Gå til innhold

Lang og kortversjon av navn, hvilke liker du best?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg merket meg plutselig her en dag at jeg foretrekker oftest en lengre versjon av navn. 
Aleksander over både Alex og Sander. Sebastian over Stian, Johanne eller Hanne over både Anne, og Ane. Anna liker jeg bedre da. Heller Mathias enn Tias også. 

Er ikke det at de korte navnene er stygge, men jeg liker bedre de lengre. En jeg kommer på i farten jeg liker bedre kort er Ella. Jeg synes det blir litt pompøst med Gabriella, men jeg hadde nok gitt hele navnet og bare kalt barnet for Ella.

Det er jo enormt med navn som er lengre og som kan forkortes, har dere noen navn dere enten foretrekker lengre eller kortere utgave av? 

Spør fordi jeg syntes det er interessant.

Endret av Daisy-love
Leif.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker som regel den korteste versjonen, jeg liker best at navn ikke er så lange. Unntaket er vel Sander, det har jeg aldri blitt helt fortrolig med. 

Skrevet (endret)
Kålrota skrev (6 minutter siden):

Jeg foretrekker som regel den korteste versjonen, jeg liker best at navn ikke er så lange. Unntaket er vel Sander, det har jeg aldri blitt helt fortrolig med. 

Jeg trodde jeg likte en mer blanding av navn. Noen kortere, andre lengre, men må nok innse at navn som har blitt veldig forkortet, gjerne mange ganger som Johanne og Kristine, så liker jeg enten den lengste eller, f.eks Stine i Kristine. Tine er forsåvidt også fint, men hadde ikke kalt barnet noe som er så relatert til en kjent merkevare. Ine er fint, men jeg føler det mangler noe. 

Endret av Daisy-love
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker korte navn, barna mine har navn som er 3 og 4 bokstaver. Men, jeg vet hva du snakker om, tror jeg. Jeg hørte litt misnøye fra andre mødre, at de kalte ungen sin f.eks. Johanne eller Sebastian men ungen blir bare kalt Jonna og Seb av alle venner og nærmeste 😅 Folk har ikke tid i livet sitt til å uttale andre sitt fule navn 😅

Anonymkode: 24be9...dd8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg liker korte navn, barna mine har navn som er 3 og 4 bokstaver. Men, jeg vet hva du snakker om, tror jeg. Jeg hørte litt misnøye fra andre mødre, at de kalte ungen sin f.eks. Johanne eller Sebastian men ungen blir bare kalt Jonna og Seb av alle venner og nærmeste 😅 Folk har ikke tid i livet sitt til å uttale andre sitt fule navn 😅

Anonymkode: 24be9...dd8

Lol, måtte flire litt 😅 Er lett å få kallenavn ved lengre navn. Jeg har selv et vanlig dobbeltnavn hvor det ene kan deles opp som Kristine. Alle bruker enten begge eller bare det navnet som kunne blitt delt veldig opp. Til nøds er det noen som sier bare initialene, men oftest ikke det. 

For noen er det nok sånn du sier da 😊

AnonymBruker
Skrevet

Synes kortversjonen er kallenavn og liker ikke det som høres ut som kallenavn som navn. 

Anonymkode: 2a2ee...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sander og Tias liker jeg ikke. Tias er bare grusomt. Høres ikke ut som et navn, men en talefeil.

Rikke anser jeg også mer som en kallenavn for Ulrikke og Sanna som kallenavn for Susanna. Anna, Hanna, Mari etc. tenker jeg er vanlige navn og tenker ikke kallenavn/forkortelser for noe annet. 

Anonymkode: bc086...bcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes kortversjonen er kallenavn og liker ikke det som høres ut som kallenavn som navn. 

Anonymkode: 2a2ee...27a

Det er litt det jeg og tenker. Jeg traff ei Ella og jeg trodde det var kallenavnet hennes. Er noen år siden før Ella var blitt så populært, så jeg trodde hun het Gabriella, eller annet sånt navn. Ella er fint da, så kunne ro meg litt i land med det, men tenkte det var kallenavn og ikke fullt navn. 

Det kan likevel tenkes at Ella blir så vanlig at vi ikke tenker på det som et kallenavn. Anne er jo et sånt navn som finnes i mange lengre navn, men vi nå tenker på som et selvstendig navn. 

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hvorfor, men jeg liker ikke kortformen av guttenavnene hvis det er bakdelen.* Veldig få, i alle fall. Men jentenavn som Anne, Hanne, Stine, Signe, osv., har jeg ingenting imot. 

*Eksempler; Stian, Sander, Stoffer, Liam, osv.   

De fleste korte navn jeg liker best er ikke kortformer av noe. Som Pia og Erik. 

Anonymkode: a9de5...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Det er del navn her jeg tenker er "selvstendige" navn og ikke bare en forkortelse av noe. Stian f.eks - aldri tenkt at det er kortform av Sebastian på samme måte som Theo er en forkortelse av Theodor. 

Artig. :) 

Anonymkode: 87fa3...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Versjon" er ikke vesentlig for hva jeg synes om et navn. 

Generelt liker jeg ofte korte navn bedre enn lange, men Tias og Liam er på ingen måte finere enn Matias og William av den grunn. 

Anonymkode: d8936...3eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker Stian bedre enn Sebastian, men har dårlige assosiasjoner til det. 

Anonymkode: 10bab...36f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aner ikke hvorfor, men jeg liker ikke kortformen av guttenavnene hvis det er bakdelen.* Veldig få, i alle fall. Men jentenavn som Anne, Hanne, Stine, Signe, osv., har jeg ingenting imot. 

*Eksempler; Stian, Sander, Stoffer, Liam, osv.   

De fleste korte navn jeg liker best er ikke kortformer av noe. Som Pia og Erik. 

Er det noen som kaller barnet sitt for Stoffer? 😬 Aldri hørt før. Enig i at det er flere jentenavn jeg liker korte versjoner av enn guttenavn, i hvert fall som jeg kommer på i farten. Jeg liker også navn som Liv, Pia, Erik, og andre sånne navn. 

Skrevet

Det er del navn her jeg tenker er "selvstendige" navn og ikke bare en forkortelse av noe. Stian f.eks - aldri tenkt at det er kortform av Sebastian på samme måte som Theo er en forkortelse av Theodor. 

Artig. :) 

Anonymkode: 87fa3...a10

Jeg synes også det er litt artig. Mange navn tenker en jo ikke på er en kortform av lengre navn, mens andre er det mer en selvfølge at en kobler 😊

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Er det noen som kaller barnet sitt for Stoffer? 😬 Aldri hørt før. 

Som kallenavn til Kristoffer.  

Skrevet

Som kallenavn til Kristoffer.  

Ja den forstod jeg, var mer om det var et ordentlig navn i folkeregisteret? 😅🫠

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker definitivt de lange variantene best.

Anonymkode: 29877...df7

AnonymBruker
Skrevet

Varierer om jeg liker det lange eller korte. 

liker Milla bedre enn Kamilla

men Ulrikke eller Fredrikke bedre enn Rikke.

og Nora bedre enn Leonora.

Kan synes at Tilde eller Tilda er sjarmerende kortform av Mathilde/Mathilda. 

Men liker Karoline bedre enn Oline/Eline/Line. 

Katrine fremfor Trine 

Anonymkode: 1084e...dbb

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Ja den forstod jeg, var mer om det var et ordentlig navn i folkeregisteret? 😅🫠

Vet ikke, har bare hørt det. Liker det ikke uansett! 🤣

Det er en skuespiller som hetter Topher Grace, det er også kort for Christopher. Men muligvis et engangstilfelle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vet ikke, har bare hørt det. Liker det ikke uansett! 🤣

Det er en skuespiller som hetter Topher Grace, det er også kort for Christopher. Men muligvis et engangstilfelle. 

Det var også en vri, som sikkert krever en del gjentakelser ved presentasjon 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...