Gå til innhold

Er det mulig å finne journal fra barseltiden min 6 år tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen episoder fra barseltiden min i 2019 hvor jeg kunne trengt dokumentasjon fra oppholdet som bevis. Feks hvor lenge jeg var der, hvem som var på besøk og generelt hvilken hjelp jeg trengte og fikk. Jeg har funnet journalnotater på helsenorge fra et sykehusopphold på en annen avdeling 8 mnd senere, men ingenting fra barsel. Er det mulig å spore opp dette enkelt ved å ta kontakt med den aktuelle avdelingen?

Anonymkode: f6d39...6ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du sjekker sykehuset du var på og bestiller fullstendig journal. Mulig du må betale litt for det. 

Men det er ikke sikkert de har besøkene dine. 

Anonymkode: 5a31c...a14

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/

Ganske langt nede på denne siden kan du bestille kopi av din egen journal (velg rett helseforetak). Det er ikkje sikkert det står navn på kven som har vore på besøk, men kanskje - spørst om det var relevant for di behandling og din situasjon. Ofte står det gjerne berre: Pasienten har hatt besøk. Men første steg er iallfall å byrje med å få kopien. 

Anonymkode: 877a6...f6d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner da med du ikke hadde et vanlig barselopphold? For da journalføres ikke besøk eller vanlig oppfølging i forbindelse med opphold. 

Anonymkode: 31d8f...d1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat bedt om utskrift av hele journalen min fra 2019 - har da fått ut alle notater fra barsel også som ikke ligger på helsenorge. Så ja det går an, men de dokumenterer vanligvis ikke hvem du har besøk av osv altså. 

Bare kontakt sykehuset og be om det. For noen sykehus (i mitt tilfelle Helse Bergen) kan du gjøre det digitalt på helsenorge.no.

Anonymkode: ea37e...05e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hvertfall journalen fra fødselen av min førstefødte (5 år) da jeg ba om det i sommer, dette var på St. Olavs🥰

Anonymkode: 83e95...f54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har noen episoder fra barseltiden min i 2019 hvor jeg kunne trengt dokumentasjon fra oppholdet som bevis. Feks hvor lenge jeg var der, hvem som var på besøk og generelt hvilken hjelp jeg trengte og fikk. Jeg har funnet journalnotater på helsenorge fra et sykehusopphold på en annen avdeling 8 mnd senere, men ingenting fra barsel. Er det mulig å spore opp dette enkelt ved å ta kontakt med den aktuelle avdelingen?

Du kan kontakte avdelingen eller bestille via HelseNorge, men de har neppe loggført hvem som besøkte deg. Det er ikke relevant for journalen de skal føre. 

Anonymkode: 5c4e6...41e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På barsel skrives det lite. Det skrives i hvertfall ikke hvem som er på besøk etc. I min journal ligger kun føderapportene, selv om jeg fikk mer hjelp enn det med første. Ser det går igjen i pasientjournaler jeg leser på jobb 

Anonymkode: 854dc...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Regner da med du ikke hadde et vanlig barselopphold? For da journalføres ikke besøk eller vanlig oppfølging i forbindelse med opphold. 

Anonymkode: 31d8f...d1a

Ikke helt vanlig. Jeg hadde enerom og det er snakk om et overnattingsbesøk av barnefar som ikke gikk helt knirkefritt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke helt vanlig. Jeg hadde enerom og det er snakk om et overnattingsbesøk av barnefar som ikke gikk helt knirkefritt.

De er veldig forsiktige med å skrive noen som omhandler relasjonene til pasientene. 

Anonymkode: 854dc...067

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har akkurat bedt om utskrift av hele journalen min fra 2019 - har da fått ut alle notater fra barsel også som ikke ligger på helsenorge. Så ja det går an, men de dokumenterer vanligvis ikke hvem du har besøk av osv altså. 

Bare kontakt sykehuset og be om det. For noen sykehus (i mitt tilfelle Helse Bergen) kan du gjøre det digitalt på helsenorge.no.

Anonymkode: ea37e...05e

Måtte du betale noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan kontakte avdelingen eller bestille via HelseNorge, men de har neppe loggført hvem som besøkte deg. Det er ikke relevant for journalen de skal føre. 

Anonymkode: 5c4e6

Jo besøkene kan være relevante. I journalen fra oppholdet 8 mnd senere stod det at barnefar hadde vært på besøk med babyen.

I dette tilfelle skulle barnefar overnatte for å hjelpe meg etter keisersnittet første døgnet. Men han fikk ikke sove og ble aggressiv/skapte seg. Han ba meg om å ringe på pleierne i stedet da jeg trengte hjelp fordi han ikke fikk sove. Jeg sendte ham derfor hjem utpå natten. Etterpå fikk jeg tilsnakk av jordmor fordi hele poenget med overnattingen var at han skulle hjelpe meg og avlaste dem. Følte meg temmelig dum kan du si. Nå mener barnefar at alt dette bare er noe jeg har diktet opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte utskrift av journal etter fødsel for alle barna mine. Fikk både legejournal og sykepleiejournal og et dokument som logger selve fødsel. Måtte betale rundt 150 kr dengang. De må hente opp journal fra sentralarkiv, kopiere/printe, og sende med post. Du betaler porto og andre utgifter.

Anonymkode: 5949b...de6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...