Gå til innhold

Når er det for sent å ønske seg ting fra dødsboet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer døde for to år siden og han overtok fra sin mor (som døde i 2017) litt div interiør og deler fra ulike servise som moren hadde brukt, fordi hans bror og søster ikke var interessert i "disse gamle greiene" som de kalte det.

En stund etter at samboer døde ønsket jeg å flytte, og solgte/ga bort blant annet noe av svigermors ting, men har tatt med meg noen få ting som står fremme som pynt eller er i bruk.

De siste månedene har min svigerinne vært på besøk og lagt merke til sin mors ting, som feks en gammel kaffeboks som jeg har som pynt på kjøkkenet og noen asjetter som hun har kommentert hun husker, og sa at hun hadde lyst på de.

Min svoger var innom i helgen og så at jeg hadde salt og pepper bøsser på bordet, som han husker hans foreldre kjøpte på tur til Hellas en gang på 70-80 tallet, og sa at de hadde det vært kjekt å ha. 

I tillegg spurte han om jeg hadde overtatt morens dab radio, og at den hadde passet bra på hytten hans.

Jeg snakket det litt bort, men synes det er ubehagelig og litt sent å komme 8 år senere å ønske seg ting som kommer fra dødsbo, eller?

Anonymkode: 3e933...419

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig. Det er for sent for de å komme nå ja. 

Anonymkode: ec354...f7b

• Liker 19
Skrevet

Kondolerer så mye! 💗

Her er boet allerede delt.

Foreldelsen er eller 10 år.

De kan ikke kreve å få tingene, men de kan ønske seg de. 
Så er det opp til deg om du vil gi de bort eller ei. 

Jeg tenker at du heller får ta kontakt med de den dagen du tenker å kvitte deg med tingene.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hadde jeg selvfølgelig gitt dem. Tingene jeg tok med fra dødsbo betyr så uendelig mye må - minner, og noe som fortsatt er der. Men i øyeblikket er det vanlig at man ikke har de tankene. Har slektninger som ikke har klart å forholde seg til ting, da de der og da føles uviktige, men som angrer stort senere.

Anonymkode: b9b74...1bb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kondolerer❤️

Det er merkelig å komme med disse ønskene nå. Skulle tro det kunne holde for de å se at tingene passer inn og ser fine ut hos deg. 

Men når det kommer til stykket: Jeg tror jeg hadde sagt at de kunne få de tingene etter sin mor om de ville de, og at de bare kunne komme å hente. Så får du se om de faktisk henter de da. 

Anonymkode: c8c0d...220

• Liker 1
Skrevet

Nei, tingene er nå ts sine. Hun har arvet dem fra sin samboer og kanskje minner de henne om han og livet de hadde sammen. 
Jeg synes det er veldig frekt av samboers søsken å hinte eller direkte spørre om å få sakene nå. 

Anonymkode: 2afb6...957

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det hadde jeg selvfølgelig gitt dem. Tingene jeg tok med fra dødsbo betyr så uendelig mye må - minner, og noe som fortsatt er der. Men i øyeblikket er det vanlig at man ikke har de tankene. Har slektninger som ikke har klart å forholde seg til ting, da de der og da føles uviktige, men som angrer stort senere.

Så lett det er å gi vekk ting man ikke eier selv. 

Anonymkode: 157e1...99f

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så lett det er å gi vekk ting man ikke eier selv. 

Anonymkode: 157e1...99f

Jeg har til gitt bort ting fra dødsbo. Noe jeg tok med som ikke innebar minner for min del.

ting kan man enkelt skaffe nye av. Men det å se noe din mor brukte daglig er noe helt unikt. 

• Liker 2
Skrevet

Det er uten tvil for sent å kreve noe, men du kan jo velge om du vil imøtekomme det som virker som ærlige hjertesukk. En dab-radio som "hadde passet godt på hytta" høres ut som han bare prøver å slippe å bruke penger på ny radio selv. Det kan han bare drite i. Ting med affeksjonsverdi, som de nå kanskje oppriktig angrer på at de lot gå ut av familien, kan du jo vurdere om du er villig til å avse. 

Anonymkode: 6cc53...6a5

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det oppgjort så er det oppgjort. Vil de ha noe etter det så får de betale for det. 

Anonymkode: f71c5...c0f

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at ts allerede har vurdert, og funnet ut at hun ønsker å ha tingene som hun arvet etter sin samboer. Og det er helt okay.

Hun sier også at der var andre ting som hun lot gå. 

Anonymkode: 2afb6...957

• Liker 5
Skrevet

Det du har arvet fra din samboer skal du selvfølgelig ta vare på.

Hvis du finner ut at du skal kvitte deg med noen av tingene etterhvert så kan du heller spørre de da, før du eventuelt gir det bort / selger det videre. 

Anonymkode: b286c...eb6

• Liker 4
Skrevet

Utrolig rart at familien hans "tigger" til seg ting som du har fått gjennom en oppgjort arv. 

Jeg ville latt være å invitere de hjem til meg. Det er ufint gjort. Helt greit at nostalgien over tingene kommer fram, men derifra til å nær tigge tingene til seg er ikke greit. 

Anonymkode: 80feb...003

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo også mulig å ikke tolke alt i verste mening. Kanskje er det bare litt småprat og mimring for dem uten at de i full alvor mener du skal gi det fra deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden):

Det er jo også mulig å ikke tolke alt i verste mening. Kanskje er det bare litt småprat og mimring for dem uten at de i full alvor mener du skal gi det fra deg.

Svigerinne sa da hun så kaffeboksen at hun husket at hennes mor brukte den, men hun kommenterte den aldri når hun var på kjøkkenet vårt i tidligere år.

Disse salt/pepperbøssene har også vært i bruk ved utallige middager hvor svoger har deltatt, uten at han har kommentert de.

Når deres mor gikk bort var min svigerinne med å rydde ut huset til moren sammen med samboer, og sa flere ganger at hun IKKE ØNSKET å dra hjem til seg selv noe av disse "gamle greiene".

Min svoger valgte å ikke delta på å rydde dødsboet etter sin mor, for det var ikke noe han ønsket derifra.

Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svigerinne sa da hun så kaffeboksen at hun husket at hennes mor brukte den, men hun kommenterte den aldri når hun var på kjøkkenet vårt i tidligere år.

Disse salt/pepperbøssene har også vært i bruk ved utallige middager hvor svoger har deltatt, uten at han har kommentert de.

Når deres mor gikk bort var min svigerinne med å rydde ut huset til moren sammen med samboer, og sa flere ganger at hun IKKE ØNSKET å dra hjem til seg selv noe av disse "gamle greiene".

Min svoger valgte å ikke delta på å rydde dødsboet etter sin mor, for det var ikke noe han ønsket derifra.

Ts

Kanskje blir savnet etter moren forsterket av at broren også er død og at de da legger bedre merke til slike ting.

Hvis din svigerinne sa at hun husker moren brukte kaffeboksen og du tolker det som at hun tigger den, så synes jeg du tolker det i verste mening. 

• Liker 5
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (48 minutter siden):

Kanskje blir savnet etter moren forsterket av at broren også er død og at de da legger bedre merke til slike ting.

Hvis din svigerinne sa at hun husker moren brukte kaffeboksen og du tolker det som at hun tigger den, så synes jeg du tolker det i verste mening. 

Hun sa hun hadde lyst på kaffeboksen og noen asjetter.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Tingene er dine, så opp til deg om det er ting som også betyr noe for deg. En kaffeboks hadde jeg sikkert gitt bort, om den ikke hadde spesiell sentimental verdi for meg også. Men jeg ville begynt å gjemme unna ting når disse folkene kommer på besøk... 

Anonymkode: 7707a...b79

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

De har  sikkert begynt å tenke på sånt nå, savnet blir tydeligere etterhvert. Hvis det ikke er viktige ting for deg, vil jeg gitt de bort til dem, i og med at ikke er fra din familie og betyr mer for dem enn deg. 
Du ville vel heller ikke at inngifte i din familien skulle arve ting etter din familie. 
hvis det er ting du absolutt vil ha, så beholder du. Men ikke kast, da er det bedre å gi det til dem som har nostalgiske følelser rundt tingene.  

Endret av FrkSolsikke
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har retten på din side her, så dersom disse tingene er ting du beholder som minner om din samboer synes jeg du skal ha dem. Dersom de ikke har noen affeksjonsverdi for deg kan du vurdere å gi dem bort. Ting som bare er gamle og fine kan man finne på loppis eller Finn. Det er lov å være grei, bare for å glede andre, selv om man har retten på sin side. 

Ting kan ha endret seg så disse tingene betyr mer for dem nå enn de har trodd de første årene. Vi mennesker er i stadig endring, vi utvikler oss og forandrer oss. Å tviholde på ting bare fordi du kan, i stedet for å glede noen som har endret mening er absolutt lov. Men det er litt trist om du skal ri prinsipper bare fordi du kan. 

Anonymkode: f5d4f...0da

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...