort.

Anonymkode: 6a1e2...ea6

Skrevet

Det morsomme her er at mange later til å tro at familier med god økonomi/mye penger automatisk velger vekk barna sine for å realisere seg selv.

Vi bor i et rikt område, med mange ressurssterke mennesker, fellesnevnerne her er at disse foreldrene har barna hjemme lenger enn fødselspermisjonen, de har korte dager i bhg og aks, de spiser ordentlig mat, trener, følger opp barna med verv i skole/idrett, har hytte på fjellet og/eller ved sjøen og lærer barna om friluftsliv og norsk kultur. I helgene går de på ski, i teater, og får med seg konserter og bruker tid på museum.

Barna er selvfølgelig ordentlig kledd, og mangler ingenting av utstyr. Jevnt over er de aller fleste foreldrene høyt utdannet, og ja, barna heter Sigrid og Ola, ikke Savannah og Liam.

Skrevet

Har to familier i relativt nær familie, der jeg anser det ene foreldreparet som ressurssterk og det andre som ressurssvak i forhold til barna.

Den ressurssterke:
Ikke spesielt god økonomi, selv om begge er i jobb. Begge foreldre har kroniske sykdommer som de må ta hensyn til i hverdagen, i form av planlegging og tilrettelegging for sin egen del.
Barna har klare regler og konsekvenser, og det forventes at de bidrar og oppfører seg bra. 
Den ene er trener for barna. Følger opp barna ved å være tilstede på fritidsaktiviteter, deltar på reiser og stiller på alle møter. Virker å kjenne barnas venner og ha greit overblikk over hvem de er sammen med og hvor de oppholder seg på fritiden.
Begge er åpne og utadvendte, og har etablert et stort nettverk blant foreldre i aldersgruppen som barna er i.

De ressurssvake:
God økonomi. Begge er friske. Følger ikke opp barna sine fritidsaktiviteter. Stiller ikke opp på dugnader, og heller ikke på kamper. Er sjelden eller aldri på foreldremøter. Vet ikke hvem barna henger med. Bruker lite tid sammen med barna.
Barna har ikke grenser, og dermed heller ikke konsekvenser.

Anonymkode: 96fa0...890

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...