AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Jeg søker om å refinansiere boliglånet vårt nå, vi har alltid hatt greit med penger. Siste året har vært tøft fordi jeg er syk. Så nå prøver vi å samle billån inn i boliglånet for så å betale det raskere der med lavere rente. Når vi søker lån må vi blottlegge oss så veldig, alt må frem. Har ikke noe å skjule, men kan ikke noe for, jeg får en skamfølelse. Det sitter så langt inne å ta kontakt med banken slik, og det er så flaut. Jeg tror det kan ha noe med oppveksten min å gjøre, jeg har vokst opp med økonomiskrot, namsmann som kom på døren for å varsle at det blir solgt, strøm som ble tatt, mat som var havregryn til tider. Min pappa klarte alltid å ro seg i land, han har kjøpt tilbake huset fra tvang 1 gang og det var selvfølgelig mye krangling om økonomi. Og alle pengene til oss barna ble tatt fra kontoen våre. Jeg har ikke økonomisk rot,men er ikke en flink sparer. Så når jeg kontakter banken så føler jeg veldig skam, det er flaut. Tenker vel at jeg i slutten av 30 burde jo ikke hatt lån. Vet det er feil altså. Når dere snakker med banken om lån kjenner dere på slike følelser? Kanskje det er normalt? Anonymkode: 465cf...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden De aller fleste i tredveårene har da boliglån i dag? Det er kun unntakene som ikke har boliglån i den alderen, f.eks de som har arvet mye eller fått mye av slekten. Det høres rart ut at du beskriver dette å ta opp mer boliglån som en situasjon der du må "blottlegge" deg. Det å søke lån gjøres jo på nettet i nettbanken nå til dags, ikke noe man gjør ansikt til ansikt med bankansatte og fyller ut papirer mens de sitter og spør deg ut. Du trenger ikke oppgi noen grunn til at du vil refinansiere i nettbanken. Anonymkode: 1488a...b67 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De aller fleste i tredveårene har da boliglån i dag? Det er kun unntakene som ikke har boliglån i den alderen, f.eks de som har arvet mye eller fått mye av slekten. Det høres rart ut at du beskriver dette å ta opp mer boliglån som en situasjon der du må "blottlegge" deg. Det å søke lån gjøres jo på nettet i nettbanken nå til dags, ikke noe man gjør ansikt til ansikt med bankansatte og fyller ut papirer mens de sitter og spør deg ut. Du trenger ikke oppgi noen grunn til at du vil refinansiere i nettbanken. Anonymkode: 1488a...b67 I vår bank ringer de å snakker med oss, de vil også ha grunner til refinansiering selv om vi har godt med sikkerhet. Aldri opplevd å ta opp lån bare via nettbanken. Jeg skriver jo at jeg vet det er normalt med lån, for meg føles det skamfullt. Føltes skamfullt da jeg var 19 år å skulle kjøpe min første bolig. Anonymkode: 465cf...1a4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I vår bank ringer de å snakker med oss, de vil også ha grunner til refinansiering selv om vi har godt med sikkerhet. Aldri opplevd å ta opp lån bare via nettbanken. Jeg skriver jo at jeg vet det er normalt med lån, for meg føles det skamfullt. Føltes skamfullt da jeg var 19 år å skulle kjøpe min første bolig. Anonymkode: 465cf...1a4 Det er da voldsomt til oppfølging de driver med. Det har jeg aldri opplevd. Det høres ut som en lokal sparebank. Har dere sjekket at de har den beste renten dere kan få? Jeg har følt på det å væte liten, men mer fordi jeg er enslig forsørger og ufør. Er liksom er av de gruppene som alltid er satt i bås av samfunnet som en av de svake i samfunnet. Jeg vet jeg blir forhåndsdømt. Anonymkode: 382e7...ccd
Million Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I vår bank ringer de å snakker med oss, de vil også ha grunner til refinansiering selv om vi har godt med sikkerhet. Aldri opplevd å ta opp lån bare via nettbanken. Jeg skriver jo at jeg vet det er normalt med lån, for meg føles det skamfullt. Føltes skamfullt da jeg var 19 år å skulle kjøpe min første bolig. Anonymkode: 465cf...1a4 Så bytt bank da. Ikke bruk en bank som legger seg opp i sånt som dette. Jeg har hatt boliglån i 3-4 banker de siste årene, har "shoppet rundt" for bedre rente på boliglånet. Alt har skjedd på nett. Har du kundeforhold i en liten lokal sparebank muligens?
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vet det er feil altså. Anonymkode: 465cf...1a4 Tenker at du må repetere dette for deg selv hver gang når skamfølelsen kommer. Og tilgi deg selv for noe som skjedde når du var barn som du ikke hadde noen som helst kontroll over. ❤️ 🫂 Anonymkode: 31b39...31f 1
MiaW. Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Det er vel helt vanlig å refinansiere eller makse lån for å spare penger eller pusse opp bolig o.l. Men tror jeg ville byttet bank i ditt tilfelle. Høres litt spesielt ut å bli grillet på den måten. Tror det er vanligere å ha lån enn ikke når du fortsatt er i 30-årene.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Fra norske byggeklosser Anonymkode: ee4eb...d95 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden Dei rådgivarane som spør ekstra spørsmål, driv rådgjeving, og ikkje berre spyr ut på lån. Dei har autorisering og erfaring, noko som dei fleste kundar sjølvsagt ikkje har. Det kan f.eks. vere dumt å bake billånet inn i huset viss du om eit år må gjere nødvendige oppgraderinger på huset, og har brukt opp heile sikkerheten (90 % belåningsgrad). Eg er rådgjevar sjølv, og er ikkje ute etter å dømme folk, men jobbar i ein relasjonsbank der vi ynskjer å finna dei beste løysingane for kundane. Ein del av «den gode praksis» er å spørre kundane kva framtidsplaner dei har og å planleggje for framtida. Då må ein også stille nokre spørsmål. Dei aller fleste kundar er veldig fornøyde med å ha ein rådgivar som ser litt lenger enn og berre «selga» lån, og eg blir spesielt glad viss nokon kundar som dessverre blir ufør/mistar livet, har fått god rådgjeving rundt viktigheten av personforsikringar og der dei/familien vil klare seg økonomisk til tross for store livsinngripande endringar. Anonymkode: 9acdc...105 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Tror dette sitter mest i hodet ditt TS, en god bank bør spørre litt for å gi god rådgivning. Anonymkode: 8dfc7...6b7
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Så må jeg legge til at jeg klager ikke på banken, jeg har god rente på lånet, de behandler meg fint og jeg synes det er bra med en bank som faktisk driver med god gammeldags rådgivning. Dette er meg, jeg føler skam for å måtte låne penger, legge frem skattemelding og lønnslipper, fortelle hva jeg skal bruke pengene på. Det er også fint om banken mener at det kanskje ikke er lurt. Dette sitter selvsagt i hode mitt, men er jeg alene om å føle det slik? Er det bare å fylle ut søknad for deg så tenker du ikke mer over det? Anonymkode: 465cf...1a4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden For noen år siden så kontaktet utleier meg fordi de nettopp skulle refinansiere huset og de trengte noen papirer fra meg. Ordentlige folk, med alt på stell sånn jeg kjenner de, og jeg tenkte ikke mer over det enn at rentene hadde steget og de sikkert var opptatt av å få en bedre deal, særlig etter oppussing. Skjønner du kan føle deg blottlagt, men ikke uvanlig å gjøre dette. Anonymkode: 80a56...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå