Eilis Skrevet onsdag kl. 06:22 #1 Skrevet onsdag kl. 06:22 Hei, Det 5 år reklamasjon på hvitevarer. Alle skuffene på vår AEG oppvaskmaskin på 4 år er treige, vi har derfor reklamert. Men vi har fått avslag på reklamasjon med beskjed om at skuff er slitedel og at det kun er 2 års reklamasjon på slitedeler. Vi finner ikke denne infoen i manualen. Hadde vi visst at AEG sine skuffer bare holdt 4 år så hadde vi klart kjøpt et annet merke. Jeg har litt lyst å krangle. Er det noen som har erfaring med lignende saker og kanskje har tatt det videre til mekling hos Forbrukertilsynet?
Sola de Skrevet onsdag kl. 06:29 #2 Skrevet onsdag kl. 06:29 Jeg har en electrolux oppvaskmaskin kjøpt i mai tror jeg det var, og nest øverste skuffen er veldig treg. Tror ikke alder skal ha noe å si for det Har skuffene vært trege hele tiden på din maskin?
Eilis Skrevet onsdag kl. 06:40 Forfatter #3 Skrevet onsdag kl. 06:40 Sola de skrev (8 minutter siden): Jeg har en electrolux oppvaskmaskin kjøpt i mai tror jeg det var, og nest øverste skuffen er veldig treg. Tror ikke alder skal ha noe å si for det Har skuffene vært trege hele tiden på din maskin? Nei har vært lett å ta de inn og ut tidligere. Plasthjulene skuffene ligger på ser litt skjeve ut 🤔
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:40 #4 Skrevet onsdag kl. 06:40 reklamasjon går på det som får maskinen til å fungere, varme vann, tømme seg osv. de har nok helt rett i at skuffen er en slitedel da måten du bruker den på kan påvirke hvor lang levetid den har. Har du forsøkt "smøre" hjulene for eksempel? Eller søkt opp om det finnes hjelp og råd på din modell på youtube osv? Anonymkode: 9a431...eb7 2
Sola de Skrevet onsdag kl. 06:41 #5 Skrevet onsdag kl. 06:41 Eilis skrev (Akkurat nå): Nei har vært lett å ta de inn og ut tidligere. Plasthjulene skuffene ligger på ser litt skjeve ut 🤔 Kanskje de vil la seg skifte ut? Slitedeler eller noe.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:44 #6 Skrevet onsdag kl. 06:44 Dette hadde jeg klagd på, og sagt i fra at jeg tar det videre til forbrukerrådet dersom de ikke kan løse saken internt. De må forholde seg til forbrukerkjøpsloven, ikke egne interne garantier. En oppvaskmaskin er tilnærmet ubrukelig dersom skuffene ikke fungerer som de skal, og da vil heller ikke maskina fungere som den er tiltenkt. Skuffene er en integrert del av maskina, og ikke et slitedel det er ment å bytte ut med jevne mellomrom. Jeg har god erfaring med å henvise til reklamasjonsloven og forbrukerkjøpsloven, men de prøver seg selvfølgelig dersom de kan. Anonymkode: 1a752...0ed 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:46 #7 Skrevet onsdag kl. 06:46 Har en AEG som er over rundt 15 år gammel. Skuffene glir som de skal og maskinen er like god som da den var ny. Anonymkode: 1800b...c6b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:06 #8 Skrevet onsdag kl. 07:06 De har "dessverre" rett i at dette regnes som slitedel av bransjen, så det kommer du neppe noen vei med som reklamasjon. Om det er god kundeservice når det er en maskin som er mindre enn fem år – det er en annen sak... Vi er alle på ulike nivåer av "handy", men her finner du i alle fall deler til din oppvaskmaskin (nb: flere undersider): https://shop.aeg.no/oppvaskmaskiner/oppvaskmaskiner/hjul/c/48 At hjulene (som er svært enkle konstruksjoner) skulle være utslitt etter fire år er ganske lite trolig. Jeg heller til at justeringsenhetene (det AEG kaller justeringssett) må litt opp eller ned på høyre eller venstre side. Kommer man borti en av disse når en stabler i maskinen er det mulig å ende opp med kurver/skuffer som går litt skjevt, og som derfor får mer motstand. Du skal se at løsningen på din situasjon er enklere enn du først fryktet. Anonymkode: 66665...1a6 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:23 #9 Skrevet onsdag kl. 07:23 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har en AEG som er over rundt 15 år gammel. Skuffene glir som de skal og maskinen er like god som da den var ny. Anonymkode: 1800b...c6b Dette hjalp nok TS svært mye. Anonymkode: 3a2a8...a14 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:26 #10 Skrevet onsdag kl. 07:26 Ta ut skuffen, løsne hjulene for å sette dem på igjen. Anonymkode: d6e8c...1e2 1 1
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:31 Forfatter #11 Skrevet onsdag kl. 07:31 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette hadde jeg klagd på, og sagt i fra at jeg tar det videre til forbrukerrådet dersom de ikke kan løse saken internt. De må forholde seg til forbrukerkjøpsloven, ikke egne interne garantier. En oppvaskmaskin er tilnærmet ubrukelig dersom skuffene ikke fungerer som de skal, og da vil heller ikke maskina fungere som den er tiltenkt. Skuffene er en integrert del av maskina, og ikke et slitedel det er ment å bytte ut med jevne mellomrom. Jeg har god erfaring med å henvise til reklamasjonsloven og forbrukerkjøpsloven, men de prøver seg selvfølgelig dersom de kan. Anonymkode: 1a752...0ed Ja, ja og ja gjort alt det😄De avviser det fremdeles. Lest igjennom manualen og her står det ingenting om at hjulene på skuffene er slitasjedel som må byttes ved behov. Vurderer å kjøpe nye hjul og lage sak hos Forbrukertilsynet, av prinsipp. De har en behandlingstid på 10-12 mnd, så sikkert mange som ikke orker ta slikt smått videre.
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:32 Forfatter #12 Skrevet onsdag kl. 07:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta ut skuffen, løsne hjulene for å sette dem på igjen. Anonymkode: d6e8c...1e2 Du var litt utydelig i beskrivelsen. Skal jeg sette de gamle hjulene på igjen? 😂 Klarer å bytte hjulene, men dersom det egentlig er en reklamasjon så ønsker jeg det dekt😊
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:33 #13 Skrevet onsdag kl. 07:33 Maskinen er 4 år gammel, slitedeler gis 2 år reklamasjon. Ønsker du virkelig å bekrefte for hele omverden at du er så vanskelig at du skal krangle om dette? Vask maskinen/sporene/hjulene, ev. skift hjulene og sett de på skuffene igjen... Livet går videre, ganske harmløst for folk flest - men så var det den ene prosenten som lager styr ut av ingenting. Anonymkode: 820bf...183 1 1
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:34 Forfatter #14 Skrevet onsdag kl. 07:34 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette hjalp nok TS svært mye. Anonymkode: 3a2a8...a14 Nei kanskje ikke men viser at ikke alle AEG maskiner er dritt i hvert fall😄 Bør forvente at hjulene/skuffene varer lengre
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:43 Forfatter #15 Skrevet onsdag kl. 07:43 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Maskinen er 4 år gammel, slitedeler gis 2 år reklamasjon. Ønsker du virkelig å bekrefte for hele omverden at du er så vanskelig at du skal krangle om dette? Vask maskinen/sporene/hjulene, ev. skift hjulene og sett de på skuffene igjen... Livet går videre, ganske harmløst for folk flest - men så var det den ene prosenten som lager styr ut av ingenting. Anonymkode: 820bf...183 Du får ikke herske med meg😉 Jeg er ikke vanskelig Verden går ikke fremover om man ikke krangler litt, rett skal være rett. Om dette er slitedeler så bør det stå i manualen, på samme måte som at det står at man må bytte olje og kupefilter etc på biler. Skal man bare gjette hva som regnes som slitedel på varer? Null problem å kjøpe og bytte hjulene selv, er ikke helt amøbe. Men at hjulene ser skjeve ut etter 4 år sliter jeg med å akseptere, jeg har en forventning om at alt skal fungere i alle fall 5 år, når jeg kjøper en oppvaskmaskin ny. 1
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:46 Forfatter #16 Skrevet onsdag kl. 07:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): reklamasjon går på det som får maskinen til å fungere, varme vann, tømme seg osv. de har nok helt rett i at skuffen er en slitedel da måten du bruker den på kan påvirke hvor lang levetid den har. Har du forsøkt "smøre" hjulene for eksempel? Eller søkt opp om det finnes hjelp og råd på din modell på youtube osv? Anonymkode: 9a431...eb7 Kan sjekke på youtube ja, men burde stått i manualen til maskinen. Vanlig med feilsøkingslister hvor det står hva man kan eller må gjøre selv ved et gitt problem. Hadde det stått i manualen ville det ikke vært en sak, da hadde jeg sett at dette er en slitedel og hva jeg må gjøre videre
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:47 Forfatter #17 Skrevet onsdag kl. 07:47 Sola de skrev (1 time siden): Kanskje de vil la seg skifte ut? Slitedeler eller noe. Ja hjulene får man kjøpt, og tror det er en grei sak å bytte. Men når det ikke står at det er en slitedel i manualen så tenker jeg at det er reklamasjon 🤔
Eilis Skrevet onsdag kl. 07:48 Forfatter #18 Skrevet onsdag kl. 07:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en AEG som er over rundt 15 år gammel. Skuffene glir som de skal og maskinen er like god som da den var ny. Anonymkode: 1800b...c6b Ja ikke sant. Man forventer ikke at skuffene skal bli treige etter bare 4 år!
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:07 #19 Skrevet onsdag kl. 08:07 Eilis skrev (18 minutter siden): Ja hjulene får man kjøpt, og tror det er en grei sak å bytte. Men når det ikke står at det er en slitedel i manualen så tenker jeg at det er reklamasjon 🤔 Hvilke deler er oppgitt som slitedeler i manualen? Anonymkode: 3a2a8...a14
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:51 #20 Skrevet onsdag kl. 08:51 Passer du på å ha salt i maskina? Har en maskin som er under 1 år, og har veldig mye kalk i vannet, går ikke mange dagene uten salt i maskina før det merkes at det hoper seg opp med kalk, blant annet ved at skuffene blir trege. Løser seg etter et par vask etter påfyll av salt. Anonymkode: 1d4dd...ecd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå