Gå til innhold

Drikker for mye vann til måltidene, men hvor mye vann er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele livet har jeg fått kommentarer fra folk på at jeg drikker for mye vann.  
Jeg har vært plaget med refluks hele livet, og fastlegen sier også at jeg drikker for mye vann.  

Jeg ser på kolleger som spiser 2-3 brødskiver på rad uten så mye som en slurk vann. Hvordan klarer de å svelge tørt brød helt ned? Hos meg kjennes det ut som at det stopper halvveis, og jeg må ta en stor slurk vann for å skyve maten helt ned.

Når jeg er i middagsselskap så har vertskapet ofte bittesmå vannglass på kanskje 2 dl. Jeg er som regel den eneste som ikke drikker vin eller brus, så som regel får jeg ha vannmuggen for meg selv, men de gangene det ikke er mugge og jeg må klare meg med kun vannglasset så må jeg stoppe og spise tidlig.

Jeg skjønner ikke hvor mye vann det er normalt å drikke til måltidene. Jeg synes folk flest drikker utrolig lite (med unntak av når de drikker vin, øl eller brus). 

Hvor mye vann drikker du når du spiser brødskiver? 

Anonymkode: acb82...944

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg spiser frokost klarer jeg meg et glass melk til to brødskiver. Høres ut som at du har dårlig spyttproduksjon siden du må bruke vann for å spise. 

Anonymkode: d4074...185

• Liker 3
Skrevet

Jeg drikker ikke vann til måltider overhode nesten, kanskje på restaurant fordi det gjerne tar litt tid å komme dit men ikke hjemme. 
Jeg drikker ca 2L vann om dagen, litt mer ved mye aktivitet eller varme, litt mindre når det er kjøligere eller jeg feks ikke trener. Stort sett drikker jeg ikke så mye annet enn vann, kanskje et glass pepsi, en kopp kaffe eller te og det er alt utenom måltider uansett måltid så brødmat inkludert. Jeg har lært at man ikke skal drikke for mye til måltidet fordi magesekken fylles mer opp og må tømmes raskere så det er uheldig for fordøyelsens del.

Anonymkode: aa34a...e41

• Liker 1
Skrevet

Et glass vann på 3 dl ca til hvert måltid. Ellers drikker jeg noe utenom. 2 l om dagen tenker + -.

Kanskje på tide med bedre utredning? 

Anonymkode: 9d5e0...864

Skrevet

Ett glass vann til ett måltid vil jeg si er normalt. Et sted mellom 1,5 og 3 dl.

Anonymkode: 2f9b5...f03

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bra for fordøyelsen og drikke så mye vann mens du spiser.. drikker kun litt ca 2 dl ved måltid. 

ellers 2 liter vann i tillegg hver dag

Anonymkode: eefe3...f8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker ofte etter jeg er ferdig å spise. Eller tar meg noen slurker halvveis. 

Anonymkode: a6351...ca5

• Liker 3
Skrevet

Drikker ikke vann til brød, men melk, juice, te og kaffe.. aldri hørt om vann og brød annet enn på spøk.. Drikker ganske mye da, sikkert nesten en liter til sammen 

Anonymkode: 4ace2...b4c

Skrevet

Det skal i utgangspunktet ikke være behov for å måtte drikke vann til måltid. Du skal produsere spytt. Spiser du veldig fort og tygger veldig lite? 

Anonymkode: b13d2...ceb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Drikker noen slurker etter måltidet. Maks 2 dl. Munnen min produserer saliv. Går og knasker på tørt knekkebrød uten noe på og uten å drikke. 

Anonymkode: b2172...008

Skrevet

Jeg syns brød og vann er helt pyton sammen, så jeg drikker ikke vann til brødmat. 

Skrevet

Mye av det man gjør er vaner, og vaner kan bli uvaner. Får man vaner man syns er plagsomt så kan man forsøke å endre dem.

Du kan f.eks forsøke å ta mindre biter og tygge lengre så pytt produksjonen kommer i gang. Kan jo være at du har lagt deg til et SF spisemønster som gjør at du skyller  ned mat framfor å svelge. 

Jeg kan forøvrig både drikke mye til mat, eller lite. Jeg drar ikke rundt på flaske - så drikker hovedsakelig til måltidene  

Anonymkode: b82d5...1a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Drikker ikke vann til brød, men melk, juice, te og kaffe.. aldri hørt om vann og brød annet enn på spøk.. Drikker ganske mye da, sikkert nesten en liter til sammen 

Anonymkode: 4ace2...b4c

Jeg drikker bare vann fordi fastlegen jeg hadde som barn mente at det kunne vende meg av med å drikke så mye. Så i barndommen fikk jeg kun vann, og har aldri klart å lære meg å like juice og sånt. Unngår å drikke te og kaffe fordi de kan gjøre at man blir mer tørst. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det skal i utgangspunktet ikke være behov for å måtte drikke vann til måltid. Du skal produsere spytt. Spiser du veldig fort og tygger veldig lite? 

Jeg spiser veldig treigt. Er alltid sistemann til å spise opp. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Drikker noen slurker etter måltidet. Maks 2 dl. Munnen min produserer saliv. Går og knasker på tørt knekkebrød uten noe på og uten å drikke. 

Knekkebrød limer seg jo fast i ganen og kinnene, eller gjør det ikke det hos dere?  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tar en slurk vann for kanskje hver tredje bit av maten jeg spiser, uansett hva jeg spiser. Jeg drikker vann hele dagen

Anonymkode: e624d...e82

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig tørst til mat om jeg har drukket lite tidligere på dagen. Ellers er det bare en liten slurk her og der. 

Anonymkode: 1e237...2fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg drikker bare vann fordi fastlegen jeg hadde som barn mente at det kunne vende meg av med å drikke så mye. Så i barndommen fikk jeg kun vann, og har aldri klart å lære meg å like juice og sånt. Unngår å drikke te og kaffe fordi de kan gjøre at man blir mer tørst. 

Knekkebrød limer seg jo fast i ganen og kinnene, eller gjør det ikke det hos dere?  

Det gjør det ikke her. Jeg spiser glutenfritt pga cøliaki, det er mye tørrere enn vanlige matvarer også så det er definitivt noe med spyttproduksjonen din som burde utredes.

Anonymkode: aa34a...e41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det høres ut som du har veldig lav (om noe i det hele tatt) spyttproduksjon.

Nei, knekkebrød limer seg absolutt ikke fast i munnen min. Spiser aldri brød, kun knekkebrød. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg må også alltid ha noe å drikke til mat, spesielt brødmat. Husker første gang jeg var på besøk til min svigerfamilie. Vi skulle bo der noen dager og jeg ble overrasket da de ikke serverte noe å drikke til maten, ikke en gang vann. Ingen av dem drakk noe mens de spiste.

Selv får jeg ikke ned noe særlig brød uten å drikke.

Anonymkode: 4abdf...ebc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sjøgrens og nedsatt spyttproduksjon. Klarer ikke spise brød, kaker, middag osv uten drikke. 

Anonymkode: 999d4...40f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...