AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:05 #301 Skrevet torsdag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dere som påstår at det ikke er greit å drikke vin tidligere på dagen og være edru når man henter barnet, hvordan ser dere på det sentralstimulerende rusmiddelet koffein? Koffein kan gi en følelse av velvære og gjøre deg i bedre humør. Barn kan merke forskjell på om voksne er ruset på kaffe. Er det greit å drikke en kopp kaffe på morgenen etter at barnet har dratt, og likevel hente i barnehagen? Koffein har en halvveringstid på ca 4 timer. Så 8 timer senere har du 1/4 kopp kaffe fortsatt innabords og du er fortsatt ikke edru. Anonymkode: 43b74...c72 Ruset på kaffe? Hjelpes…. Gir iallfall ikke utslag på alkotest! Er ikke en årsak til vold, misbruk osv… Dette var en meget merkelig sammenlikning! Anonymkode: 5748c...4c1 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:13 #302 Skrevet torsdag kl. 21:13 Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden): Ja, du misforstod. Når du antar at folk som liker vin ikke klarer å la være i drikke i tide og utide er ikke det et synspunkt - det en nedlatende holdning til de som liker vin. Jeg respekterer at folk ikke drikker alkohol, jeg er vokst opp i et alkoholfritt hjem. Uten at de misjonerte om det. Har i utgangspunktet ikke antatt noe som helst, jeg skrev at de som er så glad i smaken av vin og ofte bruker det til mat og ved hver minste anledning bør være litt obs. Har selv vært vitne til flere ganger hvor fort alkoholproblem kan utvikle seg, og det var i grunn kun et velmenende råd. Du må heller ikke glemme at du ikke er den eneste som har skrevet i denne 15 sider lange tråden Uttrykket " i tide og utide" var da rettet mot trådens faktiske tema som var å drikke vin på dagtid og mens barna er i barnehagen. At det er i utide er mitt klare synspunkt. . Anonymkode: 60f41...d35
missLynch Skrevet torsdag kl. 21:14 #303 Skrevet torsdag kl. 21:14 Djisses, selvfølgelig kan du hente i barnehagen etter ett glass vin. Er det noe å lure på? Hvor woke har vi blitt?. 9
missLynch Skrevet torsdag kl. 21:15 #304 Skrevet torsdag kl. 21:15 Gulline skrev (51 minutter siden): Det får være opp til den enkelte. Jeg hadde aldri gått i barnehagen etter å ha drukket et glass vin. Hadde følt det luktet lang vei. Det lukter ikke «lang vei» etter ett glass vin. 6
missLynch Skrevet torsdag kl. 21:17 #305 Skrevet torsdag kl. 21:17 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva hvis barnet ditt ble sykt eller skadet seg? Hvorfor drikke alkohol når man har barn? Jeg forstår det bare ikke, har aldri drukket etter at jeg fikk barn. Barna går først og jeg tar heller et glass alkoholfritt hvis jeg skal kose meg! Anonymkode: 5748c...4c1 Det finnes taxi. 5
Gulline Skrevet torsdag kl. 21:29 #306 Skrevet torsdag kl. 21:29 missLynch skrev (12 minutter siden): Det lukter ikke «lang vei» etter ett glass vin. Jeg hadde følt det, skrev jeg. Men det er en uaktuell problemstilling for meg da jeg svært, svært sjeldent drikker alkohol. Og ihvertfall aldri når jeg henter i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:38 #307 Skrevet torsdag kl. 21:38 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva hvis barnet ditt ble sykt eller skadet seg? Hvorfor drikke alkohol når man har barn? Jeg forstår det bare ikke, har aldri drukket etter at jeg fikk barn. Barna går først og jeg tar heller et glass alkoholfritt hvis jeg skal kose meg! Anonymkode: 5748c...4c1 Gjelder det din mann også? Eller er det kun du som har utslettet deg selv som menneske etter at du ble forelder? Anonymkode: 50c25...d55 6 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:45 #308 Skrevet torsdag kl. 21:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som påstår at det ikke er greit å drikke vin tidligere på dagen og være edru når man henter barnet, hvordan ser dere på det sentralstimulerende rusmiddelet koffein? Koffein kan gi en følelse av velvære og gjøre deg i bedre humør. Barn kan merke forskjell på om voksne er ruset på kaffe. Er det greit å drikke en kopp kaffe på morgenen etter at barnet har dratt, og likevel hente i barnehagen? Koffein har en halvveringstid på ca 4 timer. Så 8 timer senere har du 1/4 kopp kaffe fortsatt innabords og du er fortsatt ikke edru. Anonymkode: 43b74...c72 Ruset på kaffe? Nei, nå må du gi deg! Jeg merker forresten ikke noe ekstra energi av kaffe. Anonymkode: 255b6...579
