AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:22 #1 Skrevet mandag kl. 19:22 Jeg lurer litt på hva som er normalt å bruke på mat i måneden. Jeg har over lengre tid brukt lite på mat pga studenttilværelse. Da har jeg alene brukt 2000-2500 på hovedsaklig velge firstprice, datovarer og lite kjøtt. Prøver nå å finne ut hva som er passende uten å være sløsete eller nøktern. Si gjerne hvor mange dere er og litt om hva maten består av. Sunn mat fra bunnen, mye grønnsaker, plantebasert eller mye kjøtt, datovarer, firstprice, øl/brus, mye halvfabrikata eller ferdigprodukter? Anonymkode: 8d9ab...72c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:23 #2 Skrevet mandag kl. 19:23 13.000 en voksen og en tenåring Anonymkode: 3b7a1...e56 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:33 #3 Skrevet mandag kl. 19:33 Enslig. Bruker rundt 2600 kr. Spiser for det meste havregrøt og musli til frokost, lunsj og kveldsmat. Det inkluderer nøtter, cottage cheese, frø etc. Til middag spiser jeg mye fisk og kylling, men kjøper for det meste Fiks Ferdig og Fjordland. Så jeg varmer bare opp i mikroen. Anonymkode: 3e70d...ec7
SPOCA Skrevet mandag kl. 19:38 #4 Skrevet mandag kl. 19:38 Ca 15 000 kr per måned. Dette inkluderer også matkasser, husholdningsartikler, kattemat, kattesand, evt. takeaway og restaurantbesøk. Dette er for 3 personer, 2 voksne og 1 barn. Barnet spiser stort sett kun varmmat til alle måltider. Vi drikker ikke alkohol, røyker/snuser ikke, og fester heller ikke. Dette er derfor ikke med i budsjettet. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:43 #5 Skrevet mandag kl. 19:43 Vi er to voksne, og bruker 10 000 - 14 000 kroner per måned. Lager all mat fra bunnen, spiser mye frukt, bær og grønt. Spiser vel i snitt kjøtt 3 dager i uka, fisk 3, vegetar én. Er både økonomisk og sløsete på samme tid. Det vil si at jeg passer på å få kjøpt alt jeg vil ha for lavest mulig pris. Men kjøper aldri et billig produkt i stedet for produktet vi ønsker å spise. Kjøper all brus i små flasker for eksempel, ofte glass om det finnes, for å redusere brusdrikking og fordi jeg synes det smaker best av glass. Vet veldig godt at det er billigere å kjøpe store flasker, men jeg har lyst til å drikke litt brus, men aldri drikke mye fordi jeg har en så stor flaske stående. Kjøper alt som går an å kjøpe på Kiwi på Kiwi, ellers blir det Meny og Gutta på haugen. Kjøper alt av bakevarer på bakerier. Anonymkode: 76341...f24 1
Grønnsaksvaffel Skrevet mandag kl. 19:44 #6 Skrevet mandag kl. 19:44 (endret) 5 - 6 tusen på mat og kun mat, inkl. spise ute. Lager mye mat fra bunnen, kjøper ferdigretter og mat fra ferskvaredisken innimellom. Endret mandag kl. 19:45 av Grønnsaksvaffel
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:46 #7 Skrevet mandag kl. 19:46 SPOCA skrev (7 minutter siden): Ca 15 000 kr per måned. Dette inkluderer også matkasser, husholdningsartikler, kattemat, kattesand, evt. takeaway og restaurantbesøk. Dette er for 3 personer, 2 voksne og 1 barn. Barnet spiser stort sett kun varmmat til alle måltider. Vi drikker ikke alkohol, røyker/snuser ikke, og fester heller ikke. Dette er derfor ikke med i budsjettet. Men...spiser dere hummer hver dag? 😮 Anonymkode: bae12...daf 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:47 #8 Skrevet mandag kl. 19:47 Ca 4500 i måneden. En voksen og to barn på 5 og 6 år. Anonymkode: c378a...0f5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:48 #9 Skrevet mandag kl. 19:48 2 voksne, 1 barnehagebarn og 1 baby (som bruker morsmelkerstatning til rundt 250-300 i uka). Ligger på ca 10000 i mnd. Dette er da alt fra mat til hygiene, dopapir osv. Anonymkode: 4e786...de3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:52 #10 Skrevet mandag kl. 19:52 14.000 kr. To voksne og to barneskolebarn. Vanlig mat og dagligvarer. Ingen restaurantbesøk. Anonymkode: b72f9...b92 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:00 #11 Skrevet mandag kl. 20:00 Ca 20 000. To voksne og to små barn. Det inkluderer alt man trenger i et hushold som man får kjøpt på matbutikk. Og snus! Vet det er mye, men vi har råd og prioriterer å legge penger i bra mat og ikke stresse over budsjett. (Jada jada, vet man kan spise billigere selv om det er sunt. Men her snakker vi biff sikkert 4-5 ganger i uken og masse frukt hver dag som feks mango og deeeet er dyrt) ca 20 egg per dag, 4-500 gram kjøtt hver dag, 1-2 kg frukt hver dag… da går pengene 😛 Anonymkode: 24675...cbd 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:07 #12 Skrevet mandag kl. 20:07 Jeg er alene og bruker 4-5000, inkludert take-away. Anonymkode: c94fc...cfa 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:13 #13 Skrevet mandag kl. 20:13 12-13.000 kr to voksne og to barn, inkludert matkasser og husholdningsartikler. Anonymkode: 81f9d...2b6
SPOCA Skrevet mandag kl. 20:14 #14 Skrevet mandag kl. 20:14 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men...spiser dere hummer hver dag? 😮 Anonymkode: bae12...daf Dette er i henhold til SIFO-budsjett, så nei. Det sagt, vi har et barn med spesielle behov som krever en del tilpasninger. Deriblant lager vi middagsretter flere ganger daglig, da barnet ikke kan spise brødskiver, knekkebrød og lignende. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:20 #15 Skrevet mandag kl. 20:20 Mellom 3 og 4000 på 1,7 voksne. (Særboer) Anonymkode: 4214e...418
Grønnsaksvaffel Skrevet mandag kl. 20:21 #16 Skrevet mandag kl. 20:21 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men...spiser dere hummer hver dag? 😮 Anonymkode: bae12...daf Unødvendig kommentar. 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:23 #17 Skrevet mandag kl. 20:23 Vi er to voksne og bruker rundt 8000 i måneden på mat. Anonymkode: c0197...2af
monican94 Skrevet mandag kl. 20:27 #18 Skrevet mandag kl. 20:27 ca 15.000 2 voksne og 2 teens innkl. husholdningsart. fra butikk 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:29 #19 Skrevet mandag kl. 20:29 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg lurer litt på hva som er normalt å bruke på mat i måneden. Jeg har over lengre tid brukt lite på mat pga studenttilværelse. Da har jeg alene brukt 2000-2500 på hovedsaklig velge firstprice, datovarer og lite kjøtt. Prøver nå å finne ut hva som er passende uten å være sløsete eller nøktern. Si gjerne hvor mange dere er og litt om hva maten består av. Sunn mat fra bunnen, mye grønnsaker, plantebasert eller mye kjøtt, datovarer, firstprice, øl/brus, mye halvfabrikata eller ferdigprodukter? Anonymkode: 8d9ab...72c Vær obs på at det ikke lenger alltid er First Price eller de andre "billigmerkene" til butikkene som er billigst. Ser stadig oftere at f.eks. Gilde er billigere enn First Price.Det kan være store forskjeller også. Bildet under er fra en Coop-butikk nå i september. Coops "billigmerke" Xtra er nesten dobbelt så dyrt som originalen, Tulip. Mange slike eksempler etter hvert, så ikke la deg lure. Anonymkode: f595e...bb9 5 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:30 #20 Skrevet mandag kl. 20:30 SiFo estimerer rundt 5000 på mat+drikke+husholdningsartikler per voksne person, og det er nøyaktig rundt det vi bruker per måned. Anonymkode: 6f347...e0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå