Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er sykemeldt fra jobb, men skal jobbe en dag i uken pga jeg skal teste meg i jobb igjen, blir satt den dagen det er mest å gjøre der, etter andre gangen jeg er der spør de meg om jeg kan komme å ta en fem minutter på kontoret til meg, og at jeg gjorde lite de første tre timene, at de kunne like så godt betalt meg 50kr i timen siden jeg gjorde så lite. Jeg har vært ganske alvorlig utbrent og fått noe annet oppå det igjen, føler ikke de forstår hva utbrent er. Burde jeg ta opp dette med en lege eller noen andre? 

Anonymkode: 3f014...a9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Btw, de timene ryddet jeg og tok oppgaver som tok enda lengre tid. De ser bare på tall og ikke en helhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Be legen om å sykemelde deg 100% igjen hvis du ikke er det lenger, så kan du være der uten tidspress....

Sjefer er ikke alltid gode til å se helheten, dessverre. Er 100% sykemeldt selv nå fordi veggen kom faretruende nær, og fastlegen min er opptatt av at hun ikke friskmelder meg noen prosent før jeg klarer å gjøre en viss prosent mens jeg er 100% sykemeldt (hvis det ga mening). 

Anonymkode: a1cff...e4d

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor mange prosent du er arbeidsfør, og hvilken tilrettelegging du trenger/de kan tilby. Om du er feks 90% sykemeldt kan du jobbe en full dag, men på halv kapasitet med lavere tempo og flere pauser. Jobber du derimot en halv dag så er det forventet at du yter fullt uten pauser i tre timer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som du ikke klarer å jobbe 100% en hel dag. Hvis du kan få 50% sykemelding for dagen du jobber, være der hel dag men gjøre arbeidsoppgavene i 50% tempo høres riktigere ut for deg nå.

Det er ikke arbeidsgivers oppgave å vite kapasiteten din, det må du og legen bli enige om. Hva slags syk du er betyr egentlig ganske lite (at arbeidsgiver ikke forstår utbrent) det som er viktig er hvordan du kan jobbe nå og hva som er fremtidsutsiktene.

Hvis du har avtale om å være 100% på plass skjønner jeg det blir problemer om du bare yter 30%. Det blir ikke riktig at arbeidsgiver må betale 100% for 30% resultat - i tillegg til at nødvendige oppgaver bare ikke blir gjort.

Anonymkode: 9bcb4...ab7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg er sykemeldt fra jobb, men skal jobbe en dag i uken pga jeg skal teste meg i jobb igjen, blir satt den dagen det er mest å gjøre der, etter andre gangen jeg er der spør de meg om jeg kan komme å ta en fem minutter på kontoret til meg, og at jeg gjorde lite de første tre timene, at de kunne like så godt betalt meg 50kr i timen siden jeg gjorde så lite. Jeg har vært ganske alvorlig utbrent og fått noe annet oppå det igjen, føler ikke de forstår hva utbrent er. Burde jeg ta opp dette med en lege eller noen andre? 

Det er ikke greit av din arbeidsgiver. Snakk med legen og med NAV

Anonymkode: 127c1...2dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det høres ut som du ikke klarer å jobbe 100% en hel dag. Hvis du kan få 50% sykemelding for dagen du jobber, være der hel dag men gjøre arbeidsoppgavene i 50% tempo høres riktigere ut for deg nå.

Det er ikke arbeidsgivers oppgave å vite kapasiteten din, det må du og legen bli enige om. Hva slags syk du er betyr egentlig ganske lite (at arbeidsgiver ikke forstår utbrent) det som er viktig er hvordan du kan jobbe nå og hva som er fremtidsutsiktene.

Hvis du har avtale om å være 100% på plass skjønner jeg det blir problemer om du bare yter 30%. Det blir ikke riktig at arbeidsgiver må betale 100% for 30% resultat - i tillegg til at nødvendige oppgaver bare ikke blir gjort.

Det er ikke slik det fungerer. 

Arbeidsgiveren skal tilrettelegge/ snakke med ham om hva han trenger for å gjøre jobben og hvilken arbeidstid som kan fungere for ham helsemessig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der er selvfølgelig stor forakjell på om han har brekt arm eller er utbrent. Arbeidsgiver skal tilrettelegge ut fra den sykes funsjonsevne og må spørre ham hva ham selv tror kan hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva man bør og skulle gjort og gjøre har ingenting med virkeligheten å gjøre

Anonymkode: c85d9...f92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke slik det fungerer. 

Arbeidsgiveren skal tilrettelegge/ snakke med ham om hva han trenger for å gjøre jobben og hvilken arbeidstid som kan fungere for ham helsemessig.

Men arbeidsgiver kan uansett forvente at arbeidstaker yter så mye som sykemeldingen tilsier at han er friskmeldt. Om det er mulig med tilrettelegging slik at man kan gjøre andre oppgaver, skal disse allikavel utføres med samme ytelse som om man er frisk.

Er man 80% sykemeldt, skal man produsere 20% av det man ville gjort som frisk.

Kan man være på jobb 20% av tiden, men kun klarer å produsere halvparten av forventet, så må man øke sykemeldingen slik at man bare er 10% friskmeldt. Evt se om det er mulig å dele det opp i flere dager, og da produsere fult de timene man er tilstede.

Anonymkode: 4bba8...b3e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...