AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #21 Skrevet i går, 09:05 Tyggis og drops har vært veldig hjelpsomt her 😅 Anonymkode: 6eac1...18e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:18 #22 Skrevet i går, 09:18 Men hvis noe er fysiologisk galt så må du jo ta det opp med legen. Hvis du bare ser på antall kalorier er du vel sikkert sulten da. hva pleier du spise i løpet av en dag? Du blir mer mett av 500 kalorier brokkoli enn 500 kalorier sjokolade. Du må se på totalsammensetningen - får du i deg nok VOLUM mat? Det er volumet mat som sender metthetssignalet fra magen til hodet. Anonymkode: c22ca...59a 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:25 #23 Skrevet i går, 09:25 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis jeg ikke spiser frokost, så er jeg ubrukelig på jobb før lunsj. Slapp, ukonsentrert og med hodepine. Vet at mange velger å ikke spise frokost, men for min kropp fungerer det ikke. Anonymkode: 70dab...438 Det er kun en tilvenningssak. Kroppen fungerer slik at hvis den ikke får mat, begynner den etter hvert å bruke av lagrene og gir deg den energien du trenger. Periodisk faste er det eneste som fungerte på min evige sultfølelse. Jeg spiser mellom kl. 12 og kl. 21-22-tiden. Gi det noen uker før du gir opp, du kommer gjennom det! Det du beskriver med slapphet, ukonsentrert og hodepine går over etter noen dager/en uke Anonymkode: 75e8e...13f 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #24 Skrevet 23 timer siden Spis mer næringsrik, ren mat med godt med proteiner og fett. Altså mer kjøtt og egg. Kutt ned på karbohydrater, særlig ting som korn og frø. Anonymkode: ec852...64f 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #25 Skrevet 23 timer siden Jeg er kanskje som deg, Ts. Jeg er alltid sulten. Og ikke bare fysen på noe godt, jeg opplever det nesten som en kronisk skrikende hunger. Sånn har det vært hele mitt liv. Jeg mangler rett og slett ordentlig metthetsfølelse og har dessverre måttet lære meg å akseptere det. Det er ikke sikkert at min løsning er noe bra for deg. Kanskje finner du måter å bli mett på. Men, hvis ikke, så er mine beste råd ikke å kjøpe usunn mat i butikken. Handle når du er mett og skriv handleliste. Ha alltid gulrøtter, nektariner, epler eller lignende, så du har noe å knaske på hvis sulten blir for voldsom. Drikk også vann og tynn kaffe. Alt hjelper. Når det blir for ille, prøver du å gjøre noe eller tenke på noe annet. Et "anfall" går som oftest over etter en liten stund hvis du holder på med noe. Lag måltidsplan for uken eller dagen sånn at du vet hvor mye du kan spise. Det er lettere å få en oversikt over hvor mye mat du spiser om du planlegger på forhånd. Jeg spiser fire måltider per dag og spiser både boller, kake, pizza, godteri osv, men spiser feks lite til frokost og formiddagsmat, hvis jeg skal spise god middag og boller/kake om kvelden. Jeg drikker også vin hver uke og koser meg masse med mat, men jeg har et grunnleggende sunt kosthold i bunn og er ganske fysisk aktiv. Det har gjort at jeg alltid har klart å holde meg normalvektig. Anonymkode: f5696...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #26 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Lag mat som metter og vær raus med grønnsaker. Grønnsaker som er vasket og tilberedt i en matboks, er suverent å bruke som mellommåltid, kanskje en boks med god hummus som dip ved siden av. Vet ikke om du i tillegg prøver å gå ned i vekt? Anonymkode: 5eb4c...dea Grønnsaker. Kiiilovis med grønnsaker er redningen. En kan spise til en sprekker og likevel være i kcalunderskudd. Anonymkode: 94e40...752 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #27 Skrevet 23 timer siden Det som hjalp meg, var periodisk faste. Den der matstøyen var helt hinsides forstyrrende, og ingenting jeg gjorde, hjalp. Men med periodisk faste, regulerer jeg blodsukkerert mye mer, og kan drøye første måltid til 14-15 hvis jeg vil. Tenker ikke på mat lengre, det har vist seg å være en skikkelig mirakelkur for meg. Anonymkode: 98c3e...4c6 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #28 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Får ikke wegovy med BMI på 26,5. I tillegg har jeg to venninner som fikk skumle bivirkninger, da får jeg heller gå sulten. Anonymkode: 70dab...438 Du må slutte med å gå ned i vekt med den BMIen der. Sats på å holde vekta. Om du slutter å slanke deg vil du rase opp i vekt. Mye bedre å holde vekta, enn å slanke seg over tid. Anonymkode: c3fae...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #29 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du må slutte med å gå ned i vekt med den BMIen der. Sats på å holde vekta. Om du slutter å slanke deg vil du rase opp i vekt. Mye bedre å holde vekta, enn å slanke seg over tid. Anonymkode: c3fae...ce3 Jeg har midjemål på 90, som er svært helseskadelig, så må nok gå ned i vekt. De fleste kiloene sitter på magen. Jeg bruker S og M i topper, men L og XL i bukser på grunn av den svære magen. Tidlig overgangsalder + forstyrret forbrenning + medisiner + kortisol. Fysj. Anonymkode: 70dab...438 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #30 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det som hjalp meg, var periodisk faste. Den der matstøyen var helt hinsides forstyrrende, og ingenting jeg gjorde, hjalp. Men med periodisk faste, regulerer jeg blodsukkerert mye mer, og kan drøye første måltid til 14-15 hvis jeg vil. Tenker ikke på mat lengre, det har vist seg å være en skikkelig mirakelkur for meg. Anonymkode: 98c3e...4c6 Jeg har forsøkt periodisk faste i fem uker, holdt på å bli sykmeldt, måtte ta flere egenmeldinger. Hadde null energi, konstant hodepine og sånt. Så for meg passer det dessverre ikke, men jeg vet at mange trives med det. Anonymkode: 70dab...438
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #31 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Grønnsaker. Kiiilovis med grønnsaker er redningen. En kan spise til en sprekker og likevel være i kcalunderskudd. Anonymkode: 94e40...752 Jeg spiser en del grønnsaker, men det er ikke akkurat min favoritt. De grønnsakene jeg liker, inneholder typisk kalorier. Brokkoli og blomkål har jeg forsøkt å like i mange år, men får det ikke i meg annet enn litt sammen med sterk saus og kjøtt. Rå gulrøtter, salat, agurk og sånt går helt fint, men agurk og salat inneholder jo nesten null kalorier, så da er man jo sulten igjen med en gang. Anonymkode: 70dab...438 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #32 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er kanskje som deg, Ts. Jeg er alltid sulten. Og ikke bare fysen på noe godt, jeg opplever det nesten som en kronisk skrikende hunger. Sånn har det vært hele mitt liv. Jeg mangler rett og slett ordentlig metthetsfølelse og har dessverre måttet lære meg å akseptere det. Det er ikke sikkert at min løsning er noe bra for deg. Kanskje finner du måter å bli mett på. Men, hvis ikke, så er mine beste råd ikke å kjøpe usunn mat i butikken. Handle når du er mett og skriv handleliste. Ha alltid gulrøtter, nektariner, epler eller lignende, så du har noe å knaske på hvis sulten blir for voldsom. Drikk også vann og tynn kaffe. Alt hjelper. Når det blir for ille, prøver du å gjøre noe eller tenke på noe annet. Et "anfall" går som oftest over etter en liten stund hvis du holder på med noe. Lag måltidsplan for uken eller dagen sånn at du vet hvor mye du kan spise. Det er lettere å få en oversikt over hvor mye mat du spiser om du planlegger på forhånd. Jeg spiser fire måltider per dag og spiser både boller, kake, pizza, godteri osv, men spiser feks lite til frokost og formiddagsmat, hvis jeg skal spise god middag og boller/kake om kvelden. Jeg drikker også vin hver uke og koser meg masse med mat, men jeg har et grunnleggende sunt kosthold i bunn og er ganske fysisk aktiv. Det har gjort at jeg alltid har klart å holde meg normalvektig. Anonymkode: f5696...cdb Matplan hørtes interessant ut. Jeg har faktisk tenkt på å lage sånn regelmessig plan med 4-5 måltider. Er ikke så glad i boller, kake og godteri, så spiser det svært sjeldent, altså mindre enn én gang i måneden. Alkohol drikker jeg ikke, så får ikke i meg kalorier derfra. Anonymkode: 70dab...438 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #33 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spiser en del grønnsaker, men det er ikke akkurat min favoritt. De grønnsakene jeg liker, inneholder typisk kalorier. Brokkoli og blomkål har jeg forsøkt å like i mange år, men får det ikke i meg annet enn litt sammen med sterk saus og kjøtt. Rå gulrøtter, salat, agurk og sånt går helt fint, men agurk og salat inneholder jo nesten null kalorier, så da er man jo sulten igjen med en gang. Anonymkode: 70dab...438 Til hvert måltid bør du passe på at du har nok proteiner, nok sunt fett og nok treg fiber. Også lasser du på med grønnsaker/salat. Det fungerer veldig bra for å fylle magen. Hvis du har mer enn vanlige utfordringer så bør du ta det opp med fastlegen. Anonymkode: 5aea4...70e 2
Crappybarbra Skrevet 22 timer siden #34 Skrevet 22 timer siden Protein, protein, protein. Og grønnsaker. Spiser jeg store nok mengder protein klarer jeg ikke spise nok kalorier, fordi det er så mettende. Også fyller man på med gode næringsstoffer ved siden av med grønnsaker. Sjekk ut LCHP kosthold, low carb high protein, mye hyggeligere enn tradisjonell lavkarbo/keto som har mye større fokus på å spise mer fett. Ellers så minner sultfølelsen du beskriver litt om det som kalles ulvehunger. Det er det som skjer når du faktisk har liggi i et for stort underskudd over tid. Er du sikker på at du spiser nok, og at ikke kalorimålet ditt er for lavt? Prøv eventuelt å legge inn 1-2 dager i uka der du spiser ved vedlikehold. Det kan hjelpe mye. Og du vil fortsatt gå ned i vekt bare bittelitt saktere. Anbefaler å google og lese litt opp på hormonene ghrelin og leptin, de styrer sulten vår. Og det er ghrelin som gir deg den syke trangen til å spise. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #35 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg spiser en del grønnsaker, men det er ikke akkurat min favoritt. De grønnsakene jeg liker, inneholder typisk kalorier. Brokkoli og blomkål har jeg forsøkt å like i mange år, men får det ikke i meg annet enn litt sammen med sterk saus og kjøtt. Rå gulrøtter, salat, agurk og sånt går helt fint, men agurk og salat inneholder jo nesten null kalorier, så da er man jo sulten igjen med en gang. Anonymkode: 70dab...438 Det er ikke kalorier som gjør deg mett. Det er VOLUM. Du kan spiste nesten uendelig mengder med grønnsaker, og være i kaloriunderskudd. Lær deg å spise grønnsaker som har mye volum per kalori. Anonymkode: c22ca...59a 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #36 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har forsøkt periodisk faste i fem uker, holdt på å bli sykmeldt, måtte ta flere egenmeldinger. Hadde null energi, konstant hodepine og sånt. Så for meg passer det dessverre ikke, men jeg vet at mange trives med det. Anonymkode: 70dab...438 Åh, så dumt. Da går det ikke, selvsagt. Hva spiser du når matstøyen tar over? Hvis jeg spiser mye sukker eller snacks, blir jeg helt koko. Anonymkode: 98c3e...4c6
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #37 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åh, så dumt. Da går det ikke, selvsagt. Hva spiser du når matstøyen tar over? Hvis jeg spiser mye sukker eller snacks, blir jeg helt koko. Anonymkode: 98c3e...4c6 Jeg spiser noe sunt. En gulrot, salat eller noe sånt. Er utrolig kresen på alt søtt, is blir litt for kaldt nå på høsten, og jeg liker ikke noe av det andre omtrent. Anonymkode: 70dab...438
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #38 Skrevet 22 timer siden Jeg begynte å ta Berberine (kosttilskudd) for litt over en måned siden, og merker forskjell på sultfølelsen. Det skal regulere blodsukkeret og på den måten bidra til redusert appetitt, kanskje verdt å lese litt om det? Jeg blir fremdeles sulten, men ikke i nærheten av sånn som før. Anonymkode: f63e9...089
solosuper93 Skrevet 22 timer siden #39 Skrevet 22 timer siden Her var det mange sprikende og rare svar. Blås i alle som kommer med kjerringråd og kosttilskudd, fasting, droppe frokost osv osv. Du skriver selv at du lever i kaloriunderskudd og har fysiologiske utfordringer. Nå er ikke jeg lege så vil ikke rådgi basert på din helsetilstand (anbefaler deg uansett å ta opp problemene dine med lege), men som en GENERELL regel er hvilende forbrenning ca lik hos de fleste kvinner. Om du lever i kaloriunderskudd må du sannsynligvis gjøre tiltak for å øke VOLUM. Da er mer grønnsaker løsningen. Hvis du har en aktiv livstil kan det hende du må spise flere kalorier. Og så ser jeg at mange spør om du er sulten eller fysen. Hjernen er faktisk programmert til å tolke fysenhet som sult og mange kan føle seg sultne også kort tid etter et måltid. Det er ikke så uvanlig. Det som da er viktig er å ikke gi etter. Tenk at det skal gå x antall timer til neste måltid (så fremt du faktisk HAR spist nok i utgangspunktet). Hvis det blir ulevelig fyller du på med frukt og grønt!
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #40 Skrevet 21 timer siden Løsningen er ganske enkel, men vanskelig i praksis. La noen andre lage maten, god mat med mye proteiner og grønnsaker, som alltid er tilgjengelig. Anonymkode: e56b7...353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå