Gå til innhold

Hvilke gardiner og puter kan passe sammen med dette teppet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig flyttet inn hos min kjære og blitt samboer. Huset hans bærer nok litt preg av han har vært ungkar en periode, og interiøret er en blanding av nytt og arvegods. Vi skal pusse opp og kjøpe nye møbler etterhvert, men jeg kjenner et sterkt behov for å få frisket opp litt i stua, om ikke annet så med gardiner, puter, planter og lamper. Han har sorte skinnmøbler (selvsagt) som heldigvis er enkle og ikke alt for dominerende i utformingen, et arvet sofabord i teak og ellers vitrineskap m.m. fra Ikea, "Hemnes" i brunsvart. Veggene er eggeskallhvite, og gulvlaminat i varm eik. So far, so good. Problemet er gulvteppet. Det er håndvevd av bestemoren hans og har stor affeksjonsverdi for ham, men det er så innmari spraglete og mye farger at jeg synes det er vanskelig å finne gardiner og puter som passer. Jeg er i utgangspunktet ikke spesielt glad i sterke farger og mye kontraster, eller å kombinere mønstre. Teppet kan minne mye om dette, både i farger og mønster:

Persisk teppe - klassisk - 313 x 216 cm - rød

Jeg har fått ham med på å flytte teppet til TV-stua etterhvert, men for øyeblikket står ikke et nytt gulvteppe på budsjettet. Jeg tenker at jeg må ta opp noen av fargene i teppet for å få en litt gjennomført stil, men jeg synes som sagt det er vanskelig. Noen forslag?

Anonymkode: bb998...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, du har en nærmest umulig jobb foran deg.

Teppet i seg selv kan være fint, men da til lyse gulv og møbler slik at det popper. Men til mørke møbler og gulv blir det lett besteforeldre preg.

Jeg tror jeg hadde testet puter og gardiner i sand, med kanskje noen brune detaljer. Å hente inn farger vil lett kræsje med teppe og bli rotete. Sand og brunt er lette farger å bruke senere også, slik at det ikke er bortkastet når dere bytter ut litt ting.

Anonymkode: b69cb...63e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj, du har en nærmest umulig jobb foran deg.

Teppet i seg selv kan være fint, men da til lyse gulv og møbler slik at det popper. Men til mørke møbler og gulv blir det lett besteforeldre preg.

Jeg tror jeg hadde testet puter og gardiner i sand, med kanskje noen brune detaljer. Å hente inn farger vil lett kræsje med teppe og bli rotete. Sand og brunt er lette farger å bruke senere også, slik at det ikke er bortkastet når dere bytter ut litt ting.

Du har et godt poeng - takk🙂

- ts

Skrevet

Jeg ville gått for ganske mørk blått, det passer med de andre fargene, og er i endel detaljer i teppet. Blå er en rolig og harmonisk farge. Gjerne med noe sand og brunt som AB63e nevner også. 

Anonymkode: 55748...ea0

• Nyttig 1
Skrevet

For å ta opp tråden fra innlegget over: jeg er meget usikker på om sandfargede gardiner blir heldig til eggeskallshvite vegger. Det kommer HELT an på hvilken sandfarge og hvilken eggeksallsfarge. Det kan harmonere, eller det kan se skittent ut. Da er en bruntone enklere. 

Selv ville jeg spilt på lag med teppet, og valgt en fargetone derfra. Enten den blåfargen som er i den ganske store "figuren" som ligger øverst i bildet, omtrent midt på. Eller den varme orange (nesten brunorange) som er innslag flere steder i teppet. 

Anonymkode: feedd...93c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For å ta opp tråden fra innlegget over: jeg er meget usikker på om sandfargede gardiner blir heldig til eggeskallshvite vegger. Det kommer HELT an på hvilken sandfarge og hvilken eggeksallsfarge. Det kan harmonere, eller det kan se skittent ut. Da er en bruntone enklere. 

Selv ville jeg spilt på lag med teppet, og valgt en fargetone derfra. Enten den blåfargen som er i den ganske store "figuren" som ligger øverst i bildet, omtrent midt på. Eller den varme orange (nesten brunorange) som er innslag flere steder i teppet. 

Anonymkode: feedd...93c

Akkurat det var min første tanke også. Så så jeg det for meg med alle de forskjellige brunfargen på møbler og gulv, svart sofa og fargerikt teppe. Det ble for mye for meg.

Så jeg hadde heller kombinert puter og gardiner med fargen på møblene og latt teppet leve alene. Da blir det en mer sammenheng mellom møbler og  rommet, mens teppet får være prikken over i'en.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med dette teppet kunne blått funket fint.

Men mtp at det er litt av kvart på menyen som foregår så hadde jeg gått for naturfarget.

Jeg er fornøyd med lingardinene i natur kjøpt på Kid, valgte lysdempende. Disse er nokså dyre selv på salg, så om du vil ha mer rimelig er Otto serien og fin synes jeg. Der kaller de fargen beige - funker til både varme og kalde toner.

Og fargen konkurrerer ikke med resten.

Hadde droppet fløyel og skimrende kvalitet.

Lin eller «linlook». 

Samme med puter: mest beige i ulike toner. Stearinlys selges og i ulike beige varianter.

Jeg kjører litt fest på småting, men hos meg er alt annet ensfarget og rolig/planlagt at harmonerer OK. Null mønstrede tepper/vegger. 
Så da slår jeg til med litt på småtingene heller. 

Jeg tar inn litt bruntoner nå for å varme opp en vegg i Soft Mint som ble litt kald.

Men hos dere med svart skinnsofa og dette teppet opplever jeg mer svart/mørkebrunt blir litt harry.

Derav jekke seg opp til mer beige/naturfarger i en lys natur nøytral skala. 

Jo: hadde droppet mye puter. Holder med et par beige/natur i hjørnene. HM Home har noen greie som likner lin. 

Av pledd hadde jeg styrt unna velur, og gått for igjen: natur eller beige ull/ullblanding. 

Rett og slett gjøre det mer anonymt og kjedelig - så man får ned støyen. 

Grønne planter er og fint, du kan jo gjette forslag på pottefarge 😆

Mester Grønn selger terracotta i gråhvit. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med forslaget om lin-isj.

Farge som tar igjen frynsene og det lyse i teppet.

Mer enn nok mørkt fra før i den stua høres det ut som.

Anonymkode: 2ce32...7aa

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt opp den lyseblå fargen i teppet og brukt den på gardiner. Da i et ensfarget stoff. Finner du den samme blåfargen til puter og lampeskjermer, så vil det binde sammen inntrykket.

Skrevet
AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Med dette teppet kunne blått funket fint.

Men mtp at det er litt av kvart på menyen som foregår så hadde jeg gått for naturfarget.

Jeg er fornøyd med lingardinene i natur kjøpt på Kid, valgte lysdempende. Disse er nokså dyre selv på salg, så om du vil ha mer rimelig er Otto serien og fin synes jeg. Der kaller de fargen beige - funker til både varme og kalde toner.

Og fargen konkurrerer ikke med resten.

Hadde droppet fløyel og skimrende kvalitet.

Lin eller «linlook». 

Samme med puter: mest beige i ulike toner. Stearinlys selges og i ulike beige varianter.

Jeg kjører litt fest på småting, men hos meg er alt annet ensfarget og rolig/planlagt at harmonerer OK. Null mønstrede tepper/vegger. 
Så da slår jeg til med litt på småtingene heller. 

Jeg tar inn litt bruntoner nå for å varme opp en vegg i Soft Mint som ble litt kald.

Men hos dere med svart skinnsofa og dette teppet opplever jeg mer svart/mørkebrunt blir litt harry.

Derav jekke seg opp til mer beige/naturfarger i en lys natur nøytral skala. 

Jo: hadde droppet mye puter. Holder med et par beige/natur i hjørnene. HM Home har noen greie som likner lin. 

Av pledd hadde jeg styrt unna velur, og gått for igjen: natur eller beige ull/ullblanding. 

Rett og slett gjøre det mer anonymt og kjedelig - så man får ned støyen. 

Grønne planter er og fint, du kan jo gjette forslag på pottefarge 😆

Mester Grønn selger terracotta i gråhvit. 

Takk for tips, jeg er glad i naturfarger og naturmaterialer som bomull, ull og lin, så det blir nok det jeg går for :) 

-ts

Skrevet

Tusen takk for tips og innspill, alle sammen🥰

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...