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:46 #309 Skrevet torsdag kl. 21:46 missLynch skrev (30 minutter siden): Det lukter ikke «lang vei» etter ett glass vin. Det lukter selvsagt. Anonymkode: 255b6...579
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:47 #310 Skrevet torsdag kl. 21:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gjelder det din mann også? Eller er det kun du som har utslettet deg selv som menneske etter at du ble forelder? Anonymkode: 50c25...d55 Hva? Må man ha vin for å være et menneske og nå? Anonymkode: 255b6...579
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:50 #311 Skrevet torsdag kl. 21:50 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gjelder det din mann også? Eller er det kun du som har utslettet deg selv som menneske etter at du ble forelder? Anonymkode: 50c25...d55 Utsletter seg selv som menneske fordi man kutter ut alkohol etter man blir forelder? Det var da voldsomt. Anonymkode: 60f41...d35 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:53 #312 Skrevet torsdag kl. 21:53 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle dere som synes det er helt forferdelig. Betyr det at dere ikke tar et glass vin i helgen eller på julaften? Som anti-alkohol på julaften synes jeg det var overraskende mange som Er negative til TS her, men vil si det er verre å drikke vinen rett foran barna. Selv om det er jul/nyttår/17.mai. Anonymkode: 805e2...df6 Jeg drikker ikke lenger alkohol, men det er utenkelig julaften, 17. mai, nyttår, og andre røde dager og ferier. Anonymkode: 255b6...579
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:17 #313 Skrevet torsdag kl. 22:17 Angående den der hvis man vil ha vin for smakens del kan man likesågodt drikke alkoholfri vin: Alkoholfri vin smaker IKKE det samme som vanlig vin. Stort sett smaker alkoholfri rødvin halvgjæret saft, alkoholfri hvitvin smaker som emmen eplejuice. Jeg drikker faktisk jevnlig alkoholfrie viner fordi jeg har venner som ikke drikker alkohol men byr på alkoholfri vin på besøk, og jeg er tross alt høflig og tar et lite glass til maten sammen med dem, det er middels minus. Det smaker altså ikke spesielt godt og kan PÅ INGEN MÅTE erstatte vanlig vin smaksmessig. Vanlig vin smaker veldig godt, alkoholfri vin smaker stort sett lite godt. Brus, juice, vann etc. er bedre, eller noen mocktails, der er det jo ofte en del gode juicer og sånt. Anonymkode: e3389...b6c 6 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:54 #314 Skrevet torsdag kl. 22:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uttrykket " i tide og utide" var da rettet mot trådens faktiske tema som var å drikke vin på dagtid og mens barna er i barnehagen. At det er i utide er mitt klare synspunkt. . Anonymkode: 60f41...d35 Akkurat det har jeg forstått, men jeg har til gode å se en logisk og evidensbasert forklaring på hvorfor du mener det skal være et allmengyldig prinsipp. Anonymkode: c1191...a78 6
Lysbue Skrevet torsdag kl. 23:21 #315 Skrevet torsdag kl. 23:21 Jeg mener, som mange andre her, at det må være helt ok å hente i barnehagen etter et glass. Det er likevel morsomt å se hvilket enormt behov mange har for å bagatellisere hva alkohol faktisk er og hvilken effekt den har på kroppen, selv fra første dråpe. Alkohol er et rusmiddel, faktisk et av de kraftigste rusmidlene som finnes. Når man tar en slurk vin og «kjenner skuldrene senke seg» ,betyr det at man er ruset. Ikke veldig ruset, men likefullt ruset. Henter man i bhg etter et glass vin, henter man barnet ruset. Enkelt og greit 3
AnonymBruker Skrevet i går, 00:01 #316 Skrevet i går, 00:01 Lysbue skrev (35 minutter siden): Jeg mener, som mange andre her, at det må være helt ok å hente i barnehagen etter et glass. Det er likevel morsomt å se hvilket enormt behov mange har for å bagatellisere hva alkohol faktisk er og hvilken effekt den har på kroppen, selv fra første dråpe. Alkohol er et rusmiddel, faktisk et av de kraftigste rusmidlene som finnes. Når man tar en slurk vin og «kjenner skuldrene senke seg» ,betyr det at man er ruset. Ikke veldig ruset, men likefullt ruset. Henter man i bhg etter et glass vin, henter man barnet ruset. Enkelt og greit Jeg kjenner skuldrene senke seg når jeg tar et glass brus og en sjokoladebit etter middag, mens jeg synker ned i sofaen med fjernkontrollen klar. At man kjenner skuldrene senke seg ved første slurk vin er mer sannsynlig en psykologisk effekt av å gjøre en handling som symboliserer avslapning enn en biologisk reaksjon på alkohol. Det skal noen slurker til før promillen blir detekterbar. Anonymkode: c1191...a78 3 4
AnonymBruker Skrevet i går, 00:13 #317 Skrevet i går, 00:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat det har jeg forstått, men jeg har til gode å se en logisk og evidensbasert forklaring på hvorfor du mener det skal være et allmengyldig prinsipp. Anonymkode: c1191...a78 Et allmenngyldig prinsipp er det jo ikke. Men samtlige her inne synes jo det er greit å hente barnet i barnehagen etter å ha drukket et glass vin. Og hvis det ikke er et upassende tidspunkt (altså i utide), når er det det da? Med andre ord, flere her inne synes det er greit å drikke vin så og si når som helst, så lenge man ikke blir beruset fordi de er så glad i smaken av vin. Anonymkode: 60f41...d35
Lysbue Skrevet i går, 00:32 #318 Skrevet i går, 00:32 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg kjenner skuldrene senke seg når jeg tar et glass brus og en sjokoladebit etter middag, mens jeg synker ned i sofaen med fjernkontrollen klar. At man kjenner skuldrene senke seg ved første slurk vin er mer sannsynlig en psykologisk effekt av å gjøre en handling som symboliserer avslapning enn en biologisk reaksjon på alkohol. Det skal noen slurker til før promillen blir detekterbar. Anonymkode: c1191...a78 Godt eksempel. Når du inntar brus og sjokolade, tilfører du kroppen sukker. Sukker setter umiddelbart i gang flere reaksjoner i hjernen, blant annet utskillelsen av dopamin. Dopamin trigger belønningssenteret som igjen gjør at du opplever at skuldrene senker seg. Det samme skjer når man drikker alkohol, har sex, gambler, bruker narkotika osv osv. Klart at det psykologiske spiller en stor rolle gitt tidligere erfaringer av/forventninger til velvære, men endrer ikke faktumet at straks alkoholen når blodet så er man påvirket av rusen-ruset.
AnonymBruker Skrevet i går, 00:46 #319 Skrevet i går, 00:46 Jeg ser ikke helt poenget med å gjøre dette til en problemstilling. Er det ikke bare å droppe vinglasset, så slipper du å bekymre deg? Anonymkode: fc2a0...41d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:51 #320 Skrevet i går, 06:51 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Et allmenngyldig prinsipp er det jo ikke. Men samtlige her inne synes jo det er greit å hente barnet i barnehagen etter å ha drukket et glass vin. Og hvis det ikke er et upassende tidspunkt (altså i utide), når er det det da? Med andre ord, flere her inne synes det er greit å drikke vin så og si når som helst, så lenge man ikke blir beruset fordi de er så glad i smaken av vin. Anonymkode: 60f41...d35 Jeg er ikke glad i smaken av vin, og jeg synes det er fullstendig uproblematisk at noen som liker vin tar et glass vin i en anledning de synes det passer, uavhengig av tidspunkt, så lenge de ikke kjører bil med ulovlig promille eller omgås (små) barn når de er synlig påvirket. Svært mange får ikke ulovlig promille og blir heller ikke merkbart påvirket av et glass vin. Om man er blant de få (jeg) som blir merkbart påvirket av et glass vin, går det få timer før alkoholen er ute av kroppen, og man rekker dermed fint å forbrenne alkoholen mellom lunsj og henting i barnehage om lunsjen og hentingen er til typiske tidspunkt. Det er dermed fortsatt uproblematisk med et glass vin til lunsjen. Og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du mener det ikke er greit å drikke et glass vin om man ikke blir beruset, ikke kjører ulovlig og ikke er synlig påvirket når man omgås barn. Anonymkode: c1191...a78 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå