Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Det har seg slik at jeg har vært kjempe heldig og fått meg jobb før jeg er ferdig på skolen Noe som innebærer at jeg må flytte til samme by som kjærsten min studerer i, så da har vi funnet ut at vi skal bo sammen. Noe vi har ventet lenge på, har hatt avstandsforhold. Jeg har lagt inn bud på en leilighet som jeg syns er kjempefin. men problemet blir hvordan vi skal gjøre det økonomisk. Jeg har tenkt til å betale renter og gjeld på leiligheten. Og så mener jeg det er riktig at jeg og kjæresten deler fellesutgiftene, strømmen og maten. men når jeg fortalte noen venninner det, syns de jeg var dumsnill. Fellesutgiftene på leiligheter er på 1600 kr, noe som vil bety at kjæresten min betaler 800 kroner i husleie. De mente det var alt for snilt. men jeg har jo fått en veldig bra jobb med godt betalt og da klarer jeg meg helt fint økonomisk å betjene lånet og renten alene, pluss min del av fellesutgiftene, strøm og mat. Kjæresten min er jo student, og da er det jo ikke vits at jeg krever noe mer av ham. Han har sagt at han godt kan betale mer, syns det var veldig billig. Men jeg har lyst til at vi begge to skal ha råd til å leve og ha det bra. Må også ta med at når vi hadde avstandsforhold reiste nesten alltid han til meg, så han brukte en del penger på det. Så nå har jeg lyst til å rett opp det. men er jeg helt dum som lar kjæresten bo hos meg og kun betale 800 kr i husleie. Hva syns dere?
Gjest Elfrida Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 Jeg syns dette virker greit, dere vet jo begge veldig godt at han får bo billig hos deg. Det er lov å være snill! Hva hadde alternativet vært hvis du ikke var sammen med ham? Hadde du for eksempel leid ut et rom? Hvis ikke så kommer jo du også bedre ut økonomisk ved at du har en å dele løpende utgifter med.
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 Jeg synes dette virker ok jeg. Du eier jo leiligheten, så da er det rett og rimelig at du betaler lån og renter på den også. Så kan dere dele 50/50 på alt annet.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 Godt å høre at dere er enig med meg:) Ja, det er jo det mest lønnsomt for oss begge. hvis ikke han hadde flyttet inn ville jeg jo bodd alene og måtte dermed betale alle fellesutgiftene selv. Syns det er koselig å kunne hjelpe kjæresten min litt økonomisk. Om to år da han er ferdig med utdannelsen regner med at vi finner noe annet sammen. Og da vil vi selvfølgelig ha lån begge to.
Susan Sto Helit Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 Akkurat sånn ording vi har, men skriv samboerkontrakt, og avtalt evt. der hva dere gjør når han har råd til/lyst til å kjøpe seg inn. (For det skal jo være dere for alltid!)
Prinsesse på erten Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 Enig med de andre. Synes det ville blitt feil hvis du skulle tjent penger på kjæresten din....
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 ja, nettopp skal jo ikke tjene penger på kjæresten min. Venninne mine mente at kjæresten min aldri ville et like billig sted å bo i oslo, så de mente at han utnytter meg økonomisk. men det er jo jeg som har foreslått hvordan vi skal gjøre det økonomisk. Nå ble jeg så glad at dere er enig med meg:) Ja, vi skal skrive samboerkontrakt
Caramba Skrevet 29. mars 2006 #9 Skrevet 29. mars 2006 ja, nettopp skal jo ikke tjene penger på kjæresten min. Venninne mine mente at kjæresten min aldri ville et like billig sted å bo i oslo, så de mente at han utnytter meg økonomisk. men det er jo jeg som har foreslått hvordan vi skal gjøre det økonomisk. Nå ble jeg så glad at dere er enig med meg:) Ja, vi skal skrive samboerkontrakt ← Hvis du gjør det sånn så blir det hvertfal ingen sure miner den dager dere flytter. Hvis han betaler veldig mye til deg så vil han føle at han har vært med på å betale ned på lånet ditt uten å få noe igjen for det. Det beste er kanskje at dere kjøper noe sammen om en stund? Skriv samboerkontrakt, dere. Gjensidig testament er kanskje ikke nødvendig før dere eier noe stort sammen ala leilighet.
Gjest allium Skrevet 29. mars 2006 #10 Skrevet 29. mars 2006 Du kan jo gjøre det akkurat som du selv vil, og så lenge du er fornøyd, er det vel ikke noe problem? Men vær klar over at du er snill, og at han får bo billig. Da er det ihvertfall to ting du bør tenke på: Du har valgt dette selv, ingen sure miner fordi han bidrar for lite. Og det må være helt klart at når han får jobb, skal ting deles annerledes.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #11 Skrevet 29. mars 2006 Jeg synes det er rimelig at samboeren betaler litt på rentene også. Det var jo veldig lave fellesutgifter, noe som sannsynligvis skyldes at det ikke er så mye fellsgjeld på leiligheten. I stedet har du det meste av gjelda på deg privat. Derfor synes jeg ikke det er urimelig at samboer også betaler på rentene. Avdragene skal imidlertid kun du betale på, siden du ve et ev brudd vil sitte igjen med leiligheten. Ikke galt å kreve at han betaler omtrent det samme som det han måtte ha betalt hvis dere hadde leid en leilighet sammen. men du bestemmer jo til syvende og sist hvor mye du vil ta betalt. Bare du ikke angrer deg i ettertid og at du følte at du gjorde noe dumsnilt i forelskelsens rus
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #12 Skrevet 30. mars 2006 Trådstarter, du tenker helt riktig. Du betaler avdrag og renter på leiligheten, han betaler halvparten av løpende utgifter. Dersom brudd/salg/dødsfall eier du hele leiligheten alene, han eier ingening. Han skal ikke være med på å betale ned på leiligheten uten at han også er medeier. Han kan jo spare de tusenlappene han sparer på å bo hos deg på en sparekonto, og bruke det som EK når dere skal kjøpe bolig sammen, evt kjøpe seg inn i din leilighet. Det hadde vært noe annet dersom du skulle leie ut et rom i leiligheten til en leieboer. Blant annet skriver man leiekontrakt. Man leier jo ut sin bolig med det formål å tjene penger, og man tar stort sett markedspris i leie (altså at huseier setter husleia så høyt h'n vil) Mange leier ut et rom i leiligheten sin og bruker leieinntekten til å betale ned lånet sitt med. Men kjæresten din er vel ikke en leieboer som du skal tjene penger på? Dersom der deler på de løpende utgiftene, sparer jo også du litt penger på at dere bor sammen. Det er en vinn-vinn situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå