AnonymBruker Skrevet i går, 10:37 #1 Skrevet i går, 10:37 Har aldri forstått hvorfor en som kjøper el. bil kjøper er fritatt for moms medan ein som kjøper el.sykkel, el. sparkesykler må betale moms. El.sprakesykler er vel forlengst blitt eit miljøproblem -og eit trafikksikkerhetsproblem i mange norske byer, og desse el.sparkesyklene ligg slengt over alt. Det å kjøpe el. sykkel har en helseforbyggende effekt både for eier-og samfunnet, og selvsagt burde det vere avgiftsfritt å kjøpe el. sykkel. Anonymkode: 0462f...e7c 4
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #2 Skrevet i går, 10:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har aldri forstått hvorfor en som kjøper el. bil kjøper er fritatt for moms medan ein som kjøper el.sykkel, el. sparkesykler må betale moms. El.sprakesykler er vel forlengst blitt eit miljøproblem -og eit trafikksikkerhetsproblem i mange norske byer, og desse el.sparkesyklene ligg slengt over alt. Det å kjøpe el. sykkel har en helseforbyggende effekt både for eier-og samfunnet, og selvsagt burde det vere avgiftsfritt å kjøpe el. sykkel. Anonymkode: 0462f...e7c Det er vel fordi el-biler erstatter bensinbiler, mens el-sykler erstatter vanlige sykler. Anonymkode: 7a1a8...59a 12 4
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #3 Skrevet i går, 10:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel fordi el-biler erstatter bensinbiler, mens el-sykler erstatter vanlige sykler. Anonymkode: 7a1a8...59a Elsykler er ikke regnet som et persontransportmiddel pr i dag. Kjøper man en slik i et firma, får man igjen mva og resten er fullt ut fratrekkbart. Ofc om det kan nyttes i næringssammenheng. På alt annet med hjul får man intet fradrag. Anonymkode: cf0f5...555
AnonymBruker Skrevet i går, 14:34 #4 Skrevet i går, 14:34 Helt enig! Vi har en arvet eldre el-sykkel, som vi bruker som "bil nr 2". Streiker den, så kommer vi ikke til å kjøpe en ny. Det er overraskende dyrt om man ikke skal ha den stiveste bysykkelen som ikke er brukbar her. Vurderer da faktisk å heller bruker pengene på en faktisk bil. Elsykkelen er ikke helt ideell om vinteren, så å bare bruke litt ekstra på en bil som gir veldig mye mer komfort, gir mer mening. Anonymkode: ae631...3a5
AnonymBruker Skrevet i går, 16:04 #5 Skrevet i går, 16:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er vel fordi el-biler erstatter bensinbiler, mens el-sykler erstatter vanlige sykler. Anonymkode: 7a1a8...59a Synes dette var eit ekstremt dårleg argument ! Langt flere kan med fordel sykle til /fra jobben, og en helseforebyggende effekt, og dessuten langt mer både miljø-og klimavennlig eller el. biler. Anonymkode: 0462f...e7c 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:07 #6 Skrevet i går, 16:07 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er vel fordi el-biler erstatter bensinbiler, mens el-sykler erstatter vanlige sykler. Anonymkode: 7a1a8...59a El.sykler skiller seg klart ut fra en vanleg sykkel så her er du på "villspor " Anonymkode: 0462f...e7c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:12 #7 Skrevet i går, 16:12 El-biler er mindre forurensende enn diesel-/bensinbiler. Momsfritak ble innført på el-biler for å gi insentiver til å velge miljøvennlig. Det er ikke mer miljøvennlig med el-sykler kontra «vanlige» sykler (kanskje heller tvert om hvis man tenker litt… ref sett i et folkehelseperspektiv) Anonymkode: 7fb1d...3a2 3
AnonymBruker Skrevet i går, 17:52 #9 Skrevet i går, 17:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): El-biler er mindre forurensende enn diesel-/bensinbiler. Momsfritak ble innført på el-biler for å gi insentiver til å velge miljøvennlig. Det er ikke mer miljøvennlig med el-sykler kontra «vanlige» sykler (kanskje heller tvert om hvis man tenker litt… ref sett i et folkehelseperspektiv) Anonymkode: 7fb1d...3a2 Folk kjøper ikkje el.biler fordi det handler om mindre forurensning , men fordi det handler om fritak av avgifter. Nå er kvoten med el.biler snart innfridd og da blir alle desse avgiftkutta fjærnet. El biler er jevnt over tyngre en de fleste fossilbiler, og svevestøv, og slitasje på veidekket øker. Det er langt mer ressurskrevende å produsere el.biler en nye fossilbiler, men det skjer langt bortenfra miljø-og klimaentusiastene i Norge. El.sykler er ikkje mer miljøvennlig , men det er vel ikkje noen grunn til å tvile på hva som ligg til grunn for at eit økende antall velger el.sykler til fordel for vanleg sykler, og begge har ein forbyggende helseeffekt på bruken. Anonymkode: 0462f...e7c
newman01 Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Folk kjøper ikkje el.biler fordi det handler om mindre forurensning , men fordi det handler om fritak av avgifter. Nå er kvoten med el.biler snart innfridd og da blir alle desse avgiftkutta fjærnet. El biler er jevnt over tyngre en de fleste fossilbiler, og svevestøv, og slitasje på veidekket øker. Det er langt mer ressurskrevende å produsere el.biler en nye fossilbiler, men det skjer langt bortenfra miljø-og klimaentusiastene i Norge. Anonymkode: 0462f...e7c Hvis du er så bekymret for svevestøv så kan du si at store SUV biler er problemet, ikke elbil. Det er vekt og aerodynamikk som lager og virvler opp svevestøv, så få bort SUV fra veiene så blir det bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden newman01 skrev (4 minutter siden): Hvis du er så bekymret for svevestøv så kan du si at store SUV biler er problemet, ikke elbil. Det er vekt og aerodynamikk som lager og virvler opp svevestøv, så få bort SUV fra veiene så blir det bedre. En elbil er ofte tyngre enn en SUV. Ergo er problemet der fortsatt. Anonymkode: cf0f5...555
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har aldri forstått hvorfor en som kjøper el. bil kjøper er fritatt for moms medan ein som kjøper el.sykkel, el. sparkesykler må betale moms. El.sprakesykler er vel forlengst blitt eit miljøproblem -og eit trafikksikkerhetsproblem i mange norske byer, og desse el.sparkesyklene ligg slengt over alt. Det å kjøpe el. sykkel har en helseforbyggende effekt både for eier-og samfunnet, og selvsagt burde det vere avgiftsfritt å kjøpe el. sykkel. Anonymkode: 0462f...e7c Helt enig, støtte til elsykkel gir helsefordeler, det gjør ikke støtte til elbil. Og når vi først støtter oppunder elbiler, så burde folk også få støtte til elsparkesykkel, sabla mye billigere er det og! Anonymkode: 0f7d3...346
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden newman01 skrev (8 minutter siden): Hvis du er så bekymret for svevestøv så kan du si at store SUV biler er problemet, ikke elbil. Det er vekt og aerodynamikk som lager og virvler opp svevestøv, så få bort SUV fra veiene så blir det bedre. Jo, dette er et velkjent problem med elbiler grunnet tyngden og store dekk. Absolutt ikke noe SUV-er står for alene, mange elbiler veier jo like mye som en GLE 350, om ikke mer! Anonymkode: 0f7d3...346
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er vel fordi el-biler erstatter bensinbiler, mens el-sykler erstatter vanlige sykler. Anonymkode: 7a1a8...59a Ei elsikkerhet erstatter ikke bare vanlig sykkel. Mange har det istedenfor bil nr to. Hvem orker å tråkke rundt med alle barna sine på en vanlig sykkel? Anonymkode: fd91d...788 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Folk kjøper ikkje el.biler fordi det handler om mindre forurensning , men fordi det handler om fritak av avgifter. Nå er kvoten med el.biler snart innfridd og da blir alle desse avgiftkutta fjærnet. El biler er jevnt over tyngre en de fleste fossilbiler, og svevestøv, og slitasje på veidekket øker. Det er langt mer ressurskrevende å produsere el.biler en nye fossilbiler, men det skjer langt bortenfra miljø-og klimaentusiastene i Norge. El.sykler er ikkje mer miljøvennlig , men det er vel ikkje noen grunn til å tvile på hva som ligg til grunn for at eit økende antall velger el.sykler til fordel for vanleg sykler, og begge har ein forbyggende helseeffekt på bruken. Anonymkode: 0462f...e7c Ja, det var nå hele poenget med fritakene, det. For å få folk til å velge det istedet for bensinbil. Anonymkode: 7a1a8...59a 1
newman01 Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jo, dette er et velkjent problem med elbiler grunnet tyngden og store dekk. Absolutt ikke noe SUV-er står for alene, mange elbiler veier jo like mye som en GLE 350, om ikke mer! Anonymkode: 0f7d3...346 Så problemet er tunge biler, ikke elbiler spesifikt. Men om man skulle rangert bidraget, hvordan skulle man satt det opp? Det er fire relevante faktorer: Vekt på kjøretøy, pigg/piggfritt, eksosutslipp. Vil tro vekt i intervallet 1500-2500kg er det minst relevante bidraget av de tre faktorene. En fossil BMW X5 veier rundt 2295kg, mens en elektrisk BMW iX xDrive50 veier 2510 kg. Det er ikke store forskjellen. En litt eldre Passat ligger på rundt 1500kg. Til sammenligning veier et standard vogntog 50 tonn
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Det er to veldig forskjellige ting. Som nevnt over erstatter en el-bil noe som gir lokalt mye forurensning, mens en el-sykkel primært vil erstatte en sykkel som ville gitt mer mosjon og bedre helse. Utrolig mange barn har nå byttet ut den gode gamle sykkelen med en el-sykkel eller el-sparkesykkel, noe samfunnet virkelig ikke er tjent med helsemessig. Dessuten koster en el-sykkel en brøkdel av en el-bil. Jeg har en som er veldig god, og den kostet ikke mer enn i underkant av 40K. Det er overhode ikke en erstatning for bil, men buss/vanlig sykkel. Anonymkode: 147e6...517
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er to veldig forskjellige ting. Som nevnt over erstatter en el-bil noe som gir lokalt mye forurensning, mens en el-sykkel primært vil erstatte en sykkel som ville gitt mer mosjon og bedre helse. Utrolig mange barn har nå byttet ut den gode gamle sykkelen med en el-sykkel eller el-sparkesykkel, noe samfunnet virkelig ikke er tjent med helsemessig. Dessuten koster en el-sykkel en brøkdel av en el-bil. Jeg har en som er veldig god, og den kostet ikke mer enn i underkant av 40K. Det er overhode ikke en erstatning for bil, men buss/vanlig sykkel. Anonymkode: 147e6...517 *elsykkel, elbil og elsparkesykkel er visst riktig! Anonymkode: 147e6...517
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden El-sykkel er mindre miljøvennlig enn vanlig sykkel. Hvorfor få fordeler for å forurense mer? Anonymkode: 06668...bca
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Spesielt etter å ha kjøpt meg elsykkel for litt siden syns jeg det blir litt feil å sammenligne med vanlig sykkel. Det blir kanskje mer som en kombinasjon av sykkel og moped? Har dog aldri hatt moped, bare vanlig sykkel. Har heller ikke hatt bil på mange år. Men allerede etter noen få turer så jeg at jeg lett valgte elsykkel over buss der jeg vanligvis hadde valgt buss over vanlig sykkel. Dessuten er det i tillegg til miljø bra i forhold til folkehelse. Har hørt om eldre som ikke klarer å sykle på vanlig sykkel lenger får en helt ny hverdag med elsykkel. Jeg vil tro det også gjelder yngre med fysiske plager. Anonymkode: f246d...154
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå