AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:01 #21 Skrevet tirsdag kl. 08:01 Drikker i snitt et glass på rundt 2 dl i slutten av hvert måltid. Noen ganger mer, mens noen ganger dropper jeg det helt. Enkelte dager er dette det eneste jeg drikker i tillegg til en kaffe latte på 3dl. Det må være en veldig varm eller slitsom dag for at jeg drikker mer enn en halvliter om dagen. Jeg liker ikke ren melk, og som barn fikk jeg ikke noe annet å drikke før jeg hadde drukket et glass melk om dagen. Så jeg har blitt vant til å lite drikke eller gå en hel dag uten drikke. Anonymkode: a65e0...d4e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:17 #22 Skrevet tirsdag kl. 08:17 Gjennomsnittlig er det 3ml pr kg kroppsvekt hver dag, men det varierer fra person til person. Hvor mye drikker du totalt pr dag? Som oftest drikker de fleste for lite som fører til problemer med nyrer. Anonymkode: 0824c...62a
Snuppiluppi84 Skrevet tirsdag kl. 08:30 #23 Skrevet tirsdag kl. 08:30 Tror du må få undersøkt om du har nedsatt spyttsekresjon. Du må nå tisse forferdelig mye?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:40 #24 Skrevet tirsdag kl. 08:40 Jeg drikker mye vann, også til måltider, men det er fordi jeg er tørst, ikke fordi det er vanskelig å svelge maten. Jeg skyller ikke ned maten, og det skal man vel heller ikke gjøre? Hvis du mener du faktisk tygger maten ordentlig, er jeg enig med de andre om at det høres ut som du har dårlig spyttproduksjon. Anonymkode: 9b541...f2a
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl. 09:17 #25 Skrevet tirsdag kl. 09:17 1 glass vann til et måltid er vel ganske normalt. Høres ut som om du har dårlig spyttproduksjon.
Misabelle Skrevet tirsdag kl. 16:22 #26 Skrevet tirsdag kl. 16:22 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 17.57): Hele livet har jeg fått kommentarer fra folk på at jeg drikker for mye vann. Jeg har vært plaget med refluks hele livet, og fastlegen sier også at jeg drikker for mye vann. Jeg ser på kolleger som spiser 2-3 brødskiver på rad uten så mye som en slurk vann. Hvordan klarer de å svelge tørt brød helt ned? Hos meg kjennes det ut som at det stopper halvveis, og jeg må ta en stor slurk vann for å skyve maten helt ned. Når jeg er i middagsselskap så har vertskapet ofte bittesmå vannglass på kanskje 2 dl. Jeg er som regel den eneste som ikke drikker vin eller brus, så som regel får jeg ha vannmuggen for meg selv, men de gangene det ikke er mugge og jeg må klare meg med kun vannglasset så må jeg stoppe og spise tidlig. Jeg skjønner ikke hvor mye vann det er normalt å drikke til måltidene. Jeg synes folk flest drikker utrolig lite (med unntak av når de drikker vin, øl eller brus). Hvor mye vann drikker du når du spiser brødskiver? Anonymkode: acb82...944 Drikker ikke vann til brødskiver,melk eller juice stort sett..ellrr pepdi max..vann er ekkelt til brødmat,drikker det bare til middag. Uansett væske drikker jeg max 1,5 dl til mat,fyller ikke magen med væske,da får jeg ikke plass til mat
Misabelle Skrevet tirsdag kl. 16:24 #27 Skrevet tirsdag kl. 16:24 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg drikker bare vann fordi fastlegen jeg hadde som barn mente at det kunne vende meg av med å drikke så mye. Så i barndommen fikk jeg kun vann, og har aldri klart å lære meg å like juice og sånt. Unngår å drikke te og kaffe fordi de kan gjøre at man blir mer tørst. Jeg spiser veldig treigt. Er alltid sistemann til å spise opp. Knekkebrød limer seg jo fast i ganen og kinnene, eller gjør det ikke det hos dere? Anonymkode: acb82...944 Nei...
Alice123 Skrevet tirsdag kl. 16:28 #28 Skrevet tirsdag kl. 16:28 Tror du må ta tak i årsaken, hvorfor må du drikke store mengder vann til mat? Er det vane eller et faktisk fysisk behov, og i så fall hvorfor? Jeg drikker ikke til måltider, heller ikke knekkebrød.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:34 #29 Skrevet tirsdag kl. 16:34 Sliter med det samme som deg under måltider, ts, og må drikke mye vann for å få maten ned. Årsaken hos meg er struma, så det er veldig trangt og setter seg fast der. Anonymkode: 08971...cd7 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:39 #30 Skrevet tirsdag kl. 16:39 Det verste i verden er brunost. Det kleber seg fast i ganen. Spiser ikke knekkebrød heller. Anonymkode: 999d4...40f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:40 #31 Skrevet tirsdag kl. 16:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sliter med det samme som deg under måltider, ts, og må drikke mye vann for å få maten ned. Årsaken hos meg er struma, så det er veldig trangt og setter seg fast der. Anonymkode: 08971...cd7 Vær litt obs. Mitt struma klemte rundt luftrøret. Holdt på å bli langsomt kvalt. Anonymkode: 999d4...40f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:56 #32 Skrevet tirsdag kl. 16:56 AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 17.57): Hele livet har jeg fått kommentarer fra folk på at jeg drikker for mye vann. Jeg har vært plaget med refluks hele livet, og fastlegen sier også at jeg drikker for mye vann. Jeg ser på kolleger som spiser 2-3 brødskiver på rad uten så mye som en slurk vann. Hvordan klarer de å svelge tørt brød helt ned? Hos meg kjennes det ut som at det stopper halvveis, og jeg må ta en stor slurk vann for å skyve maten helt ned. Når jeg er i middagsselskap så har vertskapet ofte bittesmå vannglass på kanskje 2 dl. Jeg er som regel den eneste som ikke drikker vin eller brus, så som regel får jeg ha vannmuggen for meg selv, men de gangene det ikke er mugge og jeg må klare meg med kun vannglasset så må jeg stoppe og spise tidlig. Jeg skjønner ikke hvor mye vann det er normalt å drikke til måltidene. Jeg synes folk flest drikker utrolig lite (med unntak av når de drikker vin, øl eller brus). Hvor mye vann drikker du når du spiser brødskiver? Anonymkode: acb82...944 Så mye jeg ønsker. I hvilken sammenheng har du samtalt med fastlegen og hen har valgt å si «du drikker for mye»? Har du problemer med å opprettholde normalvekt? Det fremstår mer som om enten dine omgivelser har valgt å problematisere at din derre avviker fra deres (selv om det er ok, folk er ulike). Eller som om du selv føler ditt behov for drikke er problematisk? I går spiste jeg ramen til middag. Til ramen drakk jeg et glass øl og i tillegg sånn ca 500 ml vann. I dag spiste jeg pizza og salat til middag. Jeg drakk intet til måltidet. Jeg drakk selvsagt etterpå, fordi det er ok å få skylt maten ut av tenna. (Og fordi vann er sunt) Begge deler er helt normalt. Begge deler er helt udramatisk. AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 18.20): Det er ikke bra for fordøyelsen og drikke så mye vann mens du spiser.. drikker kun litt ca 2 dl ved måltid. ellers 2 liter vann i tillegg hver dag Anonymkode: eefe3...f8d Nei. Forsdøyelsen vår funker ikke slik. Fordøyelsen til et menneske er designet den gang da tilgangen på både vann og mat var ekstremt variabel. «Ikke spis eller drikk noe du føler deg dårlig av eller i en mengde/variasjon som gjør deg mindre opplagt» er den absolutte ytre grense for hensyn du behøver ta til egen fordøyelse. Dette med antall måltider, mengde mat per måltid, at frokost er sunnere enn kvelds? Rent overtroisk vås. Vi har moderne vitenskap. Bruk den. Forhold deg til den. Og ikke forveksle den med diett-industrien. Som ikke er kunnskapsorientert, men kun opptatt av profitt. Den forskningen vi har viser at å drikke til og særlig før måltider er positivt. Med 1/2 liter som et typisk normalmål. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei. Anonymkode: b2172...008 Joda. Selvsagt gjør det da det. Man sitter og pirker all brødmat ut av jeksler og tenner og så bortetter. Det bare plager noen mer enn det plager andre. Og noen plager det så lite at de ikke engang husker at de gjør det. Anonymkode: 6c73d...e9a 1 1
Hulderen Skrevet tirsdag kl. 17:04 #33 Skrevet tirsdag kl. 17:04 Til frokost og kvelds drikker jeg ett glass med melk/vann/juice. Til middag 2 glass. Mitt problem er at jeg drikker for lite i løpet av en dag. Det anbefalte for voksne er i underkant av 2 liter. Hvis jeg ikke passer på å drikke ekstra mellom måltidene, så får jeg bare i meg 1 liter på en dag.
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl. 17:15 #34 Skrevet tirsdag kl. 17:15 Hulderen skrev (9 minutter siden): Til frokost og kvelds drikker jeg ett glass med melk/vann/juice. Til middag 2 glass. Mitt problem er at jeg drikker for lite i løpet av en dag. Det anbefalte for voksne er i underkant av 2 liter. Hvis jeg ikke passer på å drikke ekstra mellom måltidene, så får jeg bare i meg 1 liter på en dag. 2 liter væske, ja. Mesteparten av den får du i deg gjennom maten du spiser, særlig hvis du spiser mye frukt og grønnsaker. Det er en misforståelse at man skal drikke to liter utenom maten. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:22 #35 Skrevet tirsdag kl. 17:22 Jeg drikker til hver matbit men jeg pusher ikke ned maten med vann. Klarer å spise ute men det ødelegger matglede. Anonymkode: 3b949...532
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:35 #36 Skrevet tirsdag kl. 17:35 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): I hvilken sammenheng har du samtalt med fastlegen og hen har valgt å si «du drikker for mye»? Har du problemer med å opprettholde normalvekt? Det fremstår mer som om enten dine omgivelser har valgt å problematisere at din derre avviker fra deres (selv om det er ok, folk er ulike). Eller som om du selv føler ditt behov for drikke er problematisk? Jeg har hatt refluks og stor tørste hele livet, og har vært mye til lege gjennom hele livet pga det, og får alltid spørsmål om kost og livsstil. Det eneste jeg gjør feil er at jeg drikker for mye vann, og det har jeg jobbet med hele livet. Jeg er mye plaget med refluks, gulping, sviing i magen, noen ganger kjennes det ut som kramper i magen, nedsatt appetitt, kvalme, mye luft i magen med mer. Dette kommer og går i perioder men påvirkes ikke av hva jeg spiser eller hva jeg gjør i livet. Jeg har fulgt alle dietter i åresvis men det hjelper ingenting. I følge helsevesenet er jeg frisk, og har bare fått påvist refluks som lite barn. Anonymkode: acb82...944
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå