Gå til innhold

Hente i barnehagen etter et glass vin

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fakta er at alkoholen er helt ute av systemet til en gjennomsnittlig kvinne på maks 4 timer. Det er ren biologi, om du tror på vitenskap. Så hvilken ‘sjanse’ tar en edru forelder når de henter i barnehagen? Barn og alkohol er jo da adskilt.

Om man ikke klarer å være saklig eller rasjonell, og bare styres etter følelser så ser jeg ikke poenget med å sitte på sin høye hest og kommentere. Man fremstår jo bare enkel. 

Anonymkode: 47f74...d01

Meninger og holdninger styres også av følelser. En overbevisning styres av følelser. Jeg styres av erfaring også og den erfaringen sier at man vet aldri hvordan man reagerer på alkohol hver gang. Jeg har opplevd å plutselig ikke tåle det, bli uvel og påvirket av veldig lite. Jeg er vel ikke helt unik så det kan skje andre. Derfor spør jeg " hvorfor ta sjansen?" 

Og slik vil også styres etter moral, min mening bestemmes og etter moral. Jeg har min mening og den er godt gjennomtenkt. 

Anonymkode: c55c6...7ef

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi vin gjerne har en spesiell smak som er vanskelig å etterape ordentlig. Har funnet en alkoholfri hvitvin som smaker ganske bra på polet, men på restauranter er det gjerne ikke det store utvalget (og jeg ønsker ikke sippe brus eller eplemost dersom det er en god vin på menyen). 

Det har kommet et stort utvalg alkoholfritt både på polet og på restauranter..det begynner å bli en trend å drikke alkoholfritt. Jeg kan tildels være enig i at det alkoholfrie hadde en vei å gå for noen år siden - men nå? Vel så godt som alkohol. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Meninger og holdninger styres også av følelser. En overbevisning styres av følelser. Jeg styres av erfaring også og den erfaringen sier at man vet aldri hvordan man reagerer på alkohol hver gang. Jeg har opplevd å plutselig ikke tåle det, bli uvel og påvirket av veldig lite. Jeg er vel ikke helt unik så det kan skje andre. Derfor spør jeg " hvorfor ta sjansen?" 

Og slik vil også styres etter moral, min mening bestemmes og etter moral. Jeg har min mening og den er godt gjennomtenkt. 

Enig. Dette er det eneste argumentet som er godkjent i mine øyne.

Man kan ikke si man fremdeles er beruset. Man kan ikke si at det lukter. Man kan ikke si det går ut over barnet. Da juger man, eller man er uinformert. Kun de to mulighetene finnes.

At det "føles feil for meg", er dog noe jeg mener er helt legitimt. Jeg også har det sånn. For meg personlig er det ikke en bra ting å drikke ett glass vin før man henter i barnehagen. Ikke av noen vitenskapelige grunner, men personlige og moralistiske.

Det jeg er helt imot, og faktisk finner direkte motbydelig, er når man lar personlige følelser styre en til å prøve å påføre andre skam fordi de ikke føler det på samme måte.

Anonymkode: 7586e...0b6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Vera skrev (18 minutter siden):

Det har kommet et stort utvalg alkoholfritt både på polet og på restauranter..det begynner å bli en trend å drikke alkoholfritt. Jeg kan tildels være enig i at det alkoholfrie hadde en vei å gå for noen år siden - men nå? Vel så godt som alkohol. 

Jeg var gravid i fjor og smakte meg vel gjennom det meste av polets alkofrie utvalg. Og hver gang vi var på restaurant prøvde jeg ulike drikker som ikke var brus/eplemost-kategorien. Det er god smak - men ikke likt i smak som en god vin om det er det man har lyst på ☺️ Med da et par unntak. I min mening.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Joda - man kan ha sin mening styrt av følelser (det finnes tross alt religion i verden). Men når det ikke er noe faktabasert grunnlag å prøve å tilføre skam over andre på så synes jeg man virker veldig enkel i toppen. Det er det jeg prøver å få frem - man driter ikke i ungene sine eller setter egne behov fremfor ungenes om man tar et glass vin i lunsjen eller til middag eller hva det skulle være. Det gjør man om man faktisk blir beruset foran de osv. 

Om du vet du blir beruset av et glass vin og fortsatt vil kjenne deg beruset flere timer etterpå, så drikker du ikke. Men det gjelder ekstremt få mennesker. 

• Nyttig 6
Skrevet
Vera skrev (46 minutter siden):

Alkoholfrie viner er ikke gode. Når jeg drikker vin velger jeg tørre viner med mindre 3g sukker pr. liter fordi jeg ikke er så glad i sukker. Jeg har sjekket alle alkoholfrie viner på polet lokalt og alle har godt over 20g sukker pr liter, de fleste mye mer. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ikke kosa meg helt med det vinglasset der jeg satt å visste at jeg ut å hente unger senere ass… 

Anonymkode: 4dae2...61d

Det er jo et temmelig trist vin. For som foreldre er det jo nesten alltid noe som "må gjøres". 

Jeg koser meg med et glass vin. Men så gjør vi klar til neste dag. Må mulig ta litt nattevåk. Rydder. Med mer. 

Men nyter jo likevel øyeblikket der livet ikke handler om å "måtte noe". 

Anonymkode: f721a...231

• Liker 7
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Om alle bør være avholds da noe annet smaker like godt. Er vel en helt annen diskusjon om hvorvidt man kan handtere egne barn noen timer etter ett glass, der man er edru igjen. 

Anonymkode: f721a...231

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kudos for spørsmålet. For å unngå tvil og bekymringsmeldinger er svaret nei. Barn og alkohol hører ikke sammen. 

Anonymkode: 9730f...ec4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Personlig vill jeg ikke drukket vin før jeg for i barnehagen, hadde hvert redd for det skulle luktet av ånden min. Ville heller ikke kjørt rett etter jeg hadde drukket, selv om det "bare" var ett glass.. Men sånn rent ellers så er det vell ikke så annerledes eller verre enn å drikke ett glass vin på kvelden, til middagen eller ellers med unger i hus. Og det er det mangen som gjør meg inkludert kan fint ta meg ei øl itte ungene er i seng.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er mest sannsynligvis ikke den samme. Hvorfor drikker du alkohol hvis du er den samme, da kan du jo like gjerne drikke noe annet. 

Anonymkode: 9ec16...b4b

Fordi det komplementerer maten og smaker godt. 
Man blir noen ganger lei av vann, og søt drikke til mat er virkelig ikke godt. 

Anonymkode: 4d591...1dc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

"Når de har drukket alkohol"? Jeg drakk øl på Lørdag. Er jeg edru nå, 5 dager senere? Hvor går grensen? Sprø dumt, fordi du påstår noe dumt.

Etter ett glass vin har jeg 0,0 promille etter én time. Litt lenger for mindre mennesker.

Anonymkode: 7586e...0b6

Hvis du ikke kan kjøre bilen når du har drukket, skal du heller ikke hente barnet. Vi merker det om du har drukket.

Anonymkode: a65d7...ef9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke kan kjøre bilen når du har drukket, skal du heller ikke hente barnet. Vi merker det om du har drukket.

Anonymkode: a65d7...ef9

Selvfølgelig kan man hente barnet. "Dere" kan legge merke til om vedkommende er beruset og/eller ofte lukter alkohol på dagtid. Selv legevakta ringer ikke barnevernet selv om foreldre må komme i taxi med barnet fordi de ikke er kjørbare. 

Anonymkode: 5a134...86e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenk at så mange her er mer opptatt av å forsvare sin rett til å drikke et glass vin til lunsj før henting i barnehagen, enn de er til å jobbe for at barna deres føler seg trygge…

Som barn hatet jeg alkoholen. Den gjorde verden ekstremt mye mer utrygg, og den stod på bordet til enhver anledning. Dåp, barnebursdag, en helt vanlig tirsdag, til lunsj, hver helg, på stranden hver dag i sommerferien. 

Og der, foran alle i hele verden, var min mor ekstremt opptatt av å forsvare sin rett til å drikke alkohol. Og ja, hun forsvarte sin rett til å drikke ett glass til lunsj. Og absolutt ikke noe opptatt av å sørge for at barna sine hadde det trygt og godt. Og ja, hun forsvarte sin rett til å drikke ett glass vin til lunsj - IKKE sin rett til å "bøtte nedpå rødvin". 

Og JA - det finnes mange som drikker ett glass til lunsjen og som absolutt ikke har alkoholproblemer. I utgangspunktet så er det helt problemfritt! You do you! 

Men så vet vi også at i samfunnet er alkoholisme et enormt problem. Vi vet ikke hvor mange enheter det barnet går hjem til. Vi vet ikke hvor mange enheter det ble i forrige uke, eller helgen som kommer. Vi ser bare denne enheten før lunsj. Og akkurat den er ikke problematisk. For drikkeren. 

Men vi vet, ja vi voksne VET, at det som regel ikke bare er én enhet. Det er løgner, det er sprit i termokoppen. Voksne kvinner kjører bil til barnehagen beruset hver dag for å levere på morgenen. Det er utømmelig hjemme, og mange barn (flere enn du tror, eller vil se) lever et liv i alkoholens klør. 

Den ene enheten til lunsj er ikke problematisk for drikkeren. Men den ene enheten til lunsj kan være dypt problematisk for barnet ditt. 

Alkoholikere er ikke viden kjent for å si nei, stopp, unnskyld eller reparere. De er mest opptatt av sin rett til å drikke. 

Ett glass vin til lunsjen er sikkert uproblematisk for deg - mens spørsmålet gjelder ikke DEG når det er barn til stede. Det er ikke du som avgjør problematikken. Det er barnet. 

Og du har ikke et barn som kan si "mamma, jeg vil ikke at du skal drikke", for barn er lojale og tar i mot dritt fra sine foreldre. Det er slik de er programmert. Default mode er å være lojal, så hvis du tror at du har et barn (I BARNEHAGEALDER som er det vi diskuterer her) som sier "mamma, vær så snill ikke drikk noe mer jeg blir redd" så forventer du for mye av ditt barn, og at du på den måten lar barnet ditt være den som justerer alkoholinntaket ditt. Så lenge du ikke hører noe er allting greit? "Nei men barnet mitt føler seg helt trygg på meg etter ett glass vin", unnskylder du deg med, og gatekeeper barnet ditt til å holde et ansvar ingen barn under 18 år skal måtte ha ansvar for. 

Fy, fy faen jeg gremmes av å lese de ekle unnskyldningene deres. Her går alkohol foran barns ve og vel! Jeg har sett det før, jeg ser det igjen - intet er nytt under solen. Og ikke tro et jævla sekund at barna deres ikke lider under retten deres til å forsvare seg for ett glass til lunsj. 

Anonymkode: b1b18...5cc

Jeg tror du er litt vel farget av din egen barndom, som er veldig trist, men å gremmes over ekle unnskyldninger fordi voksne mennesker mener det er helt ok å ta et glass vin og hente i barnehagen? Da bør man jobbe med seg selv. 

Anonymkode: 1f24a...a51

• Liker 10
Skrevet

Hadde ikke kosa meg helt med det vinglasset der jeg satt å visste at jeg ut å hente unger senere ass… 

Anonymkode: 4dae2...61d

Poenget er at de aller fleste hadde ikke engang reflektert over det. Du tar det som at man ville ikke kost seg og tenkt på barna man skal hente etter det ene glasset. For meg er det så banalt. Det er et ikke-problem. Tipper mange har aldri reflektert rundt det før denne tråden kom opp. Og jeg drikker ikke lenger. 

• Liker 4
Skrevet

Vin til lunsj? På en vanlig hverdag? Med barn? NEI,NEI,NEI!!!! hvorfor så viktig med det vinglasset?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Misabelle skrev (Akkurat nå):

Vin til lunsj? På en vanlig hverdag? Med barn? NEI,NEI,NEI!!!! hvorfor så viktig med det vinglasset?

Man kan ha vært på en avslutning med en kollega og skålet for dem, for å gi dere en grunn. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Misabelle skrev (5 minutter siden):

Barnet var ikke med på lunsjen.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Misabelle skrev (10 minutter siden):

Enig med deg. Synes også det hørtes spesielt ut en vanlig hverdag mens barnet er i barnehagen. Uansett grunn.

Anonymkode: 60f41...d35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Synes også det hørtes spesielt ut en vanlig hverdag mens barnet er i barnehagen. Uansett grunn.

Anonymkode: 60f41...d35

Ja, men resten av verden klarer å ta seg et lite glass uten at verdens snus på hodet og en blir innlagt for avrusning 

Anonymkode: 04f9d...a43

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...