AnonymBruker Skrevet i går, 12:26 #41 Skrevet i går, 12:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kun en tilvenningssak. Kroppen fungerer slik at hvis den ikke får mat, begynner den etter hvert å bruke av lagrene og gir deg den energien du trenger. Periodisk faste er det eneste som fungerte på min evige sultfølelse. Jeg spiser mellom kl. 12 og kl. 21-22-tiden. Gi det noen uker før du gir opp, du kommer gjennom det! Det du beskriver med slapphet, ukonsentrert og hodepine går over etter noen dager/en uke Anonymkode: 75e8e...13f Jeg vil gjerne balansere denne kommentaren litt, da den er veldig bastant om noe som på ingen måte er universelt. Det er absolutt verd å teste, men det er ikke sånn at periodisk faste passer for alle selv om de prøver. Folk/kropper fungerer forskjellig, og her (hos TS) er det andre medisinske hensyn som sannsynligvis spiller inn. Anonymkode: efbcc...cbc 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:31 #42 Skrevet i går, 12:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke kalorier som gjør deg mett. Det er VOLUM. Du kan spiste nesten uendelig mengder med grønnsaker, og være i kaloriunderskudd. Lær deg å spise grønnsaker som har mye volum per kalori. Anonymkode: c22ca...59a Hør, hør. Og det er meget bra for en også Anonymkode: 94e40...752 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #43 Skrevet i går, 12:33 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hør, hør. Og det er meget bra for en også Anonymkode: 94e40...752 Det er jo smart da. Spise seg mett på masse sunne grønnsaker, så unngår man å bli tjukk i samma slengen 😄 Vinn vinn Anonymkode: 26660...3db 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:34 #44 Skrevet i går, 12:34 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Løsningen er ganske enkel, men vanskelig i praksis. La noen andre lage maten, god mat med mye proteiner og grønnsaker, som alltid er tilgjengelig. Anonymkode: e56b7...353 Løsningen er veldig enkel i praksis, men folk har en evne til å komplisere ting så bort i natta. Øk volum av grønnsaker og gå ned på det andre. Veldig, veldig enkelt. Anonymkode: 94e40...752 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:35 #45 Skrevet i går, 12:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo smart da. Spise seg mett på masse sunne grønnsaker, så unngår man å bli tjukk i samma slengen 😄 Vinn vinn Anonymkode: 26660...3db Smart, sunt og ikke minst lettvint. Anonymkode: 94e40...752 1 1
Helen1978 Skrevet i går, 18:08 #46 Skrevet i går, 18:08 (endret) Hvis du mangler sultregulering, som du sier, så vil uansett ikke noe hjelpe.... Endret i går, 18:08 av Helen1978
AnonymBruker Skrevet i går, 18:12 #47 Skrevet i går, 18:12 Jeg har lest at en all-in-kur kan hjelpe. Du bare tillater deg å spise når du vil, hva du vil. Da vil kroppen lære seg sult- og metthetsfølelse igjen, og inntaket vil naturlig avta. Man går gjerne opp noen kg mens man holder på, men dette vil også gå nedover når hormonbalansen er i sjakk igjen. Søk på YouTube, er flere som snakker om metoden der. Anonymkode: 98c3e...4c6
AnonymBruker Skrevet i går, 18:18 #48 Skrevet i går, 18:18 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg spiser det antall kalorier jeg max kan ha for å gå ned i vekt. Mangler sultregulering, og har komplisert sykdomsbilde, så blir sulten uansett. Anonymkode: 70dab...438 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er noe fysiologisk galt. Jeg har ekstremt lav forbrenning grunnet komplekst sykdomsbilde, og mangler sultregulering. Føler faktisk at jeg er SULTEN: slapp, rumling i magen, hodepine. Har aldri opplevd å være "keen på godteri", da jeg ikke er så glad i søtsaker, brus og sånt. Anonymkode: 70dab...438 Hvis du har fysiologiske utfordringer, komplisert sykdomsbilde, mangler sultregulering, ekstremt lav forbrenning+++ så er det skummelt ta råd fra fremmede på nett. Du må kontakte helsepersonell. Hvis fastlegen ikke hører, så gå til noen andre. Ikke for å få slankemedisin, men for å få en kostholdsplan tilpasset DIN helse. Anonymkode: a36d4...c6a 3
AnonymBruker Skrevet i går, 18:19 #49 Skrevet i går, 18:19 Helen1978 skrev (8 minutter siden): Hvis du mangler sultregulering, som du sier, så vil uansett ikke noe hjelpe.... Joda, det finnes ting som hjelper. Jeg har skrevet om mine strategier over her, siden jeg er en person som mangler normal metthetsfølelse. Samtidig er det en evig kamp og kommer alltid til å være det, men nå har jeg godtatt at jeg alltid kommer til å kjenne meg sulten. I en alder av 54 år. Mindful eating har forresten også hjulpet meg, Ts. Det glemte jeg å skrive. Anonymkode: f5696...cdb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:23 #50 Skrevet i går, 18:23 Det hjalp meg også mye å akseptere sulten. At den alltid har vært der og alltid vil være der. Tidligere ble jeg fortvilet over det og tenkte konstant på mat, døgnet rundt. Etter at jeg klarte å akseptere sulten og begynte med mindful eating, så er jeg ikke like fortvilet og stresset over sultfølelsen. Og det har hjulpet meg. Anonymkode: f5696...cdb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:25 #51 Skrevet i går, 18:25 Jeg går på en medisin som gjør at jeg alltid føler enormt sult (jeg kan spise til jeg spyr, og fortsatt føle at jeg er romle-i-magen-SKRUBBSULTEN). For meg har det bare vært en skikkelig kjip tilvenningsprosess. Jeg har måtte lære og tilpasse meg til at SULT er normalen. Jeg har gått på medisinen i noen år nå, og jeg tenker overhodet ikke over sulten mer. Den er der, men jeg har lært å overse den, slik jeg overser at jeg hele tiden kjenner kontaktlinsene på øynene, og BH'en. Anonymkode: fea5b...e61 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #52 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg spiser det antall kalorier jeg max kan ha for å gå ned i vekt. Mangler sultregulering, og har komplisert sykdomsbilde, så blir sulten uansett. Anonymkode: 70dab...438 Hvis du har medisinske årsaker til sult så ville jeg heller tatt dette opp med en lege. Kanskje det finnes sultfortrengende medikamenter. Anonymkode: 27954...97b
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #53 Skrevet 22 timer siden Er du overvektig? Og for eksempel prøver å gå ned i vekt? At man er kjempesulten hele tiden kan være hormonrelatert, verdt å få sjekket hos legen. Av andre tips så har jeg egentlig kun spis til faste tider og planlegg godt hva du skal spise. For mange er det en vane og gå å småspise hele tiden og da blir man gjerne «sulten» hele tiden. Anonymkode: b9e53...26a
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #54 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): For meg hjalp det å kutte frokost. Det høres rart ut, men da fikk jeg sultfølelsen under kontroll. Da jeg spiste frokost, så var det romling fra klokka 9-10. Nå spiser jeg ikke før første måltid før klokka 12, og da merker jeg mye mindre til sulten både før og etter. Anonymkode: e0204...512 Enig, jeg spiser heller ikke frokost. Og er det skikkelig travelt på jobb, så hender det jeg glemmer å spise og kjenner først på sulten i 13-14 tiden. Så spiser jeg middag igjen rundt 17-18 og det er nok. Men om jeg setter meg i sofaen og glor TV, så blir jeg fysen på noe med en gang, så prøver å unngå det. Anonymkode: 5d7a8...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #55 Skrevet 22 timer siden Tar to glass vann og fokuserer på noe helt annet. Anonymkode: 947b7...561 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #56 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enig, jeg spiser heller ikke frokost. Og er det skikkelig travelt på jobb, så hender det jeg glemmer å spise og kjenner først på sulten i 13-14 tiden. Så spiser jeg middag igjen rundt 17-18 og det er nok. Men om jeg setter meg i sofaen og glor TV, så blir jeg fysen på noe med en gang, så prøver å unngå det. Anonymkode: 5d7a8...6a0 Läckerol pastiller funker veldig bra, funker gull for meg. Anonymkode: 26660...3db
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #57 Skrevet 10 timer siden Jeg spiser OFTE! Kl. 07:00, 10:30, 13:30, 16:00, 19:00 som faste måltider pluss to mellommåltider om jeg blir sulten. Det at jeg vet at det ikke er lenge til neste måltid, pluss at jeg kan velge et av to mellommåltider i tillegg om jeg blir sulten, gjør at jeg ikke får panikk med tanken på at sulten kan komme. For jeg har oppdaget at det faktisk er frykten for sultfølelsen som gjør at jeg kjenner ekstra godt etter og ikke klarer å slippe tanken på mat. I måltidene så har jeg fast målt opp proteiner, karbohydrater og fett som jeg vet jeg skal og må ha, og i tillegg ubegrenset med salat, grønnsaker eller frukt. Jeg har fått kostholdsveileder til å sette opp denne planen ut i fra mine mål, behov og plager. Når jeg begynte med dette så roet sultfølelsen seg betraktelig. Eller tanken på at jeg er sulten roet seg faktisk, og dermed avtok sulten. Jeg spiste meg stappmett med god samvittighet. Før hadde jeg prøvd periodisk faste, lavkarbo og div andre kurer. Men alle disse diettene ga bare enda mer sultfølelse fordi diettplanen var så streng og jeg tenkte på mat hele tiden. Når jeg først spiste så overspiste jeg til de grader. Poenget er, at du må finne den metoden som hjelper for deg. Det hjelper ikke deg at jeg spiset ofte, mens andre spiser fåntimer ila dagen. Men om du sliter fysiologisk, så er det veldig viktig at du får hjelp fra en eksprert på feltet, om det er lege eller ernæringsfysiolog, kostholdsveileder eller annet. Anonymkode: dd45b...694
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #58 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke kalorier som gjør deg mett. Det er VOLUM. Du kan spiste nesten uendelig mengder med grønnsaker, og være i kaloriunderskudd. Lær deg å spise grønnsaker som har mye volum per kalori. Anonymkode: c22ca...59a Dette er like riktig som at du kan lure bilen med å fylle vann på bensintanken. Det er ikke volum som metter. Kroppen finner fort ut at du lurte den, og så blir du fort sulten igjen. Fortsetter du med dette, så finner den ut at den må øke sulten fordi den kunne jo ikke stole på signalnivåene slik det var. Det som metter er høykvalitetsprotein. Anonymkode: ec852...64f 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #59 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er like riktig som at du kan lure bilen med å fylle vann på bensintanken. Det er ikke volum som metter. Kroppen finner fort ut at du lurte den, og så blir du fort sulten igjen. Fortsetter du med dette, så finner den ut at den må øke sulten fordi den kunne jo ikke stole på signalnivåene slik det var. Det som metter er høykvalitetsprotein. Anonymkode: ec852...64f Volum gjør til at man ikke orker å få ned mer. Ingen blir lurt og en subber seg nedover i vekt. Anonymkode: 94e40...752
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #60 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette er like riktig som at du kan lure bilen med å fylle vann på bensintanken. Det er ikke volum som metter. Kroppen finner fort ut at du lurte den, og så blir du fort sulten igjen. Fortsetter du med dette, så finner den ut at den må øke sulten fordi den kunne jo ikke stole på signalnivåene slik det var. Det som metter er høykvalitetsprotein. Anonymkode: ec852...64f "Lurte den"? Du "lurer" ikke kroppen - når den er mett så er den mett, enten du har spist deg mett på kyllingfilet, salat eller sjokolade. Men noen typer mat, som f.eks protein og fett, gjør at man føler seg mett lenger enn om man spiser seg mett på f.eks karbohydrater. Derfor jeg tidligere i tråden anbefalte TS å spise balansert med protein, fett, fiber/trege karbs og grønt til hvert måltid. Få det du trenger av de tre første og spis grønt til du blir mett. Anonymkode: 5aea4...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå