Gå til innhold

Hente i barnehagen etter et glass vin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Wow, du har noen store traumer du burde jobbe med.

Anonymkode: 50c25...d55

Ja, selvfølgelig er det hun som skal jobbe med traumer, men hva med barna til disse alkoholhappy folka som «må ha» et glass? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du likestiller narkotika med et vinglass, faktisk. Det sier jo sitt. 

Anonymkode: e3389...b6c

Alkohol er verre. 

Anonymkode: 9ec16...b4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og det bestemmer du? 

Anonymkode: c55c6...7ef

Hvis du melder som ansatt i barnehage har du retningslinjer å forholde deg til fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: 5a134...86e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det greit å røyke en joint før man henter barn i barnehagen? 
Det MÅ det jo være om det er lov å drikke et glass vin.

Om man MÅ ta seg et glass vin før henting i barnehagen, så har man et alkoholproblem. 

Ja, men de har fremdeles ikke lov til å kjøre bil etterpå. 

Bare at du sammenligner hasj med vin sier jo litt om deg.

Barbere seg vs kutte av seg huet, fokus nå folkens. 

Anonymkode: 04f9d...a43

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den ene enheten til lunsj er ikke problematisk for drikkeren. Men den ene enheten til lunsj kan være dypt problematisk for barnet ditt. 

Forklar gjerne hvordan det er dypt problematisk under den forutsetning at vi snakker om en forelder som ikke har et høyt forbruk av alkohol/alkoholproblem. Også under den forutsetning at det faktisk går noen timer fra lunsj til henting i barnehage. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare at du sammenligner hasj med vin sier jo litt om deg.

Barbere seg vs kutte av seg huet, fokus nå folkens. 

Vel, alkoholens virkning på kroppen er ikke noe bedre enn virkningen fra hasj. Les deg opp.

Anonymkode: 903bb...b3f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er det hun som skal jobbe med traumer, men hva med barna til disse alkoholhappy folka som «må ha» et glass? 

Alkohol er verre. 

Dette er jo et gjentagende argument, at man liksom "må". De som har et avslappet normalt forhold til alkohol må ingenting. De velger ut fra situasjon, hva som føles som best følge til maten man skal spise f.eks. De MÅ ikke ha et glass vin til lunsjen som de kanskje spiser ute med kollegaer eller en venn, men de har lyst på et glass. Eller kanskje man har mer lyst på farris eller eplemost den dagen. Et glass er for de fleste voksne med et avklart forhold til egen toleranse og bruk, uproblematisk. Det problematiske er de som ikke stopper med det ene glasset eller som drikker ved alle anledninger de kan. 

Det er slettes ikke alltid jeg har lyst på et glass vin eller en øl, da velger jeg noe annet, som regel farris eller eplemost. Det kan gå 3-4 måneder uten en eneste enhet uten at jeg tenker over det. Men jeg er altså ikke redd for å ta et glass vin selv om jeg skal hente barn senere på dagen, det har jeg ingen grunn til å være redd for. Men nå er jeg trygg på meg selv og egen bruk, de som betegner andre som alkoholhappy har et annet forhold til alkohol åpenbart. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, alkoholens virkning på kroppen er ikke noe bedre enn virkningen fra hasj. Les deg opp.

Anonymkode: 903bb...b3f

Kan si deg av erfaring, hadde jeg røyka en joint kl 12, så hadde jeg ikke hentet kl 16. 

Hadde jeg drukket vin kl 12, hadde jeg garantert kjørt og hentet kl 16.

Vi diskuterer ikke langtidsvirkninger og helseproblemer her, vi diskuterer hva en kan og ikke kan flere timer etter et normalt glass vin. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, om du som offentlig melder (som er barnehageansatt er) så vil du fort bli straffet for brudd på taushetsplikten og meldeplikten dersom du melder til barnevernet på bakgrunn av at du angivelig har luktet alkohol av en forelder ved et eneste tilfelle, som i tillegg er på ettermiddagen.

Anonymkode: 174a6...480

Det kan du godt dokumentere. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at så mange her er mer opptatt av å forsvare sin rett til å drikke et glass vin til lunsj før henting i barnehagen, enn de er til å jobbe for at barna deres føler seg trygge…

Som barn hatet jeg alkoholen. Den gjorde verden ekstremt mye mer utrygg, og den stod på bordet til enhver anledning. Dåp, barnebursdag, en helt vanlig tirsdag, til lunsj, hver helg, på stranden hver dag i sommerferien. 

Og der, foran alle i hele verden, var min mor ekstremt opptatt av å forsvare sin rett til å drikke alkohol. Og ja, hun forsvarte sin rett til å drikke ett glass til lunsj. Og absolutt ikke noe opptatt av å sørge for at barna sine hadde det trygt og godt. Og ja, hun forsvarte sin rett til å drikke ett glass vin til lunsj - IKKE sin rett til å "bøtte nedpå rødvin". 

Og JA - det finnes mange som drikker ett glass til lunsjen og som absolutt ikke har alkoholproblemer. I utgangspunktet så er det helt problemfritt! You do you! 

Men så vet vi også at i samfunnet er alkoholisme et enormt problem. Vi vet ikke hvor mange enheter det barnet går hjem til. Vi vet ikke hvor mange enheter det ble i forrige uke, eller helgen som kommer. Vi ser bare denne enheten før lunsj. Og akkurat den er ikke problematisk. For drikkeren. 

Men vi vet, ja vi voksne VET, at det som regel ikke bare er én enhet. Det er løgner, det er sprit i termokoppen. Voksne kvinner kjører bil til barnehagen beruset hver dag for å levere på morgenen. Det er utømmelig hjemme, og mange barn (flere enn du tror, eller vil se) lever et liv i alkoholens klør. 

Den ene enheten til lunsj er ikke problematisk for drikkeren. Men den ene enheten til lunsj kan være dypt problematisk for barnet ditt. 

Alkoholikere er ikke viden kjent for å si nei, stopp, unnskyld eller reparere. De er mest opptatt av sin rett til å drikke. 

Ett glass vin til lunsjen er sikkert uproblematisk for deg - mens spørsmålet gjelder ikke DEG når det er barn til stede. Det er ikke du som avgjør problematikken. Det er barnet. 

Og du har ikke et barn som kan si "mamma, jeg vil ikke at du skal drikke", for barn er lojale og tar i mot dritt fra sine foreldre. Det er slik de er programmert. Default mode er å være lojal, så hvis du tror at du har et barn (I BARNEHAGEALDER som er det vi diskuterer her) som sier "mamma, vær så snill ikke drikk noe mer jeg blir redd" så forventer du for mye av ditt barn, og at du på den måten lar barnet ditt være den som justerer alkoholinntaket ditt. Så lenge du ikke hører noe er allting greit? "Nei men barnet mitt føler seg helt trygg på meg etter ett glass vin", unnskylder du deg med, og gatekeeper barnet ditt til å holde et ansvar ingen barn under 18 år skal måtte ha ansvar for. 

Fy, fy faen jeg gremmes av å lese de ekle unnskyldningene deres. Her går alkohol foran barns ve og vel! Jeg har sett det før, jeg ser det igjen - intet er nytt under solen. Og ikke tro et jævla sekund at barna deres ikke lider under retten deres til å forsvare seg for ett glass til lunsj. 

Anonymkode: b1b18...5cc

Kunne ikke vært mer enig! Finns ingen unnskyldning som er god nok. Jeg syns og at det er patetisk å sitte å la og latterliggjøre vi som sier kontant nei til det ts spør om. Jeg har prinsipper av en grunn og de er ikke til å rikke selv om jeg fikk en revolver mot hodet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig! Finns ingen unnskyldning som er god nok. Jeg syns og at det er patetisk å sitte å la og latterliggjøre vi som sier kontant nei til det ts spør om. Jeg har prinsipper av en grunn og de er ikke til å rikke selv om jeg fikk en revolver mot hodet. 

Men det der er jo en sykelig holdning. Jeg håper du får god hjelp i livet, det er ikke sunt for barn å vokse opp med foreldre som er litt ustabil.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis du melder som ansatt i barnehage har du retningslinjer å forholde deg til fra arbeidsgiver. 

Retningslinjer fra arbeidsgiver? Prøv Norges lover, du. Det er ulovlig å melde bekymring til barnevernet uten at vilkårene er oppfylt, dersom du er offentlig melder.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan du godt dokumentere. 

Fra barnehageloven:

Sitat

§ 46.Opplysningsplikt til barnevernet

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid etter denne loven, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barnevernstjenesten.

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid etter denne loven, skal uten hinder av taushetsplikt melde fra til barnevernstjenesten uten ugrunnet opphold

a.når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,

b.når det er grunn til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling,

c.når det er grunn til å tro at et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,

d.når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid etter denne loven, plikter også å gi opplysninger etter pålegg i samsvar med barnevernsloven § 13-4

Fra straffeloven:

Sitat

§ 209.Brudd på taushetsplikt

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som krenker taushetsplikt som han eller hun har i henhold til lovbestemmelse eller forskrift, eller utnytter en opplysning han eller hun har taushetsplikt om med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning.

Første ledd gjelder tilsvarende ved brudd på taushetsplikt som følger av gyldig instruks for tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ.

For den som arbeider eller utfører tjeneste for et statlig eller kommunalt organ, rammer første og annet ledd også brudd på taushetsplikt etter at tjenesten eller arbeidet er avsluttet.

Grovt uaktsom overtredelse straffes på samme måte.

Medvirkning er ikke straffbar

Sitat

§ 210.Grovt brudd på taushetsplikt

Grovt brudd på taushetsplikt straffes med fengsel inntil 3 år.

Ved avgjørelsen av om taushetsbruddet er grovt skal det særlig legges vekt på om gjerningspersonen har hatt forsett om uberettiget vinning og om handlingen har ført til tap eller fare for tap for noen

Trodde du at offentlige ansatte bare kunne melde ting til barnevernet når det passet dem...?

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Da burde man ikke hente etter man har tatt kraftige smertestillende heller det er jo verre effekt enn et glass vin

Anonymkode: 2535a...f1a

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde ihvertfall reagert om det luktet alkohol fra pusten til en annen forelder om jeg var der og hentet samtidig. Hadde tenkt at vedkommende har et alkoholproblem som drikker på dagtid. Selv om man ikke fremstår som beruset, så kjenner jo andre det på lukta.

Anonymkode: 0e3db...d37

Nordmenn, altså. Sparer alkoholen til fylla fredags kveld. 

Jeg "drikker" ikke. Men til god mat nyter jeg gjerne et glass vin som passer til. I utlandet opplever jeg også til tider at det er vanlig i forretningslunsj. 

Og, nei, jeg kjenner det ikke på de andre når jeg ikke drikker selv. Det er en myte. 

Anonymkode: f721a...231

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da burde man ikke hente etter man har tatt kraftige smertestillende heller det er jo verre effekt enn et glass vin

Har de rød trekant eller man blir omtåket av de så selvsagt ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det der er jo en sykelig holdning. Jeg håper du får god hjelp i livet, det er ikke sunt for barn å vokse opp med foreldre som er litt ustabil.

Det er sykelig? Å ha klare meninger om at barn og alkohol ikke hører sammen?  Jeg bare rister på hodet, det er absurde meninger du kommer med. Det du mener er sykelig er vel at jeg blander meg borti folk sin " rett" til å nyte alkohol når de selv vil. Vel, det lever jeg godt med og føler ikke behov for behandling for det. Jeg kjemper fo saken om jeg må. 

En annen ting er at det er helt fjernt fra min måte å leve livet på og måten folk rundt meg lever livet på. Det høres ut som en tradwifegjeng å sitte å spise lunsj midt i uka MED vin. Jeg kjenner ingen som gjør sånn jeg, jeg kjenner ingen som lever livet sånn. Untatt de som har problemer med alkohol. Helt seriøst! Så det er så fjernt at dette i det hele tatt skal være en aktuell problemstilling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har de rød trekant eller man blir omtåket av de så selvsagt ikke. 

Ja det er en selvfølge men tror mangen som er i den situaajonen  gjør det uansett

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at så mange her er mer opptatt av å forsvare sin rett til å drikke et glass vin til lunsj før henting i barnehagen, enn de er til å jobbe for at barna deres føler seg trygge…

Som barn hatet jeg alkoholen. Den gjorde verden ekstremt mye mer utrygg, og den stod på bordet til enhver anledning. Dåp, barnebursdag, en helt vanlig tirsdag, til lunsj, hver helg, på stranden hver dag i sommerferien. 

Og der, foran alle i hele verden, var min mor ekstremt opptatt av å forsvare sin rett til å drikke alkohol. Og ja, hun forsvarte sin rett til å drikke ett glass til lunsj. Og absolutt ikke noe opptatt av å sørge for at barna sine hadde det trygt og godt. Og ja, hun forsvarte sin rett til å drikke ett glass vin til lunsj - IKKE sin rett til å "bøtte nedpå rødvin". 

Og JA - det finnes mange som drikker ett glass til lunsjen og som absolutt ikke har alkoholproblemer. I utgangspunktet så er det helt problemfritt! You do you! 

Men så vet vi også at i samfunnet er alkoholisme et enormt problem. Vi vet ikke hvor mange enheter det barnet går hjem til. Vi vet ikke hvor mange enheter det ble i forrige uke, eller helgen som kommer. Vi ser bare denne enheten før lunsj. Og akkurat den er ikke problematisk. For drikkeren. 

Men vi vet, ja vi voksne VET, at det som regel ikke bare er én enhet. Det er løgner, det er sprit i termokoppen. Voksne kvinner kjører bil til barnehagen beruset hver dag for å levere på morgenen. Det er utømmelig hjemme, og mange barn (flere enn du tror, eller vil se) lever et liv i alkoholens klør. 

Alkoholikere er ikke viden kjent for å si nei, stopp, unnskyld eller reparere. De er mest opptatt av sin rett til å drikke. 

Ett glass vin til lunsjen er sikkert uproblematisk for deg - mens spørsmålet gjelder ikke DEG når det er barn til stede. Det er ikke du som avgjør problematikken. Det er barnet. 

Og du har ikke et barn som kan si "mamma, jeg vil ikke at du skal drikke", for barn er lojale og tar i mot dritt fra sine foreldre. Det er slik de er programmert. Default mode er å være lojal, så hvis du tror at du har et barn (I BARNEHAGEALDER som er det vi diskuterer her) som sier "mamma, vær så snill ikke drikk noe mer jeg blir redd" så forventer du for mye av ditt barn, og at du på den måten lar barnet ditt være den som justerer alkoholinntaket ditt. Så lenge du ikke hører noe er allting greit? "Nei men barnet mitt føler seg helt trygg på meg etter ett glass vin", unnskylder du deg med, og gatekeeper barnet ditt til å holde et ansvar ingen barn under 18 år skal måtte ha ansvar for. 

Fy, fy faen jeg gremmes av å lese de ekle unnskyldningene deres. Her går alkohol foran barns ve og vel! Jeg har sett det før, jeg ser det igjen - intet er nytt under solen. Og ikke tro et jævla sekund at barna deres ikke lider under retten deres til å forsvare seg for ett glass til lunsj. 

Anonymkode: b1b18...5cc

Trygge barn er trygge barn.

Utrygge barn er utrygge barn. 

Du er tydelig i den siste kategorien. Og det er ikke på grunn av alkohol, men at dine foreldre tok en rekke feil valg. 

Jeg var et trygt barn. Uansett om foreldrene mine var slått ut syke - eller jeg var syk selv. Da det var brann i nabohuset, eller en kraftig høststorm. Eller om en forelder var litt krass i kommentaren. Så følte jeg meg grunnleggende trygg og elsket. Jeg ble derfor heller aldri usikker om de tok vin til lunsj eller middag. Eller om en annen i selskapet mulig tok et glass for mye - for det gjorde aldri de

Anonymkode: f721a...231

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Retningslinjer fra arbeidsgiver? Prøv Norges lover, du. Det er ulovlig å melde bekymring til barnevernet uten at vilkårene er oppfylt, dersom du er offentlig melder.

Fra barnehageloven:

Fra straffeloven:

Trodde du at offentlige ansatte bare kunne melde ting til barnevernet når det passet dem...?

Hvis man føler grunn til bekymring så skal man melde fra. Det står ingenting som dokumenterer når man IKKE skal melde fra. Anonym melding til barnevernet heller en gang for mye enn en gang for lite. 

Dette er akkurat som alkohol og bilkjøring ; man kan miste lappen selv om man ikke blir tatt for kjøting i påvirket tilstand men hvis det er grunn til å tro at alkohol spiller en så stor rolle i livet at man er uskikket til å ha førerkort. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det senest i går, jeg. Kollega skal flytte, og inviterte ut på et glass vin i sola. Syklet rett derfra og hentet i barnehagen.

Jeg er jo akkurat den samme etter et glass vin (etter to også, forsåvidt), så er da null problem, det.
Hadde BV stått på døra her idag, hadde jeg sluppet de inn med glede, men beklaget at noen misbrukte tiden deres (den som har meldt). 

Anonymkode: 4d591...1dc

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det senest i går, jeg. Kollega skal flytte, og inviterte ut på et glass vin i sola. Syklet rett derfra og hentet i barnehagen.

Jeg er jo akkurat den samme etter et glass vin (etter to også, forsåvidt), så er da null problem, det.
Hadde BV stått på døra her idag, hadde jeg sluppet de inn med glede, men beklaget at noen misbrukte tiden deres (den som har meldt). 

Anonymkode: 4d591...1dc

Nå skal du være glad du ikke kjørte den sykkelen rett inn i en gruppe barnehagebarn så de ble hengende fast i kjedet og døde all i hop, hilsen kg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...