Gå til innhold

Barn som ikke går på sfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør de når de har kommet hjem og ingen av foreldrene er hjemme??

Jeg har to barn. Ene går i 5.og han andre går i 2 klasse. Det første de gjør når de kommer inn døra er å slenge sekken og jakka i gangen og sette seg foran skjerm🧐 vi som foreldre er litt strenge rundt skjermbruk. Jeg har vært sykemeldt i et år og da hadde jeg kontroll på dette. De fikk skjermtid fra 18 til 20. Før det måtte de være ferdig med lekser og middag. Men nå som ingen av oss er hjemme så bestemmer de alt selv. På ipadene dems har jeg satt på kode så det får de ikke brukt men de ser youtube på tven.

Hvordan er det hos dere? Han yngste slutter kl 12 to ganger i uka. Så da har han skjermtid helt fra da til vi er hjemme. Han har kjernetid på sfo men han liker ikke å være dere.

Hva skal jeg gjøre

Anonymkode: 189dc...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar de velge selv hva de vil gjøre, lekser gjøres sammen med voksne 

Anonymkode: c745a...eb5

• Liker 1
Skrevet

Skru av internett om det blir for mye skjerm. Her ser han over leksene, leser i en bok, gjør oppgaver han har fått før han får en time med skjerm før vi kommer hjem.

Anonymkode: f9393...e39

• Liker 1
Skrevet

Husker når jeg gikk på barneskolen (tidlig 2000-tall) så var det slik da også. Vi hadde riktig nok ikke iPad, men det var hjem for å lage seg mat og sette seg foran tv’en. MacGyver, 7th heaven, Home and Away.. det var tider det!

Lekser ble gjort når mamma og pappa kom hjem.

Anonymkode: 83c0e...df8

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine sluttet til våren i 1.klasse. Gikk hjem etter skolen, spiste litt, var ute og lekte, sykla i gata med venner, så litt tv etc. De hadde i oppgave å mate kattene etter skolen. 
Lekser ble gjort når jeg kom hjem. 

De kunne se på NRK Super på skole-ipad. Telefonene deres, som var smarttelefoner, var sperret for både spill, YouTube, streaming mm. Telefonene var kun for å ringe og sende melding. Ingen apper. 

Anonymkode: 8773c...639

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husker når jeg gikk på barneskolen (tidlig 2000-tall) så var det slik da også. Vi hadde riktig nok ikke iPad, men det var hjem for å lage seg mat og sette seg foran tv’en. MacGyver, 7th heaven, Home and Away.. det var tider det!

Lekser ble gjort når mamma og pappa kom hjem.

Anonymkode: 83c0e...df8

Dette var også min barndom. Var herlig å slappe av alene etter masse inntrykk på skole.

Anonymkode: e2061...0c4

• Liker 11
Skrevet

Drar hjem, spiser mat som står klar, gjør lekser, spiller litt nintendo, leser, tegner, leker med andre som også er hjemme fra skolen. Noen dager har de idrett etter skolen. Sluttet på SFO da de vår rundt 8. 

Anonymkode: ef078...16a

• Nyttig 1
Skrevet

Drar hjem eller til en venn.

Lekser og rydde etter seg er første priotering. Gjøres ikke dette så fjernes goder.

Etter det er de på lekeplassen, trampolina eller spiller på mobilen. De er 9 og 12. Gjort det sånn siden de begynte på skolen. 

Så de veit hva vi forventer av dem. Slurves det så blir det konsekvenser der også. 

Vi er strenge, så konsekvenser er det veldig lite av. Skjer noen ganger i året, men sånn er barn. 

Anonymkode: 9dd2f...9d3

• Liker 2
Skrevet

Jeg så på Jerry springer og ricki lake.

Anonymkode: d4dbc...874

• Liker 2
Skrevet

Min sluttet på SFO da hen gikk i 3.klasse, men jeg har alltid brukt en repeater til å styre internett-tilgangen, så internettet ble ikke slått på før jeg kom fra jobb. Ble også skrudd av etter kl. 19.30 da det var leggetid, men økt etter hvert som hen ble eldre. 

De var flere som ikke gikk på SFO samtidig som barnet mitt, så de var mye hos hverandre eller ute og lekte uansett årstid. 

Anonymkode: 842ab...8c5

Skrevet

Jeg ville heller ikke gå på SFO i 2. klasse (nå 3. klasse) men jeg måtte. Det er vel du som forelder som bestemmer når han skal være på SFO. Leker de aldri med andre barn etter skolen? Er med andre hjem eller leker med barn i nabolaget?

Anonymkode: 27e61...c4e

• Liker 1
Skrevet

Min unge blir med noen hjem eller drar å sykler, om det er dårlig vær blir det fort skjerm med enten YouTube, roblox eller fortnite. 
Jeg gikk aldri på sfo, men foreldrene mine jobbet skift så det var alltid noen hjemme. Noen ganger ble jeg med andre hjem, noen var veldig flinke å gjøre lekser med en gang, lage seg litt mat og gjøre husoppgaver, mens andre så bare på tv eller spilte på pc. 

Anonymkode: 5ac51...8f8

Skrevet

Det er vel mulig å sette på en form for foreldrekontroll på tven også?

Om ikke hadde jeg tatt med fjernkontrollen på jobb.

Min 7 åring får ikke se på youtube i det hele tatt og det hadde vært totalt uaktuelt at det skulle ha vært fri skjermtilgang 4 timer pr dag fem dager uken.

Anonymkode: 12789...765

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva gjør de når de har kommet hjem og ingen av foreldrene er hjemme??

Jeg har to barn. Ene går i 5.og han andre går i 2 klasse. Det første de gjør når de kommer inn døra er å slenge sekken og jakka i gangen og sette seg foran skjerm🧐 vi som foreldre er litt strenge rundt skjermbruk. Jeg har vært sykemeldt i et år og da hadde jeg kontroll på dette. De fikk skjermtid fra 18 til 20. Før det måtte de være ferdig med lekser og middag. Men nå som ingen av oss er hjemme så bestemmer de alt selv. På ipadene dems har jeg satt på kode så det får de ikke brukt men de ser youtube på tven.

Hvordan er det hos dere? Han yngste slutter kl 12 to ganger i uka. Så da har han skjermtid helt fra da til vi er hjemme. Han har kjernetid på sfo men han liker ikke å være dere.

Hva skal jeg gjøre

Anonymkode: 189dc...fff

Da må man jo kjøre tillit under ansvar og satse på at ungene er opplært til det moralsk riktige. At man kan si ting til de og at de gjør det selv om man ikke sitter og våker over dem. Det er jo slik livet bør fungere ; at man vet hva som er riktig og ikke utnytter og dropper og gjøre det selv om man ikke har barnevakt. 

Anonymkode: 909e8...026

Skrevet

Her står foreldrene i bilkø utenfor skolen kl. 14.15 for å hente unger ferdig på skole. oppdaget jeg i dag. Jeg lurer sånn på hva disse jobber med som har dette privilegiet? 

Anonymkode: e39e9...97d

Skrevet

Jeg hadde en periode da ungene var i den alderen, da jeg tok med fjernkontrollene på jobb. 😄 Nå er ungene større, og jeg klarer ikke å styre det lenger.

Anonymkode: 45a7e...b69

Skrevet

Er jo godt å slappe av med litt tv etter skoletid da, jobben dems er jo å gå på skolen, det krever en del energi av dem 😊 hvor lenge må de være alene før du er hjemme?  Det er nok noen år til 9åringen og 6åringen får være alene sammen, de er 2 hissigpropper som fort kan fly på hverandre 😅  Å se litt tv eller spille på tlf når dere foreldre er borte er da ikke det værste man kan gjøre tenker jeg.

Anonymkode: 65f07...ae3

• Liker 1
Skrevet

Jeg (og fikk inntrykk av at de fleste gjorde det samme) kom hjem med bussen og så på typ icarly, big time rush, m.i.high og andre serier nrk super sendte. Det var fint med den tiden til å koble av, og samtidig se serier som en del andre også så på.

Etterhvert som jeg kom til ungdomsskolen la jeg meg og sov på sofaen noen timer fordi jeg alltid var veldig sliten.

Anonymkode: b7875...e12

• Liker 1
Skrevet

Når mine kom hjem og ingen var hjemme, så hadde de oppgaver. Her gikk de til hønene å så etter egg, og ga dem nytt vann. Lekte ute  evnt gikk bort til besteforeldrene. Vi var så heldige at de bodde 50 m unna og var hjemme fra jobb ved 15 tiden. Og våres unger kom med skolebussen 15.15.

Så da kunne ungene bestemme selv om de fant på ting hjemme, eller dro bort til besteforeldre og gjorde ting hos dem

Anonymkode: 3dad8...753

• Liker 1
Skrevet

Mine slutter nok til neste år. To gutter med lite ro i ræven, så jeg tviler på at det blir mengder av tv. Regner med de stikker ut eller får besøk. Andre typer skjerm er ikke tilgjengelig mens vi er på jobb, så jeg tenker at ser de noe drit på TV-en får det bare være slik. Som en annen skrev, jeg så Ricki Lake på barneskolen, et sinnsykt show når man ser tilbake på det 😅.

Anonymkode: b96d9...e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...