Gå til innhold

Lang og kortversjon av navn, hvilke liker du best?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Varierer om jeg liker det lange eller korte. 

liker Milla bedre enn Kamilla

men Ulrikke eller Fredrikke bedre enn Rikke.

og Nora bedre enn Leonora.

Kan synes at Tilde eller Tilda er sjarmerende kortform av Mathilde/Mathilda. 

Men liker Karoline bedre enn Oline/Eline/Line. 

Katrine fremfor Trine 

Anonymkode: 1084e...dbb

Vi er ekstremt på bølgelengde, men unntak av Mathilde, selv om jeg synes Tilde også er fint navn. 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (13 timer siden):

Jeg merket meg plutselig her en dag at jeg foretrekker oftest en lengre versjon av navn. 
Aleksander over både Alex og Sander. Sebastian over Stian, Johanne eller Hanne over både Anne, og Ane. Anna liker jeg bedre da. Heller Mathias enn Tias også. 

Er ikke det at de korte navnene er stygge, men jeg liker bedre de lengre. En jeg kommer på i farten jeg liker bedre kort er Ella. Jeg synes det blir litt pompøst med Gabriella, men jeg hadde nok gitt hele navnet og bare kalt barnet for Ella.

Det er jo enormt med navn som er lengre og som kan forkortes, har dere noen navn dere enten foretrekker lengre eller kortere utgave av? 

Spør fordi jeg syntes det er interessant.

Jeg liker vist den korte versjonen best, utenom Kristine og Karoline. Og jeg selv har en Theodor, men kunne ikke valgt Theo. Han har aldri blitt kalt Theo faktisk. Han har mange andre kallenavn. 

Anonymkode: 44881...b9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aner ikke hvorfor, men jeg liker ikke kortformen av guttenavnene hvis det er bakdelen.* Veldig få, i alle fall. Men jentenavn som Anne, Hanne, Stine, Signe, osv., har jeg ingenting imot. 

*Eksempler; Stian, Sander, Stoffer, Liam, osv.   

De fleste korte navn jeg liker best er ikke kortformer av noe. Som Pia og Erik. 

Anonymkode: a9de5...5f0

Stoffer er det vel ingen som heter?

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Jeg har hørt to (2!) ungdommer bli kalt 'Stoffer'. Om de heter det legalt, vet jeg ikke. Men nå var det - legalt/annerkjent navn - ikke premisset for tråden. Poenget er uansett at jeg ikke liker "navnet" som er bakdelen av et anerkjent guttenavn. 

AnonymBruker
Skrevet

Korte  :)

Anonymkode: 85ce0...6d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg liker Stian bedre enn Sebastian, men har dårlige assosiasjoner til det. 

Anonymkode: 10bab...36f

Stian kommer fra navnet Stigandr og er i samme kategori som navnet Stig.

Stian er ikke en ‘avlegger’ av Sebastian 

Anonymkode: bc086...bcd

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker best "ordentlige" navn med litt styrke i, men jeg synes det er forskjell på kortversjoner. Noen høres mer selvstendige ut enn andre. Enkelte kortversjoner blir veldig "tamme", som f.eks. Mie, Mille og Tine eller Chris og Alex - synes de mangler noe, liksom. Høres useriøse ut. Mens Hanne/a, Anne/a, Lise/a, Lotte/a osv. synes jeg er helt fine å bruke som offisielle navn.

AnonymBruker
Skrevet

Tias? Det er det dummeste jeg har hørt. 

Anonymkode: eb439...be6

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (15 timer siden):

Det har i alle fall være brukt tidligere. På den nærmeste gravplassen her jeg bor nå, er det gravlagt en mann som het Stoffer. 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.12):

Aner ikke hvorfor, men jeg liker ikke kortformen av guttenavnene hvis det er bakdelen.* Veldig få, i alle fall. Men jentenavn som Anne, Hanne, Stine, Signe, osv., har jeg ingenting imot. 

*Eksempler; Stian, Sander, Stoffer, Liam, osv.   

De fleste korte navn jeg liker best er ikke kortformer av noe. Som Pia og Erik. 

Hvilket navn er Signe kortformen av? 

Anonymkode: 55fd0...bf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...