Gå til innhold

Hente i barnehagen etter et glass vin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært så interessant med en by/land avstemming her. Bor sentralt i Oslo, ingen kjører til jobb og de fleste har et avslappet forhold til alkohol.

Man tar et glass vin til maten, men lite fyll i helgene. Ingen problem å normalisere for barna at de voksne koser seg med vin heller. 
Men her drikkes veldig lite brus, juice og annet kunstig drikke.
Og når barnet mitt blir voksent vil jeg faktisk heller at hun skal kose seg med et glass vin til lunsj innimellom i stedet for å bælme brus på ukentlig basis…

Anonymkode: 4d591...1dc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 20.47):

Med vin?? Aldri hørt om har vært i arbeidslivet i 30 år 

Anonymkode: 60f41...d35

veel, jeg fikk min første fate jobb som 16 åring og er nå 55 og har således litt lengre fartstid enn deg og i vår kantine får du kjøpt både øl og vin til maten i lunsjen på helt vanlige hverdager faktisk.. Lunsj serveres fra kl 11 til 12, Ikke er vi spesielt sentrale heller egentlig siden det er på vestlandet dette, midt i bibelbeltet i tillegg - hørt på maken! Og det "verste" er vel at mange av lederne såvel som "fotfolket" gjerne tar en øl eller et glass vin til maten hver dag.. Tenke seg til - og noen av dem kjører hjem fra jobb kl 16 også.. Normale mennesker som ikke er hysteriske ser ikke på dette som et problem, men mange i denne tråden viser jo at de er fullstendig ute av stand til å skjønne at deres verden IKKE er reel for andre enn dem selv.. Det å dra inn at om man nyter et glass vin til maten burde man ikke få barn fordi man er alkoholiker som ett av innleggene antydet viser jo helt klart at det ikke er så mange hjerneceller som fungerer hos noen av dere som svarer her. 

Anonymkode: 09fde...155

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Et glass vin til frokost vil jeg si er et upassende tidspunkt. Vin til lunsj er ikke noe hårreisende selv om man har blitt forelder. 

Anonymkode: 5a134...86e

Champagneffokost 😍

men handler jo om konseptet - det lille glasset kjenner jeg i alle fall ikke

Anonymkode: f721a...231

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde vært så interessant med en by/land avstemming her. Bor sentralt i Oslo, ingen kjører til jobb og de fleste har et avslappet forhold til alkohol.

Man tar et glass vin til maten, men lite fyll i helgene. Ingen problem å normalisere for barna at de voksne koser seg med vin heller. 
Og når barnet mitt blir voksent vil jeg faktisk heller at hun skal kose seg med et glass vin til lunsj innimellom i stedet for å bælme brus på ukentlig basis…

Avslappet her.

Vin, aldri fest. Veldig sjeldent mer enn 1-2 glass. Men hyppig.

Aldri brus. Litt kaffe, elles hovedsakelig vann med kullsyre. Ferskpresset appelsinjuice i helg. 

Er fra og bor i Oslo.

Har bodd i to storbyer i utlandet, har nå feriebolig i Frankrike, og har 10+ turer ut av Norge hvert år. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig fordomsfullt og belærende innlegg. Du hadde hatt godt av å oppleve litt andre steder i landet vårt, enn bare det sentrale Oslo. 

Anonymkode: d60f5...67a

• Liker 2
Skrevet

Hvis du får valget mellom at hun skal kose seg med et glass brus nå og da eller et glass vin innimellom, hva velger du da?

Det trenger jo ikke snakk om og enten kose seg med et glass vin eller bælme brus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 12.03):

Jeg har vært på lunsj med venninner i byen og drukket litt vin. Har hentet i barnehagen senere. Tok da buss og gikk hjem. 

1-2 glass vin gjør en ikke full. Og tiden fra der vinen drikkes til henting er jo med på at alkoholen nesten er borte. Med mindre du drikker hjemme og bor rett ved barnehagen da.

Anonymkode: 195b2...820

2 glass, da er du påvirket. Ferdig snakket.

Mange aner ikke selv, at de er påvirket.

Anonymkode: fd990...1ba

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget er at du kan gå glipp av snørr verdifull tid.

For deg fleste er du mindre obs, for det andre reagerer du tregere og for det tredje beveger du deg saktere 

Nordmenn har en stygg drikkekultur. Dersom man bytter ut ordet alkohol med noe annet, ville folk gått bananas.

Det at du vil sette deg bak rattet, eller utsette ungene dine for fare grunnet dårligere og tregere reaksjon, er det dessverre i din rett til en viss grad. Akkurat som naboen som lar ungen fryse litt for å bli stor og sterk. Ungen blir bare sjuk som et uvær.

Men selvfølgelig skal ansatte melde fra. Så får de rette instanser ta en avgjørelse på om det at du i atten år korte av livet ditt ikke bort prioriterer alkohol når du ikke har barnevakt/andre til å være med barna. 

Det var lissom ikke et tema, husker jeg. Ingen hjemme=ingen rus i det hjemmet. Ungen borte=rus kan inntas. Ja, alkohol er en rus. 

Anonymkode: 200f7...95a

Du skriver jo som du skulle tatt deg noen glass selv. 

Anonymkode: 5a134...86e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

2 glass, da er du påvirket. Ferdig snakket.

Mange aner ikke selv, at de er påvirket.

Anonymkode: fd990...1ba

Nei det er ikke noe ferdig snakket , herregud 

Anonymkode: 1e553...e13

• Liker 5
Skrevet

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 07ae7...f81

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 1.25):

Hadde nok varslet bv om jeg trodde nabobarnet ble hentet av forelder som drakk på dagtid.

Anonymkode: 7ab28...acf

Har ikke drukket på dagtid så langt i mitt 42-årige liv men har forståelse for at man kan ta et glass uten å bli drita.

Synes ikke noe om denne ukulturen vi har her til lands over å melde alle og enhver som ikke følger saueflokken, til barnevernet. 

Å drikke ett glass til lunsj ved en anledning sier null om hvordan forelder man er. 

Anonymkode: 79c34...351

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 13.38):

Vi kan du drikke om kvelden. Du henter ikke barn når du har drukket.

Anonymkode: a65d7...ef9

Man kan ikke hente edru etter å ha tatt ett glass for flere timer siden. Men med barna i samme hus så kan man drikke. Forstå det den som kan...

Enn om de våkner og ser deg "sørpe full" etter å ha drukket et helt vinglass da? 

Anonymkode: 79c34...351

• Liker 6
Skrevet

Utrolig fordomsfullt og belærende innlegg. Du hadde hatt godt av å oppleve litt andre steder i landet vårt, enn bare det sentrale Oslo. 

Er det ikke heller litt motsatt når du ser hvor forsomsfult bygdedyret opptrer her inne? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det ikke heller litt motsatt når du ser hvor forsomsfult bygdedyret opptrer her inne? 

Er man fordomsfulle om man blir forundret over noe som er anderledes da? 

Anonymkode: c55c6...7ef

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er født og oppvokst på bygda, jeg, så derfor jeg kommer med antagelsen jeg gjør.
Ser stor forskjell mellom livet barndomsvennene som er blitt boende på hjemstedet og småstedene rundt, og venner her i Oslo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du får valget mellom at hun skal kose seg med et glass brus nå og da eller et glass vin innimellom, hva velger du da?

Det trenger jo ikke snakk om og enten kose seg med et glass vin eller bælme brus.

Men helt ærlig, dere som hevder at brus er like godt til mat som vin, er deg ett glass maten en gang ellet to i måneden dere drikker? Jeg er sikkert fordomsfull som mistenker det går med en liter om man åpner flasken, men holder man mengden nede er det selvsagt ikke noe problem med alt det kunstige man får i seg av brusen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lurer på hva det er som trigger folk så voldsomt at det er katastrofe med ett glass vin ril lunsj kl 12-13 og hente barnet kl 16 i barnehagen. Hvor er problemet her? Hva er feil? Hva kan gå galt? 

Endret av missLynch
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså. Det er HELT vanlig å ta et glass vin til lunsj en gang i  mellom. At noen på bygda aaaaaaaldri har hørt om at det går an, betyr ikke at det ikke er vanlig.

Anonymkode: c60b2...129

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men helt ærlig, dere som hevder at brus er like godt til mat som vin, er deg ett glass maten en gang ellet to i måneden dere drikker? Jeg er sikkert fordomsfull som mistenker det går med en liter om man åpner flasken, men holder man mengden nede er det selvsagt ikke noe problem med alt det kunstige man får i seg av brusen. 

Når jeg drikker til mat så er det for å dempe tørsten og lette svelging. Vann er det beste, og det som er anbefalt til måltider. Men cola til Pizza og taco er et must.

Så du tror ikke at du får i deg kunstige tilsetninger når du drikker vin? Vin er blant annet tilsatt svoveldioksid, sorbinsyre, sukker blir ofte tilsatt i gjæringsprosessen for å øke alkoholstyrken, mange produsenter bruker industrielt fremstilt gjær, det er rester av sprøytemidler og tungmetaller. Nå er ikke jeg noen hysteriker i forhold til kunstig mat og drikke, men hvis du tror at vin er et rent naturprodukt, så tar du feil.

I tillegg er det mye kalorier i alkohol. Et gram alkohol gir ca dobbelt så mye energi som et gram sukker. Og som vi alle vet så er alkohol skadelig i seg selv, og absolutt alt alkoholinntak øker risikoen for helseskader. Selv fra første glass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sier ikke det seg selv? Du kan ikke kjøre bil med promille. Du kan ikke ha ansvaret for barn om du er beruset eller oppføre deg annerledes for barna. Da er det det du må vurdere ut i fra, ikke ut i fra antall glass - for folk har forskjellig tålegrense.

Anonymkode: d5efd...b48

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...