AnonymBruker Skrevet 15. oktober #21 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så skal man nå i tillegg miste omsorgsretten for barna fordi man sliter og ingen gidder å hjelpe? Nydelig. Det er, akkurat som meldeplikten, ingen automatikk i at man mister omsorgen selv om man strever fra tid til annen. Et hjelpetiltak kan være "ambulerende beredskapshjem" - det er tiltak jeg har hatt i familier - det betyr at når mor/far kjenner at helsa svikter så mye at de ikke klarer omsorgen for en stund eller må legges inn tar de selv kontakt med hjemmet og ungene bor der inntil mor/far er på bena igjen. Det er familier som ikke har storfamilie (som kan bidra) eller øvrig nettverk som kan ivareta barna. Anonymkode: bd041...de3 1
BobbySocks Skrevet 15. oktober #22 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykepleier sa noe lignende "pga det er barn under 18 år, er vi pliktig til å melde automatisk" Anonymkode: 72280...f12 Intox. Det er en «automatikk» i at alle foreldre med intox meldes. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #23 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykepleier sa noe lignende "pga det er barn under 18 år, er vi pliktig til å melde automatisk" Anonymkode: 72280...f12 Det er språklig upresist. Samtidig bør eks pågående partnervold, rus under svangerskap ol så og si «automatisk» føre til en bekymringsmelding fordi det er vanskelig å se for seg en situasjon der det ikke er fare for barn. Anonymkode: 96524...e14 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #24 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykepleier sa noe lignende "pga det er barn under 18 år, er vi pliktig til å melde automatisk" Anonymkode: 72280...f12 Dette er noe folk kan si, men det er altså ingen automatikk her. Anonymkode: 57700...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #25 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Prøver å ta livet sitt? Ikke skikket for å ha barn? Altså. Psykisk helsehjelp er nesten ikke-eksisterende i Norge. Mange sliter, selvmordstallene, særlig blant menn, er urovekkende uten å bry seg. Så skal man nå i tillegg miste omsorgsretten for barna fordi man sliter og ingen gidder å hjelpe? Nydelig. Anonymkode: 17812...5d7 Om man sliter såpass så er man ikke egnet til å ta vare på et barn alene, og bør stengt talt si i fra selv at man trenger hjelp. Om man mister omsorgsretten eller ikke bør jo ikke være fokuset - at man skal kunne ivareta barna bør være fokuset. Anonymkode: 0cf09...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #26 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er, akkurat som meldeplikten, ingen automatikk i at man mister omsorgen selv om man strever fra tid til annen. Et hjelpetiltak kan være "ambulerende beredskapshjem" - det er tiltak jeg har hatt i familier - det betyr at når mor/far kjenner at helsa svikter så mye at de ikke klarer omsorgen for en stund eller må legges inn tar de selv kontakt med hjemmet og ungene bor der inntil mor/far er på bena igjen. Det er familier som ikke har storfamilie (som kan bidra) eller øvrig nettverk som kan ivareta barna. Anonymkode: bd041...de3 Mens jeg har vært på den andre siden av bordet, med far som hadde selvmordsforsøk. Da kom barnevernet på akuttbesøk hjem til oss, og sykehuspersonellet har visst skrevet masse svada og løgner i meldingen til barnevernet. Det kom TRE stykker fra barnevernsetaten som møtte min noe forvirrede 16 år gamle sønn i døra (de andre ungene og jeg var på fotballtrening). Han forsto ingenting av det barnevernet sa, om at far hadde manglende impulskontroll, var voldelig, ustabil og jævlig. De fant verken alkohol, spor av vold eller andre uregelmessigheter i huset, og da jeg kom hjem, uten blåmerker og med to glade barn på slep, forsto de enda mindre. Det tok enda tre måneder til de hadde avsluttet saken etter en liten samtale på barnevernets kontor. Vi fikk aldri vite hva det var konkret som sto i meldingen. Det er ingen åpenhet om noe som helst, ingen reaksjon for dem som har meldt falskt og smurt altfor tykt på. Og far? Han fikk fortsatt null og niks psykisk helsehjelp etter selvmordsepisoden. Ingen kriseteam kom hjem til oss og snakket med meg, som var en som fant ham og tilkalte hjelp. De er gode å beskylde og dømme, men ubrukelige når det kommer til hjelp. Heldigvis er jeg psykisk sterk og ressurssterk, så vi kom oss gjennom det. Jeg måtte kjempe for å få far inn til psykolog, og han fikk hjelp til slutt. Ti år etter at han begynte å slite. Fy faen. Anonymkode: 17812...5d7 2 3 3
Brøleapen Skrevet 15. oktober #27 Skrevet 15. oktober Det kan også være så «enkelt» at personen som er lagt inn er alene med barnet, og ikke har noen som kan ivareta barnet/ barna mens man er innlagt. Da må jo barnevernet varsles flik at de har noen som kan passe på de… 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #28 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om man sliter såpass så er man ikke egnet til å ta vare på et barn alene, og bør stengt talt si i fra selv at man trenger hjelp. Om man mister omsorgsretten eller ikke bør jo ikke være fokuset - at man skal kunne ivareta barna bør være fokuset. Anonymkode: 0cf09...9ff MEN MAN FÅR JO INGEN HJELP!!! Da jeg hadde fødselsdepresjon med eldste og søkte hjelp hos fastlege før det eskalerte, ble jeg skremt med at hvis jeg ikke "skjerpet meg" og "begynte å tenke glade tanker og være takknemlig for det jeg hadde", ville jeg miste omsorgsretten for barnet, det skulle fastlegen sørge for. Jeg var ganske ung (23 år) og vettskremt av slik beskjed. Så jeg søkte ikke ytterligere hjelp, fortalte ikke til noen andre at jeg slet, og jobbet meg gjennom fødselsdepresjonen selv. Jeg fikk ingen fødselsdepresjon med barn 2 og 3, eller opplevd andre psykiske problemer ellers i livet. Du må faktisk lese deg opp på hvor "godt" psykisk helsehjelp fungerer i Norge, før du uttaler deg. Anonymkode: 17812...5d7 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #29 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Her ble det meldt automatisk da far ble lagt inn på institusjon for psykose og rusproblematikk. Selv om barnet bodde (og fortsatt bor) 100% hos meg. De sa at alle som blir lagt inn der som har barn automatisk blir meldt. Anonymkode: f4b92...4e5 Dette fikk jeg også beskjed om da barnefar ble tatt med narkotika både i og utenfor kroppen. Så lenge han var registrert som far så meldte politiet automatisk. Anonymkode: e9dcf...88b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #30 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette fikk jeg også beskjed om da barnefar ble tatt med narkotika både i og utenfor kroppen. Så lenge han var registrert som far så meldte politiet automatisk. Anonymkode: e9dcf...88b Politiet er underlagt litt annet lovverk og har en mye lavere terskel for når de lovlig kan melde enn alle andre offentlige instanser. Anonymkode: 2aebf...16f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #32 Skrevet 15. oktober Jeg har et familie-medlem som arbeider i en barnehage, og dersom noen voksne dukker opp og lukter alkohol (eller er tydelig ruset på noe) så skal barnehagen melde automatisk til barnevernet. Det kan sikkert være en del folk (blant annet her på Kvinneguiden) som tenker at man aldri i verden skal blande selv i noe som helst, og så lenge man ikke er lovpålagt å faktisk melde fra om noe som helst, så gidder folk aldri i verden å melde fra om en forbanna dritt. Anonymkode: 95ace...826
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #33 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har et familie-medlem som arbeider i en barnehage, og dersom noen voksne dukker opp og lukter alkohol (eller er tydelig ruset på noe) så skal barnehagen melde automatisk til barnevernet. Det kan sikkert være en del folk (blant annet her på Kvinneguiden) som tenker at man aldri i verden skal blande selv i noe som helst, og så lenge man ikke er lovpålagt å faktisk melde fra om noe som helst, så gidder folk aldri i verden å melde fra om en forbanna dritt. Anonymkode: 95ace...826 Og det er bra at de melder. Problemet med mange alkoholikere er at du ikke kan se det på dem. Mange er såkalt velfungerende, særlig blant folk, men ikke hjemme. Det er så lett å unngå å drikke på dagtid på hverdagene. Når man ikke gidder/klarer å avstå fra alkohol midt i vanlig arbeidstid, så kan det tyde på at man har et problem. Anonymkode: 17812...5d7
kri.star Skrevet 15. oktober #34 Skrevet 15. oktober Det meldes vel alltid til barnevernet/barnevernsvakten når umyndige barn blir tatt hånd om av politiet i forbindelse med misstanke om utførelse av kriminell handling. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #35 Skrevet 15. oktober kri.star skrev (2 timer siden): Det meldes vel alltid til barnevernet/barnevernsvakten når umyndige barn blir tatt hånd om av politiet i forbindelse med misstanke om utførelse av kriminell handling. Nei, faktisk ikke. Veldig ofte gjøres det, men ikke nødvendigvis dersom politiet vurderer at foresatte håndterer situasjonen godt. Typisk da ved mindre ting som tagging, nasking etc. Voldskriminalitet vil vanligvis meldes. Anonymkode: 2aebf...16f 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #36 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om en forelder prøver å ta livet av seg eller tar overdose, så vil jeg ærlig talt kalle det grov omsorgssvikt. Da er man på ingen måte skikket til å ha ansvar for et barn. Kvinnen er innlagt på hjerteavdeling, jeg tipper overdose. Anonymkode: 72280...f12 Hos meg ble det sent inn på automatikk. Ambulansearbeiderne så og var i kontakt med den andre forelderen som absolutt var oppegående og i stand til å ivareta barnet. Det ble meldt akutt og barnevernet stod uanmeldt på døren vår dagen etter (forsøket skjedde sent på kveld). Det ble gjort en tre måneders undersøkelse, men ingenting videre skjedde. For øvrig kjenner jeg en som ble meldt fordi hun måtte sy et selvskadingssår. Barnet tok kontakt, lurte på om hun fikk hjelp og om far var hjemme, det var han og da ble det avsluttet. Anonymkode: 6b0b4...ff5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #37 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hos meg ble det sent inn på automatikk. Ambulansearbeiderne så og var i kontakt med den andre forelderen som absolutt var oppegående og i stand til å ivareta barnet. Det ble meldt akutt og barnevernet stod uanmeldt på døren vår dagen etter (forsøket skjedde sent på kveld). Det ble gjort en tre måneders undersøkelse, men ingenting videre skjedde. For øvrig kjenner jeg en som ble meldt fordi hun måtte sy et selvskadingssår. Barnet tok kontakt, lurte på om hun fikk hjelp og om far var hjemme, det var han og da ble det avsluttet. Anonymkode: 6b0b4...ff5 Barnevernet tok kontakt😤😂 Anonymkode: 6b0b4...ff5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #38 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kun fordi jeg er nysgjerrig og overhørte en samtale på sykehuset, så lurer jeg på. På hvilket grunnlag meldes det automatisk til barnevernet? Er det ved selvmordsforsøk og overdose? Anonymkode: 72280...f12 Varetektsfengsling/glattcelle, når barnet blir tatt for å begå kriminelle handlinger, hvis barnehage, skole, eller helsestasjon mistenker seksuelle overgrep eller vold, når barnet / familien gjentatte ganger uteblir fra timer hos BUP, legetimer, tannlegetimer, osv. Selvmordsøk og overdoser kan være grunner, men det er ingen automatikk i det, særlig ikke hvis personen ikke har delt omsorg, og har lite kontakt med barnet. Blir mor lagt inn på sykehus uten at man får kontakt med henne, eller nærmeste pårørende, så kan det være en grunn. Hvis mor er registret med to barn på sin adresse vil barnevernsvakta eller politiet kobles på umiddelbart, og de vil oppsøke bopelen. Anonymkode: fc820...3f9 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #39 Skrevet 15. oktober Her og ble det meldt automatisk da biologisk far ble arrestert med narkotika i et annet fylke og uten noensinne å ha hatt kontakt med barnet. Etter den første meldingen og påfølgende møte rant det inn med nye meldinger og henleggelser like fort. Jeg skjønner det, men slitsomt. Anonymkode: 92d4e...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #40 Skrevet 15. oktober Jeg jobber i psykiatrien og det finnes ingen automatisk melding. Selv ikke ved rus, psykiatri eller selvmordsforsøk nei. Det skal nemlig alltid *vurderes*, og barna kan ha god nok omsorg hjemme som ikke utløser bekymring selv om en forelder sliter. Vi kartlegger dette ved innkomst. Anonymkode: 3bf94...c8f 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå