AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:05 #1 Skrevet onsdag kl. 10:05 Hvordan tar du vare på din egen psykiske og fysiske helse? Anonymkode: cee9c...a50
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:13 #2 Skrevet onsdag kl. 10:13 Litt forskjellige ting: sørger for å få god og nok søvn trener utendørs i dagslys og frisk luft er sosial selv om jeg ikke alltid føler for det tar vare på familie spiser sunt og næringsrikt Bruker fritiden på ting som er bra for meg og gir mestringsfølelse - unngår ting som ikke er bra (f.eks. meningsløs scrolling) Anonymkode: 6b9f0...e2d 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:13 #3 Skrevet onsdag kl. 10:13 Jeg prioriterer trening, kosttilskudd og sunn mat, nok søvn, å ha det bra på jobb, og å være med familie (mann og barn). I tillegg vil jeg føle meg vel og ha ok klær og være velstelt i hud og hår. Venner betyr ikke veldig mye for meg for å ha det bra. Anonymkode: 9371a...24a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:14 #4 Skrevet onsdag kl. 10:14 Jeg går lange turer, gjør yin yoga daglig, sørger for å hvile når jeg trenger det. Hører mye på musikk og lager det koselig rundt meg. Spiser blodsukkervennlig og sunt, men lever etter 80/20 så det er rom for spise litt sjokolade også. Unngår alkohol og kunstig søtning, drikker ikke brus. Prøver å prate om vanskelige følelser før de får vokst seg store, tillater meg å gråte og kjenne på det som oppstår. Skriver takknemlighetsdagbok i perioder for å holde fokus på hvor heldig jeg er. Opprettholder kontakt med mine nære venner. Anonymkode: 9a39c...882 2
micromaya Skrevet onsdag kl. 10:14 #5 Skrevet onsdag kl. 10:14 (endret) Det viktigste - og beste - jeg har gjort for meg selv det siste året var å droppe ut av et forhold som bare dro meg ned, ikke opp. Ellers: - Trener jevnlig - Spiser sunt - Drar på spa - Går lange turer i frisk luft - Prioriterer søvn - Sier nei langt oftere enn før, er blitt langt mer selektiv på hva jeg bruker tid på. Det siste har kanskje bidratt aller mest til en forbedring for min del. Endret onsdag kl. 10:16 av micromaya 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:16 #6 Skrevet onsdag kl. 10:16 Det går mye av seg selv. Nyyyyter dagene og gjør det jeg vil😊 Anonymkode: df0a8...f3d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:19 #7 Skrevet onsdag kl. 10:19 Jobber med det, men: Trim Utetid Noe kulturelt input Familie (hjelpe, være med) Alenetid Gå på en aktivitet Jevnlig til legetime pga kronisk sykdom Lese/lære noe Etter hvert når bedre helse: frivillig arbeid (eldre) Treffe en venninne en sjelden gang (dette bør bli bedre, men er nedprioritert nå pga helse) Anonymkode: b8140...822
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:21 #8 Skrevet onsdag kl. 10:21 micromaya skrev (5 minutter siden): Det viktigste - og beste - jeg har gjort for meg selv det siste året var å droppe ut av et forhold som bare dro meg ned, ikke opp. Ellers: - Trener jevnlig - Spiser sunt - Drar på spa - Går lange turer i frisk luft - Prioriterer søvn - Sier nei langt oftere enn før, er blitt langt mer selektiv på hva jeg bruker tid på. Det siste har kanskje bidratt aller mest til en forbedring for min del. Jeg må også jobbe med det siste punktet, men det er jammen ikke lett. Anonymkode: b8140...822 1
SPOCA Skrevet onsdag kl. 10:35 #9 Skrevet onsdag kl. 10:35 For å gå ned nesten 140 kg har jeg: * Gått minst 10 000 skritt hver dag. * Byttet fra stillesittende kontorjobb til aktiv lærerjobb på småskolen. * Telle kalorier, men ikke nekte meg noe. * Begrense porsjoner. * Siden jeg ikke har metthetsfølelse, så holder jeg alltid track på hvor mye jeg har spist, for å sikre at jeg ikke spiser for mye. * Ekstrem viljestyrke, siden jeg aldri føler meg mett. Det er en kamp. Spesielt etter at jeg både begynte og sluttet på Wegovy. Å plutselig oppleve metthet er helt magisk. Og desto vondere å komme av. Men, barneønsket er sterkere, ergo ikke Wegovy lenger. Men, det hjalp meg ned 20 kg som jeg slet med å komme ned, og kickstartet forbrenningen (det blir slik når man går ned 130 kg på egenhånd). Og ja, jeg gikk litt opp, for så å gå det ned igjen). Mangel på metthet er en evig kamp. * Ta meg et varmt bad for varme, samt godt for kropp og sjel. * Prøve å gjøre andre ting for å unngå å spise. For å få kontroll på epilepsien, samt hudsykdom: * Bytte til lege som tok meg på alvor, slik at jeg har fått utredning i voksen alder for begge deler. Fikk også medisiner for begge deler. Gitt meg nytt liv, rett og slett. * Fikk meg ny jobb med gangavstand. Det gjorde at jeg kunne sove 1-2 timer lenger hver dag. Søvn er viktig for epilepsien, og det har redusert mine anfall fra 1-2 per måned til ca 1 stk per år. * Ny jobb med bedre arbeidsvilkår og arbeidsmiljø. Nå gleder jeg meg til jobb hver dag. Det hjelper også på mine sykdommer! * Vært flinkere til å si i fra om behov for hvile etter jobb. Mannen har en stillesittende jobb på hjemmekontor, og har derfor større overskudd enn meg. Vår avtale at jeg får lov til å hvile et par timer etter jobb ved behov. Det gjør at jeg kan ta meg inn, og slipper f.eks anfall, eller oppblussing av hudsykdom, da jeg opplever at dette senker stresset i kroppen. Skal sies at jeg gjør like mye hjemme som min mann, det er bare at jeg gjør de kanskje kl 20 i stedet for kl 17. For han er det helt greit, da får han litt tid alene til å pusle med egne ting. Dette er ikke hver dag, men en gang i blant. * Jobbe med å redusere stress generelt, da begge deler blusser opp ved stress. Ellers, rent generelt: * Holde kontakten med venner, og være litt sosial (jeg har en ekstremt sosial jobb, som introvert foretrekker jeg sånn sett å være alene og lade batterier, men viktig å være sosial med venner på f.eks messenger osv). * Gjøre ting jeg liker - spille brettspill, tegne osv. * Gjøre ting som er gøy - reise, planlegge/organisere osv. Noe som jeg kan oppsluke meg i, rett og slett. Det får meg til å glemme tid og sted. Da glemmer man også mat og at man er sulten. * Hjernepåfyll - bøker, studier, jobb. Utfordre en selv intellektuelt, rett og slett. Viktig å holde hodet ved like. * Generell aktiv livsstil, med mye gåturer, aktiv jobb osv. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:43 #10 Skrevet onsdag kl. 10:43 - Trening - Spise næringsrik mat - Skeie ut med usunn mat og alkohol - Fylle dagene med det jeg har lyst til å gjøre - Ikke flere sosiale avtaler og forpliktelser enn jeg har energi til Anonymkode: 072e4...6d3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:45 #11 Skrevet onsdag kl. 10:45 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan tar du vare på din egen psykiske og fysiske helse? Anonymkode: cee9c...a50 Unngår å miste egen samtykke kompetanse, ved å følge lover og regler. Om en f.eks skriver under en avtale, som en alltid gjør f.eks når en går på et universitet, og gir inntrykk av å ikke forstå avtalens innhold, så er en ikke samtykke kompetent til - på generelt basis - å skrive under en kontrakt og en avtale (en må ha verge for å skrive under avtale og kontrakt. En er da det som kalles umyndiggjort, og må ha verge til å gjøre noe som helst i livet opp mot avtaler og slikt) Anonymkode: 0a8cc...725
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:46 #12 Skrevet onsdag kl. 10:46 SPOCA skrev (10 minutter siden): For å gå ned nesten 140 kg har jeg: * Gått minst 10 000 skritt hver dag. * Byttet fra stillesittende kontorjobb til aktiv lærerjobb på småskolen. * Telle kalorier, men ikke nekte meg noe. * Begrense porsjoner. * Siden jeg ikke har metthetsfølelse, så holder jeg alltid track på hvor mye jeg har spist, for å sikre at jeg ikke spiser for mye. * Ekstrem viljestyrke, siden jeg aldri føler meg mett. Det er en kamp. Spesielt etter at jeg både begynte og sluttet på Wegovy. Å plutselig oppleve metthet er helt magisk. Og desto vondere å komme av. Men, barneønsket er sterkere, ergo ikke Wegovy lenger. Men, det hjalp meg ned 20 kg som jeg slet med å komme ned, og kickstartet forbrenningen (det blir slik når man går ned 130 kg på egenhånd). Og ja, jeg gikk litt opp, for så å gå det ned igjen). Mangel på metthet er en evig kamp. * Ta meg et varmt bad for varme, samt godt for kropp og sjel. * Prøve å gjøre andre ting for å unngå å spise. For å få kontroll på epilepsien, samt hudsykdom: * Bytte til lege som tok meg på alvor, slik at jeg har fått utredning i voksen alder for begge deler. Fikk også medisiner for begge deler. Gitt meg nytt liv, rett og slett. * Fikk meg ny jobb med gangavstand. Det gjorde at jeg kunne sove 1-2 timer lenger hver dag. Søvn er viktig for epilepsien, og det har redusert mine anfall fra 1-2 per måned til ca 1 stk per år. * Ny jobb med bedre arbeidsvilkår og arbeidsmiljø. Nå gleder jeg meg til jobb hver dag. Det hjelper også på mine sykdommer! * Vært flinkere til å si i fra om behov for hvile etter jobb. Mannen har en stillesittende jobb på hjemmekontor, og har derfor større overskudd enn meg. Vår avtale at jeg får lov til å hvile et par timer etter jobb ved behov. Det gjør at jeg kan ta meg inn, og slipper f.eks anfall, eller oppblussing av hudsykdom, da jeg opplever at dette senker stresset i kroppen. Skal sies at jeg gjør like mye hjemme som min mann, det er bare at jeg gjør de kanskje kl 20 i stedet for kl 17. For han er det helt greit, da får han litt tid alene til å pusle med egne ting. Dette er ikke hver dag, men en gang i blant. * Jobbe med å redusere stress generelt, da begge deler blusser opp ved stress. Ellers, rent generelt: * Holde kontakten med venner, og være litt sosial (jeg har en ekstremt sosial jobb, som introvert foretrekker jeg sånn sett å være alene og lade batterier, men viktig å være sosial med venner på f.eks messenger osv). * Gjøre ting jeg liker - spille brettspill, tegne osv. * Gjøre ting som er gøy - reise, planlegge/organisere osv. Noe som jeg kan oppsluke meg i, rett og slett. Det får meg til å glemme tid og sted. Da glemmer man også mat og at man er sulten. * Hjernepåfyll - bøker, studier, jobb. Utfordre en selv intellektuelt, rett og slett. Viktig å holde hodet ved like. * Generell aktiv livsstil, med mye gåturer, aktiv jobb osv. Jøss, gå ned 140 kg. Hva veide du på det meste?? Anonymkode: df0a8...f3d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:51 #13 Skrevet onsdag kl. 10:51 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvordan tar du vare på din egen psykiske og fysiske helse? Anonymkode: cee9c...a50 Får det ikke til, dessverre. Lider av omsorgstrøtthet grunnet alle plikter rundt meg, en mann som både jobber mer borte enn han er hjemme og forventer at jeg fikser det meste av større utfordringer, tenåringstrass, manglende nettverk og altfor mange giftige mennesker rundt. Så jeg har gitt opp. Ser pløsete ut og sikkert 15 år eldre enn jeg er, er stadig trøtt og tiltaksløs. Anonymkode: d1e52...428 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:46 #14 Skrevet onsdag kl. 11:46 Får alltid bedre psyke når jeg kutter totalt ut dette forumet her, og veldig begrenset some, så skal klare det igjen nå. Anonymkode: fb369...296 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:52 #15 Skrevet onsdag kl. 11:52 Jobber så lite som mulig og gjør det jeg har lyst til Anonymkode: cb36a...727
AlexandraX Skrevet onsdag kl. 11:58 #16 Skrevet onsdag kl. 11:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt forskjellige ting: sørger for å få god og nok søvn trener utendørs i dagslys og frisk luft er sosial selv om jeg ikke alltid føler for det tar vare på familie spiser sunt og næringsrikt Bruker fritiden på ting som er bra for meg og gir mestringsfølelse - unngår ting som ikke er bra (f.eks. meningsløs scrolling) Anonymkode: 6b9f0...e2d Samtidig er du her på KG, nettens mest toksiske forum XDDD 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:01 #17 Skrevet onsdag kl. 12:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan tar du vare på din egen psykiske og fysiske helse? Anonymkode: cee9c...a50 Jeg gjør det jeg opplever er bra for meg. Er utendørs om og når jeg har energi til det. Holder meg unna mennesker som tapper meg for energi. Hviler når jeg har behov for det. Tidligere tok jeg akupunktur. Det hjalp mye for å forløse gamle traumer sammen med musikk. Synger hver eneste dag. Det er bra for nervesystemet. Er veldig måteholden med alkohol. Nyter maks en cider eller et halvt glass vin om gangen. Ser på ting på tv som får meg til å le. Ser så lite på tv som mulig. Spiller spill med barna når jeg har overskudd. Spiser variert, og endel frukt. Fruktose er bra for kroppen. Tar meg et bad eller en varm dusj om jeg er nedfor eller lei meg. Er min egen bestevenn ❤️ Anonymkode: 6a838...7b9 1
SPOCA Skrevet onsdag kl. 13:24 #18 Skrevet onsdag kl. 13:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jøss, gå ned 140 kg. Hva veide du på det meste?? Anonymkode: df0a8...f3d 230 kg. Gikk ned 90 kg på egenhånd, begynte på Wegovy og gikk ned ytterligere 40 kg. 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:23 #19 Skrevet onsdag kl. 17:23 Jeg ser en bruker over skriver at vedkommende synger hver dag 🙂 Det gjør jeg også! Koser meg med en sjokoladebit eller et kakestykke eller en kjeks (og te eller kaffe) på hverdagene Yoga nidra Tar vare på vennene mine (og de tar vare på meg) Ler høyt av Kiff (en animasjonsserie på Disney) hver dag Tar meg tid til å hvile Går turer _uten_ pod, musikk eller lydbok Hører på musikk som gjør meg glad Leser bøker Prøver å gjøre hyggelige ting for mine medmennesker Anonymkode: 026fb...608
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå