Gå til innhold

Hvordan overvinne evig sultfølelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Volum gjør til at man ikke orker å få ned mer. Ingen blir lurt og en subber seg nedover i vekt.

Anonymkode: 94e40...752

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Lurte den"? Du "lurer" ikke kroppen - når den er mett så er den mett, enten du har spist deg mett på kyllingfilet, salat eller sjokolade. 

Men noen typer mat, som f.eks protein og fett, gjør at man føler seg mett lenger enn om man spiser seg mett på f.eks karbohydrater. Derfor jeg tidligere i tråden anbefalte TS å spise balansert med protein, fett, fiber/trege karbs og grønt til hvert måltid. Få det du trenger av de tre første og spis grønt til du blir mett.

Anonymkode: 5aea4...70e

Riktig at du ikke klarer å lure kroppen på den måten. Den ser det store volumet som kommer inn og reagerer med "ja, her blir det næring til kroppen, så flott!" Når næringen ikke kommer, så blir man fort sulten igjen fordi kroppen vil ikke ha volum, den vil ha næring.

Anonymkode: ec852...64f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Riktig at du ikke klarer å lure kroppen på den måten. Den ser det store volumet som kommer inn og reagerer med "ja, her blir det næring til kroppen, så flott!" Når næringen ikke kommer, så blir man fort sulten igjen fordi kroppen vil ikke ha volum, den vil ha næring.

Les innlegget mitt en gang til. (Det er forresten mye næring i grønnsaker og salat).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke min erfaring i det hele tatt. Her er vi kanskje inne på den overkompliseringen jeg nevnte før i tråden...

Anonymkode: 94e40...752

AnonymBruker
Skrevet

Volum metter. Volum er MASSE. Masse tar plass i magesekken. Masse gir tarmene mye å jobbe med, masse gir næring. 

Jeg kan rett og slett ikke debattere med mennesker som sier det er kaloriene som gjør deg mett! Kaloriene er energi

Jeg sier ikke at ts skal spise PAPP, som er energitomt men masse. Jeg sier at ts skal spise mer GRØNNSAKER fordi det er næring, masse, volum og noe kalorier! 

Ernæringsmessig skal hun ikke spise BARE grønnsaker. Men hun sier hun er skrubbsulten hele tiden, og så kommer det frem at hun nesten ikke spiser grønnsaker, men lever kalorirestriktivt. Så klart, da får hun ikke i seg nok drivstoff! 

En tallerken med brokkoli gir mye mer metthetsfølelse (pga VOLUM) enn en tallerken med tilsvarende kalorier sjokolade. 

Men jeg sier jo ikke at ts skal bare spise brokkoli. Men bytt ut 100 av kaloriene fra saus til grønnsaker, så skal du se at sultfølelsen blir mindre. Fordi magen har mer mat å jobbe med! 

Ts, kan du liste opp grønnsakene du spiser? 

Anonymkode: c22ca...59a

Skrevet

Jeg har også alltid vært sulten, hele døgnet alle dager i hele mitt voksne liv. Med unntak av da jeg var gravid og i forbindelse med hormonbehandlinger. 

De som ikke opplever det klarer nok ikke å forstå hvor tungt det egentlig er å kjempe i mot hele tiden. Å sitte med den tilmålte frokosten og tenke på lunsj. Å telle ned til lunsj og begynne å se på klokka flere timer før. Og så sammenligne sin lunsj med kollegaenes, spiser jeg for mye? Å sprekke og gi etter og stappe i seg noe i bilen på vei hjem og likevel måte begrense seg til en normal middagsporsjon, og så en liten porsjon til fordi sulten fortsatt er der. Og så fort kjøkkenet er ryddet etter middag. Sulten igjen. En gulrot. To glass vann. Fortsatt sulten. Og vekta går sakte med sikkert oppover, og man er så utrolig sliten av å prøve og prøve og ikke få til. 

Jeg gikk til legen, sa omtrent det som står over her. Fordi det var min hverdag. Og når jeg spurte venner og familie så kjente de seg ikke igjen. Jeg fikk resept på Mysimba, slankepiller. Tok en med det samme den formiddagen. Allerede samme dag var sultgnaget nesten borte. Jeg kunne ta en normal porsjon middag. Og være fornøyd. Ikke telle kalorier i hodet for å sjekke om jeg hadde "råd" til to knekkebrød til kvelds. Jeg bare la meg og sov. Uten å glede meg til og planlegge i hodet frokosten dagen etter før jeg sovnet.  Tok en til sammen med frokosten. Og for første gang i mitt liv forsto jeg hvordan folk kan glemme å spise lunsj. Jeg hadde ikke behov for noe og selv til middagstid var jeg mindre sulten FØR enn jeg pleier å være 20 min etter.

Det er et nytt liv for meg. Selvfølgelig må jeg ta gode valg. Jeg velger grønnsaker, faste måltider, høyt proteininnhold og så lite prosessering som mulig. Men nå føles vektnedgang mulig. 

Hør med legen din. Og hvis hun ikke hører. Finn en annen lege som tar deg seriøst.

AnonymBruker
Skrevet

Samme problem. Ble anbefalt wegovy og angrer ikke et sekund på det. Det fjerner all matstøy for min del. 

Anonymkode: 018f2...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Volum metter. Volum er MASSE. Masse tar plass i magesekken. Masse gir tarmene mye å jobbe med, masse gir næring. 

Jeg kan rett og slett ikke debattere med mennesker som sier det er kaloriene som gjør deg mett! Kaloriene er energi

Jeg sier ikke at ts skal spise PAPP, som er energitomt men masse. Jeg sier at ts skal spise mer GRØNNSAKER fordi det er næring, masse, volum og noe kalorier! 

Ernæringsmessig skal hun ikke spise BARE grønnsaker. Men hun sier hun er skrubbsulten hele tiden, og så kommer det frem at hun nesten ikke spiser grønnsaker, men lever kalorirestriktivt. Så klart, da får hun ikke i seg nok drivstoff! 

En tallerken med brokkoli gir mye mer metthetsfølelse (pga VOLUM) enn en tallerken med tilsvarende kalorier sjokolade. 

Men jeg sier jo ikke at ts skal bare spise brokkoli. Men bytt ut 100 av kaloriene fra saus til grønnsaker, så skal du se at sultfølelsen blir mindre. Fordi magen har mer mat å jobbe med! 

HVOR skrev jeg at jeg nesten ikke spiser grønnsaker? Jeg spiser masse grønnsaker, men det utgjør ikke hovedingrediensen i hvert måltid. Det er for øvrig ingen jeg kjenner som klarer å spise en hel tallerken med brokkoli. Å sitte og true i seg flere hundre gram av mat jeg ikke liker, vil verken være sunt eller hyggelig. 

Jeg spiser: rå eller stekt gulrot, sellerirot, grønnsalat av alle typer, reddik, agurk, tomat (som ikke egentlig er grønnsak, men ligger på samme sted som grønnsaker i butikken), paprika og sikkert en del annet. Grønnsaker jeg overhodet ikke spiser er: kokt gulrot, rosenkål, kål og blomkål. Grønnsaker som jeg kan spise litt av før de begynner å vokse i munnen: brokkoli, spinat.

TS

Anonymkode: 70dab...438

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Samme problem. Ble anbefalt wegovy og angrer ikke et sekund på det. Det fjerner all matstøy for min del. 

Anonymkode: 018f2...605

Men sånn som Mysimba og Wegovy gis jo ikke til lett overvektige pasienter. Jeg fikk det i hvert fall ikke, var hos to forskjellige fastleger og fikk nei fra begge. Jeg har hørt at man mister sultfølelsen av disse medisinene, men får dem jo ikke. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.28):

Søker etter tips. Sulten hele tiden, og det er veldig forstyrrende både privat og på jobb. Tanker om mat blir veldig overveldende, og jeg sliter med å konsentrere meg om det jeg må gjøre. Hvordan håndterer dere sult? Å drikke mer vann går ikke for min del, da jeg allerede drikker rundt 2,5 liter per dag. 

Varm suppe i bøttevis! Metter mye

Anonymkode: f184e...b53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fullstendig uenig. Masse gir ikke næring bare fordi det er masse. Jeg kan spise en diger bolle salat, og jeg kjenner at det fyller et rom i magen, men det gir ikke metthetsfølelse alene.

Min opplevelse er at jeg må ha fett i et måltid for at jeg skal føle meg skikkelig mett, og for at metthetsfølelsen skal vare. Kyllingfilet og brokkoli holder meg ikke mett lenge, jeg må ha en god fettkilde til. Tenker det er mange som dropper fettet fordi det ødelegger for en lavkalori-diett, men så får man heller ikke metthetsfølelse av fettfri mat.

Anonymkode: c5373...798

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les innlegget mitt en gang til. (Det er forresten mye næring i grønnsaker og salat).

Jeg leser ikke innlegget ditt noe annerledes andre gang. Det hjelper lite å bli stappmett av 600 kcal for så å bli skrubbsulten 3 timer senere. Da vil jeg heller bli passelig mett av 600 kcal og ikke bli sulten før 6 timer senere. Metthet kan ikke bare måles der og da, man må jo se hvor lenge det varer. 

Jo mindre protein man spiser, jo mer spiser man. Man blir ikke stappmett, men mettheten varer lengre og man blir ikke sulten og fysen.

Men hva er det som gir det økte volumet som du anbefaler? Fiber og vann. Det er ikke mye næring i fiber og vann. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.44):

Jeg spiser det antall kalorier jeg max kan ha for å gå ned i vekt. Mangler sultregulering, og har komplisert sykdomsbilde, så blir sulten uansett.

AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.53):

Fastlegen tar det ikke på alvor og skylder på at "det er vanlig for kvinner i perimenopause å legge på seg", anbefaler periodisk fasting og lavkarbo. Hvilke medisiner finnes på markedet annet enn sprøyter? Har kun hørt om Wegovy og lignende, men de får jeg ikke fordi jeg ikke er overvektig nok. Tør heller ikke grunnet bivirkninger mange får. 

AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.59):

Jeg gjentar for meg selv: Det er ikke farlig å være sulten - det er ikke farlig å være sulten.

Magemurringen har jeg lært meg å gjenkjenne som "godlyd". Den betyr at jeg reduserer vekta mi.

Anonymkode: c42bc...f15

100% - ikke farlig. Kan overses, er oftest tillært.

AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.46):

Hvis jeg ikke spiser frokost, så er jeg ubrukelig på jobb før lunsj. Slapp, ukonsentrert og med hodepine. Vet at mange velger å ikke spise frokost, men for min kropp fungerer det ikke.

Vanesak, de første 2-3 ukene kan være slik. Men normalt sett går det helt over. Og oftest etter kun en ukes tid. Io at legen din har anbefalt periodisk faste antar jeg det ikke er farlig for deg. Derfor under jeg meg om du i det hele tatt har prøvd...?

AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 14.26):

Jeg vil gjerne balansere denne kommentaren litt, da den er veldig bastant om noe som på ingen måte er universelt. Det er absolutt verd å teste, men det er ikke sånn at periodisk faste passer for alle selv om de prøver. Folk/kropper fungerer forskjellig, og her (hos TS) er det andre medisinske hensyn som sannsynligvis spiller inn. 

Anonymkode: efbcc...cbc

Det stemmer, men i veldig mange tilfeller er det akkurat det som trengs for å "rydde opp" etter kanskje et liv med feil-spising som har tullet til hormonbalansen i kroppen.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har lest at en all-in-kur kan hjelpe. Du bare tillater deg å spise når du vil, hva du vil. Da vil kroppen lære seg sult- og metthetsfølelse igjen, og inntaket vil naturlig avta. Man går gjerne opp noen kg mens man holder på, men dette vil også gå nedover når hormonbalansen er i sjakk igjen. Søk på YouTube, er flere som snakker om metoden der. 

Anonymkode: 98c3e...4c6

En relativt langvarig faste gjør akkurat det samme - med unntak av vektoppgangen selvsagt. Og alle de andre helsefordelene men ikke får av å spise alt man vil (som overvektig er det neppe 8 om dagen og that's it...)

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke volum som metter. 

Nei, det er hormonet Leptin. Enkelt og greit. Og så er det ghrelin som gir sultfølelse. OG når disse kommer ut av balanse skjer nettopp det TS opplever. En evig sultfølelse, fordi kun ghrelin slipper til og leptin blir tilsidesatt. Dette er veldig viktig å forstå. Det handler på en måte ikke om hva man spiser, men hvordan kroppen reagerer på det vi spiser og når vi spiser det. Det kan virkelig gå over styr... dessverre. Og det er jo ikke noe gøy. Og få ting som handler om mat hjelper egentlig. Og lett å si at sult ikke er farlig, men det er utrolig ubehagelig, og det er jo vitsen. Sult skal få oss ut for å finne mat så vi ikke dauer, så det skal være ubehagelig.

Uansett, TS: Jeg er normalvektig og har drevet med periodisk faste i flere år nå og kjent hva det gjør med kroppen. En av de mest påfallende tingene er definitivt betydelig redusert sultfølelse. Siden jeg har barn og familie kan jeg ikke faste helt som jeg vil enda, så det ligger på en 12-18 timer uten mat normalt sett, med unntak av helgene. Så 5 dager i uka i praksis. Vel, blir kanskje 12 i helgene...som oftest. Mellom noe godt på kvelden og en god frokost. Mens ukedagene ligger på en maks 18-20 timer, mellom en tidlig middag og en sen lunsj neste dag. Det er alt. I starten tok jeg noen 24 timere - det gikk jo veldig greit etterhvert. Men lenge siden nå. Allikevel er jeg knapt sulten noen gang. Og grunnen til at jeg vet det er fasten er at når vi tar sommerferie (!) og skal ha gode frokoster hver morgen, reiser på ferie og spiser når som helst osv og tar fri også fra fastingen, så tar det bare en 2-3 uker så begynner jeg å kjenne på sult igjen. Og da vet jeg at jeg har spist for ofte for lenge og gleder meg til å bli kvitt den følelsen igjen for å si det sånn.  

I forbindelse med fastingen har jeg lest/hørt noen bøker og lært veldig masse.
Og akkurat nå hører jeg for inspirasjonens del en bok som heter Life in the fasting lane.
Og da jeg leste det du skrev tenkte jeg at der er det jo ting du absolutt burde hørt.
Jeg kan jo forstå at når man er evig sulten er ikke faste det som frister mest. Det er jo helt logisk, for det er ikke det kroppen din tenker at du skal gjøre med saken. Problemet KAN være at kroppen din tar feil, at det har klusset seg så til at du ikke lenger får de rette signalene. En datafeil som sender gal informasjon rett og slett. Selv om det i kroppen er fysiske ting som får det til å skje. Utrolig nok fungerer faste veldig godt for å la kroppen stabilisere seg og få tatt en hovedrengjøring og komme tilbake til seg selv på en måte. Altså å rette feilen. Tenkte på deg da legen i boken snakket om pasientene som er redde før faste nettopp fordi de skal bli sultne, men så viser det ser rimelig raskt feks i en 3 dagers vannfaste, at når du er over den første kneika (og har sørget for å distrahere seg gjennom den) - så forsvinner sulten. En annen bok har forklarte det omtrent som at side du tydligvis ikke forstå (haha) de mest åpenbare signalene fra kroppen om at du skal finne deg mat og spise den, så må den ty til plan b, c og d for å holde deg i live. Så det som mange da opplever, og som forskning bekrefter, er at man føler seg sterkere, raskere, klarere enn noen gang. Kroppen må sørge for at du er i stand til å komme deg ut på leting etter mat. Og sultfølelse er bare irriterende og i veien, så den er gjerne helt borte. Det er superspennende, og alt er ganske logisk egentlig. 

Og kort oppsummert anbefaler jeg sterkt å høre boka og vurdere å lytte til legen din som faktisk anbefaler deg periodisk faste. Tror ikke legen din nødvendigvis kan alt dette... men jeg tror det er en helt reell mulighet for deg til å få orden på den sultfølelsen helt uten andre virkemidler enn deg selv. Null medisiner. Og bivirkningene av faste er jo bare fantastiske! Så lenge legen går god for at det er noe du kan gjøre :) 

Anonymkode: 6c5d0...503

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig uenig. Masse gir ikke næring bare fordi det er masse. Jeg kan spise en diger bolle salat, og jeg kjenner at det fyller et rom i magen, men det gir ikke metthetsfølelse alene.

Min opplevelse er at jeg må ha fett i et måltid for at jeg skal føle meg skikkelig mett, og for at metthetsfølelsen skal vare. Kyllingfilet og brokkoli holder meg ikke mett lenge, jeg må ha en god fettkilde til. Tenker det er mange som dropper fettet fordi det ødelegger for en lavkalori-diett, men så får man heller ikke metthetsfølelse av fettfri mat.

Anonymkode: c5373...798

Jeg leser ikke innlegget ditt noe annerledes andre gang. Det hjelper lite å bli stappmett av 600 kcal for så å bli skrubbsulten 3 timer senere. Da vil jeg heller bli passelig mett av 600 kcal og ikke bli sulten før 6 timer senere. Metthet kan ikke bare måles der og da, man må jo se hvor lenge det varer. 

Jo mindre protein man spiser, jo mer spiser man. Man blir ikke stappmett, men mettheten varer lengre og man blir ikke sulten og fysen.

Men hva er det som gir det økte volumet som du anbefaler? Fiber og vann. Det er ikke mye næring i fiber og vann. 

Dette! Grønnsaker gir fyll der og da, men man blir sulten igjen med en gang. Proteiner og fett er det som holder deg mett. Spesielt proteiner. Kvinner spiser for lite proteiner.

Anonymkode: 30ab1...ffb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som har hjulpet meg er honningmelon og cantaloupemelon, og druer :) 

funker som bare det. Ha alltid ferdig oppskjært melon i kjøleskapet, og ta deg noen biter om du er sulten.

Anonymkode: 3b198...ece

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.59):

Jeg gjentar for meg selv: Det er ikke farlig å være sulten - det er ikke farlig å være sulten.

Magemurringen har jeg lært meg å gjenkjenne som "godlyd". Den betyr at jeg reduserer vekta mi.

Anonymkode: c42bc...f15

Signerer denne også! Det er ikke farlig å være sulten 

Anonymkode: 3b198...ece

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...