AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:44 #21 Skrevet tirsdag kl. 11:44 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke noe problem å ha overskudd når man har penger til hushjelp, matleveranser på døra, rask helsehjelp ved det minste helseavvik, ingen økonomiske bekymringer, personlig trener, dyr næringsrik mat, råd til dyre og hyppige ferier, og fleksitid. Det er viktig at vi som samfunn ikke forveksler det å ha svak økonomi som ressurssvakhet. Når man jobber og sliter fulltid (uten fleksitid) i en lavtlønnsjobb, når fritid innebærer husarbeid og forpliktelser istedenfor trening og selvivaretagelse, når man bekymrer seg for økonomi , og når helseplager får utvikle seg for behandlingen er for dyr etc, er det ikke rart overskuddet ikke velter over. Altså: penger i seg selv gir ikke lykke, men det en kan KJØPE for penger frigir masse energi og stress, slik at det blir plass til å leve et godt liv. Pluss på en aupair som bor i huset, og da har man frihet til å trene, gå på teater, spise gode middager ute.., alt som gir energi. Anonymkode: b3fd8...69f Veldig enig i dette, og at svak økonomi ikke er lik ressurssvakhet. Begge mine foreldre var vanlige "slitere" uten formell utdanning og med begrenset økonomi. Men min mor laget middager fra bunnen av med sunne gode råvarer, vi hadde hytte og var mye på turer i fjell og mark, drev med idrett, var samfunnsengasjerte, diskuterte mye og leste mye bøker. Men dette var på -80 tallet. Føler det er blitt mye vanskeligere å leve slik i dagens samfunn uten å ha god økonomi og en arbeidshverdag med stor grad av valgfrihet. Anonymkode: b72d7...257 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:46 #22 Skrevet tirsdag kl. 11:46 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er enig mye av det du skriver, men det jeg har markert må jeg bare kommentere: Du er klar over at dette med besteforeldre og tanter som bare stiller på kort varsel er et gode mange andre ikke har? Anonymkode: b72d7...257 Poenget er med penger kan man også betale noen til å ta kioskvakten. Dessuten så kom ikke disse kioskvaktene eller andre behov for barnevakt på kort varsel, sånt får man vite minst en måned i forkant. Vår familiekalender er fargekodet etter person/aktivitet og alt ligger inn av fau, trening, kamp, teater, jobbreise, dugnadee, jobbmøter etter 16 mm. Ikke noe problem å planlegge hvem som tar hva- det legges inn det også. Middager og tid for middag pga aktivitet er også lagt inn Vi delvis bestiller mat, delvis ukeshandler. Vi matprepper gjerne på søndager så ungene har mat til før vi er hjemme og må ordne selv før trening eller til raske middager før vi skal noe. Trenger ikke superhøye lønninger for å kunne planlegge hverdagen. Anonymkode: dcd7f...a72 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:56 #23 Skrevet tirsdag kl. 11:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du høres bitter ut. De har ofte langt mer krevende jobber enn de som jobber 8-15:30. Jeg tror det henger sammen med livsstil. Ressurssterke er mer aktive og spiser sunnere. Anonymkode: 80934...09c Dette. Jeg kan stort sett legge opp arbeidsdagen som jeg vil, og avspasere ved behov, men bak dette ligger jo mange timer med overtidsarbeid, sene kvelder med jobbing og mye ansvar. Jeg tenker de som har en jobb med fast arbeidstid fra 8-15.30 på mange måter har det mye enklere (jeg skriver 7,5 timer siden mange av disse arbeidsplassene, f. eks. innen det offentlige og helse, har betalt lunsj og 7,5 timers arbeidsdag inkl. lunsj) Innen mange yrker har man fri når man har fri. En sykepleier eller helsefagarbeider, f. eks., har ingenting som må tas igjen etter sykdom eller annet fravær. På mange måter er det en mye mindre stressende hverdag. Anonymkode: 5efe8...c7a 1
ElectricScum Skrevet tirsdag kl. 12:00 #24 Skrevet tirsdag kl. 12:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er såklart HELT annerledes å være i arbeidslivet og å ha familie, når man har mulighet til hjemmekontor på hytta, kan flexe, jobbe inn flere fridager +++ enn når man MÅ være PÅ jobb fra 8-15.30 + reisevei, som ofte kan være minst 1.5 time. Men, det er ikke alltid at de som har slike privilegium forstår hvordan det er å IKKE ha det.. "det er jo bare å.. ", nei det er ikke det for mange. Anonymkode: 1787f...d96 Jeg har all respekt for dere som er låst til et slikt regime. Jeg har vært det selv og er evig takknemlig for koronaen som la til rette for en mer fleksibel arbeidshverdag. Jeg hadde taklet det enda dårligere å gå tilbake til gamle rutiner enn da jeg ikke hadde erfart å ha slik fleksibilitet, men bare drømt om det. Når det er sagt så er man også dessverre mer tilgjengelig, så man må være flink til å sette grenser for seg selv, så man unngår å få telefoner sent på fredagskvelden. Det har så absolutt hendt at jeg har måtte trå til med noe jobb søndag kveld, eller fått krisemelding etter midnatt p.g.a en deadline. Det hadde ikke skjedd før 2020.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:07 #25 Skrevet tirsdag kl. 12:07 For å generalisere handler dette om utdannelse Mange (de fleste) stillinger som krever utdanning må utføres av DEN personen som har den. Og ofte er det det samme om jobben gjøres tirsdag kveld eller fredag ettermiddag. Det gir fleksibilitet. Sykehjemsbeboere kan liksom ikke legges tre ganger på torsdag for å slippe å legge dem i helga Utdannede har i gjennomsnitt høyere lønn - dette gir fleksibilitet Så en observasjon som bare er en antagelse: Velutdannede har OFTERE ressursstere besteforeldre/familie. Dette gir også fleksibilitet. Anonymkode: e610b...423 6 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:10 #26 Skrevet tirsdag kl. 12:10 Jeg tror nok grensene mellom jobb og fritid er ganske flytende for disse ressurssterke. De tar telefoner og setter seg inn i ting innimellom osv. Så er det nok også riktig at sånne folk ofte ikke har forståelse for at andre foreldre ikke har den samme friheten. Anonymkode: 47958...362 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:13 #27 Skrevet tirsdag kl. 12:13 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Poenget er med penger kan man også betale noen til å ta kioskvakten. Dessuten så kom ikke disse kioskvaktene eller andre behov for barnevakt på kort varsel, sånt får man vite minst en måned i forkant. Vår familiekalender er fargekodet etter person/aktivitet og alt ligger inn av fau, trening, kamp, teater, jobbreise, dugnadee, jobbmøter etter 16 mm. Ikke noe problem å planlegge hvem som tar hva- det legges inn det også. Middager og tid for middag pga aktivitet er også lagt inn Vi delvis bestiller mat, delvis ukeshandler. Vi matprepper gjerne på søndager så ungene har mat til før vi er hjemme og må ordne selv før trening eller til raske middager før vi skal noe. Trenger ikke superhøye lønninger for å kunne planlegge hverdagen. Anonymkode: dcd7f...a72 Poenget mitt var at det gjør en stor forskjell å kunne ha den tilgangen til besteforeldre og andre som kan steppe inn når det trengs. Alt det du nevner med planlegging hjelper selvsagt, men det løser ikke alt. Anonymkode: b72d7...257 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:14 #28 Skrevet tirsdag kl. 12:14 Vår familie vil jeg si er øvre middelklasse når vi snakker om resurrssterkhet. Vi har familie som jobber fulltid, men har lyst og prioriterer å være med oss/avlaste med barna i helger og ferie. Jeg tjener i øvre gjennomsnittet (600 000-700 000), men har betydelig mer fritid enn andre i samme lønnsramme. Jeg jobber turnus dag/natt, har trening i arbeidstid og har i snitt 3 oppmøter i uka. Kan ikke ha fleksitid, hjemmekontor eller lignende da. Men det kan mannen min. Han tjener rett over 1 000 000, men kan ha så mye fleksitid og hjemmekontor han vil. Ikke trening i arbeidstiden, og må logge på kl for fast møte digitalt (men kan si ifra lm hab ikke kan møte en dag, så går møtet sin gang uten stress). Har HK 2-3 dager i uka, gjerne når jeg jobber slik at hverdagslogistikken er lettere. Han kan også ha hjemmekontor for å ta imot Elektriker, feier, følge til tannlege osv dersom jeg jobber, og jeg tar det om jeg tilfeldigvis har fri da. Av og til er begge hjemme, han på hk og jeg har turnusfri. Da bruker vi gjerne ett par timer på å rydde/vaske huset, skru opp den lampa, handle inn til helgen og lignende. Men han jobber inn timene senere, eller tar fra time-banken. Vi har mye overskudd, kan reise på ferie, tilbringe en tilfeldig onsdag med barna på kafe (de er I bhg) osv og generelt øite økonomiske beskymringer. Men vi har ikke enebolig, hytte, båt, hushjelp, matleveranse på døra, pt, dyr mat og dyre og hyppige ferier. Må bilen plutselig vrakes er det ubeleilig, kjedelig og irriterende, men på ingen måte en katastrofe. Anonymkode: abdaa...ae0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:18 #29 Skrevet tirsdag kl. 12:18 Litt usikker på spørsmålet ditt. Du vet jo hvilke betingelser du har i jobben din. Hvis du ønsker bedre betingelser må du bytte jobb. Men med mindre du er underbetalt der du er, er det sjelden du kan få bedre lønn OG mer fleksibilitet. Som regel vil jobber med høy lønn kreve at du er mye til stede. Det finnes unntak, men de fleste jeg kjenner med svært høye inntekter, har også et visst arbeidspress. Da mener jeg 1,5 mill+. Jeg kjenner derimot mange med 7-800K og delvis hjemmekontor. I den grad ressurssterke familier har god økonomi OG fleksibilitet, så tenker jeg at det oftest er en av dem som har fleksibiliteten (oftest kona), og at hun kan tillate seg ulønnet permisjon, deltidsjobb eller en moderat betalt fleksibel stilling, hvis mannen tjener godt. Eventuelt at man har fått noe forskudd på arv som hjelper en inn, eller gir en lavere lånebyrde, slik at man klarer seg med lavere lønn. Sistnevnt er tilfelle for meg. Anonymkode: 689ef...0fa
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:26 #30 Skrevet tirsdag kl. 12:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du høres bitter ut. De har ofte langt mer krevende jobber enn de som jobber 8-15:30. Jeg tror det henger sammen med livsstil. Ressurssterke er mer aktive og spiser sunnere. Anonymkode: 80934...09c Jeg har hjemmekontor, 2 timer med trening i uka, god lønn og kan gå tur med hunden i lunsjen. Jeg flexer når jeg vil, og drar på hytta når det er rolige perioder på jobb. Jeg har to uker ekstra ferie og vi reiser mye. Jeg har masse overskudd NÅ. Men da jeg pendlet 2 timer hver dag, opp tidlig for å få klar unger, i kø til jobb, mye krav, hjem i kø, lage middag, foreldremøte og aktiviteter, deadline for å rapportere inn. Jeg var jo helt skutt. Og kanskje noe av det var en slags følelse av at slik blir det! Du har regninger og huslån hengende over deg i opp og nedturer, unger som krever sitt , og du vet at du må innfri hver måned. Kanskje det også er er slags stress? Jeg var overvektig og nesten utbrent. Det er klart jeg spiser sunnere, er slankere og er mer aktiv nå. Jeg er derimot ikke mer ressurssterk NÅ enn jeg var da. Jeg har bare opparbeidet meg mer ressurser. Anonymkode: b70b3...ce6 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:27 #31 Skrevet tirsdag kl. 12:27 Tror nok dette stemmer, ja. Jeg har en veldig fleksibel jobb; kan starte og gå litt sånn når det passer. Jeg har også mulighet for mye hjemmekontor. Middag og sånn ordner jeg ofte klart før barnet hentes i bhg. Vi bruker god tid hjem fra barnehagen, da hun gjerne vil leke på veien. Jeg stresser aldri med at noe må rekkes i hverdagen. Hverdagen er stort sett veldig koselig, med tid til lek og kos og god middag sammen (mannen jobber til 19, så er bare meg og barnet fra 16 ca. Men han tar morningen da). Merker egentlig ingenting til tidsklemma. Anonymkode: 3e3b2...7f1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:30 #32 Skrevet tirsdag kl. 12:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror nok dette stemmer, ja. Jeg har en veldig fleksibel jobb; kan starte og gå litt sånn når det passer. Jeg har også mulighet for mye hjemmekontor. Middag og sånn ordner jeg ofte klart før barnet hentes i bhg. Vi bruker god tid hjem fra barnehagen, da hun gjerne vil leke på veien. Jeg stresser aldri med at noe må rekkes i hverdagen. Hverdagen er stort sett veldig koselig, med tid til lek og kos og god middag sammen (mannen jobber til 19, så er bare meg og barnet fra 16 ca. Men han tar morningen da). Merker egentlig ingenting til tidsklemma. Anonymkode: 3e3b2...7f1 Sånn hadde jeg det også da jeg hadde ett barn. Man merker tidsklemma mye mer når man har to eller tre. Anonymkode: b72d7...257 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:49 #33 Skrevet tirsdag kl. 12:49 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har hjemmekontor, 2 timer med trening i uka, god lønn og kan gå tur med hunden i lunsjen. Jeg flexer når jeg vil, og drar på hytta når det er rolige perioder på jobb. Jeg har to uker ekstra ferie og vi reiser mye. Jeg har masse overskudd NÅ. Men da jeg pendlet 2 timer hver dag, opp tidlig for å få klar unger, i kø til jobb, mye krav, hjem i kø, lage middag, foreldremøte og aktiviteter, deadline for å rapportere inn. Jeg var jo helt skutt. Og kanskje noe av det var en slags følelse av at slik blir det! Du har regninger og huslån hengende over deg i opp og nedturer, unger som krever sitt , og du vet at du må innfri hver måned. Kanskje det også er er slags stress? Jeg var overvektig og nesten utbrent. Det er klart jeg spiser sunnere, er slankere og er mer aktiv nå. Jeg er derimot ikke mer ressurssterk NÅ enn jeg var da. Jeg har bare opparbeidet meg mer ressurser. Anonymkode: b70b3...ce6 Vel ... Hva tror du egentlig ressurssterk betyr? Anonymkode: 47958...362 3 3
Anonyminal Skrevet tirsdag kl. 13:04 #34 Skrevet tirsdag kl. 13:04 Mer frihet gir jo ofte mer overskudd, det samme med å bare ha nok tid. Men mye kan man skape selv også mener jeg. For egen del har det vært nødvendig å gjøre litt harde prioriteringer. Ved å prioritere det som er viktigst, gjøre det som gir deg og familien glede, si nei til ting og ikke sammenligne seg med andre. Man må ikke være med på alle aktiviteter og arrangementer som er, det er helt ok å ha helger hvor man ikke gjør noe annet enn å bare surre rundt hjemme, leke ute, være sammen som familie. Planlegge uken godt så jeg ikke blir overveldet, sørge for at vi ikke har opplegg hver dag, ikke for mange aktiviteter barna må være med på etc. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:12 #35 Skrevet tirsdag kl. 13:12 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tror nok dette stemmer, ja. Jeg har en veldig fleksibel jobb; kan starte og gå litt sånn når det passer. Jeg har også mulighet for mye hjemmekontor. Middag og sånn ordner jeg ofte klart før barnet hentes i bhg. Vi bruker god tid hjem fra barnehagen, da hun gjerne vil leke på veien. Jeg stresser aldri med at noe må rekkes i hverdagen. Hverdagen er stort sett veldig koselig, med tid til lek og kos og god middag sammen (mannen jobber til 19, så er bare meg og barnet fra 16 ca. Men han tar morningen da). Merker egentlig ingenting til tidsklemma. Anonymkode: 3e3b2...7f1 Så klart du ikke merker tidsklemma når barna ikke har aktiviteter på ettermiddagen. Jeg merker stor forskjell på å kjøre bsrna 5-6dager på trening og ikke må stresse med middag for å rekke henting, middag, lekser og trening rett etter jobb og når ungene har senere trening og kan klare mye selv eller ha sen trening. Har jo lært å preppe mer på søndager så ungene ikke hiver i seg snacks også. Anonymkode: dcd7f...a72 3
Marikken Skrevet tirsdag kl. 13:29 #36 Skrevet tirsdag kl. 13:29 Å være "ressurssterk" er jo ikke bare høy lønn og god råd, men kanskje nettopp det å ha overskudd i hverdagen. Vi vil nok klassifiseres som ressurssterke. Vi har samlet en bra inntekt, ikke så høy inntekt at vi kan bruke penger uten å tenke, men vi har det helt greit i hverdagen. Begge har fleksible jobber, det er absolutt en fordel, det betyr dog ikke at vi har mer fritid. Vi jobber begge to langt mer enn en vanlig arbeidsuke, men om jeg får en innkalling til et foreldremøte midt i arbeidsdagen så trenger ikke jeg bruke tid og krefter på å be om fri, der kan jeg justere min egen kalender (eller mannen sin) slik at vi får gått på det foreldremøtet. Jeg har mulighet til å planlegge inn en fridag når det er behov for det. Jeg har mulighet til å dra tidligere fra jobb for å fikse hjemmelogistikken når det er behov for det. Så krever alle disse tingene at jeg løser arbeidsoppgavene mine på andre tider. Og fleksible jobber betyr jo også at jeg stort sett aldri er helt "avskrudd". Jeg har varslinger fra mail mm på telefonen, jeg svarer i telefonen tidlig morgen/ettermiddag/kveldstid når det er behov for det. Jeg kan godt finne på å jobbe søndager (eller for eksempel fridager som 2. påskedag - nydelig dag å jobbe på for det er så få forstyrrelser) for å rekke å få gjort det jeg skal. I tillegg er vi antagelig heldige med genetikken og psyken på alle sammen. Vi er stort sett friske. Joa, en forkjølelse i ny og ne, og det kan dukke opp en influensa eller noe - men overall så er vi ekstremt sjeldent satt ut av spill pga sykdom. Det i seg selv er faktisk et gode man ikke skal ta for lett på. Og vi har (så langt, kryss i taket) vært heldige med ungene som som funker greit i hverdagen. De er tenåringer begge to så humøret svinger så absolutt, men vi har vært forskånet fra de store tingene som man virkelig kan slite seg ut på. Hvordan man havner der? Kombinasjon av flaks og hardt arbeid tror jeg, sistnevnte kan man forsåvidt velge selv, men det er langt lettere å jobbe mye når man er grunnleggende frisk som eksempel. Og riktignok kan man velge å leve sunt for å være så frisk som mulig, men slik jeg har forstått det så arver vi immunforsvaret vårt fra våre foreldre - så da er det vel mer flaks enn noe annet som gir oss god helse. (Gitt at man holder seg unna de åpenbare risikofaktorene slik som eksempelvis røyking etc). 1
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 13:29 #37 Skrevet tirsdag kl. 13:29 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor i et område med både "vanlige" familier som kjemper for å henge med i tidsklemma og mer velstående med bedre jobber og betingelser. Har merket meg at de som har bedre jobber ofte har større frihet i hverdagen. Frihet til å f.eks. avspasere litt når de ønsker, og opparbeide ekstra feriedager som gir familien mer tid sammen. De har ofte et annet overskudd på en måte, til å gjøre mer sammen med barna mens de har ferie og fri i helger. Dette ser ut til å føre til mer tilfredse og veltilpassede barn. Er det andre som har merket seg det samme, og hvordan kan man oppnå et slikt "overskudd" om man ikke er særlig ressurssterk i utgangspunktet? Anonymkode: b72d7...257 Har man en godt betalt jobb og fleksitid kan man leve er mer komfortabelt liv enn om man har en dårlig betalt jobb, uten fleksitid. Kan man jevnlig ta ut langhelger, ferier, og/eller reise mens man jobber, så har man det mest sannsynlig mer komfortabelt enn de som ikke har det. Kan man kjøpe seg vaskehjelp som kommer hver fredag så kan man bruke tiden sin på andre ting. Kan man bruke 30.000 kroner på mat i måneden kan det hende at man spiser litt sunnere enn de familiene som ikke gjør det. Har man økonomi til det kan barna delta på både to og tre eliteidretter, men da er det først og fremst skolen som skaper hindringer. Får barna alle trendplaggene og alle trendpeoduktene så kjenner de sikkert mindre på utenforskap enn de som ikke får det. Kan man kjøpe seg helsehjelp og benytte privat psykolog så får man det kanskje litt bedre, og det litt raskere, enn de som må stå i kø, eller som får avslag. Får man gå på privatskole så blir man kanskje i større grad skjermet for en del elever som tar opp mye av ressursene i det offentlige. Har man en bufferkonto så er det mindre krise når kjøleskapet og fryseren ryker, enn hvis man ikke har det. Og så videre 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:39 #38 Skrevet tirsdag kl. 13:39 Klart. Har kontorjobb og kan sitte på hjemmekontor om jeg ikke er helt i form. Når det ikke er travelt, så kan jeg slutte tidlig og hente i barnehagen. Kan ikke sammenlignes med butikkjobben jeg hadde før. Da var jeg låst. Om jeg var syk, så gikk jeg på jobb likevel, ellers ville det bare bli ekstra belastning på mine kollegaer. Det skulle en del til før jeg ba om sykt barn-dager, mens min nåværende leder har småbarn selv og tar det som en selvfølge at man kan være hjemme med sykt barn. Anonymkode: 71230...31c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:36 #39 Skrevet tirsdag kl. 20:36 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du høres bitter ut. De har ofte langt mer krevende jobber enn de som jobber 8-15:30. Jeg tror det henger sammen med livsstil. Ressurssterke er mer aktive og spiser sunnere. Anonymkode: 80934...09c Tuller du? Venninna mi som jobber som helsefagarbeider sliter ræva av seg, mens jeg i min bachelorgrads-50%-hjemmekontor-jobb med fleksitid, trening i arbeidstiden og generelt mye dødtid på jobb gjør IKKE det. Anonymkode: ff185...26a 7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:39 #40 Skrevet tirsdag kl. 20:39 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du trenger besteforeldre eller hjemmekontor og fleksibilitet i arbeidstimer. Det er sånn har det blitt. Det er sånn det er blitt? Vi har ALLTID trengt nettverk rundt oss. Det som er helt tragisk med kapitalismens inntog i kvinners verden er at nettverket og rammene rundt kjernefamilien fallerer, og det gjør at kjernefamilien kollapser med den. Anonymkode: ff185...26a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå