AnonymBruker Skrevet 15. oktober #21 Skrevet 15. oktober Tenker du bør være åpen for at bonus far sin fungering / mangel på fungering kan påvirke sønnen din. Det kan være en dynamikk som har innvirkning. Adferd er ofte nesten som matematikk. Det er opprinnenlsesfaktorer + opprettholdende faktorer = handling. I korte trekk. Adferd oppstår ikke bare ut av intet og en årsaksforklaring kan være bonusfar Anonymkode: c7df1...dda 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #22 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har hatt en samboer i 5 år. Fra før av har jeg 2 barn som nå er 8 og 11 år. Han har stilt opp, og hjulpet bra til i hverdagen. Siste året har han slitt med en utbrenthet og av/på - deprimert. Det har naturlig nok ført til at han har ikke vært så tilstede i hverdagen som han har vært før. Parallelt med dette har eldste sønnen min begynt å slite på skolen, hengt med feil venner, blitt mye utestengt. Er under utredning for adhd. Føler at han ikke får det han trenger på skolen av tilpasninger og han har begynt å utvikle skole-vegring. I møte med skolen og BUP så tok vi en gjennomgang på alt, i forhold til bonus-pappa osv. Å at jeg naturlig nok er sliten av alt som har vært siste året. Møte endte med at dem var bekymret for hjemme-situasjonen, å at dem ville sende en melding til BV for veiledning å hjelp i hjemmet. Jeg sa at det er helt greit, er alltids greit å få litt hjelp å veiledning, spesielt i forhold til han på 11 år. Ble så kallet inn på møte med BV, dem var på hjemmebesøk en gang. Fikk ok tilbakemeldinger. Men så gikk jeg møte-referatet, å dem har vridd på ting. Blant annet står det : «Samtidig som bonusfar har blitt psykisk dårlig, ser vi at på samme tid at det gikk verre med NN på skolen. Mor bekrefter også at dette året har vært tøft for alle å stå i. Utifra vurderingene vi har gjort, tror vi at atferdsendringene NN har hatt, kommer av skadelig relasjon til bonusfar, å at dette er en medvirkende faktor til økende skole-fravær. « Videre lenger ned i brevet står der : «Vi må vurdere om det er til barnas beste om bonusfar skal bli boende, da mor utrykker at det er slitsomt å være pårørende til to i samme hus som sliter, vi vurderer det slik at det beste for mor pr dags dato er at hun fokuserer på seg selv og NN». Jeg er i sjokk, lei meg og forbanna. Er det virkelig slik at for en bonus-far sliter så skal dem vurdere hva som er best? Jeg kan forstå at det kansje er tøft for barna å se bonus-pappaen slik, men jeg vet at blir jeg tvunget ut av forholdet så mister jo jeg mye hjelp i hverdagen med barna. Vi må flytte ut av huset, kansje jeg får kjøpt meg en liten leilighet med 2 soverom, er jeg heldig. Ikke minst hvordan barna tar det, dem er jo veldig knyttet til han. Han er med på treninger, kamper, spiller fotball mm.. (Ikke så ofte siste halvåret grunnet utbrenthet). Altså, hvordan skal jeg forholde meg til det her? Anonymkode: b97c8...ddc Det er ofte ganske likt om en annen forelders psykiske helse påvirker barna negativt. Noen får faktisk beskjed om å velge mellom forholdet og barna sine. Sikker på at han bare utbrent? Noen som sliter sterkt psykisk kan påvirke andre på en slik måte at det fungerer som psykisk vold. Ellers er jeg ganske enig med at din samboer må hjelpe seg selv så du får fokusert på barnet ditt. Anonymkode: 53590...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #23 Skrevet 15. oktober Kanskje bonuspappa ikke blir rett navn da... Anonymkode: 16cff...610 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #24 Skrevet 15. oktober Bonusfar påvirker nok barnet, men det BV da kan gjøre, er å be far søke hjelp. Ikke be ham å flytte ut. Mye av dette handler nok heller ikke om far i det hele tatt, men andre ting. Anonymkode: 38ba1...0da 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #25 Skrevet 15. oktober Er far helt ute av bildet? Din sønn er 11 og nærmer seg tenårene. I denne fasen kan jo noen gutter begynne å slite litt om de ikke har en god rollemodell i sin far. Hvis hans stefar ikke fungerer godt, ser han etter tilknytning andre steder. Og det høres ut som han sliter med å finne den. Hva gjør din mann for å bli bedre? Anonymkode: a9e2b...294 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #26 Skrevet 15. oktober Jeg jobber i barnevernettjenesten, og ville aldri skrevet denne type vurderinger i en rapport (at det vurderes at bonusfar ikke kan bo hjemme), uten å ha snakket med foreldrene om det først. Det handler om at det er en tøff beskjed å få, og foreldrene må få umiddelbar mulighet til å stille spørsmål om hvorfor barnevernetjenesten vurderer det sånn, og hva de egentlig tenker familien må gjøre. Familien, sammen med barneverntjenesten, må jo også kunne snakke sammen om mulige løsninger som gjør at dere ikke må flytte fra bonusfar. Det er veldig feigt å gi ok tilbakemeldinger i et møte/hjemmebesøk, men så skrive denne type vurderinger i en rapport. Det gjør at foreldre mister tillit og blir usikker. Det skaper iallfall ikke godt samarbeidsklima og grobunn for å nå inn med hjelpetiltak til familien. Jeg tenker at du ber om møte med barneverntjenesten, og forteller om hvordan det oppleves å få sånne vurderinger i rapporten, når ingenting tydet på at de vurderte det sånn ut fra hva de sa på hjemmebesøket. Fortell om hvilken ekstra belastning det gir, med enda mer tankekjør og bekymringer. Nå kan det tenkes at stefar får psykisk helsehjelp allerede, men om ikke bør han sette i gang med noe der. Aller mest for egen helse sin del. Det kan selvsagt også hende at bonusfar psykiske helse har en innvirkning på barnets atferd, gjerne i kombinasjon med andre ting i tillegg. Her ville jeg bedt barneverntjenesten om hjelp til et veiledningstilbud, om de selv ikke tilbyr den type hjelpetiltak. Også må du også ivareta deg selv oppi det hele, så du ikke går til grunne. Ta feks kontakt med ditt lokale familievernkontor, forklar hjemmesituasjon og hvilke utfordringer dere har som både par og familie, og hør om de har noen hjelpetilbud til deg/dere. Anonymkode: 24a7c...7f9 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #27 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er i sjokk, lei meg og forbanna. Er det virkelig slik at for en bonus-far sliter så skal dem vurdere hva som er best? Dette er for meg relativt absurd å tenke. Nei, det er slik at de skal vurdere hva som er best for barnet. At dette er første tanke virker for meg skremmende. Barnet bør komme i første omgang. Anonymkode: d0594...2c4 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #28 Skrevet 15. oktober Jeg ble utbrent av en syk ungdom. Hun fikk psykose, og vi var vel delvis overlatt til oss selv en periode. BV så vi ikke i det hele tatt- de ble nå ikke informert, og BUP samt sykehuset mente at hun hadde best av å være hjemme, og lot meg- utbrent etter år med bekymring og jobb, ta ansvaret for alle kamper med skole, BUP selv, PPT..og midt under koranaen så gikk de i dekning, og der satt vi, jeg utbrent og en veldig syk unge. Stefar var den eneste som fungerte sånn nogen lunde her, men han hadde ikke kampene, det hadde jeg. Så dette høres litt utrolig ut! Her virker det jo som en tullball av en nyutdannet person har et slags ideal der ingen går gjennom utfordringer her i livet. Nei, dette virker useriøst. Men du får bruke dette til å ta tak i ulike problemstillinger. Først kreve at BV faktisk hjelper med skole og de utfordringer som er der, samt samboer må bruke tilbakemeldingene for å få skikkelig hjelp. Hvis han på noen slags måte ikke får hjelp, så er nå tiden for å trappe opp hos fastlege, kreve psykolog- fysioteraput, og hva annet som kan hjelpe. Legg papiret fra BV på bordet til fastlegen og krev at noe skjer. Legg opp til et program med trening, leie seg en hytte og gå på fjellet osv. En endring til det bedre. Det kan være vanskelig å ta tak i ting som utbrent. Så for å snu situasjonen til noe postivt, så bruk dette tilbakemeldingsskjema for det er verd. Ta kontakt med PPT og, kall inn til skolemøte, ha med BV og sett dem i arbeid på noe konstruktivt! Forlang at kommunen hjelper ..og bruk de ressursser som er å bruke. Anonymkode: 5df1e...27f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #29 Skrevet 15. oktober Og jeg tenker vel også at her virker det om du har brukt BV og skole som psykolog, ved å selv fortelle om bonusfar og hvor sliten du er av utfordringene hans. Det var kanskje ikke så lurt, om du forventer at BV IKKE skal fokusere på det. Det er barnevernet, - ikke psykologen din. Anonymkode: 5df1e...27f 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #30 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ofte ganske likt om en annen forelders psykiske helse påvirker barna negativt. Noen får faktisk beskjed om å velge mellom forholdet og barna sine. Sikker på at han bare utbrent? Noen som sliter sterkt psykisk kan påvirke andre på en slik måte at det fungerer som psykisk vold. Ellers er jeg ganske enig med at din samboer må hjelpe seg selv så du får fokusert på barnet ditt. Anonymkode: 53590...3c1 Vi har en nabo hvor mor fikk beskjed om at hvis ikke far (biologisk) flyttet ut, ville de overta omsorgen for barna. For oss rundt er det veldig tydelig at det er riktig, da far er manisk og ustabil. Så det stemmer at barnevernet kan velge å gå inn med tiltak om de opplever at en av foreldrene ikke er bra for barnas liv. Men om depresjon/utbrenthet skal være kvalifiserende? Det finnes jo hauger av familier som f.eks. har barn med utfordringer som krever ekstremt mye, men hvor ingen ville tatt fra de de friske barna av den grunn. Så med mindre bonusfar har en oppførsel som er skremmende for barna, så forstår jeg ikke helt at de skal tvinge mor til å flytte. Anonymkode: 24d6d...1c2 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #31 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og jeg tenker vel også at her virker det om du har brukt BV og skole som psykolog, ved å selv fortelle om bonusfar og hvor sliten du er av utfordringene hans. Det var kanskje ikke så lurt, om du forventer at BV IKKE skal fokusere på det. Det er barnevernet, - ikke psykologen din. Anonymkode: 5df1e...27f Det er bare positivt at foreldre forteller om utfordringene de står i, det gjør det enklere å finne riktig hjelpetiltak for familien. Anonymkode: 24a7c...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #32 Skrevet 15. oktober Takk for svar. Både jeg og han og går i terapi. Han går hos psykiater, jeg får lav-terskel tilbud i kommunen. Vi har gitt samtykke til at dem får hente ut informasjon der, det gjorde vi i dag. Jeg skrev en mail der jeg følte at det var ganske overtramp å skrive det som ble skrevet i rapporten, å jeg skulle ønske at dem var åpen om det til oss på hjemmebesøk. Jeg spurte rett ut om dem hadde sett på det på samme måte om det var biologisk far, men fikk bare til svar at i dette tilfellet her er det ikke biologisk far. Jeg sa også at jeg vil ha hjelp som en helhetlig familie, hvordan vi sammen kan finne tilbake den gode dynamikken til tross for utfordringene. Dette er noe også min samboer vil. Så vi takket ja til å bli henvist til familie-teamet. Anonymkode: b97c8...ddc
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #33 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (18 timer siden): Eh, det er da BV som utfører slike handlinger. Så hvordan kan du mene at det "ikke er BV sin skyld"? Anonymkode: 6883c...f82 Det er ikke bv som sender inn meldingen nei Anonymkode: b465e...c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå