AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #21 Skrevet 13 timer siden Stengt tatt høres dette ut som sutring fra studenter som bor 8 minutter fra universitetet. Som uansett ikke har hverken råd eller behov for bil. Anonymkode: 06668...bca
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #22 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stengt tatt høres dette ut som sutring fra studenter som bor 8 minutter fra universitetet. Som uansett ikke har hverken råd eller behov for bil. Anonymkode: 06668...bca mulig at det er slik politikkere tenker, så derfor det ikke blir prioritert. Men realiteten er at f.eks, i Oslo og rundt er det i større grad småbarnfamilier som velger elsykkel som transportmiddel, ikke som rekreasjonsmiddel. Elsykkel gjør det mulig å transportere barn til og fra barnehagen, og komme seg til og fra jobb til en normert tid, uten å være avhengig av kollektiv transport eller trafikksituasjon. Det gir forutsigbarhet i hverdagen som er uovervinnelig. Jeg f.eks. vet at det tar meg nøyaktig 26 minutter fra jobb til barnehagen, og nesten ingenting kan endre det. Uansett om bussene og bilene sitter i trafikø, om trikkene har stoppet eller hva som helst. Det er vanligvis 1 dag i året da det har kommet så mye snø på en gang, at jeg ikke kan sykle min barnehage-jobb ruta, den dagen bruker jeg dobbelt så lang tid på reise. Hvis vi hadde en forskning på det, brukeren av elsyklene, så tror jeg det ville viset seg raskt at MVA-fjerning er på sin plass. Jeg er også en av de som tror at økonomiske fordeler med elsykling er større enn elbiler, i store byer. Også inkludert helsefordeler ja. Men også, på plassene som er rett utenfor Oslo, elsyklene gjør at folk som bor litt lengre fra stasjonen, vil velge å sykle til stasjonen fremfor å kjøre bil. Anonymkode: 8a6cc...722 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #23 Skrevet 12 timer siden Har syklet til jobb i Oslo om vinteren. Og ja - det har helsegevinster men også potensielt livsfarlig. Ikke bare pga biler, men også utrolig lett å få en skrens og havne under en buss eller trailer. Anonymkode: abf5f...bf9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #24 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): mulig at det er slik politikkere tenker, så derfor det ikke blir prioritert. Men realiteten er at f.eks, i Oslo og rundt er det i større grad småbarnfamilier som velger elsykkel som transportmiddel, ikke som rekreasjonsmiddel. Elsykkel gjør det mulig å transportere barn til og fra barnehagen, og komme seg til og fra jobb til en normert tid, uten å være avhengig av kollektiv transport eller trafikksituasjon. Det gir forutsigbarhet i hverdagen som er uovervinnelig. Jeg f.eks. vet at det tar meg nøyaktig 26 minutter fra jobb til barnehagen, og nesten ingenting kan endre det. Uansett om bussene og bilene sitter i trafikø, om trikkene har stoppet eller hva som helst. Det er vanligvis 1 dag i året da det har kommet så mye snø på en gang, at jeg ikke kan sykle min barnehage-jobb ruta, den dagen bruker jeg dobbelt så lang tid på reise. Hvis vi hadde en forskning på det, brukeren av elsyklene, så tror jeg det ville viset seg raskt at MVA-fjerning er på sin plass. Jeg er også en av de som tror at økonomiske fordeler med elsykling er større enn elbiler, i store byer. Også inkludert helsefordeler ja. Men også, på plassene som er rett utenfor Oslo, elsyklene gjør at folk som bor litt lengre fra stasjonen, vil velge å sykle til stasjonen fremfor å kjøre bil. Anonymkode: 8a6cc...722 Gode poeng. Men bilkjøring i byen, av folk som bor i byen er et annet tema mener jeg. Med en vanlig sykkel ville du kanskje brukt 5 minutter mer? På et produkt som forurenser mindre. Kjør heller momsfritak på vanlig sykkel. Du bruker El-sykkel fordi det en enklere enn buss. Derfor vil du ha momsfritak på den. Det gir ikke mening for meg. Vi som velger å bo langt unna byen, og dermed vil ha behov for annet transportmidler til jobb blir oppmuntret til å gjøre det minst mulig forurensende. F. Eks å ha samme elbil i 15 år er langt mer miljøvennlig enn ny ny VW up bensinbil hvert 3 år. Selv om min elbil veier dobbelt så mye. Slike eksempel kan man dikte opp for å rettferdiggjøre egne valg. Det er for meg helt meningsløst. Visst vi hadde forskning på det, tror jeg det ville bevist at... Samme dårlige argument. Om vi hadde lagt inn fordelen på min mentale helse ved å bo landlig, tror jeg forskningen ville vist at jeg burde få momsfritak på en Porche 911. Ser du poenget mitt? Anonymkode: 06668...bca
Me0987 Skrevet 12 timer siden #25 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har syklet til jobb i Oslo om vinteren. Og ja - det har helsegevinster men også potensielt livsfarlig. Ikke bare pga biler, men også utrolig lett å få en skrens og havne under en buss eller trailer. Anonymkode: abf5f...bf9 Utrolig lett å havne under buss eller trailer? Nå overdriver du litt, eller?
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #26 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Gode poeng. Men bilkjøring i byen, av folk som bor i byen er et annet tema mener jeg. Med en vanlig sykkel ville du kanskje brukt 5 minutter mer? På et produkt som forurenser mindre. Kjør heller momsfritak på vanlig sykkel. Anonymkode: 06668...bca Med vanlig sykkel ville jeg aldri syklet 11 km til jobb 😅 Med vanlig sykkel ville jeg aldri syklet gravid med en sykkelvogn bak, opp bakken i Tåsenveien eller Bergansgata. Med vanlig sykkel ville jeg ikke klart å sykle opp bakken nå med to barn i sykkelvogn 😂 Jeg tror du unvervurderer konseptet elsykkel. Vanligsykkel = rekreasjon, sport, trening. Elsykkel = ekte transport middel til og fra jobb og skole/barnehagen (for å hente barna). Og også prisen på elsykkelen. På et tidspunkt da vi kjøpte våre elsykler, jeg og samboeren, kostet de mer enn bilen vår var verdt. Vi hadde en gammel bil som ble brukt sjeldent, og bare i helgene, aldri i hverdagene. Man kan kjøre momsfritak på en vanlig sykkel men hva vil det utgjøre av forskjell? Vanlig sykkel kan man kjøpe for 5-8 tusen. Elsykkel koster 30-50 tusen, derfor er momsfritaket mer viktig. Anonymkode: 8a6cc...722
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #27 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har syklet til jobb i Oslo om vinteren. Og ja - det har helsegevinster men også potensielt livsfarlig. Ikke bare pga biler, men også utrolig lett å få en skrens og havne under en buss eller trailer. Anonymkode: abf5f...bf9 Det har ikke jeg opplevd, og har syklet i 10+ år, men jeg var veldig heldig med mine sykkelveier, selv om jeg skiftet jobb. Man må bare være heldig og bo der rikkinger bor 😭 Jeg skulle ønske det var kødd men det er jo ikke. Det er laget veldig fine sykkelveier, egne adskilte veier, langs hele ring 3 fra Sinsen og hele veien oppover og videre nedover til Skøyen, så til Lysaker. Og sykkelvel bak og langs Berg, Tåsen, Ullevål, Vinderen, Smestad, Frognerparken, er bare så fin. Den er en drøm å sykle på morgen uansett årstid. De prioriterer også å fjerne snø fra disse veiene, så som oftest går det fint.. Men du ser, jeg trengte aldri å sykle østover.. Jeg hører det er bra rundt Lillestrøm og rundt, men akkurat imellom Lillestrøm og Oslo er det ganske ille. Anonymkode: 8a6cc...722
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #28 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er to veldig forskjellige ting. Som nevnt over erstatter en el-bil noe som gir lokalt mye forurensning, mens en el-sykkel primært vil erstatte en sykkel som ville gitt mer mosjon og bedre helse. Utrolig mange barn har nå byttet ut den gode gamle sykkelen med en el-sykkel eller el-sparkesykkel, noe samfunnet virkelig ikke er tjent med helsemessig. Dessuten koster en el-sykkel en brøkdel av en el-bil. Jeg har en som er veldig god, og den kostet ikke mer enn i underkant av 40K. Det er overhode ikke en erstatning for bil, men buss/vanlig sykkel. Anonymkode: 147e6...517 Men det stemmer jo ikke. De fleste som bruker elsykkel som transportmiddel til/fra jobb erstatter bilen, ikke vanlig sykkel. Elsykkel gjør jo at du kan erstatte bilen. De fleste som kan og vil sykle til jobb med vanlig sykkel fortsetter faktisk med det. For de fleste av oss er elsykkelen en erstatning for bil nummer 2. Mange kommuner har skjønt dette og deler derfor ut økonomisk støtte til elsykkel. Anonymkode: c38f5...378
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #29 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Gode poeng. Men bilkjøring i byen, av folk som bor i byen er et annet tema mener jeg. Med en vanlig sykkel ville du kanskje brukt 5 minutter mer? På et produkt som forurenser mindre. Kjør heller momsfritak på vanlig sykkel. Du bruker El-sykkel fordi det en enklere enn buss. Derfor vil du ha momsfritak på den. Det gir ikke mening for meg. Vi som velger å bo langt unna byen, og dermed vil ha behov for annet transportmidler til jobb blir oppmuntret til å gjøre det minst mulig forurensende. F. Eks å ha samme elbil i 15 år er langt mer miljøvennlig enn ny ny VW up bensinbil hvert 3 år. Selv om min elbil veier dobbelt så mye. Slike eksempel kan man dikte opp for å rettferdiggjøre egne valg. Det er for meg helt meningsløst. Visst vi hadde forskning på det, tror jeg det ville bevist at... Samme dårlige argument. Om vi hadde lagt inn fordelen på min mentale helse ved å bo landlig, tror jeg forskningen ville vist at jeg burde få momsfritak på en Porche 911. Ser du poenget mitt? Anonymkode: 06668...bca Med en vanlig sykkel hadde jeg brukt hvertfall 15 minutter mer (har 4 km med bratte bakker) , jeg hadde ikke kunnet frakte barn (for tungt i bakker) og jeg hadde vært veldig svett og sliten ved ankomst og hadde måttet dusje. Jeg begynte ikke å sykle til jobb før jeg fikk elsykkel. Da solgte vi både bil og sykkel. Vi er MANGE som meg. Anonymkode: c38f5...378
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #30 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Med vanlig sykkel ville jeg aldri syklet 11 km til jobb 😅 Med vanlig sykkel ville jeg aldri syklet gravid med en sykkelvogn bak, opp bakken i Tåsenveien eller Bergansgata. Med vanlig sykkel ville jeg ikke klart å sykle opp bakken nå med to barn i sykkelvogn 😂 Jeg tror du unvervurderer konseptet elsykkel. Vanligsykkel = rekreasjon, sport, trening. Elsykkel = ekte transport middel til og fra jobb og skole/barnehagen (for å hente barna). Og også prisen på elsykkelen. På et tidspunkt da vi kjøpte våre elsykler, jeg og samboeren, kostet de mer enn bilen vår var verdt. Vi hadde en gammel bil som ble brukt sjeldent, og bare i helgene, aldri i hverdagene. Man kan kjøre momsfritak på en vanlig sykkel men hva vil det utgjøre av forskjell? Vanlig sykkel kan man kjøpe for 5-8 tusen. Elsykkel koster 30-50 tusen, derfor er momsfritaket mer viktig. Anonymkode: 8a6cc...722 Og igjen bruker du egne behov og begrensninger for å få momsfritak. Slik kan vi ikke drive samfunnet. Anonymkode: 06668...bca 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #31 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Med en vanlig sykkel hadde jeg brukt hvertfall 15 minutter mer (har 4 km med bratte bakker) , jeg hadde ikke kunnet frakte barn (for tungt i bakker) og jeg hadde vært veldig svett og sliten ved ankomst og hadde måttet dusje. Jeg begynte ikke å sykle til jobb før jeg fikk elsykkel. Da solgte vi både bil og sykkel. Vi er MANGE som meg. Anonymkode: c38f5...378 Mange? Igjen er det synsing og egne behov som er argumentet. Jeg ville sluppet å gå til psykolog om jeg hadde hatt en Porche. Vi er mange som mener det. Tipper det hadde spart samfunnet for masse penger om vi fikk momsfritak på en Porche. Anonymkode: 06668...bca
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #32 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men det stemmer jo ikke. De fleste som bruker elsykkel som transportmiddel til/fra jobb erstatter bilen, ikke vanlig sykkel. Elsykkel gjør jo at du kan erstatte bilen. De fleste som kan og vil sykle til jobb med vanlig sykkel fortsetter faktisk med det. For de fleste av oss er elsykkelen en erstatning for bil nummer 2. Mange kommuner har skjønt dette og deler derfor ut økonomisk støtte til elsykkel. Anonymkode: c38f5...378 Kjenner faktisk ingen som har byttet bil med elsykkel, kun en venninne som ikke hadde råd til å ha bil lenger og da ville bussen uansett blitt alternativet. Her er det mange med elsykkel i vennekretsen, men alle har syklet mye fra før og får det bare enklere med elsykkel. Men mulig at disse heller velger elsykkelen der de ville brukt bil oftere enn vanlig sykkel. Tror ikke det egentlig, men er mulig. De fleste som har elsykler er barna faktisk. Enormt mange som har fått MOMAS sykkel for å sykle til skolen for å si det sånn.. Anonymkode: 147e6...517 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #33 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og igjen bruker du egne behov og begrensninger for å få momsfritak. Slik kan vi ikke drive samfunnet. Anonymkode: 06668...bca AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange? Igjen er det synsing og egne behov som er argumentet. Jeg ville sluppet å gå til psykolog om jeg hadde hatt en Porche. Vi er mange som mener det. Tipper det hadde spart samfunnet for masse penger om vi fikk momsfritak på en Porche. Anonymkode: 06668...bca Ja det er synsing - fra det jeg ser rundt meg, fra det jeg ser blant andre foreldre i barnehagen. Det er derfor jeg sier at vi trenger forskining om hvem er den vanlige elsykkel bruker. For jeg tror nemlig at det er en småbarnsfamilie i Oslo som er en stor brukergruppa. Den andre gruppa er eldre/pensjonister som trenger mosjon. Begge disse gruppene sine bruk av elsykkel er sammfunnsnyttig. Dvs staten vil tjenne på det, at flere av disse grupper bruker elsykkel (fremfor både buss og elbil). Og derfor vil vi ha momsfritak, for å stimulere vekst i de brukergruppene, stimulere bruk av elsykler. om du får momsfritak for porche vil det på ingen måte lønne seg for staten. Det beeste som kan skje, at du kjører deg ihjel litt for fort, og staten slipper å betale din pensjon i 30 år. Men, sanheten er at også pensjonister bruker penger, og også pensjonister er lønnsomme for staten, så tap av deg blir økonomisk negativ. Anonymkode: 8a6cc...722
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #34 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner faktisk ingen som har byttet bil med elsykkel, kun en venninne som ikke hadde råd til å ha bil lenger og da ville bussen uansett blitt alternativet. Her er det mange med elsykkel i vennekretsen, men alle har syklet mye fra før og får det bare enklere med elsykkel. Men mulig at disse heller velger elsykkelen der de ville brukt bil oftere enn vanlig sykkel. Tror ikke det egentlig, men er mulig. De fleste som har elsykler er barna faktisk. Enormt mange som har fått MOMAS sykkel for å sykle til skolen for å si det sånn.. Anonymkode: 147e6...517 Enig. Å motivere til å sykle er bra, og er et viktig bidrag til god samferdsel. Bygge sykkelveier, gjøre det tryggere og raskere å bruke sykkel. Både med og uten motor. Igjen dukker det opp argumenter om at dette erstatter bil nr 2. Det gjør det enklere å få ungene på trening. Hva i alle dager!? Skal staten ta vare på absolutt alle behovene dine? Da må du i så fall stemne nkp-ml på neste valg. Anonymkode: 06668...bca
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #35 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er synsing - fra det jeg ser rundt meg, fra det jeg ser blant andre foreldre i barnehagen. Det er derfor jeg sier at vi trenger forskining om hvem er den vanlige elsykkel bruker. For jeg tror nemlig at det er en småbarnsfamilie i Oslo som er en stor brukergruppa. Den andre gruppa er eldre/pensjonister som trenger mosjon. Begge disse gruppene sine bruk av elsykkel er sammfunnsnyttig. Dvs staten vil tjenne på det, at flere av disse grupper bruker elsykkel (fremfor både buss og elbil). Og derfor vil vi ha momsfritak, for å stimulere vekst i de brukergruppene, stimulere bruk av elsykler. om du får momsfritak for porche vil det på ingen måte lønne seg for staten. Det beeste som kan skje, at du kjører deg ihjel litt for fort, og staten slipper å betale din pensjon i 30 år. Men, sanheten er at også pensjonister bruker penger, og også pensjonister er lønnsomme for staten, så tap av deg blir økonomisk negativ. Anonymkode: 8a6cc...722 Nei. Jeg blir glad og slipper å gå til psykolog. Eller? Men jeg tror ikke det er barnefamilier i Oslo som er den største brukergruppen. Sånn der var det argumentet dødt. Jeg tror den største brukergruppe på elsykler er menn på 50+ med god økonomi, hytte på fjellet som flyr på ferie hvert år. Skal denne gjengen få enda større subsidier? Men ihvertfall godt at du ser poenget mitt når jeg sitter det på spissen. Forskningen du sikter til finnes sikkert, men da heter det spørreundersøkelse og finnes mest sannsynlig hos statistisk sentralbyrå. Anonymkode: 06668...bca
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #36 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det stemmer jo ikke. De fleste som bruker elsykkel som transportmiddel til/fra jobb erstatter bilen, ikke vanlig sykkel. Elsykkel gjør jo at du kan erstatte bilen. De fleste som kan og vil sykle til jobb med vanlig sykkel fortsetter faktisk med det. For de fleste av oss er elsykkelen en erstatning for bil nummer 2. Mange kommuner har skjønt dette og deler derfor ut økonomisk støtte til elsykkel. Anonymkode: c38f5...378 At kommunen deler ut engangsbeløp er jo supert. "Vår kommune har fordel av det" - tankegang. Veldig positivt. Men igjen, vil staten samlet sett ha så store fordeler av momsfritak at det vil lønne seg å sponse venninnene dine i Oslo? Det er jo spørsmålet her. Anonymkode: 06668...bca
newman01 Skrevet 9 timer siden #37 Skrevet 9 timer siden Tenk om bare staten kunne ta mindre av pengene våre i skatter og avgifter, så hadde vi sluppet denne nye sære greia med at staten skal sponse alt mulig rart. Bind, tamponger, elbil, solceller, elbiler, skolemat til barn... Kjøp det om man trenger det.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #38 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og igjen bruker du egne behov og begrensninger for å få momsfritak. Slik kan vi ikke drive samfunnet. Anonymkode: 06668...bca AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange? Igjen er det synsing og egne behov som er argumentet. Jeg ville sluppet å gå til psykolog om jeg hadde hatt en Porche. Vi er mange som mener det. Tipper det hadde spart samfunnet for masse penger om vi fikk momsfritak på en Porche. Anonymkode: 06668...bca Jeg har ikke argumentert for momsfritak, jeg har bare forklart at elsykkel for folk flest ikke er en erstatter for sykkel. Du må jo gjerne påstå at Porsche vil få ned behovet for psykolog, men den sammenhengen vil du nok streve mye mer med å dokumentere enn elsykkel vs bil. Anonymkode: c38f5...378
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Skrevet 8 timer siden https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092 Lykke til med å finne en tilsvarende sammenheng for Porsche og psykolog. Anonymkode: c38f5...378
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Skrevet 8 timer siden Og enda en https://elbil.no/seks-av-ti-sier-elsykkelen-erstatter-bil/ Anonymkode: c38f5...378
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå