AnonymBruker Skrevet 15. oktober #1 Skrevet 15. oktober Jeg er skikkelig engstelig og kjenner på klump i magen. Vi har forsøkt i over et år og få barn nå, uten hell. Vi ble henvist til fertilitetsklinikk for å få hjelp, og skal snart i gang med IVF. Jeg er så redd for å bli gravid med tvillinger.. Dette bunner i at vi for 5 år siden ble gravid, med stor sannsynlighet for to barn ved UL (de synes de så to). Hadde sjekket hos gyn før vi startet å prøve, og gynekolog sa at jeg hadde mange egg som lå så tett og med mulighet for å få tvillinger. Den gang var det en glede om det skulle bli to stk på en gang, men ved senere UL viste det seg å kun være én. Nå som vi skal få hjelp til graviditet, så er dette blitt min stressfaktor nå i dag. Dette bunner i at jeg hadde store bekkensmerter gjennom forrige svangerskap og gikk på krykker og i rullestol i 6 mnd. Helt jævlig. I tillegg hadde jeg svangerskapsdiabetes også, med blodtrykksmedisiner 2 mnd etter fødsel. Det kostet mye å gå gravid, selv om det selvfølgelig var den største glede! Så ikke misforstå. Situasjonen i dag er annerledes enn for 5 år siden. Økonomien har blitt trangere i disse tider, og vi har også blitt eldre. Mannen tjener ikke lenger like godt som før pga fornyet arbeidssituasjon, som endte i at vi blant annet måtte ha en mindre og rimeligere bil = mindre plass (hvertfall for en i verste fall, familie på 5). Vi klarer ett barn til, men tanken på å potensielt skulle få to samtidig skremmer meg noe så grenseløst. Legen sa at det er stor sjans for to barn ved IVF og inseminering, så nå føler jeg bare allerede på meg at dette er bestemt og skrevet i stein i lufta… Er vondt å tenke dette her, men samtidig er jeg bekymret.. Måtte bare få det her ut. Noen som har.. jeg vet ikke.. noe som helst av egne opplevelser rundt det her, eller kan avkrefte/bekrefte noe som helst. Hvordan ville du ha reagert i mine sko? Uff. Føler meg skikkelig nedstemt, når jeg egentlig burde være glad? Men har så mye bekymringer knyttet til nåværende livssituasjon, selv om dette faktisk ikke har skjedd enda.. eller potensielt ikke skjer.. Anonymkode: 04e40...913 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #2 Skrevet 15. oktober De fleste som får IVF, får ett barn. Du vet jo av erfaring at du fikk bare ett barn sist. Anonymkode: 8068e...c9b 3
Hulderen Skrevet 15. oktober #3 Skrevet 15. oktober Ved IVF så settes det bare inn ett egg. Så du vil ikke kunne få toeggede tvillinger (som er mest vanlig). Du vil bare kunne få tvillinger hvis egget deler seg. Noe som skjer svært sjelden. Dermed har antall egg som du har i eggstokkene ingen betydning. 3 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #4 Skrevet 15. oktober Grunnen til at det tidligere ble så mange tvillinger ved IVF er at man i starten fikk satt inn flere egg. Jeg hadde IVF for 30 år siden og fikk da satt inn 3 egg. Da jeg var på ultralyd etter bekreftet graviditet, så hadde alle de tre andre som jeg delte venterom med 2 festede egg (tvillinger), mens jeg bare hadde ett festet egg. Anonymkode: 78d4b...e46 1 1 1
HeleneHS Skrevet 15. oktober #5 Skrevet 15. oktober Det er tre muligheter for å få tvillinger ved IVF: 1. Embryoet som blir satt tilbake deler seg og det er eneggede tvillinger. Det er de samme oddsene som i naturlig graviditet. 2. Du setter tilbake fryst embryo i naturlig syklus og blir gravid naturlig samtidig. Lett å unngå ved å ikke ha samleie den syklusen du skal ha innsett. 3. Du setter tilbake flere embryo samtidig og flere fester seg. Som noen skrev over er dette ikke lenger vanlig praksis og spesielt hvis du ikke vil det så kommer det ikke til å skje! 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #6 Skrevet 15. oktober Bekkenløsning skyldes hormoner ikke alltid fysikk. Jeg hadde det ikke med IVF tvillinger (to egg) men med enlinger før dem. Så tvillinger kan gå helt greit. Anonymkode: 62afe...ed3 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #7 Skrevet 15. oktober Hatt IVF og aldri hørt om sjansen for tvillinger. Da må det settes inn flere egg. Fikk problemer med bekken med en gang pga hormonstimulering, så vær forberedt på det. Hadde null smerter med førstemann som ble til naturlig. Anonymkode: f5fc6...774
mintgrønn Skrevet 15. oktober #8 Skrevet 15. oktober Syns legen har sagt litt merkelige ting til deg.. sjansen for tvillinger er vel egentlig lavere ved ivf siden dem som regel setter tilbake bare 1 embryo så ingen sjanse for toeggede tvillinger. Og sjansen for eneggede er liten. Og mange egg betyr ikke større sjanse for tvillinggraviditet. Som regel er det bare ett egg per syklus som modnes og slippes selvom man har mange egg. Ville ikke bekymret meg for tvillinggraviditet hvis jeg var deg 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #9 Skrevet 15. oktober Det er ikke stor sjangse for tvillinger ved IVF. Den er nesten nøyaktig den samme som ved vanlig graviditet, fordi i 2025 setter nesten alle klinikker inn bare ett embryo. Nettopp pga risikoen for tvillinger. Det har jeg blitt fortalt av lege ved min IVF klinikk. De vil helst unngå tvillinger graviditeter, pga det fører med seg en økt risiko for mor og barn. Noen klinikker synes fortsatt det er greit å sette inn to embryo, dersom kvinnen f.eks har høy alder, men det er fremdeles ditt valg. Legen du har snakket med er nok ikke helt oppdatert på hvordan IVF klinikker opererer i 2025. Det er kanskje ikke så rart, for det er et felt i enorm utvikling. Mye ting kan skje bare på ett år. Hilsen en som har vært i gamet en stund! Anonymkode: 390e9...ffd 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #10 Skrevet 15. oktober Tvillinger er den største lykken og velsignelsen man kan få. Det er ikke alle forundt. Anonymkode: c47bb...770 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #11 Skrevet 15. oktober Jeg hadde større bekkenproblemer med enlingen enn tvillingene. Eneste sjanse for tvillinger ved ivf der ett egg blir satt inn er eneggede og der er liten sjans i utgangspunktet. Anonymkode: cb0ed...cd2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:56 #12 Skrevet fredag kl. 13:56 Det er ikke større sjansen for tvillinger ved IVF såfremt man ikke setter inn flere egg. Det er ikke vanlig praksis lenger, og særlig ikke om dere ikke ønsker det. Anonymkode: 1441b...c88 3
nøtteskall Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden Jeg tror ikke dere over leste posten skikkelig. Hun skriver om IVF med inseminasjon, ikke om tilbakeføring av embryo. Ved inseminasjon er det faktisk økt risiko for tvillingsvangerskap hvis det er flere modne egg når det nærmer seg eggløsning. Uansett, jeg tror nok sjangsen er størst for at det blir ett barn. Har dere lyst på flere, så må dere bare kjøre på. Blir det tvillinger så finner dere ut av det. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden Ikke bli gravid hvis du ikke kan få flerlinger, det er alltid en sjanse (om enn liten). Anonymkode: 3ce9a...928
Sniff76 Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden Hvis dere skal ha inseminasjon - snakk med behandlende lege om bekymringen din og om muligheten til forsiktig stimulering/hormoner for å prøve å modne bare ett egg. Man følges opp med ultralyd når det nærmer seg eggløsning for å se hvor mange egg som modnes , når eggløsning vil bli og hvilken dag inseminasjon skal planlegges. Hvis det er for mange store eggposer på gang, snakk med legen om bekymringen din og om dere skal vurdere å avbryte, prøve igjen neste syklus men med svakere stimulering. Hvis dere skal ha IVF - snakk med legen om bekymringen din og bli enige om å sette inn ett embryo av gangen. Dette er ganske vanlig å gjøre de første forsøkene uansett. 1
mommyaka Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden Jeg har pcos,gikk på eggløsning medisiner og sprøyte og fikk tvillinger.. eller de vil si på ultralyd uke 8 var det bare en sekk med hjerte i. Så be om ultralyd før inseminasjon for å se at du ikke har for mange egg(som er modnet)
Hulderen Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden nøtteskall skrev (12 timer siden): Jeg tror ikke dere over leste posten skikkelig. Hun skriver om IVF med inseminasjon, ikke om tilbakeføring av embryo. Ved inseminasjon er det faktisk økt risiko for tvillingsvangerskap hvis det er flere modne egg når det nærmer seg eggløsning. Uansett, jeg tror nok sjangsen er størst for at det blir ett barn. Har dere lyst på flere, så må dere bare kjøre på. Blir det tvillinger så finner dere ut av det. Lykke til. Det er du som ikke har lest HI godt nok. TS skal i gang med IVF, som er det man før kalte prøverørsbehandling. Altså at egg hentes ut og befruktes utenfor kroppen, for så å sette inn igjen ett befruktet egg. Dette gir meget lav sannsynlighet for tvillinger. Ved inseminasjon så føres sæd inn i livmoren, og befruktningen skjer inne i kroppen. Har man mange modne egg, så er det stor sannsynlighet for flerlinger. Dette er to helt ulike prosesser, så «IVF ved inseminasjon» er det ikke noe som heter. Du tenker nok på «assistert befruktning ved inseminasjon», men det er ikke det TS har skrevet at hun skal i gang med. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå