Gå til innhold

Panikkangst- blir det bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk plutselig panikkangst for 1,5 år siden. Den tok meg såpass fysisk at de nærmeste ringte ambulanse. Dette har skjedd et par ganger senere også. Til daglig kjenner jeg angsten. Har fått behandling på dps og fått angstmedisiner og beroligende til de verste dagene. Panikkangsten blir utløst ved stress og stor belastning. Dessverre er dette min hverdag, mye stress og belastning og derfor får jeg ofte kjenne på det. Det føles som om jeg skal dø. Det er helt grusomt. Oppi alt, kjenner jeg at jeg kunne tenke meg å jobbe litt igjen eller ta en ny utdanning, men hver gang jeg prøver å jobbe bare 10 eller 20%, får jeg et nytt anfall. 

Sitter noen i samme båten? Har noen hatt de samme plagene og faktisk komt tilbake til hverdagen og fått livet tilbake? Blir veldig motløs og trenger alle tips og råd jeg kan få...

Anonymkode: 05463...4f5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gjennom spesifikk traumebehandling for å bli kvitt det. Bli kvitt roten til problemet rett og slett, som var at jeg følte en enorm utrygghet og maktesløshet som barn. Når jeg fikk bearbeidet de følelsene så forsvant også panikkangsten. Gikk på Cipralex samtidig, men bruker ingen medisiner i dag. Jeg kunne ikke børste håret mitt uten å ta pauser fordi jeg kjente begynnende hjertebank, var sykemeldt fra jobb og trodde helt ærlig at jeg kom til å bli ufør. 

Anonymkode: 526ec...c72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hard trening. Ta hensyn til at du trenger å forbrenne alt det stresset på en eller annen måte, og trening er en konstruktiv måte til å rydde opp i kroppens behov og etterpå takle liv, jobb, studier på en mer konstruktiv måte når kroppen har fått det ut av systemet. 

Jeg slet med panikkangst i to år, mye sykemeldt. Mange psykologtimer. Først da jeg skjønte greia og begynte å brenne opp stresset daglig gjennom aktivitet så ble jeg kvitt det. Ikke hatt anfall på sikkert 3 år. 

Anonymkode: f0f47...b48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg kan trøste med er at du blir vandt till det så føles ikke like ille it som de første gangene.

Anonymkode: 6587c...28a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fikk plutselig panikkangst for 1,5 år siden. Den tok meg såpass fysisk at de nærmeste ringte ambulanse. Dette har skjedd et par ganger senere også. Til daglig kjenner jeg angsten. Har fått behandling på dps og fått angstmedisiner og beroligende til de verste dagene. Panikkangsten blir utløst ved stress og stor belastning. Dessverre er dette min hverdag, mye stress og belastning og derfor får jeg ofte kjenne på det. Det føles som om jeg skal dø. Det er helt grusomt. Oppi alt, kjenner jeg at jeg kunne tenke meg å jobbe litt igjen eller ta en ny utdanning, men hver gang jeg prøver å jobbe bare 10 eller 20%, får jeg et nytt anfall. 

Sitter noen i samme båten? Har noen hatt de samme plagene og faktisk komt tilbake til hverdagen og fått livet tilbake? Blir veldig motløs og trenger alle tips og råd jeg kan få...

Kommer an på om en er i kriminelle-strøk, slik som Ålesund. Finn noen kule steder på Østlandet eller Innlandet, hvor en faktisk er opptatt av å ikke begå kriminelle handlinger.

Anonymkode: 72047...1ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kommer an på om en er i kriminelle-strøk, slik som Ålesund. Finn noen kule steder på Østlandet eller Innlandet, hvor en faktisk er opptatt av å ikke begå kriminelle handlinger.

Jorunn?

Anonymkode: b71c7...875

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjenner angsten til daglig, hva slags medisiner er det du får da? De kan jo ikke virke særlig godt? Vurdere en annen type?

Du skriver at din hverdag består av mye stress og belastning. Da ville jeg sett veldig nøye på hvilke endringer du kan gjøre, når hverdagen din gjør deg syk. Det er jo ganske alvorlig og det er naturlig å tro at det finnes tiltak man kan gjøre.

I og med at du har fått behandling på DPS så vil du kanskje ikke få noe ut av f.eks. stressmestringskurs?

Anonymkode: 6b60f...266

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke i kriminelle strøk.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du kjenner angsten til daglig, hva slags medisiner er det du får da? De kan jo ikke virke særlig godt? Vurdere en annen type?

Du skriver at din hverdag består av mye stress og belastning. Da ville jeg sett veldig nøye på hvilke endringer du kan gjøre, når hverdagen din gjør deg syk. Det er jo ganske alvorlig og det er naturlig å tro at det finnes tiltak man kan gjøre.

I og med at du har fått behandling på DPS så vil du kanskje ikke få noe ut av f.eks. stressmestringskurs?

Anonymkode: 6b60f...266

Har allerede gjort helomvending på livet. Belastningen og stresset jeg har nå er familiært og kan ikke gjøre noe med det. Har gått på belastningsmestringskurs. Bruker cipralex. Sobril på det verste. Er aktiv, trener mye de dagene jeg har overskuddet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg måtte gjennom spesifikk traumebehandling for å bli kvitt det. Bli kvitt roten til problemet rett og slett, som var at jeg følte en enorm utrygghet og maktesløshet som barn. Når jeg fikk bearbeidet de følelsene så forsvant også panikkangsten. Gikk på Cipralex samtidig, men bruker ingen medisiner i dag. Jeg kunne ikke børste håret mitt uten å ta pauser fordi jeg kjente begynnende hjertebank, var sykemeldt fra jobb og trodde helt ærlig at jeg kom til å bli ufør. 

Anonymkode: 526ec...c72

Traumebehandling, hvor kan jeg prøve det? Samme her. Kan ikke brette klær på de verste dagene før symptomene begynner. Prøver å stå i det og eksponerer meg for alt mulig, men det blir ikke stort bedre...

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Traumebehandling, hvor kan jeg prøve det? Samme her. Kan ikke brette klær på de verste dagene før symptomene begynner. Prøver å stå i det og eksponerer meg for alt mulig, men det blir ikke stort bedre...

Ts.

Som ved all annen behandling når du kommer til psykisk helse så må du enten gå til fastlegen for å få en henvisning til spesialisthelsetjenesten hvor de vurderer om du er en såkalt rettighetspasient og da blir tilbydd behandling eller så må du åpne lommeboka og gå privat.

Anonymkode: ae344...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt mindfulness/ meditasjon for å få litt pauser? 

I tillegg til trening er det supert! 

Det høres jo ut som du er i en litt vedvarende belastende situasjon , så det er nok også viktig å få ventilert gjevnlig til noen du kjenner eller en helseperson

Anonymkode: e3744...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...