AnonymBruker Skrevet i går, 06:52 #321 Skrevet i går, 06:52 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ser ikke helt poenget med å gjøre dette til en problemstilling. Er det ikke bare å droppe vinglasset, så slipper du å bekymre deg? Anonymkode: fc2a0...41d Enig! Hvis du tviler så følg magefølelsen. Anonymkode: c55c6...7ef 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:16 #322 Skrevet i går, 07:16 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke glad i smaken av vin, og jeg synes det er fullstendig uproblematisk at noen som liker vin tar et glass vin i en anledning de synes det passer, uavhengig av tidspunkt, så lenge de ikke kjører bil med ulovlig promille eller omgås (små) barn når de er synlig påvirket. Svært mange får ikke ulovlig promille og blir heller ikke merkbart påvirket av et glass vin. Om man er blant de få (jeg) som blir merkbart påvirket av et glass vin, går det få timer før alkoholen er ute av kroppen, og man rekker dermed fint å forbrenne alkoholen mellom lunsj og henting i barnehage om lunsjen og hentingen er til typiske tidspunkt. Det er dermed fortsatt uproblematisk med et glass vin til lunsjen. Og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du mener det ikke er greit å drikke et glass vin om man ikke blir beruset, ikke kjører ulovlig og ikke er synlig påvirket når man omgås barn. Anonymkode: c1191...a78 Da synes du også det er greit å ta seg et glass vin i tide og utide. For min del er det ikke greit fordi det er alkohol, altså et rusmiddel som er svært avhengighetsskapende og som for mange kan føre til avhengighet fortere enn man aner. Og synes det er en uting at flere her forsvarer og bagatelliserer alkohol selv i små mengder i hverdagen. Ingen i denne tråden kjenner ts eller de andre man skriver med. Anonymkode: 60f41...d35 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:29 #323 Skrevet i går, 07:29 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da synes du også det er greit å ta seg et glass vin i tide og utide. Anonymkode: 60f41...d35 Det er ikke i tide og utide for den personen, selv om det er i tide og utide for deg. Din mening er ikke styrende for andre. Anonymkode: e3389...b6c 5 5
AnonymBruker Skrevet i går, 07:39 #324 Skrevet i går, 07:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke i tide og utide for den personen, selv om det er i tide og utide for deg. Din mening er ikke styrende for andre. Anonymkode: e3389...b6c Nei, og har gjort det veldig klart flere ganger nå at det er mitt synspunkt. Men lurer jo veldig på noe som jeg tidligere ikke fikk svar på. Hvis det å drikke vin til lunsj før man skal hente barnet i barnehagen ikke er et upassende tidspunkt, når er det det da? Og hvorfor er det så viktig å forsvare bruken av et svært avhengighetsskapende rusmiddel når som helst, så lenge man ikke blir beruset? Anonymkode: 60f41...d35 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:46 #325 Skrevet i går, 07:46 mimifin72 skrev (På 15.10.2025 den 12.01): Synes det på utsiden at man har drukket da? Jeg har venner som tåler 2-3 glass uten at det synes. Jeg blir dritings etter et halvt glass med vin ( tåler ikke alkohol). Man kan ikke hente i barnehagen i en beruset tilstand, men alle tåler forskjellige mengder alkohol Det lukter. Jeg ville øyeblikkelig tatt det til leder, dersom noen kom og hentet barnet slik. Jeg vet ikke om det er at de har tatt et glass til maten, om bilen står parkert i nærheten, eller om dette er dagen de viste sitt sanne alkoholiserte seg.. Det hadde blitt opp til politi og bv å finne ut av. Anonymkode: 200f7...95a 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #326 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er litt med kultur å gjøre. Vi har ikke den kulturen i Norge så derfor blir det spesielt. Har aldri hørt om noen som har gjort det før nå. Anonymkode: 60f41...d35 Ikke uvanlig at jeg tar en sen lunsj med en venninne/kollega, og vi tar et glass vin til maten. Eller bare et glass rett etter jobb. Er riktignok alltid slik at mannen henter da, så slipper jeg å stresse med tiden. Men jeg kommer jo hjem. Og jeg hadde heller ikke droppet glasset om det var slik at det var jeg som måtte hente kl 16. Anonymkode: f721a...231 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #327 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva hvis barnet ditt ble sykt eller skadet seg? Hvorfor drikke alkohol når man har barn? Jeg forstår det bare ikke, har aldri drukket etter at jeg fikk barn. Barna går først og jeg tar heller et glass alkoholfritt hvis jeg skal kose meg! Anonymkode: 5748c...4c1 Fordi vi ikke "drikker". Vi tar et glass vin. Jeg er mer oppegående etter 2-3 glass vin enn når jeg er sylte forkjølet, eller dagen jeg får mensen, for den sags skyld. Og ville stilt på legevakten uten et snev av dårlig samvittighet i alle disse tilfellene. Anonymkode: f721a...231 4 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #328 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ruset på kaffe? Hjelpes…. Gir iallfall ikke utslag på alkotest! Er ikke en årsak til vold, misbruk osv… Dette var en meget merkelig sammenlikning! Anonymkode: 5748c...4c1 Jeg reagerer sterkt på koffein. Kan ta en svak kopp. Blir raskt litt skjelven og ukonsentrert. Ett glass vin merker jeg ikke overhodet. Anonymkode: f721a...231 2 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #329 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det lukter. Jeg ville øyeblikkelig tatt det til leder, dersom noen kom og hentet barnet slik. Jeg vet ikke om det er at de har tatt et glass til maten, om bilen står parkert i nærheten, eller om dette er dagen de viste sitt sanne alkoholiserte seg.. Det hadde blitt opp til politi og bv å finne ut av. Anonymkode: 200f7...95a Da håper jeg lederen din hadde vært mer fornuftig enn deg Anonymkode: 1e553...e13 6
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #330 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det lukter. Jeg ville øyeblikkelig tatt det til leder, dersom noen kom og hentet barnet slik. Jeg vet ikke om det er at de har tatt et glass til maten, om bilen står parkert i nærheten, eller om dette er dagen de viste sitt sanne alkoholiserte seg.. Det hadde blitt opp til politi og bv å finne ut av. Anonymkode: 200f7...95a Det lukter bare om man har alkohol i blodet. Lukten skille seg ut i lungene. Venter man til man har 0,0 promille, så lukter det heller ikke. 🙂 Anonymkode: 7586e...0b6 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #331 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei, og har gjort det veldig klart flere ganger nå at det er mitt synspunkt. Men lurer jo veldig på noe som jeg tidligere ikke fikk svar på. Hvis det å drikke vin til lunsj før man skal hente barnet i barnehagen ikke er et upassende tidspunkt, når er det det da? Og hvorfor er det så viktig å forsvare bruken av et svært avhengighetsskapende rusmiddel når som helst, så lenge man ikke blir beruset? Anonymkode: 60f41...d35 For å sitere foreningen av og til: "i situasjoner der alkohol utgjør en risiko, eller kan være til ulempe for en selv og andre" Fordi vi svarer på spørsmålet i hi, selvfølgelig, og dette er et debattforum. Anonymkode: e3389...b6c 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #332 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ruset på kaffe? Hjelpes…. Gir iallfall ikke utslag på alkotest! Er ikke en årsak til vold, misbruk osv… Dette var en meget merkelig sammenlikning! Anonymkode: 5748c...4c1 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ruset på kaffe? Nei, nå må du gi deg! Jeg merker forresten ikke noe ekstra energi av kaffe. Anonymkode: 255b6...579 Dere har tydeligvis ikke prøvd å ta kaffen fra en kaffe-avhengig person... Fy søren de blir sure og de kan være tilbøyelige til å bli voldelige fordi de ikke får rusen sin. https://www.nrk.no/urix/kaffe-abstinens-har-havnet-pa-psykiatri-listen-_-du-kan-fole-deg-veldig-darlig-1.14461649 Anonymkode: 43b74...c72 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #333 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, og har gjort det veldig klart flere ganger nå at det er mitt synspunkt. Men lurer jo veldig på noe som jeg tidligere ikke fikk svar på. Hvis det å drikke vin til lunsj før man skal hente barnet i barnehagen ikke er et upassende tidspunkt, når er det det da? Og hvorfor er det så viktig å forsvare bruken av et svært avhengighetsskapende rusmiddel når som helst, så lenge man ikke blir beruset? Anonymkode: 60f41...d35 Et glass vin til frokost vil jeg si er et upassende tidspunkt. Vin til lunsj er ikke noe hårreisende selv om man har blitt forelder. Anonymkode: 5a134...86e 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #334 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da synes du også det er greit å ta seg et glass vin i tide og utide. For min del er det ikke greit fordi det er alkohol, altså et rusmiddel som er svært avhengighetsskapende og som for mange kan føre til avhengighet fortere enn man aner. Og synes det er en uting at flere her forsvarer og bagatelliserer alkohol selv i små mengder i hverdagen. Ingen i denne tråden kjenner ts eller de andre man skriver med. Anonymkode: 60f41...d35 Så, om man i løpet av en tolvmåneders periode drikker ett glass vin fordi man fikk lyst på og det passet, så er det i tide og utide fordi det tilfeldigvis var til lunsj? Anonymkode: c1191...a78 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #335 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 0.35): Du hadde varslet barnevernet hvis du mistenkte at en forelder i barnehagen hadde drukket et glass vin til lunch??? Det er jo helt vanlig å ta seg et glass vin hvis man f.eks. har fri en dag og spiser lunch ute med mannen sin eller en venninne, eller hvis man er på jobblunch på restaurant? Anonymkode: 2a581...95d Å drikke vin til lunsj er ikke vanlig i min omgangskrets. Det er helt utenkelig for meg faktisk. Men nå trenger ikke jeg alkohol heller for å kose meg. Anonymkode: 4b76f...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #336 Skrevet 36 minutter siden I noen land drikkes det gjerne et glass øl eller vin i barnebursdag, det sier litt om hvor hysterisk forhold nordmenn har til alkohol når ETT glass vin sammen med en god lunsj blir kalt «drikking i tide og utide» og det foreslås at barnehagen varsler barnevernet. Kjære vene, for et forskrudd syn noen har 🙄 Anonymkode: 512b2...2ac
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #337 Skrevet 27 minutter siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fordi vi ikke "drikker". Vi tar et glass vin. Jeg er mer oppegående etter 2-3 glass vin enn når jeg er sylte forkjølet, eller dagen jeg får mensen, for den sags skyld. Og ville stilt på legevakten uten et snev av dårlig samvittighet i alle disse tilfellene. Anonymkode: f721a...231 Poenget er at du kan gå glipp av snørr verdifull tid. For deg fleste er du mindre obs, for det andre reagerer du tregere og for det tredje beveger du deg saktere Nordmenn har en stygg drikkekultur. Dersom man bytter ut ordet alkohol med noe annet, ville folk gått bananas. Det at du vil sette deg bak rattet, eller utsette ungene dine for fare grunnet dårligere og tregere reaksjon, er det dessverre i din rett til en viss grad. Akkurat som naboen som lar ungen fryse litt for å bli stor og sterk. Ungen blir bare sjuk som et uvær. Men selvfølgelig skal ansatte melde fra. Så får de rette instanser ta en avgjørelse på om det at du i atten år korte av livet ditt ikke bort prioriterer alkohol når du ikke har barnevakt/andre til å være med barna. Det var lissom ikke et tema, husker jeg. Ingen hjemme=ingen rus i det hjemmet. Ungen borte=rus kan inntas. Ja, alkohol er en rus. Anonymkode: 200f7...95a
AnonymBruker Skrevet 20 minutter siden #338 Skrevet 20 minutter siden Diskusjoner om alkohol pleier å bli så veldig polariserte. Men bildet er da ikke så svart-hvitt. Jeg hadde ikke hentet i barnehagen etter et glass vin. Det er fordi jeg er en lav, tynn kvinne og blir påvirket av bare ett glass. Begge bestefedrene mine hadde dessuten alkoholproblemer, så jeg har et noe anstrengt forhold til det. Samtidig så hadde jeg aldri meldt noen til noe som helst eller reagert dersom det kom en mor eller far til barnehageavdelingen hvor jeg jobber og fortalt at de hadde spist en god lunsj, med et glass vin til. Så fremt de ikke hadde fremstått som synlig beruset. Jeg hadde selvfølgelig også tatt grep hvis jeg visste at de hadde drukket alkohol og så satte seg bak rattet med barnet sitt i baksetet. Jeg tenker at det stort sett er helt greit og uproblematisk, men i noen tilfeller kan det være et problem. Anonymkode: a829d...79a
Anciol Skrevet 12 minutter siden #339 Skrevet 12 minutter siden Om den er alkoholfri, ja da kan du kjøre og hente barnet! Men om det er vin med alkohol, så lar du bilen stå og går til barnehagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå