Gå til innhold

bedet mitt

Anbefalte innlegg

Gjest sissalen
Skrevet

Har et langt oppmurt bed. det er det plantet tuja i fjor vår. Så jo utover sommer/høst hvor fort ugraset kom. I år tenkte jeg at jeg vil plante noe lavt grønt helt nede, slik at det dekker jorden. Men hva?

Så på hekken i dag. de er puslete/skrinne og lysbrune. ble sånn i vinter? Normalt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noe som passer fint er en type nellik som er vintergrønn. Den heter "Arctic Fire" og blomstrer fra juli til september med hvite og røde blomster. Vet ikke om den er å få kjøpt i gartneri, ,men frø finnes ihvertfall hos Impecta.se. Søk på Dianthus så kan du se den. Den er lett å få til. Dette er forøvrig en staude, så selv om du bestiller frø fra

Sverige, så blir dette veldig billig i forhold til å kjøpe ferdige stauder.

Når det gjelder Tujaen, så hender det nok at de blir brune i løpet av vinteren. Grunnen er at "bena står i tele og hodet i sola" - så vårsola tørker den ut. Det brune forsvinner ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan plante krypeiner hvis du bare vil dekke til. Om du ønsker litt blomster og farger kan du plante f.eks vårphloks eller andre typer phlox, hagepute el andre markdekkende stauder. Det er også en rose, Pink Fairy som legger seg langs bakken.

det er bare det jeg kommer på i farten.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan plante krypeiner hvis du bare vil dekke til. Om du ønsker litt blomster og farger kan du plante f.eks vårphloks eller andre typer phlox, hagepute el andre markdekkende stauder. Det er også en rose, Pink Fairy som legger seg langs bakken.

det er bare det jeg kommer på i farten.

Gjest Gjest
Skrevet

Krypeiner er fint det, men er viktig å vite at den nesten er en monsterplante - vokser som fy, nesten skremmende.

Gjest Gjest
Skrevet
Krypeiner er fint det, men er viktig å vite at den nesten er en monsterplante - vokser som fy, nesten skremmende.

Å? såpass? tenkte noe dekkende som henger litt nede ved muren. Den er ikke så høy.

Eier jo ikke kunnskap.

Gjest Gjest
Skrevet
Noe som passer fint er en type nellik som er vintergrønn.  Den heter "Arctic Fire" og blomstrer fra juli til september med hvite og røde blomster. Vet ikke om den er å få kjøpt i gartneri, ,men frø finnes ihvertfall hos Impecta.se. Søk på Dianthus så kan du se den.  Den er lett å få til.  Dette er forøvrig en staude, så selv om du bestiller frø fra

Sverige, så blir dette veldig billig i forhold til å kjøpe ferdige stauder.

Når det gjelder Tujaen, så hender det nok at de blir brune i løpet av vinteren.  Grunnen er at "bena står i tele og hodet i sola" - så vårsola tørker den ut.  Det brune forsvinner ikke.

Om eg planter frø, hvor lang tid tar det før de er grodd til å dekker overflaten da?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan så i april, og de vil blomstre i løpet av sommeren. Det er 175 frø i pakken, og etter som de er krypende, vil de dekke et ganske stort område. En pakke frø koster 20 svenske kroner - moms - kurs + frakt (tror det er kr. 35.- nå). Når du betaler direkte på nett får du pakken rett i postkassen.

Du kan kjøpe frø for kr. 200.- (når moms og kursen er trukket i fra og frakten lagt til) uten toll.

Kanskje det er andre frø du har lyst på i samme slengen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...