Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vært på aap i 4 år. Og for noen mnd siden vært i et tiltaksbedrift som har skaffet meg arbeidstrening hos en lokal bedrift. Her har jeg vært i 20% jobb ( 4-5t x 2dager i uken), i noen mnd.

Nå har det seg sånn at nav vil enten avslutte arbeidstreningen eller ansettelse. Bedriften sier at de kan ansette meg som tilkallingsvikar. 

Jeg har stilt spm til veileder på nav, og hun sier at den dagen jeg jobber, får jeg lønn fra bedriften, og aap blir borte for denne dagen. Hva hvis jeg blir dårlig og jobber kun 2t og må hjem? Får jeg da 500kr eks skatt fra jobben og mister 1300kr fra nav? Blir det flere sånne dager så taper jeg på å jobbe. Aap er lav allerede. Får ca 24k i mnd som ikke er nok egentlig. 

For det andre. Så har denne bedriften mange tilkallingsvikarer, og sjefen nevnte at hun vil fase ut flere pga de takket nei til tilkallingen. Jeg er på aap pga helse utfordringer,  og det kan hende en uke eller mer at jeg takker nei. Fordi det er uforutsigbart når jeg har vondt, som er nesten 70% av uken. Jeg er redd sjefen vil fase meg og avslutte arbkontrakten. Vil jeg da kiste hele aap fordi jeg ikke klarer å holde på denne jobben som nav vil jeg skal på?

Anonymkode: 707ec...ef4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør få svar på dette skriftelig fra nav for å "sikre deg", men slik jeg forstår det så "mister" du bare aap for den tiden du faktisk jobber. Du fører opp antal timer på meldekorte dit etter du har jobbet de, og så regner nav ut hva du skal få utbetalt  basert på det. Så om du har avtalt å jobbe 7 timer men bare greier å jobbe 2, så fører du opp 2 timer og så treker nav to timer av aap. Jeg tror dette gjelder opp til du jobber 50% stiling, jobber du mer en det kan du miste aap slik jeg forstår det. Men kontroler med nav, det er et forvirende regelverk så altid lurt å ha skriftelig dokumentasjon på hva dere blir enig om!

Anonymkode: 62e18...a38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du bør få svar på dette skriftelig fra nav for å "sikre deg", men slik jeg forstår det så "mister" du bare aap for den tiden du faktisk jobber. Du fører opp antal timer på meldekorte dit etter du har jobbet de, og så regner nav ut hva du skal få utbetalt  basert på det. Så om du har avtalt å jobbe 7 timer men bare greier å jobbe 2, så fører du opp 2 timer og så treker nav to timer av aap. Jeg tror dette gjelder opp til du jobber 50% stiling, jobber du mer en det kan du miste aap slik jeg forstår det. Men kontroler med nav, det er et forvirende regelverk så altid lurt å ha skriftelig dokumentasjon på hva dere blir enig om!

Anonymkode: 62e18...a38

Dette stemmer. Når man er ansatt på timelønn får man lønn for de timene man jobber, og AAP for de timene man ikke jobber, uavhengig av årsak.

Dette gjelder opp til 60%, ikke 50%. (Man må være 50% syk for å få innvilget AAP, men når det er innvilget holder det å være 40% syk)

Anonymkode: 55526...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...