AnonymBruker Skrevet 15. oktober #1 Skrevet 15. oktober Jeg skal male et helt hus - det er i dag furupanel på både vegger og tak. Hvordan går man frem for å velge farger? Det er delvis åpen løsning mellom kjøkken og stue, så antar at disse må/bør ha samme farge. Hva med gangen? Det er ikke dør mellom gang og stue. Og hva med takene? Jeg synes det er veldig fint med vegger og tak i samme farge, men fungerer dette gjennom et helt hus? Anonymkode: e5fd2...ff9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #2 Skrevet 15. oktober Jeg ville ikke malt panelen, men om du har bestemt deg så gjør det på vårparten når inneluften er tørr. Anonymkode: d8e27...2fb
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #3 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg skal male et helt hus - det er i dag furupanel på både vegger og tak. Hvordan går man frem for å velge farger? Det er delvis åpen løsning mellom kjøkken og stue, så antar at disse må/bør ha samme farge. Hva med gangen? Det er ikke dør mellom gang og stue. Og hva med takene? Jeg synes det er veldig fint med vegger og tak i samme farge, men fungerer dette gjennom et helt hus? Anonymkode: e5fd2...ff9 Få hjelp til fargesettingen slik at du får harmoni i huset. Jeg vet Fargerike noen steder tilbyr hjemmebesøk. Anonymkode: 75f17...376 3
AprilLudgate Skrevet 15. oktober #4 Skrevet 15. oktober Du må velge en palett. Og den må fungere med gulvet. Tenk en basisfarge som er nøytral(trenger ikke være denne som brukes på mest flater), og så må man testmale restenog se om det funker i dette rommet morgen/dag/kveld. Det er ikke fint med samme farge tak/vegg i alle rom. Om gulvet ikke skal byttes må du velge utfra det. Og så kan du søke i Jotuns fargehjelper for å se råd gitt til andre, søke på Instagram og se hva andre har gjort og om du liker/ikke liker det. Du må ikke ha en farge åpent kjøkken/stue. Man kan ha feks en fondvegg et sted. Men, om det er panel overalt og du ikke skal ha glatte vegger noen steder er det mer viktig å ha rolige farger og overganger så det ikke blir så overveldende da panel jo gir mønster. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5 Skrevet 15. oktober Takk for gode råd. Jeg har ikke tenkt å bytte gulv nå, men vil helst gjøre det på sikt fordi gulvet også er gult og stygt. Hvis man ikke har samme farge på tak og vegger, hvilken farge skal da taket ha? Anonymkode: e5fd2...ff9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #6 Skrevet 15. oktober Det er jo ganske mye du bør tenke på. Er det små og mørke rom? Er det digre vinduer mot syd? Er dører malt i bomull/eggehvit? Å male panel er ganske kjipt, og enda verre på himling. Hadde derfor ikke valgt veldig spenstige farger i himlingen. Anonymkode: 6bf37...b45 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #7 Skrevet 15. oktober Sikker på du skal male panelet? Her vi bor ble takene malt skinnende hvite av forrige eier, jeg hadde gjerne sett at de var umalte men nå er det toget gått. Jeg elsker trepanel Anonymkode: fe352...1b9 1
AprilLudgate Skrevet 15. oktober #8 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for gode råd. Jeg har ikke tenkt å bytte gulv nå, men vil helst gjøre det på sikt fordi gulvet også er gult og stygt. Hvis man ikke har samme farge på tak og vegger, hvilken farge skal da taket ha? Anonymkode: e5fd2...ff9 Vi har gulnet parkett nå, og jeg vet jeg liker best gulv som heller litt varmt. Ikke mye, men tenk en litt lun eik eller noe som ikke er kaldt. Legg fargeprøver på gulvet - du ser med en gang hva som harmonerer og virker litt off. Da kunne jeg trygt velge blått, grønt og blågrønne vegger som passer både gulnet parkett, og nøytrale til varmere undertoner i nytt gulv. Der finner du og mange beige, brunbeige, grå og hvite farger som passer. Gult derimot - der må man holde tunga ekstra rett i munnen og tenkte på hvilken kode der er (skjærer den grønt, rosa etc). Takene bør være matt i en hvitfarge som passer veggfargen. Klassisk hvit fungerer ofte bedre enn feks bomull som kan få andre farger til å lene mot undertoner du ikke ønsker. Jeg personlig, i et hus med bare panel og gulnet parkett - hadde vurdert: En blå på kjøkken og/eller soverom (feks Linblå, kveldshimmel eller noe liknende der i Jotuns blåfarger). Om du er frelst på beigetoner så jotun Marrakesh eller dens lysere toner, Jotun Sand, Washed Linen eller liknende. Tak: klassisk hvit på alle tak og karmer hovedsaklig Om du vil ha grått så funker feks Antikk grå og dens søsken fint til gulnet parkett. Mange grønne passer og supert, også de med mint. Men særlig alle blågrønne farger (Linblå feks har pittelitt grønt). Om du har lite dagslys inn kan det være de mørkeste hvite, Jotun Space for eksempel kan fungere. La oss si en mørk gang, kanskje hele stua er litt vel dunkel i kveldslys når du testmaler. Hos oss måtte vi opp et hakk i fargetone fordi vi innså det ble for mørkt selv med nokså lyse farger. Vurderte feks Washed Linen som lyseste veggfarge, endte med klassisk hvit for å unngå følelsen av mørk hule. I entreen blir det Space, ikke Washed Linen. Fordi for mørkt hos oss. Google farger du liker i fargekartet og «passer X til gulnet gulv». Alt jeg nevner og deres «søsken» i undertone passer best. Varme og gule toner har jeg ikke sjekket. Så kommer list og takfarge til sist. Klassisk hvit passer til det meste.
AprilLudgate Skrevet 15. oktober #9 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sikker på du skal male panelet? Her vi bor ble takene malt skinnende hvite av forrige eier, jeg hadde gjerne sett at de var umalte men nå er det toget gått. Jeg elsker trepanel Anonymkode: fe352...1b9 I et helt hus absolutt alle rom? Enig i at naturlig panel som fondvegg er fint, men ikke overalt i en hel enebolig.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober #10 Skrevet 16. oktober AprilLudgate skrev (19 timer siden): I et helt hus absolutt alle rom? Enig i at naturlig panel som fondvegg er fint, men ikke overalt i en hel enebolig. Kommer an på huset også. Vi har funkishus fra 40-tallet. Synes mange eldre hus blir ødelagt av malingen for å være ærlig. Her jeg bor er det mange hus fra denne tiden og aritekttegnede hus som mange på død og liv skal male alt i. Noen hus bør være som de er. Anonymkode: fe352...1b9 1
AprilLudgate Skrevet 16. oktober #11 Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer an på huset også. Vi har funkishus fra 40-tallet. Synes mange eldre hus blir ødelagt av malingen for å være ærlig. Her jeg bor er det mange hus fra denne tiden og aritekttegnede hus som mange på død og liv skal male alt i. Noen hus bør være som de er. Anonymkode: fe352...1b9 Ja, tenkte legge inn disse arkitekttegnede husene som unntak. Men som du ser har de ofte også mur, spesielle type fliser osv. Veldig få, om noen kjøper denne type hus uten å ane hva de kjøper. Selv om enkelte klarer ødelegge slikt og - men da går de spesielle kvalitetene langt utover bare panelvegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå