AnonymBruker Skrevet 14. oktober #1 Skrevet 14. oktober Hva er dine beste skilsmissetips? Da tenker jeg når man skal etablere seg på nytt, hvordan spare penger på ukehandling, hvordan få ukene med barna til å gå smidiere etc etc. Anonymkode: 4ba3f...022
AnonymBruker Skrevet 14. oktober #2 Skrevet 14. oktober Tips 1: ALDRI snakk dritt om din eks foran barna. Det har jeg og min eks holdt nå i 10 år, og her om dagen påpekte vår sønn at han aldri har hørt oss snakke dårlig om hverandre. Det varmet hjertet å høre at han hadde lagt merke til det. (Og tro meg, jeg har vært irritert noen ganger - men lufta det helt andre steder). Tips 2: bruk ukene uten barn til å fylle opp matlagerene dine. Det er lettere å handle, bake opp og legge i fryser osv når du er alene. Da bruker du mindre tid på dette når barna er der. Tips 3: ikke tenk på det som slitsomt å være alene. Tenk kvalitetstid. Og tenk at neste uke får du litt pause, og kan hente deg inn med hvile og søvn osv. Tips 4: finn deg en liten hobby når du ikke har barna. Spesielt helgene kan bli litt ensomme (hvis du ikke har mange andre single venner som vil finne på noe i helgene) Anonymkode: c2ac3...429 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #4 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vær ærlig med barna. Anonymkode: 4a20b...bcf Nei, skal man da fortelle dem den egentlige grunnen for skilsmissen? Fortelle hvor ensom man føler seg for vennene følger mannen? Hvor dårlig råd man har fått? Hvor sur man er på den nye kona som raskt flyttet inn? Anonymkode: 371ae...850 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5 Skrevet 15. oktober Som nevnt, ikke snakk negativt om far foran barna. Eller hans nye partner når han får en. Ikke fordi du skal skjerme far, men fordi deres barn er halvparten av dere begge, og kritikk av ham kan oppleves som kritikk av dem, selv om de ikke viser det. Ha mest mulig forutsigbarhet i hverdagen. Sett om kalender for halvåret og prøv å hold dere til den. Bruk minst mulig energi på barnefar og hvordan han lever sitt liv. Det er - heldigvis og dessverre - ikke ditt ansvar lenger. Og det vil være ting du misliker når han har barna. Men han har ansvaret i sine uker. Anonymkode: c6a74...08c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #6 Skrevet 15. oktober Som nevnt over, aldri snakk stygt om far til barna! Det er det kun du og barna som taper på. Om mulig prøv å ha best mulig forhold til barnefar, det vil gjøre alt mye lettere for deg i fremtiden. Har selv hatt kjempe konflikt med barnefar, men etter som tiden har gått er vi gode venner. Sitter på med hverandre til fotballkamper og andre tilstelninger, hjelper hverandre med barna om vi vil på ting som konserter osv som ikke nødvendigvis faller på våre barnefrie dager osv. Så best mulig stemning sålangt det lar seg gjøre vil gagne deg i det lange løp. Vi har også samme leggetid og regler i begge hus for å gjøre det mest mulig forutsigbart for barna. Mathandling tar jeg alltid dagen før ungene kommer, da har jeg skrevet matplan og handler deretter, sparer en del på dette. Hos meg har vi også måneds plan på kjøleskapet, der skriver jeg på alt fra aktiviteter barna skal på til bading/gym i forhold til skole osv slik det ikke blir glemt, det har reddet meg flere ganger da jeg blir litt glemsk når jeg har mange baller i lufta. Og tilslutt så er det viktig at du fyller dagene dine med ting du har lyst å gjøre når du har barnefri, møt venninner, bruk tid på evt hobby, trening osv Anonymkode: aa8ab...2a6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #7 Skrevet 15. oktober Som en over nevner, vær ærlige med barna. Dette gjelder altså om du rammes økonomisk. Forklar att de skal få mat på bordet, klær på kroppen, tak over hodet, ei seng å sove i, og ikke minst, omsorg fra begge foreldrene, men att dere nå kanskje må snu på krona for å "alt dette andre". En greier å dekke primærbehov, men dunjakker til 7000, - går stortsett ut, og kanskje en må nøye seg med mindre generelt. I begynnelsen er en ofte opptatt av att ungene ikke skal merke dette, men før eller siden kommer den økonomiske smellen. Og det er like greit å begynne sparingen først som sist. Det aller lureste er å begynne med en bufferkonto før bruddet, - ett brudd er noe som ofte ligger i kortene over tid, da er det kjekt å ha den bufferen... Anonymkode: ec5da...372
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #8 Skrevet 15. oktober Ta ukeshandelen dagen før barna kommer til deg. Bruk "friuken" til å lage og fryse ned mat som kan varmes på travle dager. Gjør alt klart kvelden før avhengig av alder på barna. Kan de gjøre litt selv, få de til å legge frem klær kvelden før, lag matpakker klar osv. Hvis økonomien er veldig trang, bruk minst når du ikke har barna. Dropp unødvendige kjøp som juice, brus, dyr mat, mat i farten osv. Unngå bruk av bil hvis det gir mer kostnader enn kollektiv. Om strømmen er dyr vinter, kle godt på deg og bruk pledd. Så kan du heller med god samvittighet skru opp temperaturen litt når du har barna. Jobb overtid eller ta ekstravakter hvis det er mulig i jobben din. Eller vurdere om du kan tjene penger på annet hvis. Noen tjener litt på hundepass, spesielt hvis du har noen faste å passe (så fremt du liker hunder). Kjøp gjerne bursdagsgaver og julegaver sammen med faren. Spesielt om de ønsker noe som koster litt. Men har dere veldig ulike økonomi, er det gjerne best å kjøpe selv. Kan også være fint for barna å se at dere enda gjør noe felles for de. Bruk tiden godt når du har barnefri. Tren, gå tur, hobby, treff venner, slapp av, forefallende oppgaver hjemme som er greit å få unnagjort. Snakk med barna om økonomi. Det er bedre de vet ståa. Og du slipper kanskje mas om unødvendige kjøp. Anonymkode: 316a9...9b0
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #9 Skrevet 15. oktober Ikke ta store beslutninger når dere er i krise. Bruk et år på å legge de praktisk og langsiktige planene (bolig, økonomi, barnefordeling osv). Jeg hadde glatt bodd på hybel selv annen hver uke for at barna skulle slippe å flytte den første tiden…. Ha en felles barnekontoen med eksen, hvor dere setter inn barnetrygd og et fast bidrag hver. Bruk denne til de store utgiftene til barna (barnehage/SFO, barneforsikring, fritidsaktiviteter, sportsutstyr, sko og yttertøy osv). Vurder om du og eks kan dele bil, som følger barneukene. Jeg klarer meg fint uten bil når jeg ikke har barna, og hadde spart mange tusen kroner på delingsbil…. Planlegg innkjøp og handle for de neste to uker i barnefri uke. Gjør rundvask av hus osv rettt før barna kommer tilbake, så starter dere samværet med fylt kjøleskap og nyvasket hus. Ikke bo deg ihjel. Du må kunne ha litt penger til deg selv for å bygge opp livet på nytt. Det er lov til å bruke litt penger på seg selv med god samvittighet. Jeg går til frisøren, trener, kjøper litt god vin og går på restaurant selv om økonomien er trang. Man lever bare en gang. Anonymkode: 4d959...15e
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #10 Skrevet 15. oktober En ting til: Ikke lyv til barna dine. Spør de, så gi ærlige svar selv om det kan være vanskelig og kjipt. Du trenger ikke fortelle alt uoppfordret, men de må løgner slår tilbake på et tidspunkt. Spør de f.eks om pappa har vært utro, så skal dere ikke lyve om så er tilfelle. Mange mener man må skåne barna for alt som er vanskelig, men min dyrekjøpte erfaring er at bevisste løgner er verre å takle en vonde sannheter. Anonymkode: 4d959...15e 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #11 Skrevet 15. oktober Jeg beholdt huset, det var uansett mitt, og barna bor fast her. De er hos far kanskje 1 helg i måneden. Jeg storhandler hver 14.dag, strukturerer hverdagene godt og gode rutiner er alfa omega. Jeg har valgt å legge lista for husarbeid på godt nok til å kunne ta imot uanmeldt besøk. Ikke mer enn det Ungene må hjelpe til hjemme så vi får ting gjort og får mer fritid sammen. Det har vært viktig for meg: Tid sammen med barna. Gode handlelister, middagsplaner, ukeskalender med alle aktiviteter og gjøremål redder meg ofte. Anonymkode: 7b8f6...bcc
Gaia Skrevet 15. oktober #12 Skrevet 15. oktober (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva er dine beste skilsmissetips? Da tenker jeg når man skal etablere seg på nytt, hvordan spare penger på ukehandling, hvordan få ukene med barna til å gå smidiere etc etc. Anonymkode: 4ba3f...022 Når det kommer til økonomi: - Frys ned alt som kan fryses ned av rester, slik at du har til middag når du ikke har barna. Handle også når ting er på tilbud og frys det ned. - Selg ting som kan selges, og sett dem på en feriekonto. Får du en uventet innbetaling av noe, sett dette også på feriekonto. Jeg er f.eks. innimellom på kjøreturer for frivillige organisasjoner, og skriver da kjøring. Alt jeg får igjen av godtgjørelsen minus utgifter til drivstoff settes da også på denne kontoen. Plutselig har du 10-15 lapper som klaterpenger til deg og barna hvis dere skal på ferie neste år. - Spar et lite beløp til konfirmasjoner hver måned. F.eks. på fastrentekonto der du binder pengene for 1/2 eller 1 år, for du skal jo ikke bruke dem likevel. Da får du gjerne det dobbelte av det renta er på en vanlig sparekonto. Spar gjerne også i fond til deg selv. - Kjøp basisplagg i stedet for tilskudd til garderoben din når du handler. Da kan du variere mer mellom de ulike tilbehørene du bruker, og så vil det se ut som at du har en mye større garderobe enn du egentlig har. Endret 15. oktober av Gaia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå