AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden 8 år gammel jente. Fungerer fint hjemme og har fritidsaktiviteter hun trives med. Men sier hun blir behandlet som luft av de andre jentene i klassen. Ingen snakker til henne påstår hun. Jeg vet hun kan være litt mye, derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Hun gråter og sier hun ikke vil på skolen. Er heller ingen som inviterer henne hjem eller spør etter henne på døra. Det er vi voksne som ordner avtaler og inviterer. I følge lærer er det ikke noe jentedrama eller andre problemer med miljøet i klassen. Men jeg vet fra annet hold at enkelte av jentene ikke er særlig snille. Likevel usikker på hva som har skjedd. Hvordan bør jeg gå frem for å finne ut om dette stemmer? Anonymkode: e7870...9b4
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Snakk med lærer, helsesøster og ta det derfra. Anonymkode: cecb0...e98
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Få hjelp. Det ordner seg ikke av seg selv. Anonymkode: b6aed...c2e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Snakk med lærer, sosiallærer eller helsesøster. Jenter kan være slu, kjipe og gjøre mye i det skjulte. Typisk at det starter i 3-4 klasse, da overtar jentene "problemtronen" fra gutta. Det er også typisk at barn på 9-10 år begynner å velge sine egne venner i større grad og å avtale ting på egenhånd. Kanskje datteren din har noen ideer til nye venner dere kan bli kjent med? Fra parallellklassen, håndballlaget eller lignende? Man må ikke gå på skolen sammen for å være venner. Anonymkode: 7aa67...151 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Uff! Leit! Kan det være en idé å ikke bare tenke jentevenner, men også guttevenner? 🙂
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden Jeg falt også ofte ut av jente fellesskapet som barn og ungdom. Det er vondt. På barneskolen løste dette seg best når en ny jente begynte i klassen og vi fant hverandre. Vi var samme typen og stod tydelig uten for dramaet til de andre jentene. På ungdomsskolen og vgs (endte opp på annen skole enn venninen min fra barneskolen men vi beholdt kontakt på fritiden) var det mye jentene mobbing og utestenging. Hadde kun jentene venner på eldre trinn og i klassen hadde jeg kun gutte venner da vennskap til gutter er enklere frem til de blir forelsket. Jeg var også litt mye som du skriver. Ved senere tid har adhd kommet opp som sannsynlig forklaring på dette. Fikk jentevenniner gjennom fritidsaktiviteter men i egen klasse og trinn har dette alltid vært utfordrende da jeg ikke deltok i jente dramaet og fulgte ikke de sosiale kodene innenfor jentene miljøet. Ble ignorert og rett og slett behandlet som luft. De snakket kun til meg viss det garnet dem. Anonymkode: 6a882...f3c
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Går hun på noen aktiviteter? Er det kun jenter som er aktuelle å henge med? Hva gjør de i friminuttene? Står hun da bare å se på, eller prøver hun aktivt å være med med får ikke lov? Tar hun initiativ etter skolen? Inviterer hun andre? Eller ringer hun på hos de andre? Er det noen av jentene hun kan være noe med? Kanskje dere skal invitere på kino/bowling og pizza/noe annet gøy? Anonymkode: 8bfb3...424 1
mommyaka Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Har du sosiale medier? Snapchat el? For der er barn kjempe flinke til å mobbe og holde andre utenfor. Spiller hun Roblox eller andre spill hun kan bli holdt utenfor?
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): 8 år gammel jente. Fungerer fint hjemme og har fritidsaktiviteter hun trives med. Men sier hun blir behandlet som luft av de andre jentene i klassen. Ingen snakker til henne påstår hun. Jeg vet hun kan være litt mye, derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Hun gråter og sier hun ikke vil på skolen. Er heller ingen som inviterer henne hjem eller spør etter henne på døra. Det er vi voksne som ordner avtaler og inviterer. I følge lærer er det ikke noe jentedrama eller andre problemer med miljøet i klassen. Men jeg vet fra annet hold at enkelte av jentene ikke er særlig snille. Likevel usikker på hva som har skjedd. Hvordan bør jeg gå frem for å finne ut om dette stemmer? Anonymkode: e7870...9b4 Inviterer dere noen hjem? Hos oss sier alle ja når vi inviterer noen hjem, men det kommer svært sjelden invitasjoner tilbake. Jeg tenker slik at det er bedre hun har besøk her enn ikke er sammen med noen i det hele tatt, selv om det er irriterende at det ikke går begge veier. Anonymkode: f17b5...baa
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Hva legger du i at «hun kan være litt mye»? For det er sannsynligvis det du må jobbe med. Etterhvert som barn blir eldre velger de sine egne venner, og da velger de vekk folk som er slitsomme å forholde seg til. Ellers må man jo ikke ha vennene sine i klassen,å. De fra fritidsaktiviteter eller paralellklasse kan man fint leke med også. Anonymkode: 62e77...0c1
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #11 Skrevet 51 minutter siden Kjære ts. Vi er flere som har hatt barn som har eller har hatt det akkurat likt. Nå må du gå på læreren og kreve at det sosiale miljøet skjerpes. Etter tre barn er erfaringen at løsningene kommer ikke av seg selv. Be gjerne rektor være med, da viser du alvoret. Gjør du det ikke nå, begynner det å gå utover selvtillit, og da er det snart for sent å bygge sunne vennskap. Krev din rett Anonymkode: 60300...1d7
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #12 Skrevet 38 minutter siden Jeg ville snakket med læreren. Veldig synd at det er slik. Man kan heller ikke tvinge barna til å henge sammen om de ikke vil. Anonymkode: df3cc...986
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå