AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #1 Skrevet 14. oktober 2025 Dere med ME/CFS, tar dere influensavaksine, vaksine mot lungebetennelse osv? Jeg har det man i covidtiden kalte "underliggende lungesykdom" så normalt burde jeg vaksineres pa denne, men er redd for økte symptomer på ME/CFS. Erfaringer der ute? Anonymkode: 47fa3...08d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #2 Skrevet 14. oktober 2025 Jeg gjør ikke det. Influensa kan være en trigger for symptomer, men jeg har ofte hatt dårlige reaksjoner på medikamenter også, og en vaksine er noe jeg kan velge bort. Influensa kan jeg ikke akkurat velge bort, men jeg kan beskytte meg mot det ved å vaske hendene, ikke stikke fingrene i munnen, kun spise godt oppvarmet mat på restaurant, bruke maske som beskytter mot virus i tette folkemengder osv. Influensavaksinen er ikke sinnssykt effektiv heller. Den varierte mellom 10% og 60% effektiv fra 2009 til 2025 og har aldri gått over 60%: https://www.cdc.gov/flu-vaccines-work/php/effectiveness-studies/index.html Anonymkode: a4c84...bd8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #3 Skrevet 14. oktober 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg gjør ikke det. Influensa kan være en trigger for symptomer, men jeg har ofte hatt dårlige reaksjoner på medikamenter også, og en vaksine er noe jeg kan velge bort. Influensa kan jeg ikke akkurat velge bort, men jeg kan beskytte meg mot det ved å vaske hendene, ikke stikke fingrene i munnen, kun spise godt oppvarmet mat på restaurant, bruke maske som beskytter mot virus i tette folkemengder osv. Influensavaksinen er ikke sinnssykt effektiv heller. Den varierte mellom 10% og 60% effektiv fra 2009 til 2025 og har aldri gått over 60%: https://www.cdc.gov/flu-vaccines-work/php/effectiveness-studies/index.html Anonymkode: a4c84...bd8 Jeg har barn i barnehage og småskole, så det er dessverre ikke så lett å unngå slikt. Plutselig har noen dyttet en finger i nesa mi😑 (vi jobber med grenser!!!) eller nyser meg rett i ansiktet😵💫 Jeg synes den avveiningen er vanskelig mtp hva som potensielt kan gi verst påvirkning. Men takk for svar! Anonymkode: 47fa3...08d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #4 Skrevet 14. oktober 2025 Det er vanskelig, og ingen klare råd. Har tatt vaksiner noen år, og latt være andre. Litt avhengig av min form og alder på barn rundt meg bl.a. Har også astma og litt frynsete lunger, så i risiko for komplikasjoner og sykehusinnleggelse ved luftveisinfeksjoner. Og bare sykehusinnleggelse i seg selv kan være risiko for å gjøre meg dårligere av ME igjen. I år skal jeg i minste fall få tatt vaksinen mot lungebetennelse. Antakelig påfyll av covid-vaksine også, litt mer på gjerdet med i influensa-vaksine foreløpig. Først og fremst fordi jeg prøver å holde vaksiner til et minimum, ingen andre gode begrunnelser annet enn at jeg tenker de to andre kanskje er viktigste. Skal til legen og diskutere hva som er klokt å prioritere for meg, med mine helseutfordringer i tillegg til ME. Anonymkode: 956c2...b11 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #5 Skrevet 14. oktober 2025 Har også astma i tillegg. Vaksinerer meg, fordi jeg blir så utrolig dårlig. 7-10 dager med influensa også tar det mange uker å komme dit jeg var før influensaen. Anonymkode: 1ec08...798 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2025 #6 Skrevet 14. oktober 2025 Nei, det gjør jeg ikke. Jeg er ikke mye utafor døra så skulle vært veldig uheldig av å bli syk etter en tur på kiwi. Ikke skjedd enda ihvertfall. ME i 17 år. Anonymkode: 473c7...a2a 2
Bålkaffe Skrevet 15. oktober 2025 #7 Skrevet 15. oktober 2025 Jeg har tatt influensavaksine i ganske mange år og har bare gode erfaringer med det. Jeg droppa å ta det noen år tilbake og bæng... Influensa. Tok meg ekstremt lang tid å komme tilbake etter den, og etter det har jeg tatt det hvert eneste år. Hatt ME i over 20 år. 2
Fiin Skrevet 15. oktober 2025 #8 Skrevet 15. oktober 2025 Jeg møter omtrent ikke folk, og har store barn, så jeg tar den ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